لوازم خانگی

افسردگی در کودکان؛ علائم، دلایل، انواع و روش‌های درمان


افسردگی مانند مشکلات عاطفی روزمره کودکان با بزرگتر شدن نیست. فقط به این دلیل که کودک افسرده است به این معنی نیست که او افسردگی شدید دارد. اما اگر غم و اندوه ادامه یابد یا در فعالیت های اجتماعی عادی، علایق، کار مدرسه یا زندگی خانوادگی اختلال ایجاد کند، کودک ممکن است افسرده شود. به یاد داشته باشید که اگرچه افسردگی یک بیماری جدی است، اما قابل درمان است. در این مقاله از ای بی سی مگ مگ در مورد افسردگی در کودکان، نحوه تشخیص آن و راه حل های اساسی صحبت خواهد شد.

چگونه بفهمم فرزندم افسرده است؟

علائم افسردگی در کودکان یکسان نیست. این بیماری اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و هیچ اقدامی برای درمان آن انجام نمی شود. زیرا علائم آن شبیه تغییرات طبیعی عاطفی و روانی است که در مدت زمان طولانی رخ می دهد و سپس از بین می رود. مطالعات بالینی اولیه این بیماری بر روی “ماسک افسردگی” متمرکز بود. وضعیت کودک مبتلا به این نوع افسردگی با تغییرات رفتاری، عصبانیت و خشونت در حین کار همراه است.

در بسیاری از کودکان خردسال، افسردگی با علائمی مانند غم و اندوه یا افسردگی در بزرگسالی خود را نشان می دهد. در واقع، علائم اولیه افسردگی غمگینی، سوء تغذیه و اختلالات عاطفی است.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

تغییرات در فعالیت کودکان افسرده

  • نقص و تحریک پذیری یا عصبانیت
  • احساس گم شدن برای همیشه
  • گرایش به کناره گیری اجتماعی
  • حساسیت به طرد
  • تغییرات در اشتها کم و بیش یکسان است
  • تغییرات خواب شامل بی خوابی یا خواب زیاد است
  • با صدای بلند گریه کن یا گریه کن
  • مشکلات تمرکز
  • خسته و کم انرژی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • زوال تفکر یا تمرکز
  • افکار مرگ یا خودکشی
  • شکایات و نارضایتی های ناشی از درد فیزیکی (مانند معده درد و سردردهایی که به درمان پاسخ نمی دهند.)
  • مشکلات در انجام کارهای خانه یا اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها با دوستان
  • انجام فعالیت های مربوط به مدرسه، فعالیت های فوق برنامه و سایر سرگرمی ها دشوار است

آیا همه این علائم با هم بروز می کنند؟

همه کودکان همه این علائم را همزمان ندارند. در واقع، بیشتر کودکان در زمان‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. در حالی که برخی از کودکان ممکن است هنوز در یک محیط ساختاریافته با یک برنامه منظم رفتار خوبی داشته باشند، اکثر کودکان مبتلا به افسردگی شدید احساساتی مانند تغییر عمده در روابط خود را تجربه می کنند: محل سکونت، بی توجهی در مدرسه، افت تحصیلی، یا تغییر در ظاهر. کودکان افسرده ممکن است به الکل یا مواد مخدر نیز معتاد باشند و خطر این رفتار غیرعادی در افراد بالای 12 سال بیشتر است.

اگرچه اقدام به خودکشی در کودکان زیر 12 سال نادر است، کودکان افسرده نیز ممکن است دست به خودکشی بزنند یا در مواقع ناراحتی و عصبانیت شدید دست به خودکشی بزنند. نرخ خودکشی در دختران بیشتر است، اما پسرها اگر این کار را انجام دهند واقعاً خودکشی می کنند!

کودکان با سابقه خشونت خانگی، اعتیاد به الکل، سوء استفاده فیزیکی و جنسی ممکن است اقدام به خودکشی کنند.

علت افسردگی در کودکان چیست؟

علائم افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و بزرگسالان می تواند نتیجه ترکیبی از عوامل مرتبط با مشکلات سلامت جسمانی، رویدادهای زندگی، سابقه خانوادگی، شرایط محیطی، وراثت جنسی و ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشد. نوسانات خلقی موقتی نیستند و هرگز بدون درمان مناسب از بین نمی روند.

کدام کودکان بیشتر مستعد افسردگی هستند؟

کودکانی که دارای سابقه خانوادگی افسردگی یا والدین افسرده هستند بیشتر از سایر کودکان به این بیماری مبتلا می شوند. علاوه بر این، کودکانی که در خانواده‌های فقیر به دنیا می‌آیند و جوانانی که مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند ممکن است افسرده‌تر باشند.

چگونه افسردگی در کودکان را تشخیص دهیم؟

اگر علائم افسردگی کودک شما حداقل دو هفته طول بکشد، مطمئن شوید که کودک خود را در مطب دکتر ببینید تا مطمئن شوید که مشکلات جسمی باعث آنها نمی شود.

در این موارد مراجعه به روانپزشکی که مشکل کودک را می داند بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد پزشک اطفال به تنهایی با کودک شما صحبت کند.

ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با والدین یا سرپرستان، کودکان و سایر آزمایشات بهداشت روانی لازم باشد. اطلاعات معلمان، دوستان و همکلاسی‌ها می‌تواند به تعیین اینکه آیا علائم در طول فعالیت‌های روزانه ادامه می‌یابد یا به طور قابل توجهی نسبت به رفتارهای قبلی تغییر می‌کند، کمک کند.

هیچ تست پزشکی یا روانشناختی خاصی نمی تواند افسردگی را به وضوح نشان دهد، اما مطالبی مانند پرسشنامه، چه برای کودکان و چه برای والدین، همراه با اطلاعات شخصی، قطعاً ممکن است به تشخیص افسردگی دوران کودکی کمک کند. گاهی اوقات زمان درمان و سوالات می تواند مسائل دیگری مانند سوء تغذیه، اختلالات رفتاری و اختلال وسواس فکری را که منجر به افسردگی می شود، آشکار کند.

گزینه های مداوا چه هست؟

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی، و همچنین بزرگسالان، شامل مشاوره و دارو است. پزشک کودک شما ممکن است ابتدا توصیه های روانشناختی به شما بدهد و در صورت عدم پیشرفت قابل توجه، داروهای ضد افسردگی تجویز کند. مطالعات نشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و داروهای ضد افسردگی بیشترین تاثیر را در درمان این اختلال دارد.

مطالعات نشان می دهد که داروی فلوکستین در درمان کودکان و نوجوانان موثر است. این دارو به طور رسمی توسط سازمان غذا و دارو برای درمان کودکان 8 تا 18 ساله مبتلا به افسردگی تایید شده است. اکثر داروهایی که برای درمان افسردگی در کودکان استفاده می شوند می توانند عوارض جانبی جدی مانند افزایش افکار خودکشی داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که این داروها را زیر نظر یک متخصص آموزش دیده شروع کنید و متخصص دوز دارو را کنترل کند. حتما با این متخصصان در مورد فواید و خطرات احتمالی دارو برای فرزندتان صحبت کنید.

درمان کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی

افسردگی در کودکان

کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب با روان درمانی و ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلقی درمان می شوند. داروهای ضد افسردگی باید با احتیاط مصرف شوند زیرا می توانند باعث اختلالات روانی، رفتار غیرطبیعی یا بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی شوند. تجویز دارو برای کودکان بخشی از یک برنامه مراقبت عمومی است که شامل درمان روانپزشکی و مراقبت های اولیه می شود.

مدیریت رژیم و دارو هشدار می دهد که داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر افکار و رفتارهای خودکشی و سایر بیماری های روانی را در کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی افزایش دهند. سوالات و نگرانی های خود را در مورد عوارض جانبی داروها و درمان ها برای فرزندتان با پزشک خود در میان بگذارید و پزشک و پرستار خود را از نزدیک دنبال کنید.

شغل شما به عنوان والدین یک کودک افسرده چیست؟

مطالعات نشان می دهد سن شروع اولین علائم افسردگی در کودکان کمتر از سال قبل است. افسردگی در کودکان، مانند بزرگسالان، می تواند به زندگی کودک بازگردد. افسردگی اغلب با بیماری جسمی همراه است. همچنین می تواند پیش زمینه ای برای بیماری های روانی جدی در آینده باشد. بنابراین تشخیص زودهنگام، درمان و کنترل مناسب بیماری بسیار مهم است.

به عنوان یک والدین، گاهی اوقات راحت‌تر می‌توان افسرده بودن فرزندتان را انکار کرد. ممکن است به دلیل رفتار تحقیرآمیز اجتماعی در مواجهه با یک بیماری روانی، درخواست کمک برای فرزندتان را به تعویق بیندازید. درک افسردگی و اهمیت نظارت و مسئولیت درمان به موقع برای والدین بسیار مهم است تا کودک بتواند زندگی جسمی و روانی سالمی داشته باشد. همچنین دانستن تأثیرات افسردگی بر کودک در دوران کودکی و بزرگسالی بسیار مهم است.

هشدار خودکشی در کودکان افسرده

خطرات خودکشی در کودکان

والدین باید از علائمی که فرزندانشان در معرض خطر خودکشی هستند آگاه باشند.

علائم رفتار خودکشی در کودکان

  • علائم افسردگی بسیاری مانند تغییر در اشتها، خواب و فعالیت وجود دارد.
  • انزوا، از جمله تمایل به فاصله گرفتن از خانواده
  • در مورد خودکشی، ناامیدی یا عدم کفایت صحبت کنید
  • افزایش بداخلاقی های جنسی و اخلاقی
  • رفتارهای خطرناک افزایش یافته است
  • با انجام کار اشتباه تکرار کنید
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • روی موضوعات پاتولوژیک و بدخیم تمرکز کنید
  • صحبت از مرگ
  • گریه را افزایش دهید یا احساسات را کاهش دهید
  • وسایل شخصی را دور بریزید

در پایان

اگر شک دارید که کودک یا فرزندانتان افسرده هستند، زمانی را برای گوش دادن به نگرانی های آنها اختصاص دهید. حتی اگر مشکل را یک نگرانی جدی نمی‌دانید، به خاطر داشته باشید که می‌تواند برای آنها بسیار جدی باشد. داشتن رابطه قوی با فرزند و حفظ آن رابطه بسیار مهم است. حتی اگر تمایل به عقب نشینی و سکوت داشته باشد!

سعی کنید به فرزندان خود نصیحت نکنید بلکه با دقت و صمیمیت گوش دهید. زیرا در طول این جلسات، ممکن است در مورد مسائلی که باعث ایجاد مشکل شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر احساس می‌کنید تحت تأثیر فرزندتان قرار گرفته‌اید و نمی‌توانید به مشکلات او برسید، فراموش نکنید که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی در نظر گرفته شده است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت ای بی سی مگ مگ خواندن.

منبع: webmd

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا