هنر و سینما

نقد فیلم یک مکان ساکت ۲؛ کم‌جان ولی همچنان پرظرفیت


قسمت اول “مکان آرام” بسیار شگفت انگیز بود. این فیلم چند سال پیش ، پس از موجی از تصاویر آخرالزمانی در هالیوود و دیگر نقاط جهان ، اکران شد ، اما قوی و ابتکاری است و به لطف ایده ها و پرداخت های جذابش ، توانست زمینه ساز موجی از فیلم های الهام بخش “جعبه پرنده” (سوزان بیر – 2018) و “سکوت” (جان آر. لئونتی – 2019) برخی از معروف ترین این آثار هستند. در همه این فیلم ها ، ما با بیگانگان مهاجمی روبرو می شویم که به زمین حمله می کنند و معمولاً یکی از حواس پنجگانه آنها آسیب پذیر است (بینایی ، شنوایی ،).

در یک بررسی فیلم در مکانی آرام ، 2 خطر برای انتشار داستان وجود دارد.

اکنون ، سه سال پس از انتشار نسخه اول ، قسمت دوم “مکان خاموش” منتشر شده است. داستان فیلم پس از وقایع در پایان قسمت اول اتفاق می افتد. ایولین و دو پسرش که اوج آزمایشات قسمت قبل بودند بلافاصله از خانه فرار کردند و به قلب جنگل برخورد کردند. با پیشرفت داستان ، آنها با ام (کیلین مورفی) که همسایه سابق آنها است ، آشنا می شوند. دو عنصر اصلی هنوز مورد توجه این گروه جدید است: اول ، بقا ، و دوم ، یافتن راهی برای از بین بردن این موجودات بیگانه بدون خشونت.

مشکل اصلی “مکان خاموش 2” عدم جسارت روایت است. به نظر می رسید موفقیت نیمه اول و جمع طرفداران جمع آوری شده برای این فیلم ، کراسینسکی را محتاط تر کرده است.

“A Quiet Place 2” خوب شروع می شود. قسمت اول در وسط تصادف شروع شد ، ما با این افراد در حالی که شوک اولیه و ترس از ملاقات با غریبه ها را پشت سر گذاشتیم ، ملاقات کردیم. اما قسمت دوم با اشاره به گذشته و زمان ورود مهمانان آغاز می شود. به طور کلی ، در همه فیلم های آخرالزمانی ، این لحظه فاجعه همیشه یک کلیشه است. یک زندگی آرام و دوست داشتنی پیدا کنید که ناگهان زیر و رو شود و منجر به فاجعه ای برگشت ناپذیر شود. “A Quiet Place 2” نیز به همین ترتیب است. اما به لطف راهنمایی خردمند جان کراسینسکی ، این صحنه های کلیشه ای نیز متفاوت و جالب به نظر می رسند. گذشته از روکش های سرگرم کننده ، ایده های شگفت انگیزی در ابتدای فیلم وجود دارد که فیلم را برجسته می کند. به عنوان مثال ، روایت قسمت هایی از عمل از دید ناشنوا ریگان و بازی های فریبنده با موسیقی متن ، برخی از قسمت های ماندگاری هستند که شاید به راحتی فراموش نکنید. جان کراسینسکی دیگر در “قسمت 2” بازی نمی کند و دقیقاً پشت صحنه است ، که به نظر می رسد مدیریت او را آسان کرده است.

متأسفانه بقیه قسمت دوم به اندازه قسمت اول فیلم قدرتمند و خلاق نیستند. داستان به آرامی در مسیر درست حرکت می کند. بدتر این است که جان کراسینسکی هنگام نوشتن فیلمنامه دستی نداشت و نمی دید با بقیه داستان چه کار می کند! البته به نظر می رسید که او به پایان فکر می کرد ، فقط در پر کردن قسمت میانی فیلم گیج شده بود. این به شخصیت های داستان اجازه می دهد بدون هیچ توجیه منطقی پشت سر آنها تصمیم بگیرند و هدف رسیدن به پایان داستان است. به عنوان مثال ، ریگان ناگهان تصمیم گرفت خانواده اش را ترک کند و موج رادیویی را که تنها موسیقی پخش می کرد دنبال کند. یا وقتی امت او را دیدند ، ناگهان تصمیم گرفتند بدون اطلاع قبلی به این ماموریت خطرناک با ریگان بپردازند.

این حرکات غیر منطقی در حال افزایش است. از یک سو ، پیگیری وقایع داستان و دنبال کردن فیلم بسیار دشوار می شود. به عنوان مثال ، چگونه می توان گروهی از سارقان و قاچاقچیان قدیمی را در نزدیکی بندری پنهان کرد و افراد دیگر را با چاقو چاقو کرد ، بدون اینکه هنوز بداند که موجودات فیلم نمی توانند شنا کنند؟ آیا باید باور کنیم که حتی یکبار در این بندر با این موجودات بیگانه برخورد نکرده ایم؟ اما چرا آنها هرگز سوار آن کشتی ها نشدند و به جاهای دیگر با این موجودات پناه نبردند؟ اساساً فیلمی که مخاطب را مجبور به پرسیدن چنین سوالاتی می کند ، انجام می شود! زیرا در مرحله اول که قرار بود مخاطب را با او درگیر کند و منطق درون فیلم را بپذیرد ، شکست خورد.

مشکل اصلی “مکان خاموش 2” عدم جسارت روایت است. به نظر می رسید موفقیت نیمه اول و تعداد کمی از طرفداران برای فیلم جمع آوری شده ، کراسینسکی را محتاط تر کرده است. این محافظه کاری در قسمت اول وجود نداشت. توجه داشته باشید که قسمت اول ، علاوه بر ایده مرکزی جالب (بیگانگانی که به راحتی توسط صدا لمس می شوند) ، از ایده دوم ترسناکی نیز استفاده کرد: یکی از شخصیت های اصلی یک زن باردار است ، و در اینجا در این دنیا قرار است این کاملا ساکت است ، فرزندش در شرف تولد است. چنین جسارت و بی دقتی در نیمه دوم بسیار رایج است.

به طور کلی ، هرچه به پایان فیلم نزدیک می شویم ، آرامش بیشتری حاصل می شود. انگار مدیر تولید از مدیر تولید خسته شده است و فقط می خواهد کار را تمام کند! فیلم مملو از اکشن و فوریت باورنکردنی است. البته در قسمت آخر فیلم چند صحنه و ایده خوب دیده می شود. مانند جایی است که امامه به ریگان می گوید به زبان اشاره شیرجه بزند ، و ما در ابتدای فیلم می بینیم که چگونه زبان اشاره را یاد گرفته و چرا هنوز به خاطر می آورد. اما گذشته از این صحنه های دیدنی ، قسمت آخر فیلم بسیار آشنا است. این چالش در دیگر فصل های جزیره به اوج خود می رسد.

“A Quiet Place 2” به عنوان دنباله خوب عمل می کند. اما بسیاری از قطعات پنهان موجود در آن را نمی توان نادیده گرفت. همانطور که در انتهای فیلم مشخص است ، به نظر می رسد در قسمت سوم (البته اگر دنباله سوم نیز وجود داشته باشد) سرانجام با روند نابودی بیگانگان و نجات افراد روبرو خواهیم شد. این راهی بود که کراسینسکی باید در نیمه دوم طی می کرد. اما او ترجیح داد این داستان را کمی بیشتر گسترش دهد و این قسمت بزرگ داستان را به قسمت سوم موکول کرد. خوشبختانه این مجموعه هنوز مهارت کافی برای منتظر ماندن قسمت سوم را دارد.

شناسه شناسه “یک مکان خاموش 2”

کارگردان: جان کراسینسکی
نویسنده: جان کراسینسکی
بازیکنان: امیلی بلانت ، کیلین مورفی ، میلیسنت سیموندز ، نوآ جو
خلاصه داستان: خانواده ابوت ، پس از یک حادثه هولناک در خانه ، اکنون باید با وحشت بیرون روبرو شوند و برای زنده ماندن در سکوت بجنگند. آنها وارد دنیایی ناشناخته می شوند و به زودی متوجه می شوند که تنها موجوداتی نیستند که طعمه خود را با صدا می بینند که آنها را تهدید می کنند.
امتیاز Imdb برای فیلم: 7.3 از 10
نکات فرا انتقادی درباره فیلم: 71 از 100

مکان آرام 2 نقد فیلم 2 نظر شخصی نویسنده لزوماً محل ای بی سی مگمگ نیست.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا