لوازم خانگی

10 نکته‌ی طلایی برای مراقبت از مو در فصل زمستان


بسیاری از افراد در فصل زمستان با مشکلات پوستی و موی زیادی مواجه هستند. خشکی پوست و مو یکی از شایع ترین مشکلات این دوران است که با رعایت چند نکته می توانید از بروز آن جلوگیری کنید. با ای بی سی مگ مگ همراه باشید تا در مورد مراقبت از مو در زمستان بیشتر بدانید.

زمستان و ریزش مو

مراقبت از مو در زمستان

حتما متوجه تاثیر زمستان، فصل سرد و خشکی روی مو شده اید. آب و هوا در زمستان نامساعد است و به انواع موها آسیب می رساند. مانند پوست، مو نیز برای سالم بودن نیاز به مراقبت سرد دارد. عواملی مانند هوای سرد و خشک، هوای سرد، الکتریسیته ساکن و حتی گرمای مصنوعی در خانه می توانند بر خشک شدن موها تأثیر بگذارند.

اگر در فصل زمستان دچار خشکی مو و آسیب های مختلف می شوید، در این فصل به نکات زیر دقت کنید.

10 نکته برای مراقبت از مو در زمستان

شاید قبلاً بسیاری از این ایده ها را شنیده باشید، اما آنها را نادیده گرفته اید. اگر این نکات ساده رعایت شود، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

1. کلاه بپوشید

پوشاندن موهایتان در فصل سرد سال و هر زمان که روز خشک و سرد است بسیار مهم است. پوشاندن مو با کلاه یا ماسک از از دست دادن رطوبت طبیعی مو در مواجهه با باد، باران و روزهای خشک جلوگیری می کند. نگران کوتاه کردن موهای خود برای پوشیدن کلاه نباشید. مطمئن باشید خشکی ناشی از مراقبت نکردن از موهایتان در روزهای سرد باعث آسیب بیشتر به موهایتان می شود. هر چه مو خشک تر باشد دست ها شکننده تر و ضعیف تر هستند.

البته فراموش نکنید که کلاه های پشمی، پنبه ای و سایر پارچه ها می توانند باعث شکستگی مو شوند. برای اطمینان از اینکه کلاه به موهای شما آسیب نمی رساند، داخل آن را با ساتن یا ابریشم بپوشانید. مورد روبالشی را نیز در نظر بگیرید. بهتر است بالش شما از پارچه صافی مانند ساتن و ابریشم ساخته شده باشد تا گره خوردن مو در بالش کاهش یابد.

. دستگاه بخور بخرید

اگر به دنبال روشی شگفت انگیز و موثر برای رفع مشکل خشکی مو در فصل زمستان هستید، دستگاه بخور بخرید. سیستم گرمایشی که برای گرم کردن خانه در زمستان استفاده می شود، هوا را به شدت خشک می کند و رطوبت طبیعی مو را از بین می برد. در داخل خانه به خصوص در فصل زمستان حتما از دستگاه بخور برای تامین رطوبت محیط استفاده کنید. با بازگشت رطوبت به هوا، به تدریج متوجه خواهید شد که موهایتان نرم و براق می شود و رطوبت به پوست سرتان باز می گردد.

بخورها در فصل زمستان بسیار مهم هستند و علاوه بر مرطوب نگه داشتن موها، برای تسهیل تنفس نیز مورد نیاز هستند. همچنین اگر در خانه خود گل دارید، باید یک دستگاه بخور نیز داشته باشید. از آنجایی که بیشتر گیاهان خانگی نیاز به رطوبت محیط دارند، در زمستان از آب و هوای خشک رنج می برند.

3. موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید

مراقبت از مو در زمستان

موهای خود را هر چهار تا هشت هفته یکبار کوتاه کنید تا موهای خود را سالم و زیبا نگه دارید. کوتاه کردن منظم انتهای مو به شما کمک می کند از مشکلاتی مانند موخوره جلوگیری کنید. نیازی نیست موهایتان را زیاد کوتاه کنید، اما کوتاه کردن آن دو اینچ کافی است. با این مقدار کوتاه کردن، قد موهای شما کم نمی شود.

4. هنگام استحمام دمای آب را کاهش دهید

وقتی دما به زیر صفر می‌رسد، هیچ چیز بهتر از یک حمام داغ نیست که به ما اجازه دهد احساس کنیم. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که آب گرم حمام می تواند تمام رطوبت و چربی طبیعی مو را از بین ببرد. این از دست دادن رطوبت باعث می شود موهای شما به راحتی آسیب دیده و خشک شوند. هنگامی که مو خشک است، خطر شکستگی مو، شکستگی مو افزایش می یابد.

برای شستن موهایتان از آب ولرم استفاده کنید. همچنین می توانید از آب سرد برای شستن موهای خود استفاده کنید. البته آب گرم به موهای زمستانی آسیب نمی رساند. در طول سال باید سعی کنید موهای خود را با آب ولرم بشویید. اما در زمستان ترجیح می دهیم در آب گرم حمام کنیم.

5. از نرم کننده های مو استفاده نکنید

بهترین راه برای خشک کردن موهایتان این است که بگذارید به مرور زمان خود به خود خشک شوند. اما در زمستان، بسیاری از مردم دوست ندارند موهایشان برای مدت طولانی خیس شود. به همین دلیل برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده می کنند. استفاده از سشوار باعث می شود رطوبت و چربی طبیعی مو از بین برود و موها مستعد خشکی و شکستگی شوند. اما خشک شدن مو در هوای اطراف باعث می شود موها سالم تر و درخشان تر شوند.

نرم کننده های مو مانند حالت دهنده یا صاف کننده علاوه بر خشک کردن مو با گرما نیز کار می کنند. اگر در فصل زمستان مشکل خشکی مو دارید، باید بیشتر مراقب موهای خود باشید و از این وسایل برای حالت دادن به موهای خود استفاده نکنید. در واقع استفاده از وسایل گرمایشی باعث افزایش سفتی موهای خشک در فصل زمستان شده و آسیب قابل توجهی به موها وارد می کند.

در فصل زمستان، سعی کنید موهای خود را به روش دیگری حالت دهید. به عنوان مثال، انواع بافت یا بافت را انتخاب کنید.

6. با موهای خیس بیرون نروید

موهای خیس راحت تر از موهای خشک آسیب می بینند. وقتی با موهای خیس از خانه بیرون می روید، این رطوبت باعث یخ زدن و شکستن موها می شود. در این صورت اگر مجبور هستید می توانید از سشوار برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. هنگام استفاده از سشوار، مطمئن شوید که از دمای کمتری استفاده کنید و زیاد موها را خشک نکنید.

نکته دیگری که باید در مورد استفاده از سشوار بدانید، استفاده از سشوار قبل از خشک کردن مو است. این شات ها یک لایه محافظ روی مو ایجاد می کنند تا گرمای سشوار به موها آسیب نرساند.

7. از روغن مو استفاده کنید

مراقبت از مو در زمستان

بسیاری از مردم روغن ها و محصولات مراقبت از مو را نادیده می گیرند، که اشتباه بزرگی است. در زمستان، استفاده از محصولات مراقبت از مو، به خصوص روغن ها را فراموش نکنید. روغن مخصوص مو به حفظ رطوبت طبیعی مو و جلوگیری از موخوره کمک می کند.

از محصولات سبک حاوی روغن آرگان استفاده کنید. این محصولات معمولا چربی زیادی در مو ایجاد نمی کنند و موها کثیف نیستند. سعی کنید از این محصولات به صورت روزانه یا یک روز در میان استفاده کنید تا رطوبت و نرمی موهایتان حفظ شود. با توجه به نوع موی خود، نوع محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن آرگان برای حفظ سلامت مو مفید هستند. فقط از این روغن ها برای مو استفاده کنید. اگر پوست سر نیز خشک و شوره دار است، می توانید روغن مخصوصی برای پوست سر تهیه کنید.

8. یک بار در هفته از نرم کننده استفاده کنید

مهمترین چیز در مراقبت از مو در زمستان، مرطوب نگه داشتن مو است. حداقل هفته ای یکبار از نرم کننده استفاده کنید تا موهای خود را هیدراته نگه دارید و اثرات گرما، باد و سرما را کاهش دهید. نرم کننده ها دو دسته هستند. برخی از آنها نیاز به شستشو دارند و باید در حمام استفاده شوند. برخی از آنها نیازی به شستشو ندارند و می توانید هر زمان که در طول هفته فرصت داشتید از آنها استفاده کنید.

یکی از بزرگترین مزایای نرم کننده ها این است که موهای شما را بهبود می بخشند. هر چه شانه کردن موهایتان تمیزتر و راحت تر باشد، آسیب نمی بیند و از بین نمی رود. یکی دیگر از مزایای نرم کننده ها، از بین بردن الکتریسیته ساکن در مو است. همین الکتریسیته ساکن می تواند باعث خشکی و آسیب به موها شود.

9. از ماسک صورت استفاده کنید

مراقبت از مو در زمستان

یکی از بهترین محصولات مراقبت از مو، نوعی ماسک صورت است. همانطور که هر هفته از نوعی ماسک تقویت کننده برای حفظ سلامت پوست خود استفاده می کنید، باید از ماسک صورت نیز برای حفظ سلامت و مرطوب نگه داشتن موهای خود استفاده کنید. انواع مختلفی از ماسک ها وجود دارد. با توجه به نیاز خود ماسکی با موهای چرب، خشک، موهای رنگ شده، موهای آسیب دیده و … انتخاب کنید.

این ماسک سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت مو است. ماسک باید در حمام استفاده شود. قبل از شستن موها مقدار زیادی ماسک مو را به موها بزنید و بعد از چند دقیقه بشویید. استفاده منظم از ماسک می تواند وقار و درخشندگی مو را بازگرداند.

علاوه بر محصولات آماده ای که می توانید از فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی یا ای بی سی مگ خریداری کنید، ماسک های متنوعی نیز وجود دارد که می توانید در خانه درست کنید. این ماسک ها از مواد مختلفی مانند پوره میوه درست می شوند. انجام آن زمان بر است و اگر وقت ندارید بهتر است از ماسک آماده استفاده کنید.

10. بیش از حد شستشو نکنید

اگر شما از جمله کسانی هستید که هر روز موهای خود را با شامپو می شویید، بهتر است در این مورد تجدید نظر کنید. مو حاوی چربی طبیعی است. این چربی طبیعی از فولیکول های مو در برابر خشک شدن و رطوبت محافظت می کند. این چربی طبیعی با شستشوی بیش از حد مو با صابون های مختلف از بین می رود.

در فصل زمستان موهای ما بیش از هر زمان دیگری به این چربی نیاز دارند. به همین دلیل سعی کنید در این زمان فاصله حمام ها را بیشتر کنید. یا فقط بدن خود را در حمام بشویید. اگر موهایتان خشک است، موهایتان را بیش از سه روز یکبار نشویید.

یکی از راه هایی که می توانید فاصله بین دو حمام را افزایش دهید استفاده از شامپو خشک است. استفاده از این شامپوها موها را تمیز و براق نگه می دارد و به شامپو پاک کننده قوی آسیبی نمی رساند.

نتیجه

در زمستان هوا سرد و خشک است و هوای سرد می وزد. فضای داخلی نیز با بخاری ها و وسایل گرمایشی مختلف گرم می شود که رطوبت هوا را از بین می برد و هوای خانه را خشک می کند. همه این عوامل با هم کار می کنند تا موهای ما را در طول زمستان خشک و آسیب دیده نگه دارند.

خشکی مو باعث مشکلات دیگری مانند تورم و شکستگی تارها می شود. اگر می خواهید در فصل زمستان بیشتر از موهای خود مراقبت کنید، نکاتی مانند استفاده از روغن های طبیعی، استفاده از پوشش سر، شستن موها با آب ولرم و … را در نظر داشته باشید تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی در نظر گرفته شده است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت ای بی سی مگ مگ خواندن.

منبع: Hairclub

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا