آشپزی

12 مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی که حتما باید امتحان‌شان کنید


گیلان زیبا و ثروتمند است پس وقتی به شهر زیبایش می روید نیازهای شما بسیار بیدار می شود. البته غذاهای گیلانی بسیار لذیذ و لذیذ است و تنوع زیادی دارد. هر سلیقه ای که داشته باشید، در گیلان می توانید غذاهای خوشمزه ای که دوست دارید پیدا کنید. از قدیم الایام تا به امروز غذاهای خوش رنگ و لذیذ گیلانی در بین مردم ایران رواج داشته است. در این مقاله با محبوب ترین غذاها و خوراکی های استان گیلان آشنا می شوید و از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. خواندن این مقاله به شما کمک می کند تا در سفر به گیلان از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گیلان لذت ببرید.

محبوب ترین غذای گیلانی

با غذاهای خوشمزه گیلانی شروع می کنیم:

1. کال کباب گیلانی، ترکیب طعمی بی نظیر

میز ناهار خوری گیلانی

کال کباب نام یکی از دسرهای لذیذ گیلان است که در آن گوشت پیدا نمی شود! کال کباب با بادمجان، بادام زمینی، آب انار یا انار، رب انار و سبزیجات محلی چوچک و سیر درست می شود. این غذای خوشمزه ترکیبی از قرمز، سفید و سبز است. کال کباب ترکیبی بی نظیر از طعم هاست که مطمئنا شما را عاشق آن می کند. کال کباب یک غذای خوشمزه و مقوی برای افرادی است که گیاهخوار هستند یا به هر دلیلی گوشت نمی خورند.

ملک کباب گیلانی

کال کباب از آن دسته غذاهایی است که کم کالری است و شما را سیر می کند. این دسر خوشمزه به دلیل وجود انار و رب انار در کال کباب باعث کاهش فشار خون و قند می شود.

. زیتون یک غذای محبوب است

اولیوا

تعداد کمی از مردم زیتون رسیده را دوست ندارند! روی سفره های گیلانی حتما وجود زیتون کاشته شده! اگر تمام زیتون های طعم دار رودبار را امتحان نکرده اید، به شهر گیلان بروید و از طعم های اصیل زیتون لذت ببرید. زیتون های پرورشی با زیتون، دانه ذرت، آب ترش یا رب انار ترش، سیر، گلپر و سبزی درست می شوند.

ویژگی های زیتون پرورشی

زیتون کاشته شده به دلیل وجود انار و زیتون غذای خوبی برای خون سازی در بدن شماست. زیتون کاشته شده سرشار از آهن است و به بدن شما قدرت می بخشد. خوردن زیتون بزرگ همراه با وعده های غذایی به شما کمک می کند تا سریعتر احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری کنید. وجود زیتون و انار در این دسر خوشمزه به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. اما خوردن بیش از حد زیتون رسیده را فراموش نکنید.

3. تره تره، سایر غذاها و طعم دهنده ها

تلخ تر

تره ترش یک غذای لذیذ و ترش در گیلان است که از سبزیجات محلی و خوش طعمی مانند گشنیز، جعفری، سیر، اسفناج، برگ چغندر، تره فرنگی و … درست می شود. سوپ ترش یکی از غذاهایی که خیلی زود پس از چشیدن آن هوس خواهید کرد تره ترش است!

مال ترش

تره تلخ به دلیل وجود سبزیجات و آب میوه سرشار از آهن و ویتامین C است. تره ترش یکی از غذاهای کم کالری است که شما را سیر نگه می دارد.

اهل کباب هستی؟ بنابراین باید عجله کنید تا وعده غذایی بعدی را امتحان کنید. چون مدل کباب خوشمزه ایه

4. کباب ترش طعم واقعی کباب

کباب ترش گیلانی

ترش کباب یا کباب ترش مدلی از غذاهای خاص گیلان است که طرفداران زیادی دارد. این غذا یکی از غذاهای گیلانی است که برای مهمانان ویژه تهیه می کنند. کباب ترش گیلانی با فیله گاو، فیله چرخ کرده، آب انار ترش، رب آلو، پیاز، سیر، پودر انجیر و نمک و فلفل درست می شود. کباب ترش برای افرادی که کتوژن می خورند مفید است. اگر رژیم کم کربوهیدرات دارید، می توانید از کباب ترش بدون نان و برنج لذت ببرید.

5. اناربیج، آشی از خانواده فسنجان

خورش فسنجان

اناربیج یکی از غذاهای خوشمزه گیلان است. این غذا شبیه آش فسنجان است. برای تهیه انار از گوشت قرمز یا مرغ، آجیل، بادمجان و سبزیجات محلی استفاده می شود. انار یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی است که با برنج، زیتون و ماست مصرف می شود.

6. باقالقاتاق یکی از بهترین غذاهای گیلانی

حبوبات قاطق غذای گیلانی

باقالقاتق یکی از خوشمزه ترین و سبک ترین غذاهای گیلان است. این غذای خوشمزه با لوبیا، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود. باقالقاتق غذایی است با سیر و برنج. اگر سری به رستوران‌های سنتی و روستایی گیلان بزنید، متوجه می‌شوید که این آش در دیگ سفالی برایتان سرو می‌شود. باقالاقاطاق به پاچه باقلا یا باقالی رشتی نیز معروف است. این رژیم ترکیبی از کربوهیدرات ها، ویتامین ها و پروتئین است و بخشی از یک رژیم کم کالری است که ساعت ها شما را سیر نگه می دارد. گیلانی ها عاشق لوبیا با برنج، سیر، زیتون و گوجه فرنگی هستند.

ویژگی های باقلاقاتق

باقلقاتق یکی از مناسب ترین غذاها برای گیاهخواران است. این غذا مغذی و کم کالری است و برای شام انتخاب خوبی است. ویتامین های زیادی دارد و سرشار از آهن، ویتامین A و ویتامین B است.

7. آش ترش، آش گیلانی

آش ترش گیلانی

آش ترش یکی از غذاهای کلاسیک گیلان است که از دیرباز به عنوان آش سوغاتی استفاده می شده است. آش ترش گیلانی طرفداران زیادی دارد و با ماهی شور سرو می شود.

خواص سوپ ترش

سوپ های تلخ به لطف سبزیجاتی مانند اسفناج، چغندر و گوجه سبز سرشار از آهن و ویتامین هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند.

8. کاکا، پنکیک گیلانی!

کاکا نوعی کیک یا کلوچه است که از شیرینی های سنتی گیلان به شمار می رود. گیلانی ها این دسر خوشمزه را در پاییز و زمستان درست می کنند. کاکا یک شام خوشمزه است که با چای سرو می شود و برای کودکان و بزرگسالان مغذی است. مزیت کیک این است که بدون فر درست می شود. کاکا به دلیل وجود کدو حلوایی برای زنان باردار و نوزاد بسیار مفید و مغذی است.

9. مرغ چرخ کرده گیلانی غذای لذیذ

گیلانی پیچیده شده در مرغ

اگر به دنبال یک غذای خانگی خوشمزه و خوش طعم هستید، مرغ چرخ کرده گیلانی را امتحان کنید. مرغ، بادام زمینی، رب انار و سبزیجات تند مانند برگ چغندر، هالیبوت، گشنیز، فلفل از مواد اصلی تهیه مرغ آسیاب شده هستند. این غذا را می توانید در رستوران سفارش دهید و از طعم بی نظیر آن در کنار خانواده لذت ببرید.

10. چغرتمه، غذای خوشمزه و پر پروتئین

چغارتمه، غذای اصیل گیلانی

چیگرتمه غذای بسیار خوشمزه ای است که با مرغ، تخم مرغ، پیاز و پاستا درست می شود. در یک رژیم غذایی مغذی، این سوپ یک وعده غذایی پر پروتئین است که برای ورزشکاران و کودکان بزرگتر مفید است. چیگرتمه با برنج، ماست، ترشی یا سالاد سرو می شود.

. کتلت گوشت، شام محبوب

کتلت حنا گیلانی

گوشت کتلت یک غذای خوشمزه برای دوستداران گوشت است. کتلت گوشت یک انتخاب عالی برای شام است که در عین حال سرگرم کننده است. این رژیم غذایی برای کودکان و ورزشکاران نیز بسیار مغذی است. زیرا از گوشت چرخ کرده، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و آرد نخودچی درست می شود.

. میرزا قاسمی، غذای معروف گیلانی

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یک غذای خوشمزه شمالی است که در گیلان و مازندران سرو می شود. میرزا قاسمی بو و طعم بسیار خوبی دارد. برای تهیه میرزا قاسمی از بادمجان تفت داده شده، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ استفاده می شود. افزودن سیر تازه به صورت محلی راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی گیلانی است. خیلی ها میرزا قاسمی را با غذایش دوست دارند و خیلی ها هم مثل گیلانی ها دوست دارند میرزا قاسمی را با نان و سیر تازه و برنج و حبوبات بخورند.

نتیجه

در این مطلب با بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گیلانی آشنا شدید. حالا می دانید هنگام رفتن به شهر استان گیلان چه غذایی بهتر است امتحان کنید. البته لازم به ذکر است که غذاهای لذیذ گیلان به این لیست محدود نمی شود و می توانید سایر غذاهای گیلانی مانند سیر قلیه، قوره مسما، ​​قیمه رشتی، کوکوی رودباری، ترش واش، پنیر کبابی و … را امتحان کنید. در سفر به استان گیلان و گردش های تفریحی. خودتان را در یک تور غذایی لذت ببرید و طعم های جدید را امتحان کنید. برای ما بنویسید در سفر به گیلان دوست دارید کدام یک از این غذاها را امتحان کنید و از نظر شما خوشمزه ترین غذای گیلان چیست؟

منبع: tasteatlas

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا