هنر و سینما

تماشای فیلم‌های برگمان را از کجا شروع کنیم؟


اینگمار برگمن 59 سال (1944 تا 2003) از عمر خود را وقف فیلمسازی کرد و در این مدت بیش از 60 فیلم بلند ساخت. حتی تصور این همه فیلم ، جایی که ما شاهد شاهکارهای بزرگ هستیم ، می تواند برای یک کارگردان معمولی دلهره آور باشد ، اما نه برای فیلمسازی مانند برگمن ، که می گفت سینما تنها فیلم مورد علاقه او است.

این مقاله باید به عنوان راهنمای کوتاهی برای بینندگانی که تازه در حال درک سینمای اینگمار برگمن بزرگ هستند و می خواهند درباره دنیای این فیلمساز معروف بیشتر بدانند ، در نظر گرفته شود.

ما نمی توانیم درباره برگمان و سینمای او صحبت کنیم و همچنین نگوییم که او همچنین کارگردان مشهور تئاتر بوده است و بیش از 170 نمایشنامه را در دوران حرفه ای خود اجرا کرده است. نمایش ها در سوئد بومی و حتی در خارج از کشور ظاهر شده است. جالب اینجاست که بسیاری از فیلم های برگمان با بازیگران متعددی در فضایی محدود در مدت زمان طولانی ساخته شده اند و تعجبی ندارد که برخی منتقدان برای نقد برخی از آثار او آنها را “تئاتر” می نامند.

برگمان این ظواهر تئاتری را با گرایش های بازیگری مدرن که در رسانه ها دیده می شود مقایسه کرد. در قلب دیدگاه برگمان درباره سینما نگرانی های او درباره هستی شناسی وجود دارد. او گرایش اگزیستانسیالیستی به فلسفه داشت و این مالکیت معنوی در سینما شکل قانونی و هنری پیدا کرد.

در طول دهه 1960 ، سینمای برگمن نیز کند و غیر مستقیم شد. این زمانی بود که حوادث غم انگیزی مانند جنگ ویتنام رخ داد و مدهای فرهنگی جدیدی از جمله نظریه مرگ نویسنده ظاهر شد. نظریه مرگ نویسنده از قلمرو ادبیات فراتر رفته و ادراک فیلم را به عنوان اثری فراتر از هدف مورد نظر زنده کرده است.

به نظر می رسد که آثار برگمان بی ارتباط با نویسنده آن باشد. شاید بیش از هر فیلم ساز دیگری ، او از سینما به عنوان اطلاعاتی برای کاوش و احضار شیاطین درون استفاده کرد. موضوعات مکرر در کار او ، مانند خشونت والدین ، ​​وفاداری ، مرگ ، تحقیر و البته ایمان ، همه موضوعاتی بودند که به نظر می رسید نقش مهمی در زندگی شخصی او ایفا می کند.

شاید به همین دلیل است که برگمن در بررسی روان انسان روی صفحه نمایش ماهر است. این نکته و البته ناتوانی او در مواجهه با حقایق ناخوشایند طبیعت بشر بخشی از راز پشتکار کار این مدیر است. اگر تماشای فیلم های برگمان دشوار است ، به این دلیل است که ما خود را مجبور می کنیم با طرف مقابل خود روبرو شویم که ترجیح می دهیم تماشا نکنیم.

با توت فرنگی وارد دنیای برگمان شوید

فیلم رشد توت فرنگی

با توجه به اندازه ، تناسب و کیفیت آثار برگمان ، به سختی می توان فیلم را در کار او به عنوان یک شروع یا منبع معتبر مشخص کرد ، اما فیلم 1957 توت فرنگی وحشی مقدمه خوبی برای ایده های تکراری است. او و البته ابزارهای روایی شخصی این کارگردان گفتار هستند. در این فیلم ، مانند بسیاری از فیلم های دیگر ، برگمان از یک سفر فیزیکی ، سفر ایزاک بورگ ، استاد ارشد مشهور که برای کسب مدرک باید به سوئد سفر کند ، برای نشان دادن این سفر استفاده می کند. سفری که در آن خودتان را پیدا می کنید. برگمن داستان را از طریق فلاش بک ها و رویاها روایت می کند و از هرچه می تواند برای ترغیب تماشاگران به ذهن و روح ایزاک بورگ استفاده می کند.

اولین رویای فیلم مانند یک کابوس اکسپرسیونیستی پیش روی ما قرار می گیرد. بورگ در خواب می بیند که تصادفی را که در کالسکه رخ داده و سپس تابوتی را که بدنش هنوز در آن زنده بود ، شاهد بوده است. به طور کلی ، بازیگران فیلم های برگمان اغلب روح مرگ و پیری را تعقیب و تعقیب می کنند. این رویا وصف ناپذیر است و نمادی از عشق برگمان به سینمای صامت است. جالب اینجاست که نقش بورگ توسط ویکتور شستروم ، یکی از کارگردانان زمان سکوت و یکی از مالکان سابق برگمان ، ایفا شد.

همراه با این سفر ، ماریان (با بازی اینگرید تولین) ، ماریان همسر پسر بورگ است و به نظر می رسد پدر رابطه احساسی چندان گرمی ندارد. در طول راه ، این دو نفر از مسافران نیز پذیرایی می کنند. سه مسافر جوان و یک زوج معمولی در حال دعوا هستند. باز هم ، مانند بسیاری از زوج های فیلم برگمان ، این زوج سالخورده در یک مشاجره خشونت آمیز یکدیگر را تحقیر می کنند.

در این مورد ، ماریان به پدر شوهرش می گوید که شوهرش (پسر پیرمرد) به یک قفل عمومی بدبین وابسته است. در واقع وضعیت او در قالب رابطه سرد با والدینش (پدرش) مورد بررسی قرار می گیرد. مسافران جوان بورگ را به یاد خاطرات گذشته می اندازند ، با گذشته روبرو می شوند و برای صلح با او و پسرش قدم برمی دارند. در طول فیلم ، او موفق می شود یکی از داغترین و تأثیرگذارترین آثار برگمان باقی بماند. با توجه به عناصر ، موضوعات و مواد روایی ، همانطور که اشاره شد ، کشف این اثر سینمایی ممکن است یکی از مناسب ترین آغازها برای درک جهان سینمایی برگمان باشد.

مرحله دوم؛ از آنلاین هفتم تا شرمندگی

فیلم مهر هفتم

اگرچه ماجراجویان جوان درباره طنز ایمان به خدا در توت فرنگی وحشی صحبت می کنند ، اما در این فیلم به مسئله بزرگتر ایمان پرداخته نشده است. برای کسانی که می خواهند تحقیقات برگمان را با وضوح بیشتری در این منطقه مشهور ببینند ، ما هفتمین آنلاین و بهار باکره (1957) و 1960 را توصیه می کنیم. در اولین فیلم ، که در قرون وسطی اتفاق می افتد ، یک بحران سعی می کند حداقل یک رویداد مهم را قبل از مرگش اجرا کند ، و در فیلم دوم ، پدری انتقام خونینی را از بازدیدکنندگان کلیسا می گیرد. سه نفر به دخترش تجاوز کردند و او را کشتند.

از این به بعد ، گام منطقی بعدی در تماشای فیلم های برگمن ، دستیابی به مجموعه ای به نام سه گانه ایمان است. سه فیلم “از طریق یک شیشه تاریک” ، “نور زمستان” و “سکوت” بین سالهای 1961 تا 1963 ساخته شد که برگمان در آنها به موضوع سکوت خداوند ، مشکل “رابطه” پرداخت. مبارزه و ایمان بشر.

نگاه عمیق برگمان به روابط خانوادگی بی عیب و نقص ، البته با نگاهی اجمالی به موضوع عشق در فیلم گریه و نجواهای 1972 ؛ فیلمی درباره یک زن در حال مرگ و دو خواهرش که نمی توانند به درستی او را در این روند دردناک همراهی کنند. سونات پاییزی (1978) یکی دیگر از فیلم های برگمان درباره مادری است که با دخترش دیدار می کند ، زن جوانی که با محبت از او دور شده است. “فانی و اسکندر” (1982) یک فیلم زنده و منحصر به فرد است که درباره دو کودک و تلاش مادر ، عمو و مادربزرگ آنها برای محافظت از آنها در برابر ناپدری شرورشان است. تقریباً در همه این فعالیتها ، روابط دشوار خانوادگی و روابط خانوادگی نقش مهمی ایفا می کنند.

و سرانجام ، برای بینندگان علاقه مند به موضوعات مربوط به عاشقان فریب خورده و خیانت شده ، تماشای خاک اره و تینزل (1953) و صحنه هایی از ازدواج (1973) راه خوبی برای دیدن نتایج است. کارگردان باز می شود. البته در این راه ، فیلم های 1955 لبخندهای یک شب تابستانی و یک درس عاشقانه (1954) حقوق سبک تری با همان مضامین ارائه می دهند. هر دو ویدئو نشان می دهد که در حالی که برگمان بخاطر کارهایش مشهور است ، او طنز نیز ارسال می کند.

در نهایت ، شما نمی توانید و نباید یک فیلم مهم مانند “Persona” ساخته شده در 1966 را از دست بدهید. داستان فیلم درباره یک پرستار جوان به نام آلما و بیمارانش ، بازیگر معروف و سرشناس است. زن بیمار ناگهان متوقف می شود و پرستار ، که باید نوعی مراقبت روانی را به بازیگر ارائه دهد ، آنقدر به بیمار خود نزدیک می شود که با گذشت زمان دیگر نمی تواند خود را از آنها متمایز کند. “شرم” (1968) از زن و شوهری می گوید که هنگامی که یک جنگ مخرب همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد ، سعی می کنند زنده بمانند.

با این فیلم ها شروع نکنید!

فیلم تخم مرغ

برگمن در سال 1976 به جرم فرار مالیاتی محکوم شد. اگرچه او سالها پس از جنایت تبرئه شد ، اما پیامدهای او عمیق بود. برگمن دچار بیماری روانی شد و به دلیل افسردگی در بیمارستان بستری شد. این شرایط باعث شد که برگمان به طور داوطلبانه در آلمان تبعید شود. در سوئد ، کارگردان سوئدی دو نمونه از غم انگیزترین و بدبینانه ترین کار خود را ارائه داد. «تخم مرغ مار» داستان مردی یهودی را روایت می کند که در دهه 1920 در دنیایی خشونت آمیز و نفرت انگیز زندگی می کرد ، برلین ، و از زندگی مارینت ها یک تحقیق روانی در ذهن فاحشه است. برگمان بعداً تخم مار را نه یک دستاورد هنری ، بلکه دومین فیلم ، زندگی عروسک ها نامید ، که او را به عنوان یکی از بهترین آثار خود طبقه بندی کرد. البته او همچنین گفت که این ایده بسیار بحث برانگیز خواهد بود. با این حال ، ما نمی خواهیم بگوییم که شما نباید این دو اثر اینگمار برگمان را ببینید. هر دوی این آثار احتمالاً ارزش دیدن دارند ، به ویژه آخرین مورد ، اما به نظر نمی رسد که نقطه شروع خوبی برای آشنایی با دنیای سینمای اینگمار برگمان باشد.

فیلم برنده جایزه برگمان

فیلم فانی و اسکندر

هفت فیلم از مجموع فیلم های اینگمار برگمان نامزد دریافت اسکار شدند و از این هفت اثر ، اسکار برنده اسکار “ویرجین در آینه” و “فانی” و “اسکندر” شد. دو فیلم اول جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را از آن خود کردند و فیلم آخر برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی شد.

برگمان برای فیلم توت فرنگی وحشی برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین شد. فیلم “هفتمین آنلاین” برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم کن شد و فیلم دیگر “حاشیه زندگی” بهترین جایزه را در همان جشن گرفت. و سرانجام برگمان برای فیلم خود در سال 1958 برنده جایزه بزرگ هیئت داوران در جشنواره فیلم ونیز شد. برگمن همچنین برای فیلمهای توت فرنگی وحشی ، چشمه بکر ، صحنه هایی از ازدواج ، چهره به چهره ، پاییز و فانی سوناتا و اسکندر جایزه گلدن گلوب را برای شش فیلم خوب غیرانگلیسی دریافت کرد.

برگمان در نظر منتقدان خود برجسته است

فیلم جیغ و نجوا

وب سایت متاکریتیک تا کنون هفت فیلم برگمان را بر اساس میانگین نظرات منتقدان انگلیسی صحبت کرده است. هر هفت فیلم دارای رتبه ای هستند که اولویت آنها در این سایت است. این سایت دارای هفت فیلم برگمان به شرح زیر است: فانی و اسکندر (100 امتیاز) ، توت فرنگی وحشی (88 امتیاز) ، آنلاین هفتم (88 امتیاز) ، فیس (86 امتیاز) ، پرسونا (86 امتیاز) ، سرابند (80 امتیاز) ، رو در رو (68 امتیاز).

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مجله معروف Sight & Sound ، برگمان یکی از 250 فیلم اول تاریخ سینما بود. فیلم Persona ، Strawberry Wild ، Fanny and Alexander ، Seventh Seal ، برای فریاد زدن و زمزمه کردن.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا