
5 تفاوت بزرگ فیلم «تراژدی مکبث» با نمایشنامهی شکسپیر
«تراژدی مکبث» به کارگردانی جوئل کوهن، کارگردان سرشناس، فیلمی کمدی است که مسلماً یکی از بهترین شاهکارهای یک کارگردان است. البته در برخی قسمتهای فیلم با نسخه مکبث از شکسپیر کمی متفاوت است. آثار شکسپیر در طول تاریخ تعابیر متفاوتی داشته اند و به همین دلیل جاودانه و بی زمان هستند و توجه بسیاری از کارگردانان را به اقتباس های خود جلب کرده اند.
برخی از شما دانشجویان ممکن است برای اجتناب از مطالعه مکبث برای تکالیف یا دانشگاه خود، تماشای این فیلم را انتخاب کنید. اما قبل از انجام این کار، اجازه دهید نگاهی به تفاوتهای نمایشنامههای شکسپیر از کوهن بیندازیم. نیازی به گفتن نیست که مقاله زیر بخشی از تاریخچه فیلم را آشکار می کند.
5) سن مبثها
یکی از تفاوتهای این نسخه از مکبث و شکسپیر، سن مکبث است. دنزل واشنگتن و فرانسیس مک دورمند هر دو در دهه 60 زندگی خود هستند. بنابراین، ناتوانی مکبث در بچه دار شدن عادلانه و پذیرفته شد، و ناتوانی لیدی مکبث برای وارث گرفتن برای شوهرش، بخشی جدایی ناپذیر از رابطه و یکی از دلایل جدایی آنها شد. در نتیجه، بخش هایی از داستان شکسپیر در اینجا تغییر کرده است.
4) سه جادوگر
یکی از ویژگی های مکبث این است که سه جادوگر به مکبث ظاهر می شوند و از آینده و ورود او به پادشاهی به او می گویند. آنها نیرویی هستند که کل داستان مکبث را هدایت میکنند. کارگردان جوئل کوهن تفسیری منحصر به فرد از این خواهران عجیب و غریب (که همگی نقش کاترین هانتر را بازی می کردند) ارائه می دهد. تصویری که یکی از آنها با تکه تکه کردن بدنش ایجاد کرد، یادآور سامارا از فیلم “حلقه” است. این تنها تصویری نیست که جادوگر ایجاد کرده است. آنها همچنین به شکل کلاغ های ترسناکی هستند که در بازی ظاهر می شوند و با آن ظاهر نشان از خطر قریب الوقوعی است که باید متوجه بازیکنان شود. علاوه بر این، طراحی این شخصیت سه بعدی بر زیبایی ترسناک گوتیک فیلم تاکید دارد.
3) هویت قاتل سوم
یکی از رازهای متعدد در مورد مکبث هویت قاتل سوم است که به قتل عام بانکوک و پسرش فلینت پیوست. در اقتباس کوهن متوجه می شویم که راس، پسر عموی مک داف و پیام رسان داستان، سومین قاتل است. این صحنه که قتل بانکو و فداکاری فلینت در یک مزرعه را نشان می دهد، به نظر می رسد از یک فیلم ترسناک باشد و به وضوح شرارت پشت اعمال او و مکبث را نشان می دهد.
2) تفاوت های نژادی بازیکنان
شاید یکی از بارزترین تفاوتهای فیلم با کلیشهها و کلیشههای نمایشنامههای شکسپیر، نژاد بازیگران آنها باشد. مکبث، پادشاه اسکاتلند، بازیگر سیاهپوست آمریکایی است. نه تنها تفاوت در این است، بلکه مک داود و همسر و پسرش نیز بازیکنان سیاه پوست هستند.
کوهن اولین کارگردانی نبود که نژاد شخصیت را در تولید مکبث تغییر داد. اوون کین، کارگردان «همشهری کین»، بازی را در سال 1936 با یک بازیکن سیاه پوست اقتباس و کارگردانی کرد. اما در حالی که اورسون ولز مکبث در هائیتی اتفاق افتاد، نسخه کوهن در اسکاتلند ظاهر شد و این تنوع نژادی حتی چشمگیرتر است. با این حال، دنزل واشنگتن هنگام صحبت در مورد نژاد و تنوع نژادی گفت: “من فکر می کنم باید به جایی برسد که تنوع نژادی حتی در بازیگران ذکر نشود، مثلاً چیز خاصی وجود ندارد.”
1) مرگ مکبث
نکته قابل توجه فیلم صحنه شمشیربازی مکبث با مک داودر است که جزئیات منحصر به فردی را به نمایش می گذارد. این صحنه چیزهای زیادی در مورد پادشاه شرور، ماهیت داستان به ما می گوید. ماکودوف پس از یک نبرد طولانی توانست با ضربه ای سر حریف خود را از تن جدا کند. چون در میانه مبارزه سعی می کند تاجی را که از سرش به زمین افتاده برداشته و روی سرش بگذارد. این اشتباه مهلک مکبث نشان می دهد که چگونه او عاشق پول خود شد. زیرا نیازش به تاج و تخت او را نابینا کرد و به شر تبدیل کرد و در نهایت راه را برای مکدوف باز گذاشت تا به زندگی، حکومت و ظلم خود پایان دهد.
منبع: buzzfeed
.