آشپزی

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا


باقلوا یکی از معروف ترین شیرینی های دنیاست و در ایران، ترکیه، آذربایجان و حتی یونان جزو شیرینی های محبوب است. باقلوا انواع مختلفی دارد، اما بدون شک هیچ کدام به اندازه باقلوای پسته ای ترکی که در ایران به باقلوای ترکی یا استانبولی نیز معروف است، معروف و محبوب نیست. اگر می خواهید طرز تهیه این دسر خوشمزه را بدانید با ای بی سی مگمگ همراه باشید تا طرز تهیه باقلوای ترکی خانگی با رب یوفکا و شربت مخصوص باقلوا را به شما آموزش دهیم.

یونانی‌ها، ترک‌ها و عرب‌ها معتقد بودند که دستور پخت باقلوا در اصل مال آنهاست. قدیمی ترین دستور پخت دسر لایه لایه شبیه باقلوا با عسل به قرن دوم قبل از میلاد در رم برمی گردد. البته با توجه به این سند که در قدیمی ترین کتاب لاتین موجود است، منشاء این دسر بسیار زودتر از امپراتوری روم و ترکیه باز می گردد.

اما به مرور زمان باقلوا تبدیل به دسری جذاب برای مناسبت ها و مناسبت های خاص شده است که مهارت آشپزی زیادی می طلبد. در گذشته، دانش آموزان گاهی سال ها طول می کشید تا مهارت درست کردن خمیر هزار لایه بسیار نازک را از استاد خود بیاموزند. اما در طول سال ها و با آمدن شیرینی های آماده مانند خمیر یوفکا، طرز تهیه باقلوا بسیار ساده تر شده است.

پس اگر شما هم می خواهید یک باقلوای خانگی خوشمزه داشته باشید، دستور پخت ما را به خاطر بسپارید و در اولین فرصت خود را مهمان یک بشقاب شیرینی باقلوا و یک فنجان چای کوچک کنید.

مواد لازم برای تهیه باقلوای خانگی با خمیر یوفکا

مواد لازم (1 کیلوگرم)

  • خمیر باقلوا (یوفکا): یک بسته حاوی 600 گرم است
  • شکر: 2 پیمانه
  • کره: 100 گرم
  • روغن مایع: 50 گرم
  • آب: 1.5 فنجان
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر پسته یا گردو: 200 تا 300 گرم
  • اسید اسید: نصف عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • هل: دو عدد

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه باقلوای ترکی استانبولی و نوشیدنی مخصوص

طرز تهیه شربت باقلوا

1.
برای تهیه شربت باقلوا شکر، آب، هل، چوب دارچین و پوست لیمو را روی حرارت متوسط ​​اضافه کنید.

آب لیمو را به شربت باقلوا اضافه کنید

2.
وقتی شربت باقلوا شروع به جوشیدن کرد، آب نصف لیموترش را اضافه کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بجوشد و کمی غلیظ شود. یکی از مهم ترین نکات داشتن یک باقلوای ترد با کنسانتره شربت مرغوب است. بعد از اینکه شربت کمی غلیظ شد، حرارت را خاموش کرده و گلاب را اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید نوک یک قاشق چایخوری زعفران تخمیر شده را نیز به شهد اضافه کنید. در نهایت چوب دارچین، هل و پوست لیمو را از شربت خارج کرده و اجازه دهید کاملا خنک شود.

اشاره: غلظت شربت باقلوای سرد باید به اندازه عسل داغ باشد.

خمیر یوفکا

3.
خمیر باقلوا یا خمیر یوفکا را از شب قبل از فریزر به یخچال منتقل کنید. خمیر را در روز پخت از یخچال خارج کرده و روی آن را با یک پارچه مرطوب تمیز بپوشانید تا در مجاورت هوا خشک نشود.

آماده کردن خمیر باقلوا

4.
کره را در دیگ بخار ذوب کرده و روغن مایع را اضافه کنید. افزودن روغن مایع از سوختن کره در دمای بالا جلوگیری می کند. حالا یک لایه از خمیر را روی میز کار می گذاریم و با قلم مو کمی آن را چرب می کنیم و لایه بعدی خمیر را روی آن می گذاریم و دوباره کره را می مالیم.

دستور پخت ساده باقلوا

5.
پس از ورز دادن دو لایه خمیر، مغز پسته را روی تمام خمیر بپاشید. سپس مانند عکس با استفاده از یک پیپت یا یک سیخ نازک، دو طرف خمیر را به هم نزدیک کرده و آن را گرد کنید. در آخر با فشار دادن دو طرف خمیر باقلوا را فشار می دهید.

اشاره: بسته به ذائقه تون میتونید کم و بیش از مغز پسته استفاده کنید و یا در صورت تمایل پودر پسته رو جایگزین پودر پسته کنید.

طرز تهیه باقلوا استانبولی

6.
قالب 26*26 سانتی متری را با کره چرب کنید. باقلوا را داخل تابه فشار دهید و یک لایه کره روی آن بمالید. فر را از قبل گرم کنید و باقلوا را در طبقه وسط به مدت 30 دقیقه با دمای 160 درجه سانتیگراد بپزید.

شربت باقلوا را اضافه کنید

7.
وقتی باقلوا طلایی شد، ظرف را از فر خارج کرده و بلافاصله شربت خنک شده را روی باقلوا بریزید. حداقل 3 ساعت صبر کنید تا شربت کاملا جذب باقلوا شود.

اشاره: زمانی که نوشدار در حال خوردن باقلوا است، بشقاب را نپوشانید. همچنین لازم نیست ظرف را در یخچال قرار دهید.

باقلوا ترکی با پسته

8.
در آخر برای تزیین باقلوا، پسته یا پودر گردو را اضافه کنید.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا