تاثیر تجارت الکترونیک در کسب و کارهای صنعتی
در طی سال های اخیر عموم کسب و کارهای صنعتی به اهمیت اجرای روش های نوین برای رشد خود پی برده اند. خوشبختانه در این راستا با شناخت علم تجارت الکترونیک و زیر شاخه های مهم آن، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک توانسته اند تاثیر زیادی در بهبود و افزایش رونق خود داشته باشند. تاثیر تجارت الکترونیک در کسب و کارهای صنعتی طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده در این سال ها بر کسی پوشیده نیست. به همین جهت در این مقاله به طور کامل به این موضوع مهم و روش های بهره گیری از مزایای آن خواهیم پرداخت.
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک یا کسب و کار اینترنتی یک نوع تجارت آنلاین است که در آن خرید و فروش، به صورت آنلاین و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن و اینترنت، پیامک، ایمیل و … انجام می شود. در واقع تجارت الکترونیک بستری را برای کسب و کارها فراهم می کند که بدون محدودیت مکان و زمان امکان کسب سود و درآمد بیشتر را فراهم می کند. همان طور که می دانید امروزه بسیاری از کاربران و افراد عمومی در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت می کنند.
علاوه بر این، با دسترسی آسان اینترنت در هر مکان و زمانی کاربران می توانند برای خرید محصولات مختلف، آشنایی با کسب و کار، آشنایی با خدمات و … در موتورهای جستجو سرچ کنند. اما در چنین شرایطی شرط اول جلب اعتماد کاربران و مشتریان است. خوشبختانه به واسطه وجود تجارت الکترونیک فرصت بسیار خوبی برای افزایش ارتباط کسب و کارها با مشتریان و کاربران فراهم شده است. علاوه بر این، تجارت الکترونیک مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی این مزایا می پردازیم.
اهمیت و مزایای تجارت الکترونیک
اهمیت تجارت الکترونیک در طی سال های اخیر بر کسی پوشیده نیست. اما این موضوع تاثیر مستقیمی بر کسب و کارها بزرگ و کوچک در ایران داشته است. مهم ترین مزایای تجارت الکترونیک به شرح زیر است:
- افزایش تعداد مشتریان
تجارت الکترونیک و ابزارهای آنلاین آن مزایا و شرایطی را برای کسب و کارها فراهم کرده که بدون محدودیت زمان و مکان می توانند مشتریان زیادی را در سراسر دنیا جذب کنند. در واقع زمانی که با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک مانند ایمیل مارکتینگ، سئو (افزایش ورودی از گوگل )، sms مارکتینگ فعالیت آنلاین خود را شروع کنید، مشتریان بیشتری در شهرها و حتی کشورهای مختلف شما را خواهند شناخت. در نتیجه با ایجاد اعتماد سازی به صورت موثرتری می توانید تعداد مشتریان بالفعل و در نتیجه مشتریان وفادار را افزایش دهید.
- افزایش فروش
همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، تجارت الکترونیک با استفاده از ابزارهایی که در اختیار کسب و کارها قرار می دهد، امکان فروش بیشتر را برای فروشندگان آنلاین فراهم کرده است. به گونه ای که می توانید ابتدا اعتماد سازی را با معرفی محصولات و خدمات خود ایجاد کنید. سپس میزان فروش خود را به بهترین نحو افزایش دهید.
- امکان دسترسی در ساعات مختلف شبانه روز
بدیهی است زمانی که به صورت حضوری در یک مکان فیزیکی فعالیت می کنید، صرفا ساعات محدودی از شبانه روز می توانید با مشتریان تعامل داشته باشید. در واقع میزان فروش حضوری شما به ساعاتی که در فروشگاه حضور دارید، وابسته است. اما با طراحی سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، ارسال ایمیل برای کاربران، و … می توانید در ساعات مختلف شبانه روز و حتی وقتی خواب هستید، مشتری جذب کنید.
مشتریان در هر زمان که فرصت داشته باشید، به سایت یا شبکه اجتماعی شما مراجعه می کنند و محصولاتشان را سفارش می دهند. با این ویژگی حتی وقتی در خواب هستید، درآمد خواهید داشت. و این اتفاق یکی از بهترین مزایای تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای صنعتی محسوب می شود.
- برند سازی و افزایش آگاهی از برند
زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید، صرفا همان افراد اطراف شما از وجودتان مطلع می شوند. این افراد نهایتا از طریق بازاریابی ویروسی که با نام بازاریابی دهان به دهان نیز شناخته می شوند، شما را به دیگران معرفی می کنند. اما زمانی که در بستر آنلاین فعالیت داشته باشید، سرعت و روند برند سازی شما افزایش می یابد.
مشتریان بیشتری با شنیدن نام برندتان محصولات شما را به یاد می آورند و برای خرید اعتماد بیشتری خواهند داشت. بنابراین اگر قصد رشد و گسترش دادن کسب و کارتان را دارید، ابزاری که تجارت الکترونیک در اختیار شما قرار می دهد، بهترین گزینه برای برند سازی است.
با این کار مشتریان بیشتر در سراسر کشور و حتی در سراسر دنیا شما را می شناسند. هر زمان قصد خرید داشته باشند، برند شما را به یاد می آورند و با اعتماد بیشتری و بدون مراجعه به فروشنده دیگر از شما خرید می کنند. این موضوع برای کسب و کارهای صنعتی نیز اهمیت بیشتری دارد. چرا که طبق تجارت الکترونیک مدل B2C، C2B، C2C و … شما امکان شناخت و برقراری ارتباط با رقبا و شرکای تجاری خود را نیز در بستر آنلاین خواهید داشت.
- تجربه کاربری آسان و سریع
کاربران برای خرید کردن و شناخت خدمات و محصولات مختلف سال هاست از پلتفرم های آنلاین استفاده می کنند. این مهم با استفاده از تجارت الکترونیک آسان تر شده و کاربران در هر ساعتی می توانند به خدمات و محصولات مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، با امکان دسترسی و فعالیت در شبکه های اجتماعی حتی می توانند با کاربران و مشتریان دیگر تعامل داشته و نظرات آن ها را بپرسند. همچنین بدون اتلاف وقت از طریق درگاه های پرداخت می توانند به خرید بپردازند و محصولی را سفارش داده یا خدماتی را رزرو کنند در نتیجه تجربه کاربری بسیار و حائز اهمیت است .
کاربرد تجارت الکترونیک
کاربرد تجارت الکترونیک صرفا به موارد ذکر شده و خرید و فروش محدود نمی شود. بلکه با استفاده از ابزارهای آن می توانید فعالیت های تجاری گسترده زیر را به صورت آنلاین مدیریت و کنترل کنید.
- تهیه لیست کالا
- کنترل و مدیریت تعداد کالاهای موجود و نا موجود
- توزیع سریع کالا با دسترسی به اطلاعات کاربران و مشتریان
- امکان ارائه خدمات پس از فروش
- امکان تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان به صورت هدفمند
- امکان شناخت مشتریان و کاربران به صورت تخصصی تر و تهیه پرسونای مخاطبان
- برند سازی سریع تر و هدفمند
سخن پایانی
در این مقاله به طور کامل با تجارت الکترونیک، مزایا، اهمیت و کاربرد آن در صنایع مختلف آشنا شدید. اهمیت ابزاری که تجارت الکترونیک در اختیار کسب و کارهای مختلف در جهان قرار می دهد، به گونه ای است که حتی مشاغل کوچک هم از استفاده از آن غافل نمی شوند. یکی از بهترین ابزار تجارت الکترونیک طراحی سایت و سئو کردن آن است که راه پیشرفت و گسترش کسب و کارهای صنعتی را به بهترین نحو هموار کرده است شما میتوانید در اکادمی دبلکلیک مطالب آموزشی بیشتری را مطالعه نمایید