هنر و سینما

آیا سریال گامبی وزیر بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است؟

Gambi Wazir نه تنها یکی از محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی 2020 است ، بلکه داستان بازیکن شطرنج بت هارمون (آنیا تیلور جوی) است که از سراسر جهان مورد توجه تلویزیون قرار گرفته است.

فروش مهره های شطرنج در ماه پس از انتشار مجموعه بیش از 85 درصد افزایش یافته است و کتاب های شطرنج بیش از شش برابر نرخ معمول فروش داشته اند. همچنین جایزه امی رتبه یازدهم را از منتقدان دریافت کرد ، از جمله بهترین سریال کوتاه و بهترین بازیگر مرد.

این سریال بر اساس داستان مشهوری با همین نام والتر ترویز در سال 1983 به کارگردانی اسکات فرانک است و رقابت و استراتژی شطرنج را کاملاً نشان می دهد ، که هر دو متخصص شطرنج حتی آن را تحسین نمی کنند و آن را شبیه سازی واقعی می نامند. آنها گیم پلی واقعی بازی را می دانند. هارمون خود یک شخصیت است ، اما بسیاری از روایت های مجموعه از واقعیت های واقعی الهام گرفته شده است.

تغییر موقعیت هارمون از زندگی بابی فیشر مالک شطرنج آمریکایی ناشی می شود. فیشر در نوجوانی استعداد خود را در این بازی ثابت کرد و در 14 سالگی جوانترین قهرمان بازی آمریکا در تاریخ بود. فیشر تنها شطرنج باز تاریخ آمریکا بود و در سال 1972 قهرمان جهان شد و به رتبه یک صعود کرد.

فیشر ، مانند هارمون ، از مشکلات زیادی در زندگی شخصی خود رنج می برد. هارمون با اعتیاد شدید در سراسر گامبیا سر و کار دارد و فیشر همچنین در مورد پارانویا و اسکیزوفرنی شدید صحبت می کند. هر دو سعی کردند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند و با بهبود موقعیت و مهارت خود ، مربیان و دوستان را در بین بازیکنان قدیمی پیدا کردند. فیشر بعداً تا آخر عمر منزوی شد و اظهارات خشونت آمیزی داشت و از تابعیت ایالات متحده خود صرف نظر کرد.

 

رویارویی مشهور فیشر با بوریس اسپاسکی ، یکی از مقامات ارشد اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد ، شبیه بازی هارمون با واسیلی بورگاف (مارسین دوروفسکی) از روسیه در دیدار نهایی دسته نهایی است. فیشر و اسپاسکی سال ها با هم رقیب بوده اند و 5 بازی انجام داده اند که اسپاسکی در سه برد و دو تساوی به دست آورده است. اسپاسکی هنوز قهرمان زنده ترین بازی کاتوریا در جهان است.

این رویداد در بیوگرافی ادوارد زویک در سال 2015 با عنوان قربانی عابر پیاده ، با توبی مگوایر در نقش فیشر و لئو شرایبر در نقش اسپاسکی به نمایش درآمد. این فیلم احساس جام جهانی را دارد ، از جمله استعفای غیرمنتظره اسپاسکی در ششمین بازی ، بزرگترین در تاریخ.

مجموعه ای از وزرای گامبیایی نحوه نگاه زنان به تاریخ را روایت می کنند. رابطه جنسی همیشه در ورزش رایج است. قهرمانان شطرنج زنان آمریکا به اندازه مسابقات مردان در سال 2019 پول داشتند ، با 14 درصد (درصد بی سابقه ای) از زنان عضو فدراسیون. آمریکایی آمریکایی.

کاتوریتا و قهرمان جهان سوزان بلغار وزیر گامبیا را به خاطر نمایش شطرنج به عنوان یک فیلم هیجانی هیجانی ستایش کردند ، اما تجربه هارمون از تبعیض در این مجموعه را ملایم توصیف کرد. بلغار ، که در دهه های 1970 و 1980 بازی می کرد ، تنها بازیکنی بود که 6 جام بزرگ کسب کرده بود ، اما در طول دوران حرفه ای خود مورد سوء استفاده شدید جسمی و روحی قرار گرفت. او پذیرش و احترام سخاوتمندانه Burgaf پس از آخرین بازی را بی معنی خواند.

با این حال ، رکوردشکنی Gombi Wazir از نظر بینایی میل بیشتری به بازی شطرنج در بین بازیکنان زن جوان ایجاد کرده است. فرانک تاکید کرد که فصل دوم یا دنباله آن به وزیر گامبیا بستگی ندارد ، بلکه اقتباس موسیقی از مرحله اول توسعه و تولید خواهد بود.

منبع: برخورد کننده

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا