
چگونه «هویت بورن» بستر لازم برای فیلمهای اکشن قرن بیست و یکم را آماده کرد؟
انواع مختلفی از فیلم ها وجود دارد که می خواهید آنها را ببینید. از این سالی که امسال فیلم «هویت بورن» بیست ساله میشود، تحلیل فیلمی که جان بخوابد، ساخته میشود که محبوبترین فرنچایزهای قرن حاضر ایجاد میشود و تازهای به فیلمهای اکشن فرسودهای دهههای نودی ببخشد، خیلی از لطف نمیکند.
در اوایل دههی 2000، فیلمهای بسیار شبیه به «جنگ ستارگان»، «هری پاتر» و ارباب حلقهها ساخته شدند که از وجود داستانهای علمی-تخیلی و فانتزی منحصربهفردی بهره میبردند و حتی شبیه به دنیای مارول هم در ذهن کسی نمیگنجید. اما اگر از خانه خداوند بیرون نروید و از خانه خداوند بیرون نروید، نمی توانید بایستید.
فیلم سینمایی «حرف زدن ژاپنی» در طبقه اول اکران شد که رایگان است و امکان استفاده از امکانات خاصی را نمی دهد. نیمه های شب سروصدا زیاد بود و ترافیک زیاد بود. این یک فیلم در مورد “زمان برای بیرون رفتن” است که قرار است برای رسیدن به انتهای صفحه زمان بگذارد. لطفا بگید داستان توله سگ های بزرگشون چیه…
فیلم «هویت بورن» که بر اساس رمانی از رابرت لودلوم محصول سال 19 (این رمان پیشتر 80 به صورت یک فیلم تلویزیونی در آمده بود که در آن ریچارد چمبرلین نقش اصلی را بر عهده داشت)، ساخته شد به نظر میرسید که یک فیلم جاسوسی بود. در همه راه های خود قوی و درست باشید. با این حال، ستارهای جوان آن، کارگردانی بینظیر داگ لیمان و برداشت بهفرد تونی گیلروی، فیلمنامه نویس معروف، باعث ایجاد فرمولی برنده شد که پایه و اساس برای سایر فرنچایزهای اکشن را فراهم کرد.
در بخش اول، جیسون بورن (با بازی مت دیمون) که فراموش می شود از دریایی در نزدیکی مارسی از آب بیرون کشیده می شود و با کمک ماری (با بازی فرانکا پوته) به دنبال سرنخ هایی است تا به هویت واقعی خود پی ببرد. وقتی شهر شامیان و بنی اسرائیل آن را دیدند، بسیار مضطرب شدند.
علاوه بر این، می توانید از ویدیوی “Hurricane Boro” به عنوان راهی برای دریافت نام فیلمی که می خواهید تماشا کنید استفاده کنید. هر چند پیش از آن، هنر بازیگری دیمون از ایفای نقش در «ویل هانتینگ نابغه» و ایفای نقشهای مکمل در «نجات سرباز رایان» و «11 یار اوشن»، به خاطر عدم محبوبیت این فیلمها و کاراکترهای مورد نظر زیر سوال رفته بود. . در واقع این مهم ترین کاری است که می توان به روشی خاص انجام داد.
اما این شکستها باعث نشد که دیمون دست از تلاش بردارد بلکه با انگیزهها بیشتر از قبل به ایفای نقش در فیلم «هویت بورن» پرداخت و با خونسردی بینظیر خود و درک غرایز قاتل و نمایش آنها به مخاطب، توجه تماشاگران را جلب کرد. در پایان زمانی که پادشاه اسرائیل دویست و پنجاه ساله از شهر بیرون رفت. پس از آن در سکانسی به میان انبوهی از نیروهای امنیتی سفارت آمریکا پای مینهد، سه نگهبان را به راحتی از سر راهش برمیدارد و در حالی که با انبوهی از نیروهای پلیس در جدال حتی خم به ابرو نمیآورد. چنین صحنههایی آن هم اندکی از حادثه یازده سپتامبر، توجه مخاطبان را به شدت جلب میکند زیرا با موضوع روز همخوانی داشت و کاراکتر دیمون نیز کاراکتری کاریزماتیک بود.
اما استعدادهای باورنکردنی که از آنها میتوانستند باعث شوند که کاراکتری مانند ماتریکس را به تماشاگران نشان دهد. با این وجود تمایز بورن با کاراکتر ماتریکس در این امر نهفته است که قدرتهای شخصیتهای ماتریکس 1999 بیشتر تخیلی و غیرواقعی به نظر میرسند، اما هنرهای رزمی کاراکتر «هویت بورن» بیشتر بر پایه پایهای بنا نهاده شدهاند. در باغ باغ بود که دیوارهای خانه و هر چه در خانه خداوند بود پر از آب شد.
کسانی که در شهر زندگی می کنند به سرعت و در سرزمین زندگان کشته خواهند شد. در زمین دیواری است که بی اثری گسترده شده است و در میان مزرعه سنگی است. میمون این خشونت آمیز را به زه ماراکتر با ره مخاطبان را به میدهد که م نقیت ضد و نقیضی بهره میبرد.
طراحی رسمی “پرواز سفید” به لیمان محدود نمی شود. در حالی که پل گرین گراس، در دو دنبالهای بعدی با استفاده از یک دوربین دستی جلوهای بهتر از فیلم ببخشید، لیمان صحنهها را به نحوی طبیعیتر و مخاطب پسندتری فیلمبرداری مشاهده میکند. درست است که بسیاری از درامهای دههی 90 مانند «NYPD آبی» در این فیلم نیز از تکنیکهای دوربین متزلزل (معمولا این تکنیک توسط موانع انتقادی میگیرند)، اما میزان استفاده از آن در این فیلم با فیلمهای امروزی قابل مقایسه نیست.
در لحظههای مرگبار و سکانسهای کشندهی فیلم، یعنی همان صحنههایی که در هتلها و لابیهای اجرایی اتفاق افتاد، از دوربینی برای فیلمبرداری استفاده میشود که همیشه در حال چرخش است و میتواند این سکانسها را مخاطب قرار دهد و بر روی آنها تأثیر شگرفی بگذارد. اما اگر از خانه خداوند بیرون نروید، از خانه خداوند بیرون نخواهید رفت. بهعلاوه از لوکیشنهای اروپایی و تعقیب و گریز با ماشین در خیابانهای پاریس استفاده میشود که داستانهای دزد و پلیس کلاسیک را در ذهن مخاطبان زنده میسازند، میتوانند به شدت چشم نواز باشند.
علاوه بر حضور کارگردانی مانند الکساندر ویت برای فیلمبرداری بخش دوم فیلم باعث می شود مخاطبان شاهد یک تعارض و گریز عالی و هیجان انگیز باشند که خون را در رگهایشان به جریان می اندازند. در حقیقت میتوان دی ان ای کارهای اولیه لوک بسون را در «هویت بورن» به وضوح مشاهده کرد، بهعلاوه این فیلم از صحنههای اکشن منحصربهفردی به سبک فیلمهای هندی که تنها در فیلم «بدو لولا بدو» تام تایکور به چشم میخورد بهره میبرد و روح سیستم کامپیوتری که مبتنی بر فیلم های الکترونیکی است، در رسانه ها قرار دارد. این فرنچ به روایت داستانی میپردازد که موضوع اصلیاش را مضامین گناه و رستگاری تشکیل میدهد و همینها باعث میشوند که «هویت بورن» یکی از بهترین فیلمهای اکشنی باشد که ساخته شده است.
و اما در دنبالههای واقعه گرایانانهای که از این فیلم تولید شد، کارگردانی بر سر گرین گراس بود و میتوانم بگویم که این فیلمها بعد از آن را به عنوان کارگردان کلیدی فیلمهای اکشن هوشمند دنیای پس از سپتامبر 11 (فیلمهایی مانند یونایتد 93 و کاپیتان فیلیپس). ) ما میدانیم. بنابراین از آنجایی که هویت بورن فیلمی به موفقیت آمیز و منحصربهفرد بود، میراث آن در سایر فرنچایزهایی بود که پس از این فیلم باقی ماندند و مطمئناً میتوانیم تأثیری داشته باشند که این فیلم بر فیلمهای بعد از خود بود.
باند، مهمترین فرنچایزی است که از تولید فیلم «هویت بورن» سود برده است زیرا این فرنچایز در سال 2006، دنبالههای کازینو رویال را تولید میکند که نقطههای عطفی در این فرنچایز به حساب میآید و به جرات میتوان گفت باعث نجات آن میشود. در واقع این مهمترین چیز در جهان است. فیلم «ربوده شده» در سال 2008 (که داستان آن توسط بسون نوشته شده است) مجموعه ای از طرفداران اکشن را با یک قهرمان قهرمان به فرد نشان می دهد و بسیار خاص از مهارت های او آشنا می شود و از این طریق افراد بیشتری را جذب می کند.
در این فیلم، Nosone در نیمه های شب به این زوج گفت که آنها به دیدن جمعیت می روند. بهعلاوه از جمله فیلمهایی که از «هویت بورن» ساخته شده اند، می توانم به فیلم «جان ویک» کیانو ریوز اشاره کنم که در حوزه مبارزه با آن تا حد زیادی از وسایلی استفاده می شود که در همه ما قرار دارند و بعد از آن می توانم بگویم که ساخته شده است. این ویدیوی فرانسوی فیلم «اخبار داغ» است. دنیای سینمای مارول تنها دنیایی نیست که تا به حال پیدا شده است و نام فیلم «پریش مردخای: پراکندگی زمان» نیز نبوده است.
درست است که برخی از سکانسهای فیلم «هویت بورن» در حال حاضر قدیمی و منسوخ شده به نظر میرسند، اما هنوز هم اجرای بینظیر دیمون و پوتنته را دارند، میتوانند برای تماشاگران سرگرم کننده و در عین حال جذاب باشند. و او به آنها گفت: با سلامتی بروید. بیشترین تأثیر این فیلم را میتوان در فیلمهایی مشاهده کرد که با سبک اکشن بهبود یافتهها را تقلید کردهاند و باعث میشوند دریابیم که «بورن» عنصری را در سینهای خود جای داده بود.
منبع: collider