هنر و سینما

فجایعی که کمدی‌سازها در نوروز ۱۴۰۰ برایمان رقم زدند


امسال عید قول داده است که یک سری کمیک در شبکه تئاتر ببیند. همه آنها سریال هایی با نام های معروف در پشت صحنه و جلوی دوربین هستند. سه نمونه برجسته عبارتند از “خوب ، بد ، جلف: رادیواکتیو” نوشته پیمان قاسم خانی ، “دراکولا” از مهران مدیری و “افراد ساده” از رامبد جوان. سه شاهکار که به دلیل شرارت خود با یکدیگر رقابت کردند و حتی توانستند با لبخند دهان مخاطب را باز کنند.

خوب بد جلف رادیواکتیو

تماشای جنون قهرمانان این سریال بیشتر آزار دهنده است تا خنده دار.

ابتدا نگاهی به سریال نوشته شده توسط پیمان قاسم خانی می اندازیم که ادامه دو فیلمی است که او کارگردانی کرده است و این بار محسن چگینی ، تهیه کننده سابق فیلم ، کارگردان مشترک او شده است. این تغییر تهیه کننده و کارگردان فیلم البته یک نکته است. قسمت اول “خوب ، بد ، زن سبک و جلف” یک کمدی خنده دار بود که فقط باعث خنده تماشاگران شد. شخصیت او در قلب مجموعه «پژمان» قرار دارد که توسط پیمان قاسم خانی نوشته شده و سروش صحت آن را کارگردانی کرده است.

قاسم خانی می خواهد بر همان ویژگی های سری اول برجسته تمرکز کند. پاسخ این است که قسمت اول درباره مردی پشت دوربین است که می خواست اولین فیلمش کلاسیک باشد و موفق شد. اما موفقیت مالی قسمت اول متأسفانه برای سازندگان آن یک حلقه باز گذاشت که فکر می کردند این شخصیت ها ممکن است جلوی دوربین خنده دار باشند. نتیجه فیلم عصبانی “خوب ، بد ، زن سبک و جلف 2: ارتش مخفی” است که به نظر می رسد یک کلاهبرداری است. فیلمی که هرگز پایان نمی یابد و وقتی داستان را کنار می گذارد به مخاطبان خود توهین می کند یا حداقل به عنوان یک داستان ارائه می شود ، در میانه راه قرار داشت و نوشت “بقیه داستان را در فیلم بعدی ببینید”.

البته در آن زمان ، این تلاش ناموفق باعث حذف فیلم دیگری نشد. در عوض ، آنها تصمیم گرفتند آن را به شبکه خانگی ببرند و آن را به یک سریال تبدیل کنند. آیا فیلم “احمق و خجالتی” را دیده اید؟ سام درخشانی و پژمان جمشیدی از چهره های احمق و احمق موجود در آن محسوب می شوند. تمام طنز فیلم بر اساس حماقت آنها است. تفاوت در این است که در نسخه غربی یک فرع فرعی دیگر وجود دارد که باعث ادامه داستان شد. دیدن این همه حماقت در چهره درخشانی و جمشیدی نه تنها خنده دار نیست بلکه اکثر مخاطبان را اذیت می کند.

در بهترین دوئت هایی که خنده بر حماقت تکیه می کند ، مانند لورل و هاردی ، یکی عاقل تر است (مانند لورل) که از حماقت دیگری پشیمان است اما تلاش آنها بدشانسی است. در اینجا ، هر دو طرف احمقانه هستند و این خرده کیک و مواد مخدر و گروه فیلمبرداری بسیار ضعیف هستند که به طنز بیفزایند.

البته با شروع از دسته هشتم و با یک افسر ماهر به نام کاپیتان شکوری (با بازی محمد بحرانی) ، امیدی در این مجموعه پدیدار شده است. به نظر می رسد اگر تمرکز سازندگان سریال بر شخصیت های کاپیتان شکوری و حسام بوآلحوس باشد ، با نتیجه ای مناسب روبرو خواهیم شد. در هر صورت ، هفت قسمت اول این سریال شبیه فیلم های قسمت دوم بود. هیچ پایان و هیچ اسکریپتی روان وجود ندارد که بازیکنان فقط انتظار داشتند.

دراکولا

به نظر می رسد مهران مدیری در طول سالها به شخصیت خود اطمینان داشته و نیازی به هدایت و نویسندگی نمی بیند.

اگر یک ستاره به “خوب ، بد ، جلف: رادیواکتیو” بدهیم و او را ضعیف بدانیم ، فصل دوم سریال “هیولا” مهران مدیری ، که با نام “دراکولا” از عید پخش شد ، مطمئناً مستحق یک حلقه سیاه است که مهم نیست … قسمت اول این مجموعه برای شما کافی است تا ببینید مهران مدیری چگونه از محبوبیتی که طی یک سال گذشته به دست آورد استفاده کرد و یک سریال با کیفیت پایین را برای بیننده ارائه کرد.

سطح اعتماد به نفس مدیران و شخصیت های مورد اعتماد آنها بسیار شگفت انگیز است تا بتوانند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. بدون فیلمنامه ، بدون کارگردان ، او “مشت” بازیکن را مقابل دوربین قرار می دهد و دکمه ضبط را فشار می دهد. این اولین مهمانی کارتونی در این مجموعه و گرفتن یک بازی بد از ویشکا سرنوشت همه نیست. اگر سریال می خواهد فضای رویایی داشته باشد ، شخصیت مهران مدیری باید در همان مکان باشد. جوک های اجتماعی و سیاسی باید کاریکاتورها و رویاهای یکسانی داشته باشند. این مجموعه امکان ندارد که دو قسمت و یک قسمت فضایی رویایی داشته باشد و قسمت دیگر برای بدست آوردن نقطه ای تیز و بحرانی کامل باشد.

از او خواسته نشده است که جمعیتی را جلوی دوربین بکشاند و راه برود و برقصد و پیاده روی های کوتاهی انجام دهد.

مردم عادی

مردم عادی یک گروه توهین آمیز هستند که هرگز نمی توان از آنها انتقاد کرد

“خوب ، بد ، زن سبک و جلف: رادیواکتیو” و “دراکولا” را فراموش کنید زیرا رامبد جوان محصولی به نام “مردم عادی” تولید کرد ، که مسعود فراستی می گفت یک فیلم زودرس و بی احترام است. با این سخنگویان جوان رامبد و داستان بدون آن. با طنزی که مزه ندارد. او دنیایی را تصور کرد که در آن هیچ منطقی قابل تصور نبود.

متأسفانه به نظر می رسد که رامبد جوان و مهران مدیری و پیمان قاسم خانی مخاطبان خود را تحقیر کرده یا تصور می کردند که ما تحت تأثیر نام ها و سنت های آنها قرار گرفته ایم ، یا به دلیل خاطرات خوب قدیمی ، ممکن است این آثار کم کار را دیده باشیم ، اما نمی بینیم. آنها را تشویق کنید بیایید البته یک سری رویایی بسازیم!

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا