تاثیر بک لینک در ایندکس شدن سایت

بک لینک چیست؟

بک لینک به زبان ساده به مفهوم ایجاد لینک از یک سایت به سایتی دیگر است. این لینک با یک انکور تکست مشخص می‌گردد و می‌تواند تأثیر خوبی روی سایت مقصد داشته باشد. به شرطی که اصول آن رعایت گردد. اما فواید درج رپورتاژ آگهی و بک لینک چیست. چرا نیاز است آن را انجام دهیم؟ و اینکه چه اثراتی روی استراتژی سئوی ما دارد؟ چگونه ان را ایجاد کنیم؟ از کجا تشخیص دهیم کدام خوب و کدام بد است؟

فواید بک لینک چیست؟

به نقل از تسمینو؛ بک لینک‌های با کیفیت بالا می‌تواند یک سایت را از صفحات انتهای یک موتور جستجو به صفحه اول آن برساند. درست است که تلاش برای ایجاد لینک فقط برای اهداف بهینه‌سازی جهت موتورهای جستجو است ولی این موضوع به چند دلیل دیگر هم می‌تواند مفید باشد.

با خود روراست باشید! وقتی می‌خواهید لینک بسازید باید از خود بپرسید که وقتی گوگل این لینک را ببیند چه‌کار می‌کند؟ آیا به شما پاداش می‌دهد و یا شما را جریمه می‌کند.

گوگل به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌های جدید و تازه‌سازی داده‌ها را انجام می‌دهد تا وب‌سایت‌های بی کیفیت را که از روش‌های ایجاد لینک ناخواسته برای دست‌کاری نتایج جستجو استفاده می‌کنند، مجازات کند.

آیا تیم گوگل، این لینک را غیر هرزنامه و چیزی می‌دانند که درواقع ارزش محتوا را نشان می‌دهد؟

آیا آن‌ها احساس می‌کنند لینک های داخلی بیش‌ازحد بهینه شده است؟

این موضوع به شما کمک می‌کند که تا از خطرات مجازات‌های احتمالی جان سالم به درببرید! ضمن آن‌که اگر خوب باشد از گوگل پاداش هم می‌گیرید.

حالا از همه این حرف‌ها که بگذریم آیا واقعاً می‌دانید که ساخت لینک علاوه بر رتبه گرفتن در یک موتور جستجوگر چه مزایای دیگری دارد؟! خب پس این قسمت را ادامه دهید تا از مزایای عالی لینک سازی مطلع شوید.

۱-افزایش اعتبار برند

وقتی قرار باشد برای دریافت لینک به سراغ سایت‌های پرطرفدار و محبوب بروید و تلاش کنید که از آن‌ها لینک دریافت کنید با یک تیر دو نشان زده‌اید. نشان اول همان بهبود رتبه سایت است که هدف اول و آخر همه ما است؛ اما نشان دوم که شاید از نشان اول هم مهم‌تر و ارزشمندتر باشد معتبر سازی برند است.

وقتی گوگل این لینک‌ها را مثبت تلقی می‌کند و به شما رتبه می‌دهد و برای سایت شما ارزش و اعتبار قائل می‌شود. این موضوع در مورد کاربران سایت‌های محبوب نیز صدق می‌کند. (آن‌ها هم شما را مثبت و مفید می‌دانند چراکه شما و برند شما در یک سایت محبوب قرار دارید، یعنی مثل آن حرفه‌ای هستید!)

درواقع گوگل این قبیل سایت‌ها و محتوای آن‌ها را مفید و کاربرپسند می‌داند و اگر شما بتوانید از این سایت‌ها لینک دریافت کنید به رشد خود کمک کرده‌اید چراکه احتمالاً شما هم دارای چیز ارزشمندی مانند این سایت هستید و ارزش دارد که بالا بیایید و محبوب شوید.

این موضوع شاید مصداق بارز این ضرب‌المثل معروف باشد که “کمال هم‌نشین در من اثر کرد” وقتی شما با عنوان یک شخص و یا یک برند با یک شخص و یا یک کسب‌وکار محبوب نشست و برخاست! می‌کنید، دیر یا زود مثل آن‌ها محبوب می‌شوید!

بنابراین، گرچه لینک‌های باکیفیت بالا در وب‌سایت‌های محبوب بسیار به نفع SEO شما خواهد بود، اما به‌راحتی با ایجاد اعتبار به جذب مشتری به برند شما کمک می‌کنند. این امر همچنین به معرفی شرکت شما به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی در صنعت شما کمک می‌کند و حتی می‌تواند منجر به لینک دادن وب‌سایت‌ها به محتوای شما شود و به شما بک لینک طبیعی بدهد که Google آن‌ها را دوست دارد.

۲-جذب بازدید بیشتر

تابه‌حال از ترافیک ارجاع در وب چیزی شنیده‌اید؟! می‌دانید چیست؟ درواقع ترافیک ارجاع می‌شود کاربر یا کاربرانی که از هر طریقی و یا هر سایتی غیر از موتورهای جستجوگر وارد سایت شما می‌شوند. وقتی شخصی از لینک یک یا وب‌سایت بازدید می‌کند و درنهایت در سایت دیگری قرار می‌گیرد، سیستم‌های ردیابی از Google بازدیدکننده را به‌عنوان یک مراجعه‌کننده تشخیص می‌دهند.

خب امیدوارم متوجه موضوع ترافیک ارجاع شده باشید! حالا زدن بک لینک این وسط چه تأثیری در هدایت ترافیک ارجاع دارد؟!

خب طبیعی است که بخشی از ترافیک وب‌سایت‌ها از طریق همین ترافیک ارجاع باشد. همه ترافیک یک وب‌سایت که قرار نیست از موتور جستجوگر باشد. شاید برای شما تعجب‌آور باشد ولی گاهی یک لینک در یک محتوای یک وب‌سایت دیگر می‌تواند تا سال‌ها به سمت وب‌سایت شما ترافیک هدایت کند. نکته بسیار هیجان‌انگیز و زیبا در مورد این ترافیک ارجاع هدفمند بودن و مفید بودن این ترافیک است.

۳-ایندکس شدن سریعتر پست‌ها

شدن ، ربات‌های گوگل این‌قدر هوشمندند که حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید. شما وقتی با یک سایتی لینک برقرار می‌کنید، ربات‌های گوگل با دنبال کردن لینک‌های موجود، صفحات وب جدید را کشف می‌کنند. و وقتی سایت شما را کشف کنند می‌توانند به‌طور مؤثرتری در آن بخزند.

اگر لینک ایجاد نکنید احتمالاً این ربات‌ها دیرتر و دشوارتر می‌توانند سایت شما را پیدا کنند. این موضوع به‌خصوص برای وب‌سایت‌های تازه تأسیس بسیار حیاتی است. البته این به این معنا نیست که فردای روز باز شدن سایتتان بروید و تعدادی زیادی بک لینک برای سایتتان ایجاد کنید! منظور از سایت تازه تاسیس سایت‌هایی هستند که تازه ایجاد شده‌اند و محتوا دارند و از نظر و به درجه مطلوبی رسیده‌اند.

روش‌های هوشمندانه ایجاد بک لینک

ازآنجایی‌که ایجاد لینک فواید زیادی دارد و فقط به موارد بالا خلاصه نمی‌شود لذا باید در ایجاد ان دقت کرد. چراکه در غیر این صورت با الگوریتم‌های گوگل که مسئول بررسی لینک‌های اسپم هستند روبه‌رو می‌شوید. با این الگوریتم‌ها مفصلاً در الگوریتم‌های گوگل آشنا می‌شوید؛ اما به‌طور خلاصه در این مقاله قصد تشریح یکی از مهم‌ترین آن‌ها را داریم!

آشنایی با الگوریتم پنگوئن

البته نمی‌خواهیم در اینجا موضوع را بیش‌ازحد باز کنیم. چون جای توضیح الگوریتم‌های گوگل در اینجا نیست. ولی چون این الگوریتم با ایجاد لینک سایت‌ها در ارتباط است، گفتیم آن را به شما معرفی کنیم تا متوجه حساسیت موضوع لینک سازی برای خود شوید.

این الگوریتم وقتی متولد شد که سراسر وب را گرفته بود و کاربران و جستجوگران گوگل را از یافتن نتایج مناسب خود ناامید کرده بود. تاریخ تولد Google Penguin به تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ میلادی برمی‌گردد. هدف از طراحی و شکل‌گیری این الگوریتم به‌طور خلاصه مبارزه با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه در ایجاد لینک بود که درواقع موضوع این مقاله است. خب فکر می‌کنم تا حدودی از اهمیت موضوع مطلع شدید. موضوع بک لینک سازی موضوع مهمی است که نباید به صورت اسپم انجام شود وگرنه و آن را در پی خواهد داشت.

حالا برویم سراغ روشهای ایجاد لینک :

۱-لینک سازی با استفاده از لینک‌های شکسته

این روش بسیار هوشمندانه است که از لینک‌های شکسته برای ایجاد لینک استفاده کنید. شما در این روش ابتدا لینک‌های شکسته یک سایت را (سایت مرتبط با موضوع وب‌سایت شما) پیدا کرده و با برقراری تماس با مدیر وب‌سایت، لینک‌های شکسته او را به اطلاع می‌دهید. در همین زمان یک پیشنهاد عالی به مدیر وب‌سایت می‌دهید که درواقع جایگزین کردن لینک‌های وب‌سایت دیگر (برای مثال وب‌سایت شما) است.

شما با این کار به‌نوعی در حال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستید! یعنی اینکه از لینک‌های شکسته یک وب‌سایت به نفع خود استفاده می‌کنید و لینک‌های خود را قرار می‌دهید. نکته جالب‌توجه این است که لازم نیست شما نگران پاسخ مدیر وب‌سایت موردنظر باشید. چراکه در بیشتر موارد پاسخ او مثبت است. چراکه لینک‌های شکسته برای یک وب‌سایت بسیار مضر است. شما با گزارش آن‌ها به مدیر یک سایت در حال لطف به او هستید.

برای استفاده از این روش لینک سازی، ابتدا باید با توجه با حوزه موردنظر خود سایت‌های مربوطه را پیدا کرده و سپس به پیدا کردن لینک‌های خراب بپردازید. برای یافتن لینک‌های خراب هم می‌توانید افزونه گوگل کروم به نام” Check my Links” را پیدا کنید و سپس صفحات با خطای۴۰۴ به وسیله آن را تشخیص دهید.

اکنون پیغامی برای مدیر این وب‌سایت آماده کنید. سعی کنید دوستانه رفتار کرده و خود را معرفی کنید. همیشه محل دقیق لینک‌های خراب را ارائه دهید تا بتوان آن‌ها را به راحتی یافت. برخی از گزینه‌ها را برای جایگزینی آن لینک‌ها ارائه دهید، ازجمله وب‌سایت خود! سعی کنید مفید باشید نه حریص! تا بک لینک بگیرید. غالباً، این روش کارساز است، اما مواردی پیش می‌آید که مدیر وب‌سایت از لینک دادن به شما خودداری می‌کند.

۲-ساخت بک لینک از طریق اینفوگرافیک

اول بگویید ببینم می‌دانید اینفوگرافیک چیست؟!! خب پس بگذارید اول اینفوگرافیک را توضیح دهم چون تا مفهوم اینوگرافیک را ندادید نمی‌توانید این قسمت را متوجه شوید.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک (Infographic) از دو واژه اطلاعات و گرافیک تشکیل شده است که به معنی گرافیک اطلاع‌رسان است. به اطلاعاتی گفته می‌شود که در قابل عناصر گرافیکی به مخاطب عرضه می‌شود و معمولاً بسیار جذاب و همه‌پسند است.

حالا این چه ربطی به بک لینک داستان ما دارد؟! اینفوگرافیک ها یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جذب بازدید به وب‌سایت شما و به دست آوردن بک لینک‌های ارزشمند هستند. آن‌ها همچنین به دلیل درک بالا و به اشتراک‌گذاری آسان عالی و بی‌نظیر هستند.

همه افراد داده‌های بصری را دوست دارند. به همین دلیل است که تقاضا برای اینفوگرافیک به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. اگر شما یک کسب‌وکار دارید که می‌توانید از اینفوگرافیک برای دادن اطلاعات به مخاطب خود استفاده کنید. معطل نکنید. شروع به ساختن آن‌ها کنید و در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی آن را با مخاطب خود اشتراک بگذارید.

برای درگیر کردن مخاطب خود به دنبال اینفوگرافیک های مرتبط با موضوع روز جامعه بگردید. چه چیزی اکنون برای مردم جای سؤال و ابهام دارد؟ یا اینکه مردم می‌خواهند در مورد چه چیزی بدانند؟! در مرحله بعد، پس از آماده شدن اینفوگرافیک، باید اشتراک آن را برای دیگران آسان کنید. اگر سایت شما وردپرسی است این کار بسیار ساده است.

وقتی همه چیز درست انجام شد و به اصلاح اینفوگرافیک شما در وب‌سایت شما درخشید، باید آن را پخش کنید. دایرکتوری‌های اینفوگرافیک متعددی وجود دارد که می توانید اینفوگرافیک خود را در آن ثبت کنید.

آخرین موردی که می‌توانید از آن‌هم برای بک لینک‌های اینفوگرافیک خود استفاده کنید ایمیل‌ها است. می‌توانید اینفوگرافیک خود را در ایمیل خود به مخاطبین خود ارسال کرده و از آن‌ها بازخورد بگیرید؛ اما هرگز مستقیماً لینک نخواهید. اگر اینفوگرافیک شما را دوست داشته باشند، می‌دانند چه کاری انجام دهند قطعا آن‌ها هم گزینه وایرال و یا به  اشتراک گذاری را انتخاب خواهند کرد.

۳-ارسال پست میهمان

یکی دیگر از راه‌های کسب لینک‌های ارگانیک مهمان است. وبلاگ نویسی مهمان مؤثرترین راه برای دسترسی به مخاطبان جدید است.

با انتشار مقالات در سایر وب‌سایت‌های معروف، محتوای خود را در برابر خوانندگان جدید خواهید دید و در معرض دید بیشتری قرار خواهید گرفت. گاهی اوقات، این فقط در مورد لینک دادن نیست، بلکه در مورد افزایش اعتبار آنلاین یا دنبال کننده‌های شبکه‌های اجتماعی شما نیز هست.

برای این کار کافی است سایت‌هایی که نویسنده مهمان قبول می‌کنند را در حوزه کاری خود پیدا کنید. برای کشف گزینه‌های دیگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. در توییتر، “” ، “مقاله مهمان” یا “نویسنده مهمان” را جستجو کنید. برای خودکار کردن فرآیند، از Topsy برای تنظیم هشدار برای موردنظر جهت پیگیری استفاده کنید. هنگام انتشار مقاله مهمان، همیشه مطمئن شوید که در حال لینک دادن به پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود هستید. اگر کسی از پست شما لذت برد، می‌تواند به راحتی شما را برای مقالات مشابه آینده دنبال کند.

۴-تحلیل و آنالیز رقبا

گاهی لازم است تقلید کنید. البته این تقلید به معنی استفاده از روش‌های کپی کردن و لینک‌های اسپم نیست. بلکه جاسوسی از رقبا برای یافتن استراتژی‌ها و سایت‌هایی است که در آن ایجاد لینک انجام داده‌اند. اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک دریافت کنید گاهی لازم است در مورد رقبای خود استراتژی‌های آن‌ها به روز باشید. این مورد در شبکه‌های اجتماعی و آن‌ها نیز صدق می‌کند.

وقتی رقبا در حال انتشار محتوای جدید در وب‌سایت‌های خود هستند، خود را برای هشدارها آماده کنید. اگر می‌خواهید در مورد رقبای خود به روز باشید در خبرنامه‌های ایمیل آن‌ها عضو شوید و یا شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کنید. از دیگر راه‌های هوشمند دریافت محتوای جدید رقبا ایجاد یک هشدار گوگل (Google alert) برای آن‌ها است به این نحو که “site:yourcompetitor.com.” این ساختار را تعریف کرده و منتظر آلارام های گوگل باشید.

کشف کنید که رقبای شما چه زمان و چه بک لینکهایی ایجاد میکنند:

این موضوع به شما کمک می‌کند تا بهترین لینک‌های آن‌ها را شناسایی کنید و از آن‌ها بهره بگیرید. اگر از طریق وبلاگ نویسی مهمان لینک دریافت می‌کنند، سعی کنید در همان وب‌سایت‌ها نویسنده مهمان شوید. اگر بیشتر لینک‌های آن‌ها از بررسی وبلاگ است، با آن وبلاگ نویسان در تماس باشید و یک آزمایش برای تست ابزار خود به آن‌ها پیشنهاد دهید. سرانجام، آن‌ها ممکن است در مورد آن یک بررسی بنویسند.

یک ابزار عالی در این زمینه، Monitor Backlinks است. این سایت اجازه می‌دهد که چهار رقیب مهم خود را اضافه کرده و به‌صورت هفتگی در جریان تمامی فعالیت‌های آن‌ها قرار بگیرید.

۵-لینک سازی داخلی

یک عامل کلیدی در راه‌اندازی یک وبلاگ موفق ایجاد لینک سازی داخلی است. شما با یک ساختار لینک داخلی عالی باعث می‌شوید کاربر در داخل صفحات سایت شما به آسانی جابه‌جا شده و یک عالی و لذت‌بخش از سایت شما به یاد داشته باشد. شما می‌توانید این کار را به‌صورت دستی و یا خودکار انجام دهید. اگر از استفاده می‌کنید که افزونه مورد نظر برای این کار از قبل تعریف شده است.

۶- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی صرف‌نظر از اینکه ابزارهای سرگرمی هستند می‌توانند برای مقاصد تجاری بسیار مفید و باارزش باشند. شبکه‌های اجتماعی مرتبط با صنعت خود را پیدا کنید و در ان حساب کاربری ایجاد کنید. یکی از محبوب‌ترین و بهترین شبکه‌های اجتماعی برای دریافت بک لینک می‌تواند لینکدین باشد. این شبکه اجتماعی که درواقع محل حضور حرفه‌ای‌ها است به شما این امکان را می‌دهد که ضمن بهره‌مندی از امکانات بیشمار آن نظیر تعامل با دوستان و رقبای خود بتوانید برای وب‌سایت خود لینک دریافت کنید.

کافی است در بلاگ خود در شبکه اجتماعی لینکدین شروع به تولید محتوای هدفمند و مفید کرده و آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. در آخر می‌توانید لینک سایت خود را درج کرده تا مخاطبان علاقه‌مند به محتواهای شما ادامه مقالات شما را از دست ندهند.

۷-استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را تقویت کنید

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به موتورهای جستجوگر سیگنال‌های مثبت بفرستند و در بهبود سئو یک سایت مؤثر باشند. البته هنوز بحث‌های زیاد در مورد مقدار تأثیر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد ولی تأثیر مثبت آن غیرقابل‌انکار است. داشتن یک استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی هنوز هم می‌تواند در بالا بردن سئو مؤثر باشد و میزان ترافیک سایت شما را بالا ببرد.

وقتی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی شما قرار می‌گیرد افراد ممکن است آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند و یا دوستان خود را برای دیدن آن دعوت کنند. اگر پروفایل شبکه اجتماعی شما از یک بیو قدرتمند و لینک وب‌سایت شما برخوردار باشد ترافیک ارجاع سایت شما زیاد می‌شود و احتمال اینکه بازدید سایت شما بیشتر شده و سایت شما بهتر دیده شود هست.

۸-لینک سازی در داخل فروم ها

فروم ها سایت‌هایی هستند که در ان کاربران می‌توانند در مورد موضوعات مختلف به تبادل اطلاعات بپردازند. همچنین در این سایت‌ها می‌توان محتوا قرار داد و به وسیله آن بک لینک دریافت کرد. طریق لینک سازی در فروم ها باید خیلی ظریف، حساس و زیرپوستی باشد. وگرنه شما به‌عنوان یک کاربر اسپمر جریمه می‌شوید و احتمالاً از سایت اخراج می‌شوید.

لینک سازی در داخل یک فروم باید به‌صورت برند سازی باشد. به این صورت که در مورد موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود با کاربران به بحث و تبادل‌نظر بپردازید و به نوعی نام خود و برند خود را سر زبان‌ها بیاندازید. برای برند سازی در داخل فروم ها لازم است تا در یک یا تعدادی فروم ایجاد حساب کاربری نموده و در قسمت بیوگرافی اطلاعات خود و خود را درج کنید.

حتی می‌توانید نام کاربری خود را برند خود قرار دهید. در مرحله بعد باید محتوای مفید در مورد تاپیک های مورد نظر برند خود ایجاد کنید و کاربران را وادار به اقدام کنید. به همین آسانی می‌توانید آن‌ها را به صورت کاملاً غیر مستقیم دعوت کنید تا به وب‌سایت شما مراجعه کنند و محتوای شما را بخوانند و با شما در ارتباط باشند.

۹- تولید محتوای ارزشمند و قابل اشتراک

منظور از محتوای ارزشمند محتوایی است که به‌قول‌معروف دردی از کاربر دوا کند! این محتوا می‌تواند در قالب کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، انواع و … باشد. می‌توانید این موارد را به صورت رایگان در سایت خود قرار داده و از کاربران در قبال آن نشانی ایمیل بخواهید و یا دست کم از آن‌ها بخواهید که ان را به اشتراک بگذارند. این کار می‌تواند محتوای شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار داده و افراد بیشتری به سمت شما جذب شوند.

بک لینک بخریم یا بسازیم؟

شما به‌عنوان یک وبمستر و یا صاحب یک کسب‌وکار ممکن است تحت تأثیر سئوکارانی که اقدام به فروش لینک به‌صورت غیرمجاز و ارزان می‌کنند قرار بگیرید و بخواهید از آن‌ها لینک بخرید. ولی بهتر است بدانید که خرید بک لینک آن‌ هم به صورت غیراصولی و اسپم می‌تواند به سایت شما آسیب جدی وارد کند.

این قبیل افراد معمولاً سایت‌هایی دارند که لینک‌های سایت شما را برای مدتی مثلا ۶ ماه و یا یک سال قرار می‌دهند و سپس آن را پاک می‌کنند. همین فرایند افزودن و حذف بک لینک گوگل را نسبت به سایت شما حساس می‌کند و ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما شود

منابع:  ipullrank.com

Back to top button