لوازم خانگی

5 وسیله‌ای که برای تهیه‌ی سوشی در خانه به آن نیاز دارید


اگر به سراغ مطالعه‌ی این مقاله آمده‌اید، احتمالا جزو کسانی هستید که اغلب غذاها به‌ویژه غذاهای ایرانی را در خانه‌ی خود پخته‌اید. اما آیا هیچ‌وقت به این موضوع فکر کرده‌اید که با خرید یک سری اقلام می‌توانید تجربه‌ی پخت سوشی در خانه را هم داشته باشید. سوشی از جمله غذاهای ژاپنی‌ای است که در بین مردم سرزمین آفتاب تابان بسیار محبوب است.

عموما ایرانی‌ها علاقه‌ای به خوردن ماهی‌ خام در میان رول برنجی خود ندارند، اما وجود ماهی، میگو و خرچنگ پخته در رول سوشی احتمالا بتواند نظر شما را عوض کند. به عنوان یک فرد خو گرفته با غذاهای ایرانی به شما پیشنهاد می‌کنم که سوشی را به عنوان غذایی خاص با طعمی جدید حتما امتحان کنید چراکه مطمئنا پشیمان نخواهید شد.

اصلا چرا با سوشی خانگی امتحان نکنیم؟ به این ترتیب می‌توانید این غذای ژاپنی را با توجه به ذائقه‌ی خود آماده کنید. البته به منظور پخت این غذا نیاز به یکسری اقلام خاص دارید که در این مقاله از سری راهنماهای خرید ای بی سی مگ این بار به سراغ این لوازم آشپزخانه می‌رویم و شما را برای یک آشپزی سرگرم‌کننده تجهیز می‌کنیم.

هر آنچه برای پخت انواع سوشی در خانه نیاز دارید!

بسیاری از خبره‌های این حوزه اعتقاد دارند که آماده‌سازی سوشی در خانه امری سرگرم کننده و در عین حال تعاملی است. بنابراین می‌تواند برای دونفره‌های افراد یا یک مهمانی با دوستان ایده‌ای عالی برای اجرا باشد. البته همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کریدم داشتن ابزار مناسب در این کار نقطه‌ی شروع مهمی است.

1. چاقوی مخصوص سر آشپز (Chef’s knife)

هر آنچه برای پخت انواع سوشی در خانه نیاز دارید!

به طور کلی انتخاب یک چاقوی تیز برای تهیه سوشی امری حیاتی است، چراکه با استفاده از آن می‌توانید ماهی خام را به خوبی تقسیم کنید، برش‌های دقیقی روی سایر مواد پرکننده رول بزنید و رول کامل را برش دهید. در همین راستا به قول ژاپنی‌ها شما به یک گی‌یتو «Gyuto» نیاز دارید! گی‌یتو اصطلاحی ژاپنی برای یاد کردن از یک چاقوی سرآشپز همه کاره، محکم اما ظریف است. به یاد داشته باشید که بهترین گزینه‌های خرید برای آماده‌سازی سوشی شامل یک خط فرورفتگی در طرفین است که از چسبیدن مواد به فولاد چاقوی سرآشپز جلوگیری می‌کند.

به یاد داشته باشید که بهترین گزینه‌های چاقو برای آماده‌سازی سوشی شامل یک خط فرورفتگی در طرفین است که از چسبیدن مواد به فولاد آن جلوگیری می‌کند.

2. ماکی‌سو یا حصیر سوشی (Rolling mat)

راهنمای خرید لوازم لازم برای آماده‌سازی سوشی در خانه

ماکی‌سو یا همان حصیر سوشی (به ژاپنی: 巻き簾 Makisu) محصولی است که معمولا از جنس چوب بامبو در بازار وجود دارد. در عین حال توصیه می‌شود که نمونه‌های ساخته شده از این چوب را خریداری نکنید، چراکه حصیرهای بامبو اگر به درستی خشک نشوند ممکن است به سرعت خراب شوند. در همین راستا توصیه می‌کنیم که مدل‌های پلاستیکی که از نوع آنتی‌باکتریال را خریداری کنید.

از طرفی در مدل‌هایی با چوب بامبو مجبور هستید که بعد از هر بار استفاده از ماکی‌سو آن را در پوشش پلاستیکی مخصوص قرار دهید، در حالی که با استفاده از ماکی‌سوی پلاستیکی نیازی به ذخیره‌سازی خاص ندارید و تنها کافیست آن را تا بزنید و در جایی از آشپزخانه قرار دهید!

3. تخته برش (Cutting board)

تخته برش انتخابی باید در برابر خراش و لکه مقاوم باشد، چراکه این مساله به عنوان استانداردی صنعتی برای سرآشپزان سوشی در نظر گرفته می‌شود. تخته‌هایی ساخته شده از مواد مصنوعی عاملی برای حرکت نسبتاً نرم و ملایم سرآشپز است و به شما کمک می‌کند لبه‌ی چاقو را به شکلی درست حفظ کنید.

تخته برش‌های ساخته شده از مواد مصنوعی از نظر ظاهر و بافت شبیه به چوب هستند، اما آب را دفع می‌کنند و تمیز کردن آن آسان‌تر از مدل‌های چوبی است، بنابراین برای کار با ماهی خام گزینه‌ای عالی و کاربرپسند هستند.

4. برنج ژاپنی و پلوپز برای پخت سوشی

برنج ژاپنی و پلوپز برای پخت سوشی

در فرهنگ ژاپنی پخت برنج نوعی هنر محسوب می‌شود و پخت شایسته آن از جمله توانایی‌های قابل ستایش فرد به شمار می‌رود. اما جدا از مهارت آشپز کیفیت برنج ژاپنی هم مهم است، به خاطر داشته باشید که اگر از برنج باکیفیتی استفاده کنید، احتمالا سوشی‌ای عالی خواهید داشت. بنابراین خرید برنج ژاپنی مناسب می‌تواند امری کلیدی در پخت این غذا باشد. در میان انواع مختلفی از برنج‌های ژاپنی در بازار ایران، برنج اوروچیمای (Uruchimai) نوعی برنج دانه کوتاه ژاپنی است که برای تهیه‌ی غذاهایی مانند سوشی، کوفته برنجی و سرکه برنج استفاده می‌شود.

بهترین نمونه‌های اوروچیمای در بازار گزینه‌هایی هستند که قدی کوتاه، چاق و حالت چسبنده در زمان پخت دارند. جالب است بدانید که این برنج‌ها زمانی که به خوبی پخته شوند بدون اینکه حالت خمیری به خود بگیرند به هم می‌چسبند! در عین حال به منظور اینکه از پخت یک‌دست برنج مطمئن شوید، لازم است از پلوپز استفاده کنید. از طرفی قابلیت گرم نگه داشتن برنج در این وسیله بسیار مهم است چراکه شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که برنج آماده شده برای سوشی در حالی که رول درست می‌کنید کاملا تازه و گرم باقی می‌ماند.

5. نوری یا جلبک سوشی (Nori)

نوری یا جلبک سوشی

اولین چیزی که در مورد نوری باید بدانید این است که از خرید عمده‌ی این نوع محصول نترسید، چراکه اگر در ظرف در بسته نگهداری شود، نوری می‌تواند تا یک سال در دمای اتاق دوام بیاورد! نوری از نظر داشتن پروتئین و ویتامین بسیار غنی است و از جمله موادی است که مصرف بسیار بالایی در ژاپن دارد. از آن‌جایی که این دسته از محصولات به رطوبت حساس است معمولاً به همراه یک بسته‌ی کوچک حاوی مواد مخصوص خشک‌کننده در بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شوند.

بهترین ورقه‌های نوری به رنگ سیاه با درخشندگی و براقیت خاصی در ظاهر هستند که ضخامت یکنواختی در سراسر ساختار خود دارند و عملاً بدون سوراخ‌اند. جلبک سوشی یا نوری با کیفیت زمانی که مزه شود طعم اومامی «oo-ma-mee» (اومامی یه کلمه‌ی ژاپنی به معنی لذیذ است و برای توصیف یه مزه‌ی مطلوب که با چهار مزه‌ی اصلی فرق دارد به کار می‌رود. غذاهای چرب مثل استیک، ماهی‌های چرب و پنیر، مزه‌ی اومامی دارند!) خواهد داشت. همچنین لطیف است و بوی بد ماهی نمی‌دهد.

بهترین ورقه‌های نوری به رنگ سیاه با درخشندگی خاصی در ظاهر هستند که ضخامت یکنواختی در سراسر ساختار خود دارند و عملاً بدون سوراخ‌اند

جالب است بدانید که جلبک سوشی بر روی یک شبکه‌ی توری معلق روی سطح دریا با روشی پیچیده و قابل درک به صورت کشت آبزی به عمل می‌آید. در ژاپن که بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی جلبک دریایی است، بیش از 230 مایل مربع از آب‌های ساحلی برای تولید سالانه 350،000 تن جلبک برای بازار جهانی استفاده می‌شود.

خرید لوازم مخصوص آماده‌سازی سوشی از دیجی‌کالا

حال که با جزئیات و نکات لازم برای خرید لوازم سوشی آشنا شدید، وقت آن است که به دیجی‌کالا سری بزنید و بخشی از لوازم پخت سوشی را که بهترین کیفیت را هم دارند، انتخاب و خریداری کنید.

چاقوی آشپزخانه ایکیا مدل +365

یکی از گزینه‌های مناسب برای برش انواع ماهی خام و رول‌های سوشی چاقوی آشپزخانه ایکیا مدل +365 است که بدنه و تیغه‌ای از جنس استیل ضدزنگ دارد. این چاقوی آشپزخانه با در نظر گرفتن دسته‌ی آن حدودا 25 سانتی‌متر است بنابراین جزو مدل‌های بلند به شمار نمی‌رود. دوام و تعادل از جمله مشخصات برجسته‌ی این کالا است، همچنین این مدل چاقو این قابلیت را دارد که برای مدت طولانی تیز باقی بماند. لازم به ذکر است که بر روی تیغه‌ی این محصول شیار‌ی وجود دارد که از چسبیدن مواد غذایی به تیغه جلوگیری می‌کند و برش‌های ظریف و یک‌دستی را به شما هدیه می‌کند.

چاقو آشپزخانه ایکیا مدل +365

چاقوی آشپزخانه الماس زنجان مدل ناگیری کد 01

چاقوی آشپزخانه الماس زنجان مدل ناگیری کد01 یکی از محصولات حرفه‌ای بازار است که با مشخصات جالب‌توجهی همچون تیغه‌ی فولادی، دسته‌ی پلاستیکی و طول تیغه‌ی زیاد است. این محصول که بیشر در کشورهای شرق آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوب است وزنی به اندازه‌ی 265 گرم دارد و می‌تواند همراه مناسبی به منظور آماده‌سازی سوشی باشد. لازم به ذکر است که پس از استفاده از این چاقو حتما باید آن را خشک کنید و سپس روغن بزنید تا کالا به مرور زمان آسیب نبیند.

چاقو آشپزخانه الماس زنجان مدل ناگیری کد01

چاقوی آشپزخانه وستوف مدل 17

چاقوی آشپزخانه وستوف مدل 17 یکی از مدل‌های فوق‌حرفه‌ای با بدنه و تیغه‌ای از جنس استیل است که طول تیغه‌ی آن به حدودا 17 سانتی‌متر می‌رسد. این نوع چاقو 200 گرم وزن دارد و از جمله مدل‌های خوش‌دست و متعادل بازار به منظور آشپزی حرفه‌ای به شمار می‌رود. بر روی تیغه‌ی چاقو آشپزخانه وستوف مدل 17، شیارهایی وجود دارد که به برش‌های تمیزتر و دقیق‌تر کاربر کمک می‌کند. در حالت کلی این مدل چاقوی سرآشپز جزو گزینه‌های باکیفیت با ارزش خرید بالا به شمار می‌رود.

چاقو آشپزخانه وستوف مدل 17

حصیر سوشی مدل 001

حصیر سوشی یکی از ابزارهای کاربردی در ساخت سوشی است که از انواع سوداره (حصیر)، چوب خیزران و پنبه ساخته می‌شود. حصیر سوشی مدل 001 از جنس چوب بامبو و دارای ابعادی به اندازه‌ی 25 الی 30 سانتی‌متر است. این نوع حصیر از نوع 5 گرمی به شمار می‌رود و در دسته‌ی گزینه‌های نازک طبقه‌بندی می‌شود؛ توصیه می‌شود که در زمان استفاده از حصیر سوشی بر روی آن سلفون بکشید تا محصول خراب نشود.

حصیر سوشی مدل 001

تخته‌ی گوشت ایکیا مدل FINFORDELA بسته 2 عددی

تخته‌ی گوشت ایکیا مدل FINFORDELA کالایی کاربردی از جنس پلی‌پروپیلن است که جزو موارد وارداتی و محصول کشور سوئد به شمار می‌رود. این نوع تخته‌ی گوشت از نوع آنتی‌باکتریال است و به مرور زمان دچار خط و خش نمی‌شود. تخته گوشت ایکیا مدل FINFORDELA بسته 2 عددی شست‌وشوی راحتی دارد و با وجود سبکی و انعطاف‌پذیری بالا نمونه‌ای خوب برای خرید است.

تخته آشپزخانه ایکیا مدل FINFORDELA مجموعه 2 عددی

تخته‌ی گوشت مدل پلی‌اتیلن Rect6

تخته‌ی گوشت مدل پلی‌اتیلن Rect6 کالایی حرفه‌ای با بدنه‌‌ای از نوع پلی‌اتیلن و با روکش رنگی پلی‌استر است که با مشخصاتی همچون دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ضدخش و آنتی باکتریال برای مصارف خانگی به بازار عرضه شده است. این کالا بسیار با دوام است به طوری که ضخامت آن به 30 میلی‌متر هم می‌رسد. لازم به ذکر است که وزن این محصول تنها 10 گرم است و یکی از نمونه‌های مناسب برای برش انواع گوشت به‌ویژه ماهی سالمون به شمار می‌رود.

 تخته گوشت مدل پلی اتیلن Rect6

پلوپز میگل مدل GRC 830

اگر تصمیم دارید که عملیات آشپزی را برای خود آسان کنید و در کنار آن در زمان پخت انواع سوشی برنج ژاپنی را به شکل کاملا یکدست تحویل بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که از پلوپز استفاده کنید. در این میان پلوپز میگل مدل GRC 830 یکی از گزینه‌های پرفروش در سایت دیجی‌کالا است که رضایت بالایی را در بین خریداران کسب کرده است. این نوع پلوپز دارای مشخصه‌هایی از جمله ظرفیت 3 لیتری، 8 کاره، وزن 3.4 کیلوگرمی، یخ خردکن، نمایشگر وضعیت پخت، همراه با سبد بخارپز است و می‌تواند به بهترین شکل برنج و سایر غذاها را برای 4 الی 8 فرد بالغ آماده کند.

پلوپز میگل مدل GRC 830

پلوپز پارس خزر مدل RC-101TS

پلوپز پارس خزر مدل RC-101TS یکی از مدل‌های کوچک و کاربردی در بازار است که دارای ویژگی‌هایی همچون مصرف کم انرژی، شست‌وشوی راحت، دیگ قابل جداسازی، درب شیشه‌ای، بدنه‌ی استیل و آبکاری شده، وزن 2.6 کیلوگرمی، ظرفیت مناسب برای پخت غذا تا 4 نفر، تفلون نچسب، یخ خردکن و حداکثر توان مصرفی 500 وات است. همچنین دستگیره‌های این محصول از جنس پلاستیک است ولی با این وجود در مقابل حرارت مقاوم هستند. پلوپز پارس خزر مدل RC-101TS محصولی باکیفیت از شرکت پارس خزر است که مدت‌هاست در بازار لوازم‌خانگی ایران فعال است و اعتبار بالایی در بین ایرانیان دارد!

پلوپز پارس خزر مدل RC-101TS

منبع: epicurious

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا