آشپزی

چطور خمیر مایه نان را در خانه درست کنیم؟


در طول شیوع ویروس کرونا و شیوع کووید-19، به دلیل نیاز به حبس در خانه، بسیاری از مردم شروع به تهیه نان در خانه کردند. به همین دلیل یکی از مواد اولیه آشپزی یعنی مخمر یا مخمر کم چرب در بازار یافت می شود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا به کسانی که در خانه حبس می کنند و می خواهند مستقل باشند، جوشکاری در خانه را آموزش دهیم. اگر به آشپزی علاقه دارید یا می خواهید مهارت هایی برای زنده ماندن در شرایط سخت کسب کنید، با ای بی سی مگمگ همراه باشید و طرز پخت خمیر مایه یا خمیر مایه را یاد بگیرید.

مخمر موجود در نان تنها نوع قارچی است که مانند بسیاری از ما دوست دارد شکر بخورد. این قارچ ها همه جا هستند. بنابراین احتمالاً همه چیز مورد نیاز برای تهیه خمیر نان را در خانه دارید.

در اینجا یک دستور العمل ساده برای پخت مخمر در خانه آورده شده است. به این ترتیب، در واقع از قارچ ها و باکتری های موجود در هوا یا آرد برای تهیه خمیر استفاده می کنید.

این روشی است که نانوایان برای پختن نان مدتها قبل از اینکه مخمر این شرکت برای عموم شناخته شود استفاده می کنند.

طرز تهیه خمیر مایه

در خمیر فقط یک گیاه آماده سازی قارچ وجود دارد. اما به این ترتیب، چه داوطلبانه یا نه، باکتری‌ها را در آشپزخانه به دام می‌اندازید. وجود باکتری در خمیر مایه آن را ترش می کند. به همین دلیل به خمیر ترشی که به این صورت تهیه می شود، خمیر مایه می گویند. البته این بدان معنا نیست که نانی که به این روش می خورید مطمئنا طعم تلخی خواهد داشت. اما بسته به محل پخت نان شما طعم بی نظیری نیز می دهد که بخشی از زیبایی خمیر خانگی است.

طرز تهیه خمیر مایه در منزل

در واقع تنها چیزی که نیاز دارید آب و آرد است. آرد سفید خوب عمل می کند، اما آرد گندم کامل بهتر است. زیرا مواد مغذی بیشتری مانند روی و آهن برای تغذیه باکتری ها دارد. چیز دیگری که نیاز دارید زمان است زیرا نصب چندین روز طول می کشد.

مرحله 1: به همان مقدار آرد و آب را در یک کاسه مخلوط کنید. می توانید با یک چهارم هر اندازه گیری شروع کنید. آنها را خوب مخلوط کنید. آب آنزیم آمیلاز را فعال می کند. این آنزیم نشاسته هیدرواتیل را به قند ساده تبدیل می کند تا باکتری ها و مخمرها بتوانند آن را بخورند.

مرحله دوم: روی ظرف را با حوله بپوشانید و ظرف را روی میز یا کابینت در دمای اتاق قرار دهید. نگه داشتن مخلوط در یک محیط کمی گرم باعث تسریع رشد و توسعه قارچ ها و باکتری ها در خمیر می شود. اما دمای محیط نباید خیلی گرم باشد.

سطح سوم: دو بار در روز یک بار صبح و یک بار عصر از ظرف بازدید کنید و یک یا دو قاشق چایخوری آرد و مقدار مساوی آب اضافه کنید. با این کار، مخمر را تغذیه می کنید. بعد از 3 یا 5 روز خمیر شما شروع به حباب زدن می کند که نشانه خوبی است. این گازها باعث تورم نان می شود. بعد از روز پنجم، خمیر شما باید دو برابر خمیر اصلی باشد که آماده کرده اید. یکی از راه های اطمینان از آماده بودن خمیر این است که کمی از آن را در یک لیوان آب بریزید. اگر خمیر روی آب بایستد یعنی آماده استفاده است.

به یاد داشته باشید که این مقدار مخمر با مخمر آماده ای که می توانید از فروشگاه تهیه کنید نیست. برای پخت نان با استفاده از خمیر مایه خود، باید دستورالعمل استفاده از خمیر مایه خانگی را دنبال کنید. اگر از همه مایه استفاده نمی کنید می توانید مابقی آب و آرد را روزانه بدهید یا در یخچال بگذارید و هفته ای یک بار آب و آرد اضافه کنید.

طرز تهیه نان خمیر مایه

اگر به نظر می رسد درست کردن نان شما را آزار می دهد، باید بدانید که اجداد ما هزاران سال از این روش استفاده می کردند. پس استراحت کن بعید است که خمیر برای شما مشکلی ایجاد کند. در روز سوم یا چهارم، ممکن است بوی پنیر را حس کنید، اما تا زمانی که هنوز زیاد نچسبد یا بوی آن زیاد نباشد (که بسیار نادر است) خمیر شما مشکلی نخواهد داشت. همچنین لازم نیست نگران اندازه گیری مواد باشید یا اگر یک روز صبح فراموش کردید که خمیر را بخورید، اشکالی ندارد. خانه نشینی برای ما خطرناک است پس بدون دغدغه و استرس از تهیه نان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:
چگونه نان مسموم درست کنیم؟

منبع: The Verge

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا