هنر و سینما

۸ بازی برتر گری اولدمن که استحقاق اسکار را داشتند


گری اولدمن بازیگر و فیلمساز انگلیسی به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خود شناخته می شود. او که در لندن در سال 1958 متولد شد و به دلیل توانایی خود در سازگاری با نقش های مختلف و توانایی ایفای نقش های چالش برانگیز شهرت داشت ، در مدارس استلا آدلر و استانیسلاسکی تحصیل کرد. از زمانی که در تئاتر بازی می کرد ، به دلیل ظاهر و چشمان تیز ، موقعیت یک شخصیت شرور را داشت. فیلم های او 11 میلیون دلار در سراسر جهان فروخته شده است و تقریباً در همه جایزه های مهم فیلم از اسکار گرفته تا گلدن گلوب حضور داشته است.

اولدمن اولین بازی خود را در سال 1979 انجام داد و در سال 1982 در فیلم “سوغات” ظاهر شد. او سالها علاوه بر بازیگری در سینما به اجرای تئاتر رویال تئاتر لندن و کمپانی شکسپیر ادامه داد.

در طول سی سال گذشته ، اولدمن در بسیاری از فیلم های محبوب بازی کرده است که بسیاری از آنها محبوب شده اند. انتخاب بهترین فیلم اولدمن به عنوان بازیگر کار آسانی نیست ، هر چند که بارها فیلم های درخشان کیفیت فیلم هایی را که او پشت سر گذاشته تحت الشعاع قرار می دهد. او از سال 2011 نامزد اسکار و “خیاط سرباز جاسوس” نشده است. اگرچه او در حرفه خود در فیلم موفق بود. و سرانجام ، در سال 2017 ، او برای بازی در فیلم “تاریک ترین ساعت” وینستون چرچیل برنده این جایزه شد. با کمال تعجب ، گروه های مسئول جوایز فیلم اغلب آن را نادیده می گیرند.

سال گذشته ، بازی هنری او در “راهب” نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد ، اگرچه او بازی را به بازیگر معروف دیگر ، آنتونی هاپکینز ، تقدیم کرد. بیایید نگاهی به برخی از فیلم های گری اولدمن که قبلاً درخشان شده اند بیندازیم.

1. خیاط سرباز جاسوسی (خیاط ، تینکر ، سرباز ، جاسوس)

کوک جاسوسی را ببندید

  • مسئولیت ها: جورج اسمایلی
  • قصه: توماس آلفردسون
  • عدد فرا بحرانی: 85 از 100
  • سایر شرکت کنندگان: کالین فرث ، تام هاردی

افسر بریتانیایی جورج اسمایلی یک موجود تاریخی از جان لوکار است که توسط گری اولدمن به تصویر کشیده شده است. اسمایلی قرار بود کپی یک جاسوس واقعی باشد ، که به نظر لوکار ، جیمز باند ، تصویری غیر واقعی از او ارائه داد ، بنابراین ظاهر جیمز باند را نداشت. او مودب است و اغلب به دیگران اجازه می دهد از او سوء استفاده کنند. تاریخچه فیلم در سال 1973 و در زمان جنگ سرد اتفاق افتاد. نظارت سرویس مخفی بریتانیا و دست راست آن ، جورج اسمایلی ، مجبور به بازنشستگی شدند زیرا نظارت می خواست جاسوسان را برای نظارت بر فعالیت های کشورهای بلوک شرق به بوداپست بفرستد ، اما مأموریت ناموفق بود و او بلافاصله پس از آن جان سپرد. اتفاقی می افتد که لبخند را مجبور به آرامش می کند. اطلاعات شوروی در صفوف سرویس مخفی انگلیس نفوذ کرده بود.

این یک فیلم جذاب و البته یک فیلم پازل متحرک درباره تنش ، اضطراب و پارانویا است که تکه های آن را توماس آلفردسون به طرز هوشمندانه ای کنار هم قرار داده است و بر گری اولدمن متمرکز شده است ، جورج اسمایلی را در خیانت و بی اعتمادی نشان داد.

2. JFK

اسوالد از JFK

  • نقش: فرزند پسر
  • قصه: الیور استون
  • عدد فرا بحرانی: 72 از 100
  • سایر شرکت کنندگان: کوین کاستنر

استون در سال 1991 بهترین فیلم سیاسی تاریخ را ساخت. فیلم با عکس های ذخیره شده در آرشیو ، از جمله مراسم خداحافظی رئیس جمهور آیزنهاور در سال 1961 و خلاصه ای از دوران ریاست جمهوری جان اف کندی بر اساس رویدادهایی آغاز می شود که به گفته استون منجر به ترور وی شد. کندی در 22 نوامبر 1963 در دالاس ترور شد. لی هارلی اسوالد متهم اصلی بازی با بازی گری اولدمن بود و به جرم قتل کندی دستگیر شد. تحقیقات می گوید اسوالد و جک روبی به تنهایی قتل را برنامه ریزی کرده بودند ، اما جیم گریسون ، دادستان کل آمریکا شک کرده و شواهدی را پیدا می کند که نشان می دهد یک مقام عالی رتبه در قتل نقش داشته است.

ترور کندی همیشه یک موضوع جالب در سینما بوده است ، اما “JFK” یکی از معدود فیلم هایی است که اسوالد نیز در آن نقش اصلی را بازی کرد. استون چند شماره تلفن به اولدمن داد تا از اسوالد سوال کند ، زیرا در فیلمنامه چیز زیادی درباره او وجود نداشت. اولدمن با همسر اسوالد ملاقات کرد تا در آن شرکت کند. اگرچه منتقدان استون را برای کارگردانی ستایش می کردند ، اما از نظر صحت روایت فیلم با استون مشکل داشتند.

3. فیلم بتمن (بتمن شروع می شود ، شوالیه تاریکی برمی خیزد ، شوالیه تاریکی برمی خیزد)

کمیسر گوردون

  • نقش: جیمز گوردون
  • قصه: کریستوفر نولان
  • سایر شرکت کنندگان: کریستین بل

در سه گانه کریستوفر نولان ، گری اولدمن ستون خوبی است و گاهی نقش ضدقهرمان را بر عهده می گیرد. او نقش جیمز گوردون ، پلیس را بازی می کند. او مردی است که سعی می کند از گاتهام در برابر جنایت های سازمان یافته محافظت کند اما کار دشواری در پیش دارد. از یک سو ، او نمی تواند تنها شروران گاتهام را تحمل کند ، و از سوی دیگر ، دو شخصیت برای بتمن یا بروس وین دارد. در “شوالیه تاریکی” ، او خود را فدا می کند تا از ترور شهردار جلوگیری کند ، اما زنده می ماند. بازمانده گوردون در بحبوحه حمله جوکر به دنت سعی می کند دادستان محلی را نجات دهد.

در آخرین فیلم “شوالیه تاریکی برمی خیزد” گوردون در بیان حقیقت به عموم مردد بود ، اما در نهایت بتمن هویت خود را فاش کرد و گوردون برخی از خرابکاری ها را متوقف کرد. البته ، همانطور که قبلاً با بتمن و جوکر صحبت شد ، تعداد کمی از افراد در مورد گوردون صحبت می کنند ، اما هنر اولدمن برجسته است.

4. عنصر پنجم

عنصر پنجم

  • نقش: زورگ
  • قصه: لوک بسون
  • عدد فرا بحرانی: 52 از 100
  • سایر شرکت کنندگان: بروس ویلیس

1914 – خارجی ها با همتایان خود ، کشیشان در معابد مصر باستان تماس می گیرند. آنها برای شکست دشمن سلاح به دست گرفتند و قول دادند در صورت بازگشت شیطان بزرگ آنها را بازگردانند. در سال 2263 شیطان بزرگ بازگشت و کشیشی به رئیس جمهور درباره سلاح هایی که می توانستند او را متوقف کنند توضیح داد. زورگ ، با بازی اولدمن ، صنعتگری است که برای شیطان بزرگ کار می کند و هنگام بازگشت به زمین هواپیماهای بیگانه را منفجر می کند. اسلحه و فضاپیمایی در نیویورک پارک شده است و دانشمندان سعی می کنند با آزمایش آنها ، این سلاح ها را طراحی کنند.

پس از انتشار فیلم ، بین منتقدان اختلاف نظر ایجاد شد. به عنوان مثال ، منتقدان لس آنجلس تایمز ، فیلم را بسیار دوست داشتند و از طراحی صحنه و لباس و آثار هنری موجود در آن ، به ویژه تمجید بصری لذت بردند.

5. فیلم های هری پاتر (هری پاتر و جام آتش ، هری پاتر و زندانی آزکابان ، هری پاتر و مکان های مرگبار)

سیریوس بلک

  • نقش: سیریوس بلک
  • مدیر بخشهای مختلف: مایک نیول ، آلفونسو کوار و دیوید یتس
  • سایر شرکت کنندگان: دنیل رادکلیف ، اما واتسون

ما اولین بار سیریوس بلک را در فیلم “هری پاتر” در “هری پاتر و زندانی آزکابان” دیدیم. سیریوس بلک با بازی گری اولدمن از زندان آزکابان فرار می کند. جایی که راه فراری وجود ندارد و می گویند موجود خطرناک است و به همه هشدار می دهند. هری پاتر فکر می کند سیریوس بلک در قتل والدینش و یکی از مجرمان ولدمورت نقش داشته است ، اما واقعیت این است که سیریوس بلک پدربزرگ هری و دوست پدرش است.

گری اولدمن با موهای بلند ضخیم و ظاهر بی تکلف خود ، مردی را به تصویر می کشد که مدت ها در زندان بوده و سعی می کند روح خود را نجات دهد تا بتواند از این زندان وحشتناک فرار کند. او در سه قسمت از فیلم های هری پاتر ظاهر شد. او یکی از محبوب ترین بازیگران فیلم و کتاب است.

6. روزنکراتس و گیلدنسترن کشته می شوند (روزنکرانتز و گیلدنسترن می میرند)

رزنکراتس

  • نقش: رزنکراتس
  • قصه: تام استوپارد
  • عدد فرا بحرانی:
  • سایر شرکت کنندگان: تیم راث ، ریچارد دریفوس

در دهه 1990 ، تام استاپارد به اقتباس های تئاتری خود روی آورد. گری اولدمن ، که همچنین در روزنکراتس در تئاتر بازی می کرد ، نقشی مشابه دارد. مانند نمایشنامه ، فیلم بر دو بازیگر بزرگ روزنکراتس و گیلدنسترن و اقدامات آنها تمرکز دارد که بخشی از شاهکار هملت ویلیام شکسپیر هستند. فیلم با صحنه ای از دو نفر سوار بر اسب در حال تفکر در مورد سرنوشت ، حافظه و زبان آغاز می شود. روزنکرات ها سکه ای پیدا می کنند و دائماً آن را در هوا می اندازند و همیشه خطی را ترسیم می کنند ، که باعث می شود گیلدنسترن به این نتیجه برسد که چیزی در این وضعیت اشتباه است.

انتقاد اصلی منتقدان فیلم این بود که مطالب بیشتر از فیلم پخش می شدند و به عنوان مثال ، استاپارد بیشتر بر دیالوگ تمرکز داشت تا جلوه های بصری. این فیلم البته برنده شیر طلایی ونیز شد و اولدمن برای بازی در این فیلم نامزد جایزه مستقل بهترین بازیگر مرد شد.

7. تاریک ترین ساعت

وینستون چرچیل

  • نقش: وینستون چرچیل
  • قصهجو رایت
  • عدد فرا بحرانی: 75 از 100
  • سایر شرکت کنندگان: لیلی جیمز ، کریستین اسکات توماس

فیلمی که در آن برنده جایزه اسکار برای کارهای اولدمن شد ، نقش وی در نقش وینستون چرچیل ، سیاستمدار بزرگ و نخست وزیر بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم بود. مه 1940 نقش جنگ جهانی دوم در دست وینستون چرچیل است. او می توانست با هیتلر معاهده ای امضا کند یا با او بجنگد ، که بدیهی است پایان امپراتوری بریتانیا بود. چرچیل برای تصمیم گیری به سراغ مردم رفت و سپس در پارلمان سخنرانی آتشین کرد که بریتانیا را علیه نازی ها تاسیس کرد.

چشمان زیرک اولدمن به او کمک می کند در بدن یک سیاستمدار ماهر انگلیسی زیبا به نظر برسد. آرایش صورت او کاری کرد که نمی توانید بفهمید اولدمن چقدر لاغر است. او به اعمال خود اطمینان دارد ، اما زبان و ذهن او تیز است. یکی از بهترین نمایشنامه های قرن 21 ، نسخه زنانه مریل استریپ در نقش مارگارت تاچر در “بانوی آهنین” است.

8. مانک

سازمان بهداشت جهانی

  • نقش: هنری مانکیویچ
  • قصه: دیوید فینچر
  • عدد فرا بحرانی: 79 از 100
  • سایر شرکت کنندگان: لیلی کالینز ، آماندا سیدفرید

فیلم درخشان امسال با بازی Starran Oldman در نقش Henry Mankiewicz ، نویسنده مشهور هالیوود که در اصل با MetroGoldwinmeier کار می کرد و از پذیرفتن موقعیت لوئیس بی مایر ، مدیر استودیو ، صرف نظر از هویت استودیو و خود او ، خودداری کرد. به سیاست کثیف مترو گلدوین مایر خارج می شود. منکیویچ معتاد به الکل است ، اما با وجود زبان زیرک ، او فردی خودآگاه است و به بسیاری از چیزها اعتقاد دارد و به همین دلیل جمهوری خواهان با کمک استودیوی مترو گلدوین مایر ، دموکرات های سیاسی و دوستانشان که به تبلیغ آنها کمک کردند ، برنده شدند. درد وجدان خودکشی است ، نوعی درگاه ایجاد می کند.

او در واقع این فیلم را برای اورسن ولز ، بهترین فیلم تاریخ سینما ، Citizen Kane ، نوشت و فیلم نشان می دهد که اکثر ژنرال هایی که در فیلم های ولزی دیده می شوند شاهکار هستند. ‘i Menkiewicz.

منتقدان دستاوردهای اولدمن او را تحسین کردند و توانستند به عنوان یک نابغه خود ویرانگر اثری ماندگار از خود برجای بگذارند.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا