آشپزی

5 ترفند برای دم کردن چای به روش حرفه‌ای‌ها


چای محبوب ترین نوشیدنی در جهان است. در روزهای سرد، نوشیدن یک لیوان چای داغ می تواند ما را سالم نگه دارد و در روزهای گرم، یک لیوان چای سرد همان چیزی است که برای رفع تشنگی در تابستان به آن نیاز داریم. سپس متوجه خواهید شد که نوشیدن چای به هر حال راه حل است. اما حتما برای شما هم پیش آمده که در یک کافه، رستوران یا مهمانی چایی نوشیده باشید که شیرین تر از چای های دیگر باشد. حتی ممکن است از همان چای استفاده کنید، اما طعم آن بعد از دم کشیدن متفاوت خواهد بود. همه چیز به نحوه درست کردن چای بستگی دارد.

در این مقاله از ای بی سی مگمگ می خواهیم ترفندهای درست کردن چای را به صورت حرفه ای به شما آموزش دهیم تا بتوانید خوشمزه ترین چای دنیا را در خانه تهیه کنید.

بهترین روش برای تهیه چای

بهترین روش برای تهیه چای

شاید بگویید برای تهیه چای فقط به چای خشک و آب جوش نیاز دارید. اما باید بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید، همه چیز در جزئیات است. طرز تهیه تجهیزات دم کردن چای، نحوه استفاده از چای خشک و حتی دمای آب تاثیر مستقیمی بر روی بو، طعم و رنگ چای دارد.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز

ابزار و تجهیزات مورد نیاز

  • چای خشک؛ اگر می خواهید چای خوشمزه و واقعا خوب بنوشید، چای معمولی درست کنید و سراغ چای کیسه ای نروید.
  • آب خالص؛ آب با کیفیت خوب، چای خوشمزه تر!
  • قوری بزرگ؛ وقتی فضای داخلی قوری بزرگ باشد، برگ های چای فضای بیشتری برای باز شدن و دم کشیدن بهتر دارند.
  • کتری برقی با تنظیم دما؛ این مدل کتری برقی برای چای خورها بسیار مفید است. برای تهیه چای نباید از آب جوش زیاد استفاده کنید و این کتری می تواند حرارت مورد نیاز شما را آماده کند.

فرآیند تهیه چای

فرآیند تهیه چای

1. تهیه آب جوش

بسته به چایی که استفاده می کنید باید از آب در دماهای مختلف استفاده کنید. بسته بندی چای را بخوانید تا دمای مناسب را پیدا کنید. اگر دمای روی بسته بندی مشخص نشده باشد، بهتر است چای را با آب 70 درجه دم کنید. اگر کتری برقی ندارید که بتواند دما را تنظیم کند، می توانید آب را در اجاق گاز بجوشانید و کتری را به مدت 10 دقیقه روی میز بگذارید تا کمی خنک شود. بعد از 10 دقیقه آب با دمای حدود 70 درجه خواهید داشت.

2. گرم کردن قوری

این فرآیند جزییاتی است که کیفیت چای را افزایش می دهد و متأسفانه تقریباً هیچ کس این کار را انجام نمی دهد. نیمی از قوری را با آب جوش پر کنید، درب آن را بپوشانید و چند بار قوری را هم بزنید تا آب در کل قوری به گردش درآید. سپس آب ریخته می شود. وقتی قوری را گرم می‌کنید، دمای آب گرمی که برای تهیه چای در آن می‌ریزید، به سرعت پایین نمی‌آید. این به بهتر شدن و ماندگاری بیشتر آبجو برگ چای کمک می کند.

3. زمان برای نفس کشیدن

از یک محدودیت زمانی برای همگام شدن با زمان چای استفاده کنید. هر چای زمان دم کردن خود را دارد و اگر با دقت دنبال شود بهترین طعم را به شما می دهد. به طور کلی زمان ممکن برای تهیه چای روی بسته بندی درج می شود، اما در صورت عدم وجود زمان مشخص، 5 دقیقه کافی است. البته اگر از چای لاهیجان استفاده می کنید باید بدانید که آخرین زمان مصرف 20 دقیقه است.

4. چای را بشویید

پس از نوشیدن چای، آن را از صافی پایین بیاورید و در فنجان بریزید. پودر چای را دوباره در قوری بریزید و دوباره آب جوش بریزید و بگذارید 1 یا 2 دقیقه خیس بخورد. سپس یک قابلمه دیگر چای خوشمزه خواهید داشت.

برنامه ای برای درست کردن چای مانند یک حرفه ای

برنامه ای برای درست کردن چای مانند یک حرفه ای

  1. فراموش نکنید که از آب تصفیه شده با پاک کننده خانگی یا سطل استفاده کنید. آب خالص بدون نمک طعم چای را بهبود می بخشد.
  2. تنظیم دمای آب؛ برخی از چای ها را باید با آب جوش نوشید، اما برخی دیگر مانند چای سبز گرمای آب جوش را احساس می کنند و باید در دمای کمتری مصرف شوند. بنابراین، اگر شما یک چای نوش واقعی هستید، بهتر است از یک کتری برقی با کنترل دما استفاده کنید.
  3. اجازه ندهید چای خیلی خیس بخورد. اگر چای بیشتر از حد لازم بماند، تلخ می شود. به زمان درج شده روی بسته بندی برای تهیه چای دقت کنید. چای سیاه معمولا 4-5 دقیقه و چای 5 دقیقه ماندگاری دارد. البته همانطور که قبلا ذکر شد چای لاهیجان تنها 20 دقیقه زمان می برد تا دم بکشد.
  4. از چای باز استفاده کنید. چای کیسه ای پس از فرآوری از باقی مانده برگ های بریده یا گرد برگ های چای درست می شود و چای خوبی برای شما تهیه نمی کند. برای خرید یک چای استاندارد، به سراغ چای خشکی بروید که با خیساندن در آب داغ به خوبی چرخیده و باز شود.
  5. مطمئن شوید که قوری گرم است. انجام این کار گام مهمی در تولید چای است و به بهتر شدن آن کمک می کند.

پاسخ به برخی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

چای سبز

سوالات زیادی در مورد چای وجود دارد، اما تعدادی از افراد وجود دارد که اکثر مردم با آن مواجه هستند. در این بخش به این سوالات پاسخ می دهیم.

چرا لثه من تلخ است؟

تانن ها ترکیبی هستند که در چای یافت می شوند. وقتی برگ های چای به مدت طولانی در آب داغ می مانند، مقدار زیادی تانن آزاد می کنند که چای را تلخ می کند. به همین دلیل بهتر است چای را به مدت طولانی دم نکنید یا آب بسیار داغ روی برگ های چای نریزید.

چرا چای سبز تلخ است؟

چای سبز به عنوان ناپایدار شناخته شده است. برای مدت طولانی نباید دم کنید و آب جوش را روی برگ ها نریزید. اگر چای سبز تلخ می نوشیدید، مطمئن شوید که خیلی خوب درست نشده است. چای سبز باید در فنجان اول به مدت 45 ثانیه و در فنجان دوم 30 ثانیه در آب داغ ریخته شود. اگر مدت زمان دم کشیدن بیشتر از این باشد، طعم چای سبز شما تلخ می شود.

چرا هنگام تهیه چای هیچ طعمی وجود ندارد؟

پاهای تانن هنوز درگیر بود. اگر چای کافی نداشته باشید یا از آب روی حرارت کم استفاده کنید، چای طعمی نخواهد داشت.

چرا نمی توانید از آب لوله کشی برای تهیه چای استفاده کنید؟

هرچه کیفیت آب بهتر باشد طعم چای بهتر است. هنگامی که آب شیر از فیلتر تصفیه کننده آب عبور می کند، نمک و کلر حذف می شود و طعم اضافی از آب به چای منتقل نمی شود.

آیا می توانیم از مایکروویو برای تهیه چای استفاده کنیم؟

ما استفاده از مایکروویو را توصیه نمی کنیم. وقتی از کتری برقی یا کتری روی اجاق گاز برای جوشاندن آب استفاده می کنید، دمای آب یکسان است. با این حال، زمانی که آب در مایکروویو به جوش می‌آید، قسمت داغ‌تر و قسمت سردتر می‌شود. بنابراین نمی توان گفت که آب گرم برای تهیه چای آماده است. به همین دلیل بهتر است چای را در مایکروویو دم نکنید.

بررسی اجمالی

بهترین روش برای تهیه چای

چای یک نوشیدنی محبوب و آشنا برای همه مردم است که در تمام فصول سال می نوشند. همه ما می توانیم چای را با کمی آب جوش و چای خشک یا در کیسه ای تهیه کنیم، اما نوشیدن یک فنجان چای شیرین مستلزم این است که دم کردن را مانند یک حرفه ای در تهیه بهترین چای انجام دهید. در این مقاله نحوه دم کردن چای را به صورت حرفه ای به شما آموزش داده ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید در مدت زمانی که در کنار دوستان یا خانواده خود هستید، چای خوشمزه تری تهیه کنید.

منبع: Ohhowcivilized

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا