نحوه کار دیزل ژنراتور چگونه است؟
دیزل ژنراتور چیست (همراه با عکس طرز کار اجزای آن)
کاربرانی که با دنیای برق کمتر آشنا هستند معمولا برایشان سوال است که دیزل ژنراتور چیست و طرز کار اجزای ان چگونه است ، که ما سعی کردیم با تهیه این مطلب به علاقه مندان این حوزه کمک کنیم.
دیزل ژنراتور چیست؟ What Is Diesel Generator
دیزل ژنراتور ها در ایران معمولا و بین عموم مردم به عنوان برق اظطراری شناخته میشود چراکه در هنگامی که برق شهری ندارید و یا در دسترس نیست برای شما عمل تولید برق را انجام میدهد . اما اگر از دیدگاه فنی بخواهیم به آن نگاه کنیم دیزل زنراتور وسیله ای است که از دو قسمت اصلی یعنی موتور دیزلی و آلترناتور (ژنراتور) تشکیل شده است و بوسیله آن میتوان با سوخت دیزل یا همان گازوئیل در مقیاس های متفاوت برق تولید کرد . هر کدام از دو قسمت اصلی یعنی موتور و آلترناتور دارای اجزا و بخش های مختلفی است که در ادامه به توضیح آن میپردازیم اما قبل از آن به توضیح دو بخش اصلی میپردازیم .
موتور دیزل Diesel Engine
موتور دیزل موتوری است که بصورت احتراق داخلی کار میکند ، یعنی با فشرده سازی هوا در سیلندر ها احتراق انجام میشود و موتور شروع به کار می کند. همانطور که از نامش پیداست سوخت اصلی موتور دیزلی ، گازوئیل که یک سوخت فسیلی است میباشد و نوع احتراق و کارکرد موتور های دیزلی و با بنزینی و گازی تفاوت دارند. تمامی موتورها دارای یک شفت هستند که هنگامی که موتور کار میکند آن شفت شروع به چرخیدن میکند و اگر آن را به یک آلترناتور وصل کنیم یک دیزل ژنراتور ساخته ایم.
آلترناتور Alternator
آلترناتور به زبان ساده وسیله ایست که انرژی مکانیکی چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند که اینکار توسط دو قسمت اصلی آلترناتور یعنی سیم پیچی ثابت و سیم پیچی چرخشی انجام میشود. اما همانطور که در بالا ذکر کردیم آلترناتور ها به شفت موتور وصل میشوند و این اتصال باعث چرخش سیم پیچ چرخشی میشود . از چرخیدن این سیم پیچ چرخشی در درون سیم پیچ ثابت نیروی الکترومغناطیس تولید میشود که در خروجی میتوان نیروی الکتریکی یا همان برق را دریافت کرد .
اجزای موتور دیزلی Diesel Engine Component
برای تکمیل اطلاعات فنی شما در زمینه دیزل ژنراتور با کمک کارشناسان شرکت تتاپاور؛ هر یک از اجزای موتور را به اختصار توضیح می دهیم .
ECU موتور دیزل Diesel Engine ECU
ECU مخفف Electronic Control Unit هست که در واقع کامپیوتر موتور است و وظایف فراوانی را بر عهده دارد . موتور های دیزلی قدیمی این دستگاه را ندارند زیرا همه مولفه ها بصورت آنالوگ اندازه گیری می شدند .اما با به روی کار آمدن سیستم های آلایندگی ، کنترل سوخت و وضعیت موتور تمامی موتورها نیازمند این دستگاه شدند. این دستگاه از طریق سنسور های که بر روی موتور هست وضعیت کنونی دستگاه را به شما نشان میدهد که کمک بسیار زیادی در تولید و تعمیر موتور میکند. از عوامل مفید وجود ecu میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- مشخص شدن و دسترسی به وضعیت آلایندگی موتور و مصرف سوخت
- عیب یابی و تشخیص مشکلات موتور به صورت کامل و عمیق
- آسان شدن مراحل طراحی و تولید موتور
- کاهش سیم کشی
- امکانات ایمنی و راحتی کار برای تعمیر کاران و کاربران دیزل ژنراتور
فیلتر جدا کننده آب از سوخت Water separator from fuel Filter
همانطور که از اسمش مشخص است این فیلتر وظیفه جدا کردن آب از سوخت را دارد و اگر در هنگامی که موتور کار میکند آب به هر دلیل در مسیر سوخت رسانی قرار بگیرد این فیلتر از رسید آب به موتور جلوگیری میکند.(قسمت ۱)
پمپ دستی گازوئیل Handheld Diesel Pump
قسمت دومی که در عکس مشخص شده پمپ دستی گازوئیل است و هنگامی که برای اولین بار با مواقعی که دستگاه در حال تعمیر بوده و و یا هر زمان که سوخت در فیلتر وجود ندارد از این پمچ دستی استفاده میکنیم تا گازوئیل را برای ارسال به پمپ انژکتور آماده کنیم.
فیلتر سوخت Fuel Filter
فیلتر سوخت در موتور های دیزلی همانند تمامی موتور های دیگر عمل میکند و وظیفه پاکسازی سوخت قبل از ارسال به موتور را دارد.
گرم کن Heater
گرم کن گازوئیل وظیفه گرم کردن گازوئیل را دارد زیرا موتور های دیزل در فصل سرما اگر گازوئیل سرد باشد به سختی شروع به کار میکنند. (قسمت ۲)
خروجی سوخت Fuel Output
این قسمت سوخت اضافی برگشتی از موتور را مجددا به فیلتر سوخت برمیگرداند برای تصفیه و ارسال مجدد به موتور (قسمت ۳)
پمپ انژکتور Injector Pump
سوخت پس از پاکسازی در فیلتر سوخت به پشت پمپ انژکتور میرسد و پس از آنکه فشار سوخت بالا رفت ، این دستگاه سوخت به سر سوزن های انژکتور ارسال و پمپاژ میکند
فیلتر بخار روغن Oil Vapor Filter
در هنگامی که موتور در حال کار است به دلیل دمای بسیار بالای آن مقداری از روغن در اثر گرما بخار میشود که به این فیلتر منتقل میشود تا آسیبی به کارکرد موتور نرسد.
ریل سوخت Fuel Rail
قسمتی اولی که در عکس مشاهده میکنید به آن ریل سوخت میگویند که در اینجا سوخت قبل از اینکه به سوزن انژکتور برسد قرار میگیرد.
سوزن انژکتور Injector needle
سوزن انژکتور وظیفه تزریق سوخت به داخل محفظه سیلندر برای کارکردن موتور را دارد.
وضعیت انژکتور موتور Injector Reporter
سیم ها و سنسور هایی که میبینید وظیفه اعلام وضعیت انژکتور موتور را دارند.
استارت و اتوماتیک استارت Start and Automatic Start
استارت قطعه ای است که به عنوان راه انداز موتور عمل میکند که در واقع عمل چرخش میل لنگ را تا زمان روشن شدنه موتور انجام می دهد. اتوماتیک استارت آهن ربایی است که هنگامی که ولتاژ به آن میرسد وظیفه رساندن چرخ دنده سر استارت به چرخ دنده فلای ویل را دارد.
فیلتر روغن Oil Filter
فیلتر روغن مانند فیلتر روغن تمامی موتور های دیگر عمل تصفیه و پاکسازی روغن موتور را انجام میدهد.
فیلتر هوا Air Filter
فیلتر هوا قطعه ای است که از مواد فیبری ساخته شده تا ذرات ریز و درشت را از هوای موتور دیزل ژنراتور پاک کند
دینام (شارژ باتری)
دینام در هنگام کارکرد موتور کار میکند و شروع به تولید برق ۲۴ ولت دی سی میکند که از آن برای شارژ باتری استفاده میشود .
توربو شارژ Turbo Charge
همانطور که میدانید هرچه ارتفاع از سطح زمین بیشتر شود میزان و غلظت اکسیژن نیز کمتر میشود و ما در در ارتفاعات بالاتر نیاز به تجهیزات جبران کمبود اکسیژن داریم. توربو شارژ دستگاهی است که کاهش فشار و غلظت اکسیژن در موتور را جبران میکند در نتیجه باعث افزایش توان موتور میشود .
رادیاتور Radiator
رادیاتور ها به عنوان ناقل دمای آب و خنک کننده موتور در موتور ها به کار برده میشود و جنس آن میتواند از فلز های مخلتف همچون فولاد ، چدن و…باشد.
اجزای آلترناتور Alternator Components
خروجی قدرت ژنراتور Alternator Power Output
از این قسمت که در عکس مشاهده میکنید میتوانی خروجی ژنراتور که برق تکفاز ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز یا سه فاز ۳۸۰ ولت ۵۰ هرتز با توجه به نوع آلترناتور دریافت کنیم
ای وی آر AVR
کلمه AVR مخفف Automatic Voltage Regulator است به معنی تنظیم کننده خودکار ولتاژ .این دستگاه وظیفه ثابت کردن ولتاژ و فرکانس خروجی و گرفتن نوسانات برق را دارد .
سنسور سوئیچ روغن (نبود روغن) Oil Sensor
این سنسور وظیفه اطلاع وضعیت روغن را دارد و در هنگامی که روغن رو به اتمام یا مشکل دار باشد به ecu اطلاع میدهد تا مصرف کننده نسبت به تعویض آن اقدام کند.
سنسور دمای آب Water Sensor
این سنسور وظیفه ارسال وضعیت دمای آب را دارد که در کنترل برد دیزل ژنراتور قابل مشاهده است.
شارژر Charger
شارژر یک مدار الکترونیکی است که در تابلو برق نصب میشود و در هنگام روشن بودن دیزل ژنراتور با ولتاژ و جریان مشخص شروع به شارژ کردن باتری موتور میکند تا برای روشن کردن مجدد دیزل ژنراتور مشکلی نباشد.
کلید اتوماتیک (خروجی برق سیستم) Automatic Key
این کلید وظیفه قطع و وصل کردن خروجی برق دستگاه بصورت خودکا یا دستی را دارد.
کنترل برد Control Panel
کنترل برد یا کنترل پنل یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان دیزل ژنراتور است . این دستگاه الکترونیکی سنجه های همچون دمای آب ، دور موتور ، ولتاژ خروجی ، فرکانس خروجی و بسیاری دیگر را ناشن میدهد. همچنین این دستگاه وضعیت دیزل ژنراتور را به طور کامل به کاربر نشان میدهد از جمله میزان کارکرد ، اعلان خرابی ، وجود مشکل در بخش خاصی از دستگاه و پارامتر های دیگر.
شاسی Chassis
شاسی قسمت پایه ای ژنراتور است که کل دستگاه بر روی آن سوار میشود . در واقع شاسی محل قرار گیری کل تجهیزات لازم برای تولید یک دیزل ژنراتور است.
کاور صداگیر Canopy
کاور صداگیر یا کانوپی (canopy) یک جعبه فلزی است که روی شاسی دیزل ژنراتور قرار میگیرد برای کاهش صدا و جلوگیری از صدمات و گرد و خاک های محیطی کاور صداگیر از درون بصورت کامل و استاندارد از طریق فوم های صداگیر عایق میشود .
باک سوخت Fuel Tank
باک سوخت محل ریختن گازوئیل در آن برای مصرف مولد گازوئیلی است که معمولا در شاسی تعبیه میشود.
لرزه گیر Seismic
لرزه گیر وسیله ایست که توسط آن لرزش موتور گرفته میشود ، در واقع همان دسته موتور خودرو شما است .
مروری بر نحوه کار دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور به عنوان محصولی پرطرفدار، کاربردهای فراوانی دارد و امروزه بسیاری از مردم آن را برای تولید برق خریداری و استفاده میکنند. ژنراتور مجموعهای از تجهیزاتی است که از یک موتور و یک ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی از سوخت مصرف شده تشکیل شده است. به همین دلیل نحوه کار دیزل ژنراتور مهم است.
دیزل ژنراتور چیست؟
دیزل ژنراتور دستگاههای صنعتی بسیار کاربردی است که میتوان از آنها برای تولید برق کارخانهها، ساختمانهای مسکونی و … استفاده کرد. ممکن است برخی از افراد بپرسند که این دستگاه با چه سوختی کار میکند و برق تولید میشود؟ در پاسخ به این گونه سوالات باید بگوییم که دیزل ژنراتورها از سوخت دیزل یا سوختهای گازوئیل استفاده میکند. سوختهایی که یک موتور دیزل میتواند بسوزاند شامل گاز طبیعی، الکل، بنزین، گاز چوب و گازوئیل است.
البتع در نحوه عملکرد دیزل ژنراتور این نکته را نباید نادیده گرفت که از سوختن گازوئیل یا سایر سوختها، گازهای خروجی تولید میشود. گازهایی همچون دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و ذرات معلق توسط دیزل ژنراتور تولید میشوند. ژنراتورها این گازه هارا را در جو منتشر میکنند و کیفیت هوای مناطق مجاور به میزان به شدت تحت تاثیر قرار میدهند.
برای ذکر نحوه عملکرد یا نحوه کار دیزل ژنراتور باید گفت که این دستگاه انرژی شیمیایی قابل توجهی میگیرد و مقداری از این انرژی در طی فرآیند احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل میشود. باید بدانید که انرژی مکانیکی ایجاد شده میتواند به سرعت میل لنگ را بچرخاند. دیزل ژنراتور برای تامین الکتریسیته لازم میل لنگ را در میدان مغناطیسی قرار میدهد که به راحتی میتواند باعث تولید جریان الکتریسیته شود.
اجزای دیزل ژنراتور در یک نگاه
۱. موتور دیزل (Diesel Engine)
موتور دیزل وظیفه دارد انرژی مکانیکی لازم را به خوبی تولید کند تا میل لنگ بچرخد.
۲. آلترناتور (Alternator)
همانطور که در قسمت نحوه کار دیزل ژنراتور ذکر کردیم، بخشی از انرژی مکانیکی میبایست به انرژی الکتریکی تبدیل شود که این امر توسط یکی از اجزای اصلی دیزل به نام آلترناتور امکان پذیر خواهد بود.
همانطور که در نحوه کار دیزل ژنراتور اشاره کردیم، مقداری از انرژی مکانیکی باید به انرژی الکتریکی تبدیل شود که یکی از اجزای اصلی دیزل به نام آلترناتور انجام خواهد داد.
۳. فیلتر هوا (Air Filter)
فیلتر هوا در دیزل ژنراتور، همانطور که از نامش پیداست وظیفه فیلتر کردن ذرات کوچک و گرد و غبارها را دارد تا از خراب شودن زود هنگام دیزل ژنراتور جلوگیری کند.
۴. فیلتر روغن (Oil Filter)
فیلتر روغن با تصفیه کردن باعث بهبود یافتن نحوه کار دیزل ژنراتور خواهد شد.
۵. مخزن سوخت (Fuel Tank)
مخزن سوخت محل نگهداری و پرکردن سوخت مورد نیاز دیزل ژنراتور است تا جهت انجام کار خود سوخت مورد نیازش تامین شود.
۶. سیستم خنک کننده (cooling system)
نحوه کار دیزل ژنراتور بخطر عملیات سنگینی که دارد موجب تولید گرمای زیادی در دستگاه خواهد شد و سیستم خنک کننده نیز وظیفه خارج کردن گرما از دستگاه و خنک کردن آن را برعهده دارد.
۷. شارژر باتری (Charger)
برای انجام فعالیت دیزل ژنراتور نیاز به شاررژ بودن باتری در حین کار دارد در نتیجه شارژر باتری مسئول تامین شارژ مورد نیاز باتری است تا عملیات بخوبی انجام شود.
نکاتی در رابطه با خرید انواع دیزل ژنراتور
برای خرید دیزل ژنراتور به غیر از قیمت باید عوامل دیگری را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید. اولین نکتهای که در خرید دیزل ژنراتور باید به آن توجه کنید مربوط به سازنده دستگاه است. به طور کلی خرید از شرکتهای مورد اعتماد ریسک کمتری را در بر دارد، زیرا محصولات این شرکتها به کیفیت بالا معروف هستند.
نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفت نوع دیزل ژنراتور است که بستگی به نوع و نیاز کسب و کار شما دارد. دیزل ژنراتورهای خانگی و صنعتی با یکدیگر تفاوت دارند و برای یک خرید مطمئن و صحیح بهتر است هدف و محل استفاده از دیزل ژنراتو را به فروشنده اطلاع دهید تا در انتخاب دیزل ژنراتور و خرید بهترین دیزل ژنراتور شما را راهنمایی کند.
زمانی که منبع برق وجود نداشته باشد و تمام برق توسط دستگاه تامین شود یا زمانی که قرار است ژنراتور در تمام طول روز فعال باشد و به یک ژنراتور قوی نیاز باشد از دیزل ژنراتورهای اختصاصی استفاده میشود. اما برخی ژنراتورها به عنوان پشتیبان عمل کرده و فقط کمبود منبع برق را پوشش میدهند. به عنوان مثال، زمانی که برق شما قطع میشود، میتوانید از این ژنراتورها برای وصل مجدد برق اصلی کمک بگیرید.
نکته دیگر اندازه و قدرت دستگاه است و این مورد باید به گونهای باشد که پاسخگوی نیاز شما باشد. قبل از خرید باید از فروشنده در مورد واحد ژنراتور سوال کنید. نکته بعد صدای دستگاه است. قبل از خرید باید صداگیر دستگاه را بررسی کرده و از درست کارکرد آن مطمئن شوید. اگر قصد استفاده از این دستگاه را در منزل دارید باید از دیزل ژنراتورهای کم صدا استفاده کنید تا صدا مزاحم ساکنین نشود.
هنگام خرید دیزل ژنراتور نکته دیگری که باید بررسی شود مصرف سوخت دستگاه است که باید متناسب با راندمان و کارایی آن باشد. گارانتی دستگاه را نادیده نگیرید. گارانتی ژنراتورها به نوع و سازنده آنها بستگی دارد. به طور کلی گارانتی این دستگاهها بین یک تا پنج سال است. دیزل ژنراتور خود را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید تا از گارانتی برخوردار شوید.
انواع دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربرد و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا هستند. برخی از آنها به شرح زیر است؛
دیزل ژنراتور استندبادی
یکی از این نوع موتورها ژنراتورهای استند بادی است. این نوع ژنراتورها میتوانند برق مورد نیاز را به خوبی و با کمترین مصرف تامین کنند. مردم میتوانند در زمان قطع برق از ژنراتورهای استند بادی استفاده کرده و نیاز خود را به راحتی برطرف کنند.
یکی از معایب دیزل ژنراتور استند بادی عدم کاربرد آنها در کارخانه هاست. دیزل ژنراتور استند بادی بیشتر در ساختمانهای مسکونی یا بیمارستانها استفاده میشود و برق این مکانها را تامین میکند و کسانی که قصد خرید دیزل ژنراتور برای مناطق مسکونی یا بیمارستان را دارند استند بادی گزینه مناسبی برای خرید دیزل ژنراتور خواهد بود.
دیزل ژنراتور دائم کار
دیزل ژنراتور دائم کار همان طور که از اسمش پیداست برای زمانی که شما نیاز به فعالیت دائم دیزل ژنراتور دارید مناسب است. دیزل ژنراتور دائم کار میتواند مداوم کار کند و روشن باشد و ۲۴ ساعته برق تولید کند. دیزل ژنراتور دائم کار بهترین گزینه برای دیتاسنترها است.
دیزل ژنراتور پرایم
یکی دیگر از انواع دیزل ژنراتور پرایم نام دارد. پرایم از توان و قدرت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی تامین برق شهر در زمانهای معینی را دارد. در صورتی که میخواهید دیزل ژنراتور مداوم کار کند نوع دیزل ژنراتور دائم کار برای شما مناسب است چرا که پرایم توان کمتری نسبت به دیزل ژنراتور دائم کار دارد. قصد خرید هر کدام از انواع دیزل ژنراتور را دارید پیشنهاد میکنیم مرکز و شرکت معتبری را برای خرید انتخاب کنید و نکات ذکر شده هنگام خرید دیزل ژنراتور را نادیده نگیرید.
برای تهیه دیزل ژنراتور به کجا مراجعه کنیم؟
همان طور که توضیح دادیم دیزل ژنراتور دارای اهمیت و کاربرد بسیاری است. سعی کردیم تا به طور ساده و واضح شما را برای انتخاب صحیح و مطمئن با ذکر نکات مهم یاری کنیم. چنانچه هنوز برای انتخاب و خرید دیزل ژنراتور مناسب نیاز به اطلاعات بیتشری دارید با کارشناسان شرکت تتاپاور تماس حاصل نمایید تا به صورت کامل مشاورههای لازم را به شما عزیزان ارائه نمایند.