هنر و سینما

رايا و آخرین اژدها شیوه‌ی جدید (و بهتر) شاهزاده‌های دیزنی را ادامه می‌دهد


Raya & The Last Dragon بر اساس نسخه جدیدی از دختران دیزنی ، Frozen و Moana ساخته شده است که به رایا اجازه می دهد بدون رابطه عاشقانه قهرمان داستان شود.

رایا و آخرین اژدها سنت جدید و جالب شاهزاده خانم دیزنی را ادامه می دهد که در آن رایا فرمانده فرماندهی می شود اما هیچ داستان عاشقانه ای ندارد. رایا و آخرین اژدها ، مانند Frozen 2013 و Moana 2016 ، یک قهرمان زن دارند که به دلیل رابطه اش با همان مرد ناشناخته است. در ساخت این فیلم ، دیزنی گامی دیگر در جهت ایجاد مدل های زنانه تر و ترسیم دختران و زنان در واقعیت بر می دارد.

دیزنی در گذشته با پرنسس های معروف سر و کار داشته است. اولین فیلم بلند ، سفید برفی و هفت کوتوله ، داستان یک شاهزاده خانم فقیر را روایت می کند که عشق واقعی را پیدا می کند. از آن زمان به بعد ، دیزنی داستان دختری را روایت می کند که برای یافتن عشق واقعی تلاش می کند و تصویر یک شاهزاده خانم را خلق می کند. تا همین اواخر ، پرنسس های دیزنی زنانی متواضع ، مهربان و مطیع بودند که اغلب نگرش های مشابهی با دختران کوچک رنج دیده داشتند. فیلم هایی مانند پری دریایی کوچک ، زیبایی و جانور و پوکاهونتاس برای جلب بازیگران برای یافتن عشق واقعی است ، و آریل ، بل و پوکانتس هنگام ورود احساس رضایت می کنند. آنها تبدیل به یک رابطه عاشقانه شدند. حتی مولان ، که برخی از قوانین دختر دیزنی را نقض کرد ، در نهایت عاشق لی شانگ شد.

در آغاز قرن 21 ، دیزنی با ارائه داستان های چند بعدی از شخصیت های زن ، از این سنت دور شد. وقتی در صحنه پایانی ، به جای تماشای عروسی ، عشق السا به خواهرش آنا روز را نجات می دهد و فیلم به این شکل به پایان می رسد ، فروزان با “سرنگونی داستان عشق” یک قدم بزرگ به جلو برداشته است. سه سال بعد ، در موآنا ، او با تمرکز و تلاش برای یافتن خود و کسب قدرت در شهر خود ، عادت رمان های عاشقانه را به طور کامل کنار گذاشت. به همین ترتیب ، در رایا و آخرین اژدها ، بزرگ شدن ، تبدیل شدن به یک رهبر مسئول و ایجاد صلح با دشمن ، او یک داستان عاشقانه را ترجیح می دهد. اساساً ، داستان حول مفهوم بخشش و محبت ناشی از آن می چرخد.

رایا و ناماری

از جهاتی ، رایا با تعریف دیزنی از شاهزاده خانم مطابقت دارد و تمام الزامات رسمی را برآورده می کند. مانند موآنا ، او یک انسان است ، مبارز فیلم اکشن ، در دنباله بازی ظاهر نمی شود و دارای خون سلطنتی است. رایا به عنوان شاهزاده قلب ، یکی از پنج منطقه فرمانداری توصیف شده است. علاوه بر این ، او با نمونه های دیگری از شاهزاده خانم ها مانند از دست دادن مادرش هماهنگ است و بهترین دوست او حیوانی به نام توک توک است که می تواند با او صحبت کند و او را کمی آرام کند.

بر خلاف شاهزاده خانم های قبلی دیزنی ، رایا می تواند راه خود را در این جهان پیدا کند. رایا در جوانی یتیم بود و مجبور بود پرورش برنج را بیاموزد زیرا خانواده یا دوستان بزرگتری برای راهنمایی او نداشت. وقتی رایا و دوستانش در خطر هستند ، او کسی است که می تواند دیگران را رهبری و محافظت کند و بحران را حل کند.

علاوه بر این ، رایا و آخرین اژدها با نشان دادن ویژگی های مردانه در رایا ، مانند استقلال و خشونت ، مفاهیم سنتی زنانگی را تضعیف می کنند. قدرت رایا یکی از بارزترین ویژگی های او است ، زیرا در جنگ با ناماری و دیگر دشمنان پیروز می شود. رایا با تکیه بر مهارت های شمشیربازی بدون جادو و ترفند ، خود را از خطر نجات می دهد.

مهمتر از همه ، داستان رایا یک داستان عاشقانه نیست ، بلکه بر مدیریت پادشاهی خود در سرزمین قلب متمرکز است. هنگامی که پدر رایا توسط دیوها تسخیر می شود ، او سعی می کند آنها را نابود کند و با جمع آوری سنگ های اژدها فرمانده را جمع می کند.

رایا و آخرین اژدها ، مانند موآنا ، دارای موضوعی مختلط هستند که سفر قهرمانانه داستان جشن بزرگسالی را با هم ترکیب می کند. طبق سنت جدیدی که با پرنسس موآنا آغاز شد ، رایا کامل نیست. در طول فیلم ، او با عصبانیت و بدگمانی نسبت به دیگران دست و پنجه نرم می کند و سال ها از نامری کینه به دل گرفته است. رایا روایتی است برای غلبه بر این معایب و یادگیری تبدیل شدن به یک رهبر واقعی از طریق روند اتحاد و اعتماد.

منبع: Screenrant

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا