تکنولوژی

فهرست بهای ابنیه 1401+ تغییرات [دانلود رایگان]

فهرست بهای ابنیه سال 1401 در اواخر اسفند ماه سال 1400 از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به تمام دست اندرکاران حوزه عمران ارائئه شد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با فهرست بهای ابنیه 1401 و نحوه استفاده از آن آشنا سازییم؛ پس بهتر است قبل از مطالعه ادامه این مقاله، فایل pdf فهرست بهای ابنیه 1401 را از لینک زیر دانلود نمایید.

فهرست بهای ابنیه 1401

ساختار فهرست بهای ابنیه 1401

مشابه تمام فایل های فهرست بهای 1401، در صفحه اول بخشنامه فهرست بها با امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت قرار داد و در ادامه نیز فهرستی از فصول مختلف فهرست بهای ابنیه قرار داده شده است که می توانید در جهت سهولت از آن استفاده نمایید.

تذکر : همان طور که در صفحه دوم فهرست بها ابنیه 1401 مشاهده می کنید، فصل 15 این فهرست بها خالی می باشد؛ چرا که این فصل مربوط به مصالح آزبستی می باشد و چند سالی است به علت مسائل زیست محیطی استفاده از این نوع مصالح ممنوع می باشد.

قبل از شروع فصول فهرست بهای ابنیه دو بخش زیر در این فهرست بها وجود دارد :

  1. دستور العمل و کاربرد
  2. کلیات

پس از این بخش ها فصول مختلف فهرست بها آغاز می شود و پس از آن با 6 پیوست مختلف زیر مواجه خواهیم شد :

  1. مصالح پای کار
  2. ضریب طبقات
  3. هزینه های بالاسری
  4. ضریب منطقه
  5. تجهیز و برچیدن کارگاه
  6. کار های جدید

ساختار فصول فهرست بها ابنیه 1401

هر فصل از فهرست بهای ابنیه 1401 از 3 بخش زیر تشکیل شده است :

  1. الزامات عمومی
  2. الزامات گروهی
  3. فهرست قیمت

الزامات عمومی

هر فصل از فهرست بها ابنیه 1401 الزامات مخصوص به خودش را دارد که با فصول دیگر متفاوت است؛ این الزامات در ابتدای هر فصل قرار گرفته اند که در تصویر زیر می توانید برخی از آن ها را مشاهده نمایید :

الزامات گروهی

سازمان برنامه و بودجه هر فصل از فهرست بهای ابنیه 1401 را به چند گروه مختلف تقسیم نموده است و برای هر گروه الزامات ویژه ای را تخصیص داده است.

برای مثال گروه بندی فصل اول این فهرست بها به شرح زیر است :

فهرست قیمت

این بخش را می توان مشهور ترین قسمت فهرست بها دانست؛ بخشی برای محاسبات مالی پروژه.

تذکر : در صورتی که قرارداد پروژه ای در سال 1400 منعقد شده است بایستی از فهرست بها 1400 استفاده نمایید و با استفاده از شاخص های تعدیل ارائه شده برای سال 1400، قیمت های روز را محاسبه نمایید.

نمونه ای از این بخش را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید :

همان طور که اشاره شد، این فهرست بها دارای 6 پیوست زیر می باشد :

  1. مصالح پای کار
  2. ضریب طبقات
  3. هزینه های بالاسری
  4. ضریب منطقه
  5. تجهیز و برچیدن کارگاه
  6. کار های جدید

مصالح پای کار چیست؟

مصالح پای کار به مواد و مصالحی گفته می شود که برای اجرای موضوع پیمان ضروری بوده و طبق برنامه کاری برای  اجرای پروژه ضروری می باشند و این مصالح توسط پیمانکار در محل پروژه یا انبار مشخص شده ذخیره می شوند.

هنگام ورود مصالح پای کار به کارگاه، حضور مهندس مشاور الزامی است و باید صورتجلسه ای برای این کار در محل تهیه شود که در آن مقدار، نوع و تاریخ ورود ذکر شده باشد.

 

ضریب طبقات چیست؟

قیمت های ذکر شده در فهرست بها ابنیه 1401، برای کارهای همکف و زیرزمین در نظر گرفته می شود و در صورتی که کار در طبقات بالا و یا بیش تر از زیرهمکف انجام شود، بابت هزینه حمل و نقل مواد و مصالح به طبقات مشخص شده ضریب طبقات تعیین و در برآورد لحاظ می شود.

 

هزینه بالاسری چیست؟

هزینه های بالاسری، هزینه هایی هستند که نمی توانند در قیمت عملیات انجام شده لحاظ شوند. مانند حقوق مدیر کارگاه و کلیه پرسنل، هزینه دفتر مرکزی، نگهدارنده های قراردادی و …. هزینه بالاسری پروژه ها در زمان تعیین قیمت پروژه با توجه به تمامی عملیات و محل و مدت قرارداد محاسبه می شود و به صورت یک ضریب در قیمت قرارداد محاسبه می شود؛ این ضریب عمدتاً به مدت قرارداد بستگی دارد نه به عملکرد.

ضریب منطقه چیست؟

قیمت های درج شده در تمام فایل های فهرست بهای 1401، بر اساس هزینه نیروی کار، ماشین آلات، مواد و حمل و نقل با امکان دسترسی آسان به مواد و خدمات می باشد؛ بنابراین برای جبران هزینه های اضافی ناشی از عدم توزیع صحیح زیرساخت ها در کشور، آب و هوای جغرافیایی، نیروی انسانی و فاصله از مراکز اصلی استان ها، ضرایب منطقه ای تعیین می شود و در هنگام برآورد هزینه های عملیاتی در نظر گرفته می شود.

 

هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه چیست؟

تجهیز کارگاه عبارت است از اقدامات و تمهیداتی که باید به صورت موقت انجام شود تا بتوان بر اساس اسناد و مدارک قرارداد شروع به انجام پروژه نمود.

 

تغییرات فهرست بهای ابنیه 1401 نسبت به سال 1400

در ابتدا به بررسی تغییرات فهرست قیمتی فهرست بها می پردازیم.

در فهرست بهای ابنیه 1401، 1 ردیف اضافه شد و ردیفی حذف نشد.

در 40 ردیف شاهد تغییر در شرح یا واحد بودیم.

مجموعا 10 ردیف بدون تغییر در بهای واحد و مشابه سال 1400 مورد استفاده قرار گرفتند و 5 ردیف نیز بهای واحدشان حذف گردید.

به صورت میانگین بهای واحد رشته ابنیه 1401 با رشدی 40 درصدی همراه بوده است.

افزودن ضریب منطقه ای در پیوست ۴

ضریب منطقه ای تا فهرست بهای واحد در سال 1386 در پیوست 4 قابل مشاهده است، با انتشار فهرست بهای واحد پایه در سال 1387، ضریب منطقه ای و پیوست های مربوطه از فهرست بهای واحد پایه حذف شد، در حالی که در سال 1393، بخشنامه مربوط به ضریب منطقه‌ای توسط برنامه سازمان صادر و بودجه کشور ابلاغ شد، اما پیوست‌های مربوط در فهرست بها لحاظ نشده بود. ضریب منطقه ای در فهرست بهای ابنیه 1401 مجددا احیا شد.

تغییر شماره پیوست دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه

دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در فهرست بها تا سال ۱۳۸۷، در پیوست ۵ پیش بینی گردیده بود، با ابلاغ فهرست بهای واحد پایه سال ۱۳۸۸، دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در پیوست ۴ لحاظ گردید. هم اکنون با ابلاغ فهرست بهای واحد پایه سال ۱۴۰۱، پیوست ۵ مربوط به دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در نظر گرفته شده است.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا