طراحی لوگو و 10 عامل مهم در مسیر طراحی لوگو
طراحی لوگو , یکی از مهم ترین موضوعات برای موفقیت در برندنیگ می باشد . مطمینا با افزایش تعداد برندها و کسب و کار ها , با تعداد وسیعی از لوگو ها برخورد میکنیم. این عالی است. تنوع بیش از اندازه لوگو ها به ما کمک میکند که بتوانیم موفقیت آنها و شکست آنها را بررسی کنیم..
طراحی لوگو چیست ؟
طراحی لوگو , طراحی یک نشانه گرافیکی می باشد که می تواند به صورت های مختلفی مانند لوگو تایپ , لوگو تصویری , یا ترکیبی از این ها باشد. لوگو ها کمک میکند که کسب و کارها شناخته شوند. طراحی یک نشانه گرافیک زیبا و جذاب , کمک میکند که آن برند در ذهن مخاطب تثبیت شود.
چرا به طراحی لوگو نیاز دارید؟
محصولات و خدمات کسب و کارها به واسطه لوگو با مخاطبان آشنا می شوند و ارتباط برقرار میکنند . پس احتمالا متوجه شده اید که چرا به یک لوگو خوب نیاز دارید؟ اگر شما به عنوان نماینده کسب و کارتان , با مشتری قرار حضوری داشته باشید . مطمینا در یک لباس شیک و با ظاهری تمیز و جذاب ظاهر خواهید شد . پس در وضعیت کنونی , که این نماینده , چیز جز لوگو نیست و بهتر است سرمایه گذاری عالی در طراحی لوگو داشته باشید .
لوگو با مشتریان شما صحبت میکند و آنها را قانع میکند که انتخاب شان مطمین است و می توانند با محصولات و خدمات شما , تجربه خوبی را داشته باشند . پس بدون هیچ تلاشی دیگر , هر چه زودتر با یک طراح گرافیک معتبر قرارداد طراحی لوگو را منعقد کنید.
لوگو بخشی از برند شماست و مطمینا در تمام جایگاه های تبلیغاتی حضور دارد و با مخاطبان شما ارتباط برقرار خواهد کرد . لوگو در بنرهای تبلیغاتی , کارت ویزیت , پوستر ها , دفترچه های راهنما , محصولات و نمایشگاه ها و ….حضور خواهد داشت .
طراحی لوگو , یک قدم در مسیر توسعه ی هویت بصری برند
اگر شما می خواهید که لوگوی شما موفق شود و در مسیر توسعه ی هویت بصری گام بردارد , باید شخصیت و هویت لوگوی خود را بشناسید و طبق هویت خودش با او رفتار کنید .برای موفقیت در این مسیر باید بتوانید پاسخگوی سوالات زیر باشید .
- چرا این کسب و کار را راه می اندازید؟
- تفاوت شما با رقبا در چیست ؟ آیا نقاط برتری برند و خدمات خود را می دانید ؟
- آبا آینده ای برای برند خودتان متصور هستید ؟
- اگر بخواهید شرکت و برند خود را در قالب یک جمله وصف کنید , آن جمله جیست ؟
- دوست دارید مشتریان شما چه کسانی باشند.
کانسپت در طراحی لوگو
آیا به عنوان صاحب کسب و کار ایده ای در ذهن دارید؟ دوست دارید لوگوی شما , کدام برتری را نشان دهد ؟آیا همیشه به این اصول پایبند خواهید بود؟
احتمالا شما تاکنون به این موارد فکرنکرده اید و یا از افکار خودتان مطمین نیستید . یک طوفان فکری راه اندازی کنید و از آشنایان , مدیران , خانواده های خودتان و متخصصین این امر دعوت کنید تا در این طوفان فکری همراه با شما باشند .
طوفان فکری چیست؟
طوفان فکری جلسه ای است که هیچ مرزی ندارد . باید در این جلسه همه محدودیت ها حتی اخلاقی را کنار گذاشت و هر چی که در ذهن می آید گفته شود . شاید احمقانه ترین افکار ما را به سوی یک طراحی موفق سوق دهد . پس مهمان های خود را محدود نکنید و از گفتارهای احمقانه استقبال کنید .
بهتر است که طراح گرافیک نیز در این جلسه حضور داتشه باشد و حتی صدای و فیلم ضبط شده این جلسه در اختیار انها قرار داده شود . طوفان فکری را خصوصی برگزار نکنید و هر چه قدر جلسه شلوغ تر باشد بهتر است. البته می توانید جلساتی متنوع و بیشتر هم برگزار کنید.
اینکه در طوفان فکری جلسه به حاشیه کشیده شود و خارج از چهارچوب رفتار کنند , هیچ ایرادی ندارد . لوگوهای متوعی و موفقی از این نوع برخورد در برندها داریم.
لوگو برندهای رقیب
بررسی لوگوهای رقبا خیلی مهم هستند . نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید و در مصاحبه با عموم مردم , از آنها بخواهید که لوگوی رقیب شما را به خاطر بیاورند . از این طریق شما می فهمید که آنها موفق بوده اند یا نه. اگر رقبای شما لوگوی موفقی ندارند , شما احساس اطمینان پیدا نکنید که با یک طراحی بهتر از آنها موفق شوید . بر خلاف ان , احتمالا حوزه ی کاری شما سخت می باشد و مخاطبان شما با نوع محصولات و خدمات شما ارتباط پیدا نمرده اند و باید محتاطانه تر و منطقی تر مسیر را بپیمایید.
پس بهتر است به صورت کاملا حرفه ای رفتار کنید و دقیقا بدانید که چطور می شود لوگویی را طراحی کرد که کسب و کار شما را معرفی کند .
بررسی لوگوی مشاغل مرتبط
علاوه بر بررسی رقبا , بهتر است لوگو ی مشاغل مرتبط و وابسته نیز بررسی شود و عوامل موفقیت آنها در نظر گرفته شود . برای مثال اگر شما تولید کننده بستنی هستید , بهتر است علاوه بر بررسی برندهای خارجی و داخلی بستنی , لوگوی مشاغل نزدیک تر مانند برندهای لبنیاتی , شکلات سازی و تولید کننده های تنقلات نیز بررسی شود .
بعد از تمام بررسی های مختلف بلاخره زمان آن می رسد که طراحی را شروع کنید و پروژه طراحی لوگو را به یک متخصص حرفه ای گرافیک بسپارید. پس بهتر است که از طراح گرافیک بخواهید که کار را شروع کند و گزارش هفتگی برای شما ارایه دهد . در طول این طراحی همواره کنار آنها باشید و نظرات خود را به صورت حرفه ای انتقال دهدی . البته که نباید این انتقال نظرات , دلیلی بر مزاحمت باشد و کار تیم طراحی را به مخاطره بیاندازد و باعث مزاحمت بیشتر شود .
در مورد هرینه های طراحی به هیچ وجه , خساست نکنید . اگر لوگو موفق طراحی شود بازگشت سرمایه خواهد داشت و چندین برابر سود بیشتر برای شما آورده خواهد داشت و برند شما را به مراتب بالاتر سوق خواهد داد.پس بهتر است در یک حرکتی حساب شده , مسیر را ادامه دهید و با تیم طراحی همکاری نزدیکی داشته باشید.
هر طراح گرافیک رویکرد متفاوتی دارد و در مسیر پروژه نوعی دیگری برخورد میکنند . اما اکثر آنها مراحل خاصی در فرآیند طراحی دارند و این مراحل را با کارفرما به اشتراک می گدارند .
مراحلی که که هنگام طراحی لوگو طی می کنیم خیلی مهم هستند . کلیت همین نوشته ما هم این هست که بتوانیم این مراحل را عمومی کنیم و رویکردمان را اطلاح کنیم.
طراحی لوگو مرتبط
مرتبط به این معنی است که لوگو از نظر شکل و مفهوم با مشتری و صنعت آن مرتبط است.
به عنوان مثال: اگر برای یک برند لبنیات طراحی می کنید، پس لوگو باید مرتبط با آن صنعت باشد، اما اگر برای یک برند شکلات طراحی می کنید، احتمالاً لوگو باید خوشمزه باشد.
لوگو باید مفهوم یک داستان را برساند . معنا و مفهومی در پشت صحنه داشته باشد و اهداف یک برند را ترسیم کند . ما باید با نکاه کردن به لوگو , داستان فکری اورا دریابیم.
لوگو باید ساده باشد و شلوغی بیش از حد آن , باعث ضعف آن می شود و در همین حال نیز , نباید کل داستان یک شرکت را از یک لوگو دریابیم .
جمع بندی نکات طراحی لوگو برای کارفرماها :
اگر شما به عنوان یک کسب و کار میخواهید برند خود را راه اندازی کنید , باید به فکر طراحی لوگو باشید , اهمیت این مساله بسیار زیاد است و در واقع کمک میکند که ظما در مسیر برندینگ حرکت کنید و پیروز میدان باشد . به طور خاص , ما در زیر , دلایل نیاز یک برند به راحی لوگو موفق را بررسی میکنیم .
جذب مخاطب
هر بند شاید تنها چند ثانیه فرصت دارد که مخاطب خود را جذب کنید و اگر لوگوی موفق و خوب طراحی کند , شا در این رقابت پیروز خواهید شد . قطعا مخاطب برند تاثیرگذارتر را انتخاب خواهد کرد . لوگو کمک میکند که برند شما موفق تر دیده شود .
طراحی لوگو و هویت برند
طراحی لوگو کمک میکند که هویت برند شکل گیرد . اگر ما کسب و کارهای موفق دنیا را بررسی کنیم , متوجه می شویم که لوگو آنها نیز نقشی در این داستان موفقیت دارد .
لوگو نماینده تام و عام برند
محصولات و خدمات شما در قفسه های فروشگاهی عرضه خواهد شد و هیچ نماینده از شرکت شما در انجا حضور ندارد . تنها نماینده اصلی , لوگو و برند شماست که می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و جذب کند و تشویق به خرید کند .
ارتباط مخاطب
مخاطب با لوگو ارتباط برقرار میکند , وفادار آن لوگو می شود . این اتفاق فقط زمانی انجام می شود که از نماد و رنگ های درست در کنار هم استفاده کنید . یک طراح لوگو تشخیص می دهد که از چه نوع لوگویی برای این کسب و کار استفاده کند .
افزایش اعتماد مابین طراح و کارفرما
ایجاد اعتماد در کارفرما در برندینگ این است که لوگوی شما موفق و در ارتباط با موضوع محصول یا خدمات شما باشد . البته لوگوی بعضی از برندهای بزرگ دنیا , بر خلاف این موضوع است .
دلبستگی به لوگو
ارتباط مخاطب شما به نشان لوگویی دلیلی بر ایجاد یک رابطه مجمن مابین برند و مخاطب می باشد .
پیروز در میدان رقبا
لوگوی موفق و طراحی اصولی و حرفه ای , برند را متمایز تر , موفق تر جلوه خواهد داد و باعث افزایش فروش و ارتباط خواهد شد .
پاسخ به مخاطبان
وقتی یک مخاطب از محصول و برند شما خرید میکند , چشمانش به دنبال لوگو می گردد و اگر شما فاقد این نشان باشید , مطمینا نگاه مخاطب تغییر خواهد کرد.
انواع طراحی لوگو
لوگو انوع مختلف دارد , ما در ادامه این نوشته انواع لوگو ها را برای شما دسته بندی میکنیم.
لوگو تایپ – لوگو نوشتاری
لوگوتایپ (Wordmark) یکی از انواع طراحی لوگو خست که از حروف و نوشتار استفاده میکند . در طراحی لوگو نوشتاری، معمولا از نام برند با طراحی خاص استفاده می شود . برای مثال در لوگوی مک دونالت از این روش استفاده شده است.
لوگو تصویری
طراحی لوگو تصویری (لوگو مارک ) یکی از معروفترین نوع طراحی هاس است که از تصاویر برای این موضوع استفاده می شود . لوگو تصویری نسبت به نوع نوشتاری کمی پیچیدهتر است . لوگو شرکت تلگرام یا اپل از این نوع است
لوگو ترکیبی
در طراحی لوگو ترکیبی , از دو روش نوشتاری و تصویری در تلفیق و ترکیب با هم استفاده شده است. امیدواریم که این مقاله , شما را در مسیر یک طراحی لوگو موفق قرارداده باشد.