علت استارت نخوردن موتورسیکلت

دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت را بشناسید

اگر موتورسیکلت دارید، این احتمال وجود دارد که بعضی مواقع روشن نشود و به موتورسازی سیار نیاز داشته باشید. شایع ترین دلیل این امر، خالی بودن باتری است. وقتی سعی می کنید موتور سیکلت خود را روشن کنید ولی هنوز هم روشن نمی شود، آن وقت چه باید کرد؟ در این مقاله می خواهیم دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت را بررسی کنیم. البته این مشکل به ندرت برای موتورهای جدید پیش می آید ولی هنگام خرید موتورسیکلت دست دوم حتما از سلامت باتری آن مطمئن شوید.

چرا موتورسیکلت استارت نمی خورد؟

سه تا از دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت عبارتند از:

  • باتری شما به دلیل گذشت زمان یا شرایط دیگر قادر به شارژ شدن نیست.
  • استارت شما موتور را به درستی درگیر نمی کند و قادر به روشن کردن آن نیست.
  • در مدار استارت یک “باز” ​​وجود دارد که از رسیدن جریان مناسب به استارت جلوگیری می کند.

تلاش برای تشخیص اینکه چرا موتور روشن نمی شود، ناامیدکننده و وقت گیر است. این مشکلات برای هر کسی ممکن است رخ دهد و باید یاد بگیرید که این مشکلات را کشف کنید. این مقاله در دفعه بعدی که برای راه اندازی موتور سیکلت خود تلاش می کنید، باعث صرفه جویی در وقت شما می شود.

دلایل روشن نشدن موتور سیکلت با استارت

در ادامه کارشناسان امدادسیکلت به معرفی 15 دلیل روشن نشدن موتورسیکلت می‌‌پردازیم و برای هر یک از این دلایل راه حل‌هایی ارائه می‌دهیم.

1- باتری ضعیف اولین عامل روشن نشدن موتور سیکلت

باتری مهم‌ترین بخش موتورسیکلت شماست که چرخه حرکت موتور سیکلت را کنترل می‌کند. موتور سیکلت‌هایی که استارت الکتریکی دارند، استارت خوردن موتور کاملا به باتری وابسته است. فقط در صورتی که شارژ کافی داشته باشد، می‌توانید استارت بزنید و موتور را روشن کنید و در غیر این صورت نمی‌توانید موتور را روشن کنید.

ابتدا باتری را بصورت بصری بررسی کنید.  برآمدگی، ترک، نشت، تغییر رنگ یا خرابی ترمینال همه با نگاه کردن قابل تشخیص است.  اگر خوب به نظر می رسد، وقت آن است که باتری را عمیق تر بررسی کنید.

تشخیص خرابی باتری موتورسیکلت

آیا روشن نشدن موتور سیکلت به علت باتری ضعیف است؟

اگر هیچ ابزاری برای دستیابی ندارید، ساده ترین (اما نه دقیق ترین) راهی که می توانید ببینید آیا باتری شما سالم است این است که چراغ های خود را روشن کنید یا بوق بزنید.  برخی از موتورسیکلت ها به شما اجازه نمی دهند تا چراغ موتور روشن باشد، اما بوق باید کار کند.  اگر صدا ضعیف به نظر می رسد یا تن صدا را تغییر می دهد، معمولاً نشانه این است که باتری در حال خالی شدن است.

بهترین راه برای آزمایش دقیق باتری، استفاده از است.  این ابزار در خانه نیز مفید است.

  1. به باتری دسترسی پیدا کنید. بسته به موتورسیکلت شما، این ممکن است شامل برداشتن فرینگ یا صندلی باشد.
  2. مولتی متر را روی 20 ولت DC تنظیم کنید (برخی از موارد پیشرفته خودکار تشخیص می دهند)، دیود قرمز را روی پایانه مثبت و دیود سیاه را روی منفی قرار دهید.
  3. خواندن روی صفحه را بررسی کنید.  هر چیزی که بیش از 12. 4 باشد باید شما را شروع کند.
  4. اگر میزان مطالعه کمتر از این باشد، بدون هیچ هزینه ای به جایی نخواهید رفت.
  5. اگر بعد از شارژ کامل، موتورسیکلت شما 12. 6 ولت کامل را نمی خواند – ممکن است لازم باشد باتری را تعویض کنید.

توجه: مطمئن شوید که باتری خود را بعد از نشستن موتورسیکلت آزمایش کرده اید. در غیر این صورت، شما یک خوانش دقیق نخواهید داشت.

2- خالی بودن باک بنزین

وقتی بنزین موتور کم می‌شود، تشخیص مقدار بنزین برای موتورسیکلت سخت می‌شود و شاید به همین دلیل اصلا روشن نشود. شما می‌توانید با استفاده از چند تکنیک ابتدایی مقدار سوخت موتور را چک کنید.

ساده‌ترین راه این است که موتورسیکلت خود را به آرامی تکان دهید و با دقت گوش کنید تا در صورت وجود بنزین در باک موتور سیکلت، صدای تکان خوردن آن را بشنوید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از چراغ قوه تلفن همراه‌تان به داخل باک نگاهی بیندازید. این مشکل راحت‌ترین راه حل را دارد، شما می‌توانید با ریختن کمی بنزین در باک مشکل را حل کنید و به مسیرتان ادامه دهید.

3- مسدود شدن دریچه مخزن سوخت

در مخزن موتور سیکلت شما، دریچه‌ای قرار دارد که سوخت را به سیستم داخلی موتور منتقل می‌کند. زمانی که این دریچه مسدود شود، یه سیستم سوخت نمی‌رسد و در نتیجه موتور روشن نمی‌شود. شما می‌توانید برای رفع این مشکل، دریچه را با یک سیم یا سنجاق بسیار نازک باز کنید.

4- درست کار نکردن کلاچ

شما باید برای روشن شدن موتور سیکلت، کلاچ را به خوبی فشار دهید. اما گاهی ممکن است کلاچ درست کار نکند و مشکل ساز شود. در چنین شرایطی، کلاچ را رها کنید و بعد دوباره سعی کنید.

5- مسدود شدن اگزوز

همچنین مسدود شدن خروجی اگزوز می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن موتور سیکلت باشد. شاید یکی از همسایه‌ها یا دوستان برای شوخی مثلا توپی را در اگزوز شما قرار داده باشد. بنابراین برای رفع این مشکل باید اگزوز را چک کنید و هر چیز اضافه را از آن خارج کنید.

6- شل شدن سیم شمع موتور سیکلت

شل شدن سیم شمع موتور سیکلت مشکل جدیدی برای موتورسواران حرفه‌ای نیست که شما برای سفت کردن آن به مکانیک نیاز ندارید. فقط شمع موتور را قطع و مجدد وصل کنید؛ بعد دوباره استارت بزنید.

7- دکمه خاموش شدن موتورسیکلت

این مورد یکی از رایج‌ترین مواردی است که ما همیشه قبل از ناراحت یا عصبانی شدن، چک کردنش را فراموش می‌کنیم. اکثر اوقات ما موقع خاموش کردن موتور سیکلت، دکمه‌ها را اشتباه می‌زنیم و در زمان استفاده، گاهی فراموش می‌کنیم که دکمه‌ها را درست بزنیم و بی دلیل برای روشن نشدن موتور سیکلت عصبانی یا ناراحت می‌شویم.

8- مشکل فیوز موتور

وقتی شما استارت می‌زنید که موتور سیکلت روشن شود، موتور کاملا طبیعی به نظر می‌رسد اما هر چقدر استارت می‌زنید، موتور روشن نمی‌شود. اگر مشکل از فیوز باشد، هر چقدر تلاش کنید موتور روشن نمی‌شود چون فیوز نمی‌تواند به شمع جرقه ارسال کند. هر موتور یک فیوز اصلی ۳۰ تا ۵۰ آمپری دارد که باید آن را چک کنید. شما می‌توانید فیوز را تعمیر یا تعویض کنید.

9- روشن نشدن موتور سیکلت در هوای سرد

این مورد فقط برای موتور سیکلات‌هایی که کاربراتور دارند، صدق می‌کند و معمولاً روی موتورسیکلت‌هایی که سیستم تزریق سوخت دارند تأثیری ندارد. اگر علت روشن نشدن موتور هوای سرد باشد، صدای چرخش موتور از حالت عادی کندتر به نظر می‌رسد.

وقتی بنزین در هوای سرد با هوا ترکیب می‌شود، به درستی تبخیر نمی‌شود و احتراق رخ نمی‌دهد. در صورت ممکن برای رفع این مشکل، موتور سیکلت‌تان را داخل پارکینگ یا گاراژ ببرید، بخاری را به برق بزنید و ۲۰ دقیقه روی موتور و کاربراتور قراردهید. این کار موتور را کامل گرم نمی‌کند اما در مدتی کوتاه روشن می‌شود.

10- مسدود شدن انژکتور

وقتی شما استارت بزنید، موتور شروع به کار می‌کند اما گاهی ممکن است چون جرقه نزده موتور کار نکند. اگر درست جرقه بزند و در مخزن سوخت کافی باشد، به احتمال زیاد انژکتور مسدود شده است.

همچنین شما می‌توانید به صورت دستی انژکتور را بررسی کنید و اگر خیلی کثیف بود، آن را تمیز یا تعویض کنید. شما می‌توانید برای تمیز کردن انژکتور از محلو‌ل‌های مخصوص و ابزارهای پاک کننده استفاده کنید اما چون بطور کلی انژکتوز قیمت بالایی ندارد، شما می‌توانید به جای خرید محلول یا ابزار پاک کننده، انژکتور نو بخرید.

11- ترک برداشتن سیم پیچی و روشن نشدن موتورسیکلت

هرچند علائم ترک برداشتن سیم پیچی موتور سیکلت مثل بقیه موارد است اما یک نشانه وجود دارد که بطور قطعی نشان دهنده ترک برداشتن سیم پیچی موتور سیکلت است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با چشم بررسی کنید.

سیم‌های شمع را خم کنید و حرکت دهید. توجه کنید هیچ گونه ترک یا شکافی روی سیم نباشد. اگر وقتی موتور روشن است به سیم ترک خورده دست بزنید، این کار می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد و دچار برق گرفتگی یا سوختگی شدید شوید.

این ترک خوردگی سیم‌ها می‌تواند بخاطر گرمای شدید هوا باشد که شما می‌توانید با تعویض سیم، مشکل را حل کنید. اگر متوجه شکننده شدن یک سیم شدید، بهتر است کل سیم پیچی را تعویض کنید چون احتمالا به زودی ترک خواهد خورد.

12- گیرپاچ کردن موتور

گیرپاچ کردن موتور می‌تواند یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتور باشد. اولین و رایج‌ترین دلیل گیرپاچ کردن موتور می‌تواند به دلیل کمبود روغن باشد. دومین دلیل می‌تواند بخاطر روغن کثیف یا قدیمی باشد. سومین دلیل شایع می‌تواند بخاطر زنگ زدگی دیواره‌های سیلندر باشد.

روش‌های زیادی برای حل مشکل گیرپاچ موتور وجود دارد، اما شما با تعمیر موتور آشنا نیستید بهتر است برای پیدا کردن راه حل به مکانیکی مراجعه کنید. تعمیر یک موتور گیرپاچ کرده می‌تواند نسبت به شدت آن سخت باشدو مشکلات بدتری را در پی داشته باشد.

13- ساییدگی و فرسودگی رینگ پیستون از دیگر دلایل روشن نشدن موتور سیکلت

از دیگر دلایل روشن نشدن موتور سیکلت ساییدگی و فرسوددگی رینگ پیستون و عملکرد نامناسب آن‌ها است.

رینگ‌ها وظایف مختلفی دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به حفظ تراکم در بالای پیستون اشاره کرد. اگر رینگ‌های مذکور ساییده و یا فرسوده شوند، در مرحله تراکم، مخلوط سوخت و هوا از منافذ موجود به پایین سیلندر حرکت کرده و در نتیجه از میزان آنها کاسته می‌شود.

واضح است که در این وضعیت انفجار بهینه‌ای ایجاد نمی‌شود که موتور را روشن نماید.

14- قفل شدن هندل

از دیگر دلایل روشن نشدن موتور سیکلت قفل شدن هندل موتور سیکلت است.  از علت‌های عمده‌ای که باعث می‌شود هندل موتور سیکلت قفل کند این است که، مهره داخل هواکش و پیچ ساسات کاربراتور باز می‌شود.

در اثر مکش پیستون وارد سیلندر شده و از بالا آمدن پیستون جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه باعث قفل شدن هندل می‌شود.  برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین حالتی باید، در موقع پاک کردن فیلتر هواکش مهره‌های داخل هواکش و نیز پیچ ساسات به خوبی سفت شوند.

چرا باتری موتور سیکلت شروع به کار نمی کند؟

الکترونیک موتور سیکلت شما مانند هر نوع مدار دیگری کار می کند. باتری شما ولتاژ DC را برای اجزای مختلف تأمین می کند. هنگامی که موتور سیکلت در حال کار است، استاتور شما برای کمک به آن وارد عمل می شود. برای عملکرد درست آن مانند هر مدار دیگری، باید یک حلقه کامل یا بسته وجود داشته باشد.

هنگام راه اندازی موتور سیکلت، باتری شما جریان برق موتور استارت را تأمین می کند. سپس جریان قادر است به زمین و به باتری برگردد. اگر موتور شما روشن نمی شود، معمولا یکی از اجزای این سیستم است که مقصر است.

اگر بخواهید موتور سیکلت را شروع کنید ولی موفق نمی شوید، باید خیلی دقیق به این مدار نگاه کنید تا مطمئن شوید همه اجزای آن طور که باید کار می کنند. ابتدا توصیه می کنم باتری را نگاه کنید. باتری ها به مرور فرسوده می شوند. یک باتری سالم با نگهداری صحیح می تواند حدود ۵ سال برای شما دوام بیاورد. نگهداری ضعیف باتری عمر آن را کوتاه خواهد کرد.

با فرسودگی باتری ها، چندین مسئله مشترک وجود دارد که ممکن است رخ دهد. اولین مورد این است که باتری دیگر توانایی شارژ را ندارد. به شما این امکان را می دهد که باتری آن؛ هنگام شارژ مجدداً شروع به کار کند، اما هر زمان که بخواهید موتور را روشن کنید، باید دوباره آن را شارژ کنید.

همچنین ممکن است باتری کاملاً از کار بیفتد. این بدان معنی است که حتی اگر بخواهید موتور سیکلت خود را از یک منبع تغذیه خوب شروع کنید، باز هم روشن نخواهد شد. دستگاه های مختلفی برای آزمایش باتری وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها باتری خود را تست کنید که آیا هنوز می تواند کار کند یا خیر. در این صورت، برای حل این مشکل باید باتری خود را تعویض کنید.

اگر باتری شما خوب است اما موتور هنوز از کار نمی افتد، مشکل شما جای دیگری در مدار استارت است. این بدان معناست که مشکل شما با بار (استارت) یا سیم کشی در جایی از مدار است. با اندازه گیری ولتاژ در طول مدار می توانید سیم کشی را بررسی کنید. اگر ولتاژ مناسبی در باتری دارید، می توانید مدار پایین را بررسی کنید.

اگر افت ولتاژ ناگهانی پیدا کردید، سیم ها را بررسی کنید تا شکسته نشده باشند و اتصالات به ترمینال های استارتر هنوز خوب باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که مدار زمین به درستی به قاب متصل است، زیرا این امر می تواند از شروع کار جلوگیری کند.

اگر باتری و سیم کشی شما از وضعیت خوبی برخوردار است، احتمالاً بحث موتور استارت شماست. به طور کلی بهتر است موتور استارت تعویض شود، اگرچه با کمی هزینه کمتر می توان آن را تعمیر کرد.

اگر می خواهید مطمئن شوید ایراد از موتور استارت است یا خیر، می توانید موتور استارتر را کاملاً از موتور خارج کرده و یک تست نیمکت را انجام دهید تا ببینید آیا آنطور که باید کار می کند یا خیر. اکثر فروشگاه های قطعات خودرو می توانند تست نیمکت را برای شما به صورت رایگان انجام دهند.

آیا دما در ماندگاری باتری نقش دارد؟

دمای شدید می تواند باعث ساییدگی بیش از حد بسیاری از اجزای مختلف موتور سیکلت شود. آیا باتری شما یکی از مواردی است که تحت تأثیر دما قرار می گیرد؟ حقیقت این است که هر دو درجه حرارت سرد و گرم بر روی باتری شما تأثیر می گذارد. هر یک از این حالات می تواند باعث شود که باتری شما کوتاهتر از حد انتظار عمر کند.

گرما می تواند عمر باتری شما را کوتاه کند. با افزایش دما، فعالیت شیمیایی داخل باتری شما نیز افزایش می یابد. این در نهایت سرعت خوردگی سلول درون باتری را افزایش می دهد. دمای گرم اساساً باعث پختن باتری شما می شود که باعث می شود خیلی سریعتر فرسوده شود.

سرماخوردگی همچنین می تواند بر روی باتری شما تأثیر منفی بگذارد. احتمالاً اصطلاح “آمپرهای خنک کننده” را شنیده اید. این یک اندازه گیری از جریان است که باتری می تواند در ۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ ثانیه مستقیم تأمین کند. اغلب اوقات در هنگام پرداخت هزینه برای باتری با کیفیت بالاتر، به طور کلی هزینه بالاتری از آمپرهای لول دار را پرداخت می کنید. این کار باعث می شود تا در محیط های سرد عملکرد بهتری داشته باشد.

با فرسودگی باتری، توانایی تهیه همان تعداد آمپر در دمای مشخص کاهش می یابد. ولتاژ باتری شما هنگام تلاش برای زنده ماندن در دمای سرد نیز مهم است. یک باتری کاملاً شارژ تا ۵۸ درجه فارنهایت منجمد نمی شود. باتری با ولتاژ پایین در دماهای بسیار بالاتر یخ می زند. این یخ زدگی آب درون باتری ها می تواند به طور کامل باتری را خراب کند.

به همین دلیل مهم است که باتری را در تمام زمستان شارژ نگه دارید در حالی که سوار آن نیستید. اگر ولتاژ باتری کم شود و دمای انجماد (۳۲ فارنهایت) را تجربه کند، باتری شما را خراب می کند. قطعات مورد نیاز را میتوانید از دیجی کالا خرید کنید.

چگونه می توان به طور صحیح موتور را شروع کرد؟

تا اینجا ما در مورد آنچه ممکن است مانع از روشن شدن موتور شود، صحبت کردیم اما در واقع چگونه می توانید آن را روشن کنید؟ در ابتدا شما به مجموعه ای از کابل های جامپ نیاز خواهید داشت. این موارد را می توانید تقریباً در هر فروشگاه قطعات خودرو تهیه کنید. اکنون که کابل های جامپ خود را دارید، آماده اتصال آنها هستید.

اولین قدم اتصال کابل های جامپ به باتری شما خواهد بود. گیره قرمز یا مثبت را بگیرید و آن را به ترمینال مثبت باتری موتور خود متصل کنید. پس از آن، کابل مشکی یا منفی را بردارید و آن را به قاب فلزی موتور یا پایه منفی باتری وصل کنید. شما باید از تماس با هرگونه سطح رنگ آمیزی شده خودداری کنید زیرا باعث خراش یا آسیب دیدن آنها می شود.

در مرحله بعدی باید گیره مثبت دیگر را به ترمینال مثبت وسیله نقلیه دیگر که قرار است برای روشن شدن وسیله استفاده کنید، متصل کنید. در آخر، گیره منفی را به ترمینال منفی وسیله دیگر متصل کنید. ممکن است لازم باشد چند دقیقه به آن زمان دهید تا باتری کاملاً شارژ شود. پس از گذشت زمان، می توانید موتور سیکلت را راه اندازی کنید.

Back to top button