هنر و سینما

کتابی که الهام‌بخش ساختن ماتریکس، اینسپشن و وانداویژن شد


در سال 1969 ، فیلیپ کی دیک ، نویسنده مشهور داستان ، کتابی را نوشت که بسیاری آن را مهمترین و مهمترین کتاب او می دانستند. داستانی به نام یوبیک. از زمان مرگ وی در سال 1982 ، تعدادی از فیلم های سینمایی محبوب و مهم بر اساس آثار او منتشر شده است و چندین مجموعه تلویزیونی از جمله “بلید رانر” ، “گزارش اقلیت” (گزارش اقلیت) ، “فراخوان کل” و “مردی در قلعه بلند”. با این حال ، داستان یوبیک هنوز حداقل به طور غیر مستقیم ساخته نشده است. مفهوم این رمان در فیلمهای بزرگی مانند ماتریس واچوفسکی و آغاز کار کریستوفر نولان ، اخیراً مجموعه دیزنی پلاس ونداویژن استفاده شده است.

داستان زندگی پیچیده و چند لایه یوبیک در سال 1992 اتفاق می افتد ، که در مقایسه با زمان انتشار کتاب در آینده در نظر گرفته می شود. جو چیپ تکنسینی است که در شرکتی به نام دونده کار می کند. دوندگان افرادی را به نام “آرامبخش” و متخصصان جلوگیری از قوای ذهنی شخصی ، افرادی با قدرت telepathic و ذهن خوانی (نقوش ما در آثار دیگر دیک ، مانند گزارش اقلیت) و کسانی که به قدرت خاصی نیاز دارند ، استخدام می کنند. از آن برای جاسوسی و سرقت اطلاعات استفاده کنید. گلن رانسیتر بنیانگذار این شرکت است که همسر و شریکش الا را در یک تصادف رانندگی از دست داد و او را نزدیک مرگ رها کرد. حالت ناخودآگاه حالتی است که در آن ذهن فرد هنوز زنده است اما بدن او حرکت نمی کند. یک دونده ، یک تراشه و تیم فنی برتر شرکت در مأموریت خود به ماه هستند تا از حمله خوانندگان به سفینه فضایی جلوگیری کنند. اما انفجار دونده را کشت و بقیه به زمین بازگشتند.

این موضوع داستان را پیچیده تر و عجیب تر می کند. چیپ و سفر ، که در آن خواننده جوانی به نام پت کانلی توانایی تغییر گذشته را دارد ، متوجه چیز عجیبی می شود. برخی چیزها به نسخه های قدیمی آن تبدیل شده اند ، به عنوان مثال ، تلویزیون ها تبدیل به رادیو شده اند ، سیگارها به مارک های قدیمی و دور بازگشته اند و دنیای اطراف آنها به سال 1939 باز می گردد. آنها حتی تصویری از یک دونده حک شده مخفیانه با یک رایانه مشترک را مشاهده کردند. نام و پول خرج شده اعضای تیم خسته شده اند و به تدریج می میرند. اما به نظر می رسد راه نجات همه در ترفندی عجیب به نام Ubik است. به نظر می رسید دونده پیامی برای او گذاشته است که در واقع تبلیغی برای این کاشت بود. مصرف تمام فضا از تخریب و مرگ تراشه جلوگیری می کند. هر فصل از کتاب با همان تبلیغ درمانی Ubik شروع می شود ، که به وضوح اشکال مختلف و کاربردهای شگفت انگیز آن را توصیف می کند.

چیپ فکر می کند که کانلی باعث تغییر این واقعیت و زمان در اطراف آن شده است و حتی کانلی ، که همه چیز را باور ندارد ، به این اتهام اعتراف می کند. تا اینکه به این واقعیت رسیدیم که موجودی به نام “جوری” نیمی از افراد زنده را تغذیه کرد تا به آنها غذا بدهد. الا ، همسر راینسیتر ، که عمر طولانی در مرگ و میر داشت ، این اسپری را برای محافظت از خود و برخی از موجودات زنده در برابر شر ایجاد کرد. او فردی قدرتمند است بنابراین افراد دنیای واقعی نیز به او کمک می کنند. الا اسپری زیادی در همه جای قطعه زمین می دهد تا آرامش خود را تا پایان عمر حفظ کند. از سوی دیگر ، در تاریخ می بینیم که دوندگان در دنیای واقعی زندگی می کنند و در مرگ همکاران و اعضای گروه خود عزادار می شوند. تا اینکه سکه کوچکی پیدا می کند که روی آن چهره جو چیپ حک شده است. در آن زمان ، خواننده نمی داند کدام یک از این افراد واقعی است.

این خلاصه داستان همچنین تأثیر یوبیک بر ماتریس لانا و لیلی واچوفسکی را نشان می دهد ، به ویژه هنگامی که به شخصیت کیانو ریوز نئو نگاه می کنید ، که سعی می کند قانون را در دنیای واقعی به جای واقعی حرکت دهد ، و شما شگفت انگیز هستید چیزی که از آب بیرون می آید این ایده که بدن انسان در یک ظرف نگهداری می شود و ذهن در واقعیت مجازی زندگی می کند ، نمونه دیگری از تأثیر ماتریس است.

مثال بعدی اسمیت است که توسط هوگو ویوینگ بازی می شود. یک برنامه درون ماتریسی که هدف آن از بین بردن نوع افراد غیرقانونی و آسیب پذیر به عنوان کارگران بدون خشونت و بدون خشونت است. ویژگیهای عوامل اسمیت و ماتریکس به طور کلی بسیار شبیه به موجودات خطرناکی است که از ذهن انسان تغذیه می کنند. حتی فضای این فیلم که دارای حس بی زمانی است و عناصر مختلف قرن بیستم را گرد هم آورده ، با هر موضوعی در جهان متناسب است.

ابتکار کریستوفر نولان همچنین الهام بخش بسیاری از کتابهای دیک را ایجاد کرده است. به عنوان مثال ، در فیلم بازیگرانی را می بینیم که سعی می کنند واقعیت جهان پیرامون خود را به دنیایی رویایی تبدیل کنند و با قوانین فیزیک بازی می کنند ، یا این ایده که آنها نمی توانند واقعیت و رویاهای لئوناردو دی کاپریو را توضیح دهند ، و او همچنان باقی می ماند. تا پایان داستان در شک بود (ایده ای که در فیلم دیگری برگرفته از فیلیپ کی دیک بود ، یک یادآوری کامل). در ابتدا ، این ایده از ذهن افراد رویای جهان گرفته می شود ، مانند تزریقی که کار آن مقابله با خوانندگان و مبارزه با جهان ذهنی است. و استفاده از رویاهای خیالی برای جاسوسی و انتشار اطلاعات مشابه است همه جا فکر می کرد که خواننده این کار را با قدرت خودش انجام می دهد. همسر مرده کاب ، که در دنیای رویایی به سر می برد و باعث رنجش و ناراحتی او می شود ، یکی از موضوعات اصلی و مهم Inception است که می توان گفت از همسر رئیس جمهور الا الهام گرفته است.

شباهت دیگر توتم است. ابزاری که در آغاز برای انتقال واقعیت و رویاها استفاده می شود عملکردی مشابه پول یا پول را دارد مانند یوبیک.

با رسیدن به Vandovision Marvel ، سازندگان آنها ، Yak Schiffer و Matt Schumann ، به نظر می رسید بهترین بستر را برای اعمال ایده های دیک ، حتی اگر آنها معکوس شده اند ، پیدا کرده اند. در این مجموعه ، واندا ماکسیموف (که در داستان دیک شبیه پت کانلی است) ، به جای چرخاندن جهان ، گروگان قدرت ذهن شهر است – در نیوجرسی بزرگ شده و برای تغییر واقعیت زندگی همه تلاش می کند. به نظر می رسد همه در یک وب در دهه های 50 ، 60 ، 70 ، 80 و 90 زندگی می کنند.

در ده سال گذشته ، دکور و لباس و رفتار و رفتار مردم مطابق با واقعیت های جدید شهر تغییر کرده است به طوری که جهان توسط واندا خلق شده است. حتی در قسمت دوم ، برای مثال ، چیزی مانند یک هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی ، وقتی وارد فضای این شهر می شود ، به هلیکوپتری تبدیل می شود تا در دهه 60 برای خواندن در فضا پخش شود.

یکی دیگر از تأثیرات Vandavision در Ubik تبلیغاتی است که در وسط هر یک از مناطق آن نمایش داده می شود و به نظر می رسد سرنخ هایی در آن وجود دارد و ممکن است ردپایی از علت وقوع آن به جا گذاشته باشد. ما هنوز نحوه عملکرد این علائم و نشانه ها را در قسمت بعدی خواهیم دید ، اما واضح است که یک نیروی شیطانی در پشت این امواج وجود دارد و قدرت و رفتار واندا را کنترل می کند ، همانطور که در اوبیک می بینیم.

مهم نیست که سازندگان سریال در طول تولید سریال از این کتاب نام نبرند ، اگر در آینده به عنوان یکی از منابع الهام بخش آنها درج شود ، تعجب آور نخواهد بود. ونداویژن همچنین تحت تأثیر آثار دیگر ، مانند Stacker آندری تاركوفسكی ، و همچنین مجموعه ای از سریال Twilight Zone این زندگی خوب بود ، قرار گرفته است. آنچه مهم است این است که بزرگترین و بهترین موضوعات این کتاب طیف وسیعی از ارتباطات مردمی و محبوب را باز کرده است.

حتی یکی از ایده های بارز این سریال در ذهن او بود. در Vandavision ، اندازه تصویر بسته به نوع کمدی نشیمن آنها متفاوت است و رنگ بندی از سیاه و سفید تا رنگ متفاوت است. این همان چیزی است که خود فیلیپ کی فکر می کند. او همچنین یک دیک دارد و وقتی در مورد اقتباس از اوبیک با ژان پیر گوئرن کارگردان فرانسوی صحبت کرد ، به این موضوع رسید. البته این فیلم تاثیری نداشت و فیلمنامه آنها منتشر شد. یکی از قانع کننده ترین و قدرتمندترین ایده های دیک در آن زمان این بود که سلامتی فیلم با گذشت زمان از رنگ تا سیاه و سفید رو به وخامت می گذارد و در ابتدا به تدریج مانند یک فیلم صامت می شود ، تا زمانی که تاریکی همه جا را فرا گرفت.

از زمان مرگ دیک ، بسیاری از مدیران در طول این سالها سعی کرده اند یوبیک را تعمیر کنند. تامی پالوتا یکی از همکاران ریچارد لینکلیتر بود که پس از موفقیت “اسکنر تاریکی” در بین منتقدان ، می خواست یوبیک را به فیلم تبدیل کند. این فیلم یکی از معتبرترین اقتباس های سینمایی از کتاب دیک بود و پالوتا می خواست موفقیت خود را تکرار کند ، اما فایده ای نداشت.

البته ، Linkeliter قبلاً می خواست اقتباسی از Ubik انجام دهد ، اما با مسائل حقوقی روبرو شد. سپس در سال 2011 اعلام شد که کارگردان فیلم برنده اسکار ، میشل گاندری (که فیلمش درخشش ابدی ذهن پاک او به وضوح از دنیای فیلیپ کی دیک الهام گرفته بود) قصد دارد فیلمی را بر اساس یوبیک بسازد ، اما او سرانجام پروژه را رها کرد حتی تری گیلیام ، یکی از طرفداران دیک قرص ، می خواست برخی از کتابهای خود را برای مدتی به فیلم تبدیل کند ، از جمله یوبیک ، اما احساس می کرد که ایده های زیادی در هر فیلم استفاده می شود. مانند سالها ، و او دست کشید به

گیلیام در سال 2019 گفت: “این مشکل است.” ایده های زیادی در سراسر جهان در مکان های مختلف استفاده شده است. پس از اتمام فیلم او ، ممکن است تماشاگران احساس کنند که ایده های او تکرار شده است. کنجکاو هستم که بدانم آیا ایده دیک در حال حاضر در حال اجرا است. “من دیگر مطمئن نیستم زیرا فیلم های زیادی ذهن او را گرفته و به او بال داده است.”

از یک سو ، مایه تاسف است که ممکن است هرگز شاهد اقتباس از یوبیک نباشیم زیرا آثار دیگر همیشه از ایده های او استفاده کرده اند و ما همه آن را دیده ایم ، اما از سوی دیگر ، داستانهایی مانند یوبیک پیدا می کنیم که بسیار عجیب و دور به نظر می رسند. گرفته شده در زمان خود در حال حاضر در کار معروف و محبوب پاسخ می دهد و اکثریت آن را دوست دارم ، امیدوارم. پس از همه ، مهمترین چیز برای ایده ها و افکار این است که آنها را به نسل های آینده منتقل کنیم.

منبع: به زودی

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا