آشپزی

چطور شله زرد درست کنیم؟


شله زرد یک دسر سنتی ایرانی با بافتی ملایم و رنگ زرد طلایی است که عطری مطبوع و طعمی شیرین دارد. دستور زرد مجلسی در ایران نسل هاست که از مادر به دختر به ارث رسیده است. روش شیرینی زرد ساده است اما ترفندهای خاص خود را دارد که با پیروی از آنها ماکارونی زرد شما از یک دسر سنتی به یک دسر رنگارنگ با عطر و طعم مناسب و طعم بی نظیر تبدیل می شود. زعفران ایرانی ماده اصلی تهیه شله زرد است که باید در مصرف آن احتیاط کرد. وقتی زعفران به اندازه کافی نباشد، رنگ زرد چربی کم می شود و طعم و بوی آن کم می شود. از طرفی وقتی زعفران زرد زیاد داشته باشید طعم آن قوی و تلخ می شود. با این قسمت از آموزش تصویری آشپزی با ای بی سی مگمگ همراه باشید تا نکات ضروری برای تهیه پاستا زرد خوشمزه را یاد بگیرید.

دستور تهیه شله زرد

مواد لازم برای پخت غذای زرد

  • برنج ایرانی: 1 و یک چهارم (250 میلی لیتر)
  • شکر: 2.5 فنجان (250 میلی لیتر)
  • روغن جامد: 1 قاشق غذاخوری
  • وزن: 40 گرم
  • زعفران: نصف قاشق چایخوری
  • مایه خرد شده: نصف فنجان
  • گل رز: نصف اندازه
  • پودر هل: 10 عدد
  • پسته، دارچین و گل رز را به میزان لازم برای لطافت خرد کنید

مواد لازم برای شله زرد را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه شله زرد

زعفران

1.
برای شروع زعفران را با کمی آب جوش مخلوط کنید و بگذارید خوب خیس بخورد. شله زرد زعفران را باید غلیظ نوشید.

فشار دادن

.
هل را با آب جوش بجوشانید. پودر هل نیز باید غلیظ باشد.

-باری

3.
ابتدا برنج را در 11 فنجان آب ولرم و 1 قاشق چایخوری نمک به مدت 3 یا 4 ساعت خیس کنید. برنج را در یک قابلمه بزرگ بریزید و بگذارید آب بجوشد. وقتی آب برنج به جوش آمد، با قاشق یا کفگیر کف برنج را از آب جدا کنید. سپس در قابلمه ای بریزید و اجازه دهید برنج به مدت 3 ساعت با حرارت ملایم بپزد تا نرم و کاملا نرم شود. در صورت تمایل می توانید از نصف دانه برنج نیز برای تهیه شله زرد استفاده کنید. تا آن زمان هر 10 دقیقه یکبار از ماهیتابه خارج کنید و روی برنج بریزید تا به هم نخورد. همچنین دقت کنید که در پایان پخت برنج آب نباشد زیرا چربی زرد بعد از افزودن شکر نرم می شود.

طرز پخت شله زرد

4.
وقتی برنج کاملا نرم شد، زعفران آماده شده را به همراه خلال بادام داخل آن بریزید و مخلوط کنید.

قند

5.
اجازه دهید زعفران با برنج 10 دقیقه بپزد و برنج را خوب بخورید. سپس شکر را اضافه کنید.

لطفا در مجمع شرکت کنید

6.
در یک کاسه زرد هم بزنید تا شکر خوب مخلوط شود. سپس هل دم کرده را به صافی اضافه کنید و شله زرد را اضافه کنید. تفاله هل را نباید اضافه کرد تا دانه های هل سیاه شکل و ظاهر شله زرد را تغییر ندهند.

طرز تهیه شله زرد نذری

7.
شیرهای زرد را تکرار کنید و کشمش، کره و روغن را اضافه کنید.

برش زرد زیبا

8.
در نهایت یک کتری را روی تابه قرار دهید و اجازه دهید همه مواد با حرارت ملایم به مدت 10 تا 15 دقیقه با هم مخلوط شوند. سپس شله های زرد را در ظرفی بریزید و روی آن را با برش های دارچین، گل رز و پسته تزئین کنید.

طرز تهیه و عکس: مریم ابراهیمی

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا