لوازم خانگی

12 چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!


بسیاری از ما هنگام نقاشی درباره خود، نگرش آرامی داریم. جالب است بدانید در خانه وسایل و فضاهایی وجود دارد که در مواقعی که نیازی به آنها نیست تمیز کردن آنها زمان زیادی می برد و می تواند زمان نظافت منزل را کاهش دهد. قبل از شروع نظافت منزل، این مقاله را بخوانید تا با حذف کارهای غیر ضروری در زمان خود صرفه جویی کنید.

1. لباس

اگر بیشتر اوقات فراغت خود را صرف شستن و تمیز کردن لباس های خود می کنید، ممکن است بیش از حد لباس های خود را بشویید. اگر شغل مرتبط با کثیفی ندارید، زیاد عرق نمی کنید یا لباس های خود را هنگام غذا خوردن لکه نمی کنید، می توانید بیش از یک بار لباس ها را بدون نیاز به شستشو بپوشید.

البته، استثناهایی وجود دارد. لباس هایی مانند لباس زیر، جوراب، لباس کار و هر لباسی که در تماس نزدیک با بدن است باید به طور مرتب و حتی پس از هر بار استفاده شسته شود.

اما نیازی نیست لباس هایی مانند کفش و پیراهن مردانه را که زیر لباس زیر، شلوار ورزشی، کت، کت و غیره می پوشند، بعد از یک بار استفاده بشویید. با حذف لباس های اضافی، در مصرف آب و برق، نظافت، لباس ها و زمان جدید صرفه جویی زیادی می کنید.

شستشوی بیش از حد می تواند ظاهر و ظاهر را خراب کند. در این صورت باید مرتب لباس های نو بخرید تا لباسی شیک و مناسب داشته باشید.

2. ظروف کثیف

ماشین ظرفشویی

برخی از افراد عادت دارند ظروف کثیف را قبل از گذاشتن در لباسشویی به خوبی بشویند. این اشتباه است و حتی می تواند باعث تمیز نشدن صحیح ظروف شود.

پودر صابون و مواد شوینده به گونه ای طراحی شده اند که مواد غذایی باقی مانده در ظرف را با آنزیم های موجود در آن تجزیه کنند و با فشار دادن آب این آنزیم ها از ظرف خارج می شود. هنگام شستن ظروف، هیچ چیز نمی چسبد و آنزیم ها در فرآیند شستشو شکسته و هدر می روند.

این آب اضافی سالانه 6000 لیتر آب مصرف می کند. برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی کافیست غذای اصلی را از ظرف خارج کنید و بقیه را در ماشین ظرفشویی بگذارید.

3. سقف و وسایل روشنایی

بسیاری از مردم عادت دارند سقف و پنکه های خود را به صورت هفتگی در برنامه هفتگی خود تمیز کنند. کافی است ماهی یکبار این وسایل منزل را تمیز کنید. می توانید یک اتاق در هفته درست کنید. همیشه هنگام تمیز کردن خانه ابتدا موارد فوق را تمیز کنید تا گرد و غبار روی قسمتی که تمیز می کنید ننشیند.

4. لباس زمستانی

لباس هایی که در بقیه فصل زمستان با لباس های خود می پوشید، نیازی به شستن منظم ندارند. معمولاً یک یا دو بار در طول فصل شستن آنها کافی است. اگر لکه ها فقط روی لباس ها می افتند، می توانید همان قسمت خانه را تمیز کنید و مجبور نباشید کل لباس ها را خشک کنید.

5. پتو، پتو و پتو

شستن ملحفه ها و ورق ها به دلیل بزرگ بودن و تا زدن و چسباندن آنها سخت است. نیازی به شستشوی هر هفته نیست و پایان هر فصل زمان مناسبی برای شستن این تخت هاست.

اگر زمان زیادی را در رختخواب می گذرانید یا حیوانات خانگی در رختخواب خود در حال تردد هستند، یک ملحفه نازک روی ملحفه و پتو قرار دهید تا از شستن ملحفه و پتو جلوگیری شود. پارچه های نازک را می توان در صورت نیاز در ماشین لباسشویی شست.

6. لامبا

لامبا

پرده هایی که در اتاق نشیمن و اتاق خواب می گذارید نیازی به شستن مرتب ندارند. شستن پرده ها سالی یکبار کافی است. برای از بین بردن گرد و غبار می توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

حمام و آشپزخانه باید بیشتر شسته شود. مثلاً در پایان هر فصل. حمام و آشپزخانه راحت تر کثیف می شوند. علاوه بر گرد و غبار، پرده های آشپزخانه با آب نیز کثیف هستند. این پرده ها باید از مواد بادوام تری ساخته شوند تا شستشوی منظم باعث فرسودگی آنها نشود.

7. فرش و قالیچه

سالی یکبار فرش و اثاثیه را با کمک متخصص با بخار و صابون مناسب تمیز کنید. البته باید هفتگی پاک شوند اما سالی یکبار شستن با صابون کافی است. اسپری منظم این مواد از پیری و ماندگاری گرد و غبار بر روی آنها جلوگیری می کند.

شستشوی منظم در خانه با آب زیاد و نظافت نامناسب می تواند به آنها آسیب برساند. رطوبتی که در فرش و گوش باقی می ماند باعث ایجاد قارچ و ایجاد بوی نامطبوع می شود. بهتر است فرش و مبل را خودتان نشویید و به متخصص بسپارید که این کار روی دستگاه مخصوص انجام می شود.

8. روکش مبل

روکش مبل های جدید به نام کاور طراحی زیبایی ارائه می دهد و به راحتی قابل شستشو هستند. اگر خانواده ای شلوغ و کثیف ندارید و خانه شما پر از حیوانات خانگی نیست، نیازی به شستن روکش ها هر هفته ندارید. پایان هر فصل زمان مناسبی برای شستن درب آن است. در فصل خشک، فقط مناطقی که کثیف هستند تمیز می شوند.

9. اسباب بازی های حمام برای بچه ها

شما مجبور نیستید هر روز اسباب بازی های حمام را بشویید. اگر آنها را در یک سبد توری که از هوا می گذرد نگهداری کنید، ماهی یک بار برای شستن کامل آنها کافی است. برای شستن اسباب بازی حمام، سرکه و آب را مخلوط کرده و اسباب بازی را داخل آن قرار دهید. بعد از 15 دقیقه آنها را با یک اسفنج یا پارچه تمیز تمیز کنید و در فضای باز خشک کنید.

10. کوسن تخت

ملحفه ها و بالش ها باید هفته ای یکبار شسته شوند زیرا در تماس دائمی با پوست و موی شما هستند. اما کوسن تخت را که معمولا تزئینی است هر 3 تا 6 ماه یکبار بشویید. شستن زیاد بالش ظاهر را خراب می کند. در آخر شستن روکش کافی است اما می توانید یکباره کل کوسن را بشویید.

11. فر

لازم نیست هر هفته فر را تمیز کنید. اگر بلافاصله بعد از هر بار استفاده لکه را تمیز کنید، کافی است فر را دو یا سه بار در سال تمیز کنید. به عنوان مثال، هر زمان که از یک فر بزرگ استفاده می کنید، مثلاً در تعطیلات، فر را کاملا تمیز کنید.

در موارد دیگر، اغلب نیازی به تمیز کردن کل فر نیست. مثلا در تهیه کیک و شیرینی، فضای فر کثیف نیست و فقط شستن کافی است. اما اگر غذایی مانند مرغ کبابی درست می کنید، کل قسمت فر اغلب چرب است و باید تمیز شود.

برای کاهش آلودگی فر و سختی تمیز کردن آن می توانید از فویل استفاده کنید و روی غذا را با فویل بپوشانید.

12. قفسه های مواد غذایی

قفسه های مواد غذایی

ما هر روز از یخچال برای نگهداری مواد غذایی خام و پخته استفاده می کنیم. به همین دلیل، یخچال باید هر هفته تمیز شود. اما قفسه ها و کابینت هایی که در آن مواد غذایی خام و خشک نگهداری می کنید لازم نیست هر هفته تمیز شوند. اگر همیشه دو یا سه بار در سال همه چیز را در جای خود قرار دهید، کافی است از قفسه ها و دستمال ها مراقبت کنید.

برای این کار ابتدا تمام ظروف را از قفسه ها جدا کرده و قفسه ها را پاک کنید. پس از تمیز کردن قفسه ها، هر ظرف را بررسی کنید. به عنوان مثال تاریخ انقضا را ببینید. اگر غذا تمام شد، دور بریزید. اگر ظروف و ظروف کثیف هستند، آنها را بشویید و خشک کنید. سپس غذا را در جای خود قرار دهید.

اگر قفسه های شما پوشیده از گرد و غبار هستند و بسته نمی شوند، ممکن است نیاز داشته باشید که قفسه ها را بیش از دو یا سه بار تمیز کنید. در این صورت در صورت لزوم یک بار قفسه را پاک کرده و تمیز کنید.

منبع: Thespruce

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا