برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

اقدامات لازم برای شکستگی بینی

 آیا تمامی بینی های شکسته شده جراحی می شوند؟

اگر بهترین جراح بینی گوشتی در تهران تشخیص داد که بینی تان باید جراحی شود، قدم بعدی بررسی جابجایی استخوان شکسته شده است. ممکن است استخوان شکسته شود اما در جای خود باقی بماند. در این صورت، نیاز به جراحی نیست و اجازه دهید استخوان خود به خود جوش بخورد. البته شاید پزشک بخواهد بینی را گچ بگیرد تا در طول بهبودی از آن محافظت شود.

درمان بینی شکسته شده

اگر دکتر بعد از دیدن علائم شکستگی بینی تایید کند که بینی شما شکسته شده است، صبر خواهد کرد تا ورم بینی بخوابد و سپس تصمیمی برای ترمیم آن بگیرد. راه های درمان شامل روش های جراحی یا غیر جراحی می شود که پزشک با توجه به صدمه وارد شده بهترین روش را انتخاب خواهد کرد.

روش اصلاح دستی ( غیر جراحی )

چنانچه پزشک Cosmetic procedures تشخیص دهد که نیازی به جراحی نیست، تا یک الی دو هفته بعد از جراحی و از بین رفتن علائم شکستگی بینی باید درمان را انجام دهد. اگر بیش از این طول بکشد، جراحت خود به خود بهبود می یابد که ممکن است منجر به بد جوش خوردن بینی گردد. پزشک چیزی مانند آتل در داخل بینی شما خواهد گذاشت و بیرون آن را نیز پانسمان خواهد کرد. این کار باعث می شود که بینی در طول درمان در جای خود قرار بگیرد. چند آنتی بیوتیک هم برای جلوگیری از عفونت تجویز خواهد شد.

اگر شکستگی بینی شدید بوده یا بیش از دو هفته از سانحه گذشته باشد، احتمالا پزشک گزینه جراحی را انتخاب کند. هدف این جراحی برگرداندن استخوان بینی به جای درست خود و در صورت لزوم ، تغییر شکل بینی است. در اکثر موارد این چنینی، جراحی باعث بهبود تنفس بیمار می شود. به احتمال زیاد شما می توانید بعد از عمل به خانه برگردید و نیازی به بستری شدن نیست. اما باید حدود یک هفته در خانه بمانید تا تورم و کبودی بینی رفع گرد.

نشانه و علائم شکستگی بینی چیست؟

علائم شکستگی بینی چیست؟ : اگر در زمان فین کردن بینی شما متورم می شود و خونریزی می کند، متاسفانه ممکن است علائم شکستگی بینی باشد. نگران  نباشید! شما تنها کسی نیستید که به این جراحت دچار می شوید. بینی شکسته شایع ترین آسیب در صورت است. این آسیب می تواند در اثر تصادف با ماشین و موتور ، در یک فعالیت ورزشی مانند فوتبال یا هاکی ، درگیری های فیزیکی و اصابت مشت ، افتادن یا حتی برخورد با در یا دیوار وارد شود. ممکن است تردید داشته باشید که بینی تان شکسته یا نه ؛ در اینصورت، به پزشک مراجعه کنید. عقل حکم می کند بعد از دیدن علائم شکستگی بینی هر چه سریع تر این کار را انجام دهید تا مشکلات متعاقب آن بروز نکند.

  • احساس درد ، به خصوص در هنگام دست زدن به بینی
  • ورم بینی و اطراف آن
  • خونریزی بینی
  • کبودی اطراف بینی و چشم ها
  • بینی کج یا پیچ خورده یا تغییر شکل داده
  • بینی کج شده از راه بینی
  • پر شدن بینی از مخاط
  • احساس کیپ شدن یکی از سوراخ های بینی یا هر دوی آن ها

روش جا انداختن بینی چگونه است؟

جااندازی بسته شکستگی بینی

جااندازی بینی شکسته به روش بسته، حدود 7 تا 14 روز پس از آسیب دیدگی، در مطب پزشک بصورت سرپایی انجام می شود. طولانی شدن این مدت زمان باعث می شود بینی به همان شکل شکسته جوش بخورد. در این تکنیک از شکستن مجدد استخوان ها و برش های وسیع خبری نیست. پزشک متخصص با ابزارهای خاصی استخوان های جابجا شده بینی را در محل اصلی خود قرار می دهد. برای کاهش درد، فقط از داروهای بی حسی موضعی استفاده می شود.

جااندازی باز شکستگی بینی

جااندازی باز بینی شکسته نیز 14 روز پس از آسیب انجام می شود. در این حالت بینی آسیب بیشتری دیده است و برای جااندازی استخوان های آن باید شکاف  هایی در آن ایجاد شود.

شکستگی بینی بدون خونریزی نیست و برای کنترل آن لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید. موضوع زمانی اورژانسی می شود که پس از اقدامات اولیه، خونریزی همچنان ادامه دارد. گاهی اوقات این خونریزی ها می توانند نشانه آسیب به سر باشد. در این حالت احتمالا از بینی مایع آبکی و شفافی نیز خارج خواهد شد.

سؤالات متداول شما

شکستگی بینی یک مشکل شایع در همه جوامع است. این مشکل اغلب بر اثر تصادفات به وجود می آید. در ادامه پرتکرارترین سوالات در رابطه با این عارضه را بررسی خواهیم کرد. اگر سؤالی دارید که در این مطلب پاسخی برای آن پیدا نکرده اید، لطفا سؤال خود را در انتهای این صفحه برای ما کامنت کنید تا کارشناسان دکترتو در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.

ورم بینی نشانه شکستگی بینی است؟

ورم به تنهایی نمی تواند نشان دهنده شکستگی بینی باشد، به خصوص زمانی که ورم به سرعت از بین برود. شکستن بینی معمولا با مجموعه ای از علائم تشخیص داده می شود. در صورت داشتن موارد زیر همراه یا بعد از ورم بینی، ممکن است دماغ شما شکسته باشد:
1. کبودی همراه با ورم
2. خونریزی مداوم دماغ همراه با ورم
3. کج یا نافرم بودن دماغ بعد از رفع ورم
4. احساس مسدودی مجاری بینی.

آیا خون دماغ شدن از علائم شکستگی بینی است؟

همانطور که اشاره کردیم، علائم به تنهایی نمی توانند نشان دهنده شکستگی بینی باشند. اگر شما بعد از ضربه به بینی شروع شده باشد ممکن است نشان دهنده شکستگی بینی باشد. اما گاهی اوقات این خونریزی به دلیل پاره شدن مویرگ های داخل بینی است و محتمل است که بینی شما نشکسته باشد.

ممکن است بینی بشکند اما ما متوجه نشویم؟

بسیار نادر است که یک بینی شکسته بدون علائم باشد، اما غیرممکن نیست. گاهی اوقات بینی دچار شکستگی جزئی می شود و ممکن است شما تا زمان مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی متوجه آن نشوید.

برای متوقف کردن خونریزی بینی شکسته، چه باید کرد؟

اگر بینی شما خونریزی می کند، بنشینید و در حالی که از طریق دهان نفس می کشید به جلو خم شوید. به این ترتیب خون وارد گلوی شما نمی شود. در حالی که رو به جلو نشسته ای، نوک بینی خود را محکم فشار دهید و آن را حدود چند دقیقه نگه دارید. در صورتی که خون بند نیامد، باید به اورژانس مراجعه نمایید.

علائم شکستگی بینی در کودکان چیست؟

از آنجایی که کودکان در حال جمع آوری توده های استخوانی هستند، احتمال بیشتری دارد که بینی شان دچار شکستگی شود. علائم شکستگی بینی کودکان هیچ تفاوتی با بزرگسالان ندارد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1. درد در بینی
2. خونریزی بینی
3. تورم صورت
4. کبودی اطراف چشم
5. کج شدن بینی
6. حساسیت بینی هنگام لمس
7. صدای تَرَک هنگام لمس بینی.

دیه شکستگی بینی چقدر است؟

دیه شکستن دماغ و استخوان آن، در صورتی که موجب فساد و از بین رفتن بینی شود، برابر با دیه یک انسان کامل است. از بین رفتن هریک از پره های بینی یا پرده میان دو سوراخ نیز برابر با یک سوم دیه کامل جان انسان است. در صورتی که شکستگی  بینی حتی باعث از بین رفتن بینی یا نوک آن نیز نشود هم برابر با دیه کامل یک انسان است.
توجه داشته باشید بحث دیه و شکستگی دماغ جوانب زیادی دارد و در این مطلب نمی توان آن را به صورت کامل پوشش داد.

برای کاهش ورم بینی شکسته چه می توان کرد؟

بهترین راه کم کردن ورم بینی، استفاده از یخ است. برای کاهش درد و تورم ناشی از شکستگی  بینی می توانید یک تا دو روز بعد از آسیب از یخ استفاده کنید. توجه داشته باشید نباید یخ را مستقیما روی پوست بینی قرار دهید و قبل از قرار دادن، آن را داخل یک پارچه بپیچید.

آیا می توان عمل زیبایی بینی را همراه با عمل شکستگی بینی انجام داد؟

رینوپلاستی بینی روشی است که در آن هم می توان انجام داد و هم می توان از آن به عنوان یک روش بهبود عملکرد بینی استفاده کرد. متخصصان معمولا از این روش برای ادغام شیوه های مختلف جراحی استفاده می کنند.
بسیاری از افرادی که دچار شکستگی  بینی شده اند و قبل از آن به مبتلا بوده اند، از روش ها ادغامی برای رفع این مشکلات استفاده می کنند.

شکستگی بینی باعث اختلال در تنفس هم می شود؟

بله؛ در صورتی که استخوان یا تیغه بینی در جهت خاصی حرکت کنند ممکن است مجاری بینی مسدود شوند. علاوه بر این موضوع، لخته شدن خون عوارض دیگری است که می تواند منجر به مسدود شدن بینی و مشکلات تنفسی شود.

عکس بینی شکست چطور است؟

شکستگی بینی به شکل های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد و ظاهر نهایی هم ممکن است متفاوت باشد. گاهی در اثر شکستگی تغییری در ظاهر ایجاد نمی شود، اما گاهی هم باعث تغییرات زیادی در شکل بینی می شود. در زیر یک عکس بینی شکسته را می توانید ببینید.

اگر بینی من در رفته باشد چه اتفاقی می افتد؟

پزشک بینی دررفته را با بلند کردن و فشار دادن بینی در جای خود، درمان می کنند. با این کار استخوان های دررفته به جای خود بازمی گردانند.
جا انداختن بینی های در رفته در 60 تا 90 درصد مواقع موفقیت آمیز هستند. هنگامی که بینی شما در جای خود قرار گرفت، پزشک ممکن است از یک آتل خارجی برای تثبیت بینی شما در حین بهبودی استفاده کنند.

آیا جا انداختن استخوان بینی شکسته در منزل ممکن است؟

همانطور که اشاره کردیم، درمان بینی بدون عمل جراحی ممکن است. با این حال، این کار یک کار تخصصی است چرا که در صورت یک اشتباه کوچک ممکن است بینی کج شود.
بینی معمولا چهارده روز پس از شکستگی  شروع به ترمیم خود می کند، در صورتی که استخوان یا غضروف بینی در جای درست قرار نگرفته باشد ممکن است بینی به صورت کج در جای خود قرار بگیرد. این اتفاق ممکن است باعث مشکلات تنفسی در شما شود. بنابراین جا انداختن استخوان بینی شکسته در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ترمیم شکستگی بینی چقدر طول می کشد؟

بینی شکسته بعد از گذشت دو هفته شروع به ترمیم می کند و معمولا فرآیند ترمیم حدود شش هفته به طول می انجامد.

قیمت عمل شکستگی بینی چقدر است؟

هزینه عمل شکستگی  بینی به فاکتور های بسیاری مثل میزان شکستگی بینی بستگی دارد. در ابتدای کار جراح بینی، بینی شکسته را بررسی می کند تا میزان شکستگی را مشخص کند. میزان شکستگی بینی در تعیین قیمت جراحی بینی شکسته تاثیر مستقیم دارد. اگر استخوان یا غضروف بینی دچار آسیب و شکستگی بیشتری شده باشند، انجام عمل بینی پیچیده تر می شود و زمان رینوپلاستی طولانی تر می شود اگر بیمار علاوه بر عمل شکستگی بینی در خواست جراحی زیبایی بینی یا عمل زیبایی بینی را همزمان بخواهد، هزینه جراحی بینی شکسته بیشتر می شود. پس از اعلام هزینه ای که بابت هزینه جراحی بینی شکسته دریافت می شود، بیمار باید هزینه های بیمارستان را هم در نظر بگیرد.
به طورکلی تعیین یک بازه قیمتی مشخص برای این نوع جراحی غیرممکن است و مبلغ این عمل برای هر فرد متفاوت است.

آیا بیمه از شکستگی بینی پشتیبانی می کند؟

بله. جراحی شکستگی بینی و انحراف بینی تحت پوشش بیمه هستند. توجه داشته باشید در صورت انجام عمل زیبایی همراه با شکستگی  بینی، بیمه پرداخت هزینه را قبول نخواهد کرد.

آیا شکستگی بینی را گچ می گیرند؟

بله، بعد از انجام جراحی بینی، گچ گیری انجام می شود. حدود یک هفته تا ده روز پس از انجام جراحی، گچ یا اسپلینت باید روی بینی باقی بماند تا بینی دچار انحراف یا تغییر ساختار نشود.

آیا باید سعی کنم بینی شکسته ام را خودم درست کنم؟

خیر، شما نباید سعی کنید بینی شکسته خود را درست کنید. ممکن است شکستگی  بینی شما در نگاه اول، یک آسیب جزئی به نظر برسد، اما در بسیاری موارد مشخص شده است که آسیب بسیار پیچیده تر از ظاهر بیرونی بینی است

 

منبع

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا