هنر و سینما

از هیچکاک تا جنگ ستارگان؛ مک‌گافین خوب چگونه ساخته می‌شود؟


در این پست ، ما فیلم هایی را معرفی می کنیم که از زمان تصدی هیچکاک برترین مک گافین ها هستند.

بسیاری مک گافین را خلق آلفرد هیچکاک می دانند. تعاریف متفاوتی از آن وجود دارد و تا کنون آن را در اشکال مختلف دیده ایم. مک گافین چیست؟ مک گافین از چه فیلمی استفاده کرد؟ شاید بهتر باشد آن را با یک مثال توصیف کنیم. در پاییز 1939 ، کارگردان آلفرد هیچکاک جلوی دانشگاه کلمبیا ایستاد تا روایت کند. هیچکاک در مورد دو مرد اسکاتلندی در قطار صحبت کرد. یکی از آنها یک بسته مخفی داشت که او آن را “مک گافین” توصیف کرد. وقتی یک مرد مک گافین دیگر پرسید که واقعاً چیست ، او پاسخ داد: “این وسیله ای است که شیرها را در تپه های اسکاتلند به دام می اندازد!” مرد دیگر از این پاسخ شگفت زده شد زیرا چیزی به نام شیر روی تپه وجود ندارد! صاحب مک گافین پس از دیدن تعجب با دوست خود گفت: “در واقع ، مک گافین مطلقاً هیچ چیز نیست.”

این یک داستان ساده است و به نظر نمی رسد زیاد منطقی باشد و منطقی نیست. اما “هیچ چیز” دقیقاً همان چیزی بود که هیچکاک را جذب کرد ، که مک گافین را در فیلم “39 قدم” معروف کرد. در این فیلم ، فردی با جاسوس اشتباه گرفته می شود و مدام به دنبال اطلاعاتی در مورد مرحله 39 ، اشیاء پنهان یا اطلاعاتی است که ارزش کشتن دارد. با این حال ، در پایان فیلم ، مخاطب واقعاً داستان این 39 مرحله را درک نمی کند. یا همانطور که هیچکاک به دانشجویان کلمبیایی گفت: “می بینید ، مک گافین واقعاً بی اهمیت است!” و از آن روز تا به امروز ، این شیوه داستان سرایی بر فرهنگ پاپ ، از سینما گرفته تا ادبیات ، حاکم بوده است.

بهترین بازی مک گافین 30 دقیقه بعد از پایان فیلم است ، شما این را نمی فهمید. این به شخصیت مک گافین اشاره می کند. انگار همه اتفاقات داستان را به خاطر می آورید ، اما واقعاً نمی دانید به دنبال چه چیزی هستید. مک گافین شما را مجبور می کند چندین بار به ذهن خود بازگردید و محتوای داستان را جستجو کنید.

به طور کلی نویسندگان همیشه چیزی دارند که از آنها به عنوان ابزار نوشتن استفاده می کنند. شخصیت باید هدف داشته باشد و موانعی در مسیر داستان و رسیدن به آن هدف وجود داشته باشد. باید اختلاف نظر وجود داشته باشد ، و حتی قوانین و دستورالعمل های بیشتری باید در مورد داستانهای مخفی اعمال شود. اما در نهایت ، چیزی که می توان آن را تغییر داستان نامید ، باید در متن وجود داشته باشد. مک گافین تغییر است.

39 گام ، و همچنین “سایکو” 1960 و “شمال توسط شمال غربی” 1951 ، “شاهین مالت” 1941 ، “کازابلانکا” و “همشهری کین” (1941) فیلم 1941 بودند. علاوه بر این ، فیلم های دیگری نیز وجود دارند که در بین فیلم های مک گافین

1. محبوب

فیلم مشهور بد

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیکنان: اینگرید برگمن ، کری گرانت ، کلود رنس و…
  • نتیجه: ..

تأکید بر شخصیت ها برای اشیاء یا نمادهایی که برای آنها اهمیت بیشتری دارد ، اگر نه جذاب ترین برای مخاطب ، بزرگترین تجربه بصری و بصری را ایجاد می کند. هیچکاک در فیلم بدنام اورانیوم را در یک بطری شراب ریخت ، اما همه کسانی که فیلم را دیدند ، پایان کار را به خاطر می آورند زیرا کارآگاهش کری گرانت ، شریک خود اینگرید برگمن را در یک انبار شراب نازی ها مخفی کرد. در حقیقت ، مک گافین ممکن است تماشاگران را با تریلر جاسوسی هیچکاک اشتباه گرفته باشد.

در فیلم بدنام می بینیم که مک گافین همان بطری شراب اورانیوم است. اما ممکن است کسی را نبینید که این فیلم را دیده باشد و هنگام بیان داستان خود از این (بطری اورانیوم) نام برد! چرا این چهره هیچکاک را متفاوت از فیلم نشان می دهد و می تواند ادعای او را مبنی بر اینکه او خالق مک گافین است ثابت کند. داستان آنقدر زیبا و پر از لبه های چشمگیر است که هرگز یک بطری اورانیوم را به یاد نخواهید آورد.

2. Falcon Falt Maltese

فیلم شاهین مالت

  • کارگردان: جان هیوستون
  • بازیکنان: همفری بوگارت ، مری استور ، گلادیس جورج و…
  • نتیجه: ..

یکی از مشهورترین مک گافین ها در تاریخ سینما به طور کلی برای بسیاری از مخاطبان معنی ندارد. برخی به حراء مالت ، توسط جان هیوستون ، به عنوان آغاز جنبش نوآر هالیوود اشاره می کنند. در این ویدئو ، همه وانمود می کنند به دلیل پرنده سیاه ، مجسمه زینتی که ادعا می شود بخشی از دوران باستان است ، دروغ می گویند و دروغ می گویند. اما در پایان فیلم می بینیم که شاهین مالت که عامل مرگ و میر بسیاری است از سرب ساخته شده است. اگر این فیلم را تماشا کنید ، بدون شک پایان آن را فراموش خواهید کرد. هیچ راهب مالتایی وجود ندارد. هیچ کس از کسی دزدی نکرد.

مک گافین در این فیلم پرنده مشکی است که در وسط قرار دارد و حرکات اطراف آن این فیلم را به یاد ماندنی می کند. داستان به گونه ای روایت می شود که در نهایت شگفت زده خواهید شد که همه این داستانها درباره مجسمه ای است که هرگز وجود نداشته است!

3. کازابلانکا

فیلم کازابلانکا

  • کارگردان: مایکل کورتیس
  • بازیکنان: همفری بوگارت ، اینگرید برگمن ، پل هنری و
  • نتیجه:

قبل از خواندن آن ، اگر این فیلم را دیده اید ، از خود بپرسید داستان چیست؟ خودتان آن را شرح دهید. مطمئناً چیزی به نام “کارت عبور” هرگز به ذهن شما خطور نمی کند! مایکل کورتیس ملودرام جنگ جهانی دوم را بر روی چیزی به نام گذر متمرکز کرد ، سندی که آنقدر غیرقابل کنترل بود که حتی نازی ها به اقتدار آنها احترام گذاشتند و به آزادیخواهان فرانسوی اجازه دادند بدون مانع با آنها همراه شوند. “چیزی نیست!” به همین دلیل مک گافین بسیار خوب است ، زیرا حضور خارجی در آن وجود ندارد.

4. شهروند کین

فیلم شهروند کین

  • کارگردان: اورسن ولز
  • بازیکنان: اورسون ولز ، جوزف پنبه ، دوروتی کامینگز و
  • نتیجه: ..

وقتی مک گافین را در Google جستجو می کنید ، “Rose Bud” از “Citizen Kane” را پیدا خواهید کرد. همشهری کین یکی از بزرگترین رازهای فیلم را دارد ، به دنبال معنای “گل رز” ، آخرین کلماتی است که چارلز فاستر کین در زمان افتتاح فیلم گفت. در واقع ، داستان فیلم با “گل سرخ (رزباد)” شروع می شود و سپس ما یک فیلم منحصر به فرد پیدا می کنیم که به دنبال معنی گل سرخ (رزباد) است.

5. روانی

یک فیلم ذهنی

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیکنان: آنتونی پرکینز ، جانت لی ، جان گوین و…
  • نتیجه: ..

در ابتدا ، درباره اینکه فیلم روانی هیچکاک در این فهرست گنجانده شده بود ، تردیدهایی وجود داشت. اما با نگاه دقیق تر مک گافین مشخص می شود. مارین (با بازی جانت لی) 40 هزار دلار از کارفرمای خود می دزدد و فرار می کند. از آن زمان ، ما رویدادها و داستان کلی فیلم را دیدیم ، و اگرچه 40،000 دلار نقش مهمی در اتفاقات بعدی بازی می کند ، اما در وسط و پایان داستان هیچ کس پول را به خاطر نمی آورد!

اینجا مزرعه قرمز ماست. فیلم به خوبی از هم جدا می شود ، و این دقیقاً همان چیزی است که قدم بعدی را بر می دارد و پس از 40 دقیقه چه کسی به پول اهمیت می دهد؟ جالب اینجاست که رویکرد هیچکاک برای ساختن فیلم فقط توسط برخی از بینندگان قابل درک نیست ، که مطمئناً برخی از آنها از خود می پرسند “پس این پول چه شد؟” هیچکاک همچنین سعی می کند با قرار دادن نمایشگرهایی مانند پاکت پول و روزنامه به مک گافین هشدار داده و به طور غیر مستقیم به او اشاره کند. شاید هیچکاک معتقد بود که نوشتن آن لحظات بهتر است زیرا کسی از آنها مراقبت می کند.

پول ملموس است ، این چیزی است که ما می دانیم. همه می دانند چهل هزار دلار چیست و به چه معناست ، و این جرمی است که کسی مرتکب شده است ، خواه زندانی شود یا به عنوان یک فراری زندگی کند. اما این تمایز اهمیت مک گافین برای تماشاگران موضوعی است که نسل ها فیلمسازان و داستان نویسان را درگیر کرده است.

6. ایندیانا جونز و مهاجمان کشتی گمشده

فیلم ایندیانا جونز

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیکنان: هریسون فورد ، کارن آلن ، پل فریمن و…
  • نتیجه: ..

برخلاف هیچکاک ، جورج معروف گفت مک گافین چیزی است که بینندگان باید به عنوان بازیگران و اشرار از آن مراقبت کنند. بنابراین ، اولین فیلم ایندیانا جونز ، “مهاجمان صندوق گمشده” ، در لیست مک گافین قرار گرفت. اکنون می توانید تفاوتهای ذکر شده در تعریف مک گافین را در ابتدای این مقاله مشاهده کنید. جورج لوکاس به مک گافین جعبه بسیار داد. چیزی از ابتدا تا انتها در مقابل تماشاگران بود و در پایان فیلم دیدیم که همیشه با یک جعبه روبرو هستیم. یعنی همه داستانهای گفته شده و تمام صحنه های جذابی که دیدیم مربوط به “جعبه همیشه” بود!

7. جنگ ستارگان

فیلم جنگ ستارگان

  • کارگردان: آقای آبرامز
  • بازیکنان: کری فیشر ، مارک همیل ، آدام درایور و…
  • نتیجه: ..

بزرگترین بخش سرگرمی فیلم های علمی تخیلی این است که همه چیز نباید توضیحی علمی و منطقی داشته باشد و استدلال باید بخش بزرگی از آن باشد. بنابراین ، “ستاره مرگ” مک گافین جنگ ستارگان است که میلیون ها سیاره و انسان یا موجودات زنده را نابود می کند. اما آنچه در اینجا مورد بحث قرار می گیرد و ممکن است مرگ ستاره مک گافین را زیر سوال ببرد این است که در میانه راه با سلاح های کشتار جمعی و جنگ های بزرگ روبرو می شویم و می بینیم که مک گافین نیست ، بلکه مستقیم و مستقیم است. مرجع روشن هدف آن

8. انتقام جویان: جنگ بی نهایت

فیلم انتقام جویان

  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیکنان: رابرت داونی جونیور ، کریس همسورث ، مارک روفالو و…
  • نتیجه:

مک گافین به وضوح سنگ اصلی تانوس در «انتقام جویان: جنگ ابدی» است. فیلم های مارول امروزی ممکن است نویسنده ای با استعداد داشته باشند که با کمی مهارت و طنز ، تنوع چنین فیلم هایی را رواج داده و بر نیازهای فیلم می افزاید.

مک گافین در کتاب های مصور خود همیشه آنچه را که شرور برای اجرای نقشه اش برای اداره جهان نیاز دارند به او می دهد. مطالب نویسنده برای شروع و پایان یک داستان بسیار مهم است. اگر بسیار خوب روایت شود ، علاوه بر اهمیت شخصیت ها و پیروی از آنها ، مطمئناً مخاطب به جزئیات توجه خواهد کرد.

برخی معتقدند مک گافین اصلا نباید پایان فیلم را شگفت زده می کرد. در کین ، افتتاح رز باد شگفت انگیز است و هیچ کس بعد از پایان فیلم آن را فراموش نمی کند. در پایان فیلم نورث وسترن ، تماشاگران در مورد معاشقه کری گرانت در کوهستان راشمور یا صحنه های شگفت انگیز در قطار صحبت می کنند ، نه چیزی که بازیگران به دنبال آن بودند ، زیرا آن را فراموش کرده اند. پنج دقیقه پس از تماشای فیلم.

مک گافین مانند یک نشانه است. همین علامت منجر به یک رویداد بزرگ می شود. زمان زیادی را برای تأکید بر آن صرف نکنید.

منبع: Denofgeek

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا