لوازم خانگی

اسپای پا در خانه؛ یک روتین فوق‌العاده برای سلامت بدن


پاها قلب بدن هستند. اندامی که وزن بدن را تحمل می‌کنند و روزانه از آن‌ها کار زیادی می‌کشید. در این مطلب یک روتین خانگی فوق‌العاده برای بهداشت و سلامت پاها را به شما معرفی می‌کنیم: اسپای پا. با انجام مرتب و منظم این اسپا در منزل علاوه بر این که پاهایتان را از ترک‌خوردگی و پینه محافظت می‌کنید، هم خستگی پاهایتان در می‌رود و هم با اسکراب و لایه‌برداری پوست‌های مرده از پاهایتان بدن سالم‌تری خواهید داشت.

اسپای پا چیست و چه فوایدی دارد؟

اسپای پا از دو مرحه تشکیل می‌شود: پاکسازی و پس از آن ماساژ. اگر می‌خواهید اسپای پا را به صورت حرفه‌ای انجام دهید باید به مراکز اسپا و سالن‌های ماساژ مراجعه کنید. البته سالن‌های زیبایی هم اکثرا کف‌سابی و پاکسازی پاها را در کنار پدیکور به طور کامل انجام می‌دهند. اگر دچار ترک‌های عمیق و پینه‌های شدید در کف پاها هستید، بهتر است به سالن‌های پدیکور مراجعه کنید. اما شما در منزل هم می‌توانید اسپای پا را به شکل یک روتین منظم انجام دهید تا هم پوست مرده کف پاها را پاکسازی کنید و هم با ماساژ پاها علاوه‌بر رفع دردهای مفصلی و درمان خستگی پاها، از فواید بی‌شمار آن برخوردار شوید. اما اسپای پا دقیقا چه فوایدی دارد؟ برخی از فواید اسپای پا را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

  1. بهبود گردش خون: هم لایه‌برداری پوست مرده‌ی کف پاها و هم ماساژ باعث افزایش جریان خون در پاها می‌شوند. کفش‌های تنگ و همچنین زیاد ماندن پا در کفش گردش خون در پاها را مختل می‌کند. با انجام اسپای پا می‌توانید گردش خون در پاها را تسریع کرده و به سلامت پاهایتان کمک کنید.
  2. بهبود خلق‌وخو و رفع استرس: قرار گرفتن پا در آب گرم، پاکسازی پوست و پس از آن ماساژ کمک شایانی به رفع استرس، افزایش آرامش و بهبود خلق‌وخو در شما می‌شود. کیفیت خواب شبانه‌تان هم به دلیل هم خاصیت آرامش‌بخشی اسپای پا بسیار بهتر خواهد شد.
  3. بهبود آسیب‌های پا: افزایش گردش خون و خون‌رسانی به مناطق مختلف پاها که از جمله مهمترین فواید اسپای پاهاست می‌تواند به بهبود آسیب‌های پا کمک شایانی کند. اگر در پاهایتان دردهای مزمن را حس می‌کنید با انجام منظم اسپاهای پاها پس از مدتی خواهید دید که این دردها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند.
  4. اسپای منظم پاها سلامت پوست پا را تضمین می‌کند: پاهای آلوده و کثیف بستری برای رشد انواع باکتری‌ها هستند. پاکسازی پاها و لایه‌برداری پوست مرده که پتانسیل رشد باکتری‌ها را دارد، باعث سلامت پاها می‌شود. همچنین لایه‌برداری از پوست پا با رشد سلول های جدید کمک می‌کند تا پاهای شما زیبا و نرم شوند. با اسکراب و لایه‌بردای پوست پاها پوست‌ها و پینه‌های خشک و زبر ایجاد شده در کف پاها از بین رفته و به همین دلیل بروز میخچه در ناحیه‌ی کف پا جلوگیری می‌شود.

اسپای خانگی پاها در شش مرحله

برای این که برای پاهایتان یک اسپای آرامش‌بخش و مفید داشته باشید باید این شش مرحله را انجام دهید. برای این کار به لوازم و موادی احتیاج دارید که در هر مرحله ضمن توضیح روش‌ها و تکنیک‌ها به معرفی این لوازم خواهیم پرداخت.

1. محیط اسپا را به خوبی آماده کنید

ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید کجا اسپا داشته باشید. شما به یک لگن بزرگ آب احتیاج دارید که ابتدا پاهایتان را در آن بگذارید و سایر لوازمی که احتیاج دارید مانند حوله، جوراب، لوازم پاکسازی و اسکراب و… هم باید نزدیکتان باشند. می‌توانید اسپای پای خود را در هر جایی که می‌خواهید داشته باشید: اتاق خواب، حمام، اتاق نشیمن و غیره. ابتدا نور محیط را کم کنید و چند شمع روشن کنید. موسیقی کلاسیک، موزیک zen و صداهای طبیعت همگی آرام‌بخش هستند. سعی کنید یک موزیک آرامش‌بخش برای خودتان بگذارید. حالا محیط شما برای اسپای پا آماده است.

2. یک لگن پلاستیکی از آب گرم آماده کنید و پاهایتان را در آن قرار دهید

یک لگن بزرگ پلاستیکی آماده کنید و آن را با آب گرم پر کنید. هر ظرف پلاستیکی که هر دو پایتان در آن جا شود مناسب است فقط مطمئن شوید که بخش از ساق و مچ پاهایتان هم در آب قرار می‌گیرد. در کف این لگن می‌توانید چند سنگ ماساژ، سنگ مرمر کوچک و یا حتی چند سنگ رودخانه‌ای صاف قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید پاهایتان را روی سنگ ماساژ بغلطانید و ماساژ دهید.

3. به آب مواد پاکسازی‌کننده و آرامش‌بخش اضافه کنید

در این مرحله نمک دریایی، روغن‌ها و گیاهان دلخواهتان را می‌توانید به آب اضافه کنید. کوکتل‌های پدیکور هم از جمله موادی هستند می‌توانید از بازار تهیه کرده و به آب اضافه کنید. این کوکتل‌ها معمولا از نمک اپسوم، عصاره‌ها و روغن‌های طبیعی همچون بلوبری، پرتقال، لیمو، نعنا، لوندر و… تشکیل شده‌اند. کوکتل‌های پدیکور معمولا بعد اضافه شدن به آب کف می‌کنند و رایحه‌های دوست‌داشتنی در فضا پخش می‌کنند که بسیار برایتان آرامش‌بخش خواهد بود.

برای این مرحله از اسپای خانگی علاوه بر کوکتل‌ها، گستره‌ی متنوعی از مواد طبیعی را هم در اختیار دارید که می‌توانید به آن اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید نمک حمام، کمی پودر شیر و یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یا روغن لوندر را به همراه چند گلبرگ گل رز و یا برگ نعنا به آب اضافه کنید. اگر می‌خواهید آب کف کند، می‌توانید چند قطره شامپو بدن هم در آب بریزید.

برای این مرحله از اسپا، گزینه‌های زیادی را برای اضافه کردن در آب در اختیار دارید که در بخش های بعدی از مطلب در این خصوص توضیح خواهیم داد. این که کدام مواد را ترجیح می‌دهید، بستگی به سلیقه‌ی خودتان دارد. بگذارید پاهایتان بین 15 الی 20 در محلول آب گرم و مواد پاکسازی‌کننده باقی بماند. در این مدت می‌توانید یک ماسک صورت برای خودتان بگذارید و کتاب صوتی گوش کنید یا حتی مدیتیشن کنید.

4. پاهایتان را لایه‌برداری کنید

پس از این که 15 الی 20 دقیقه پاهایتان را در آب خیساندید، نوبت به لایه‌برداری می‌رسد. در این مرحله می‌توانید از سوهان‌های پا یا سنگ پا استفاده کنید؛ انواع اسکرابرهای پودری و کرمی هم در این مرحله می‌توانند برای لایه‌برداری سبک مورد استفاده قرار بگیرند. رنده‌ی پا هم دیگر ابزاری است که برای کف‌سابی پا به کار می‌رود اما باید در نظر داشته باشید که کار با رنده‌ی پا یا سوهان‌های زبرتر کمی تخصصی است و ممکن است در صورت وارد نبودن کف پایتان را زخم کنید. بنابراین اگر ترک‌های عمیق و یا پینه‌های شدیدی در پاشنه‌ی پایتان دارید، بهتر است به سالن‌های پدیکور مراجعه کنید.در این مرحله تنها باید یک لایه‌برداری سطحی را انجام دهید و از لایه‌برداری عمقی‌تر اجتناب کنید.

5. پاهایتان را ماساژ دهید

پس از لایه‌برداری نوبت به ماساژ می‌رسد. ابتدا کف پاهایتان را روی سنگ‌هایی که در کف لگن انداخته‌اید بغلطانید. اگر از سنگ ماساژ استفاده می‌کنید پس از غلطاندن پاهایتان روی سنگ‌ها، سنگ را به پاهایتان بکشید و پاها را ماساژ دهید. حالا با انگشتانتان را ماساژ دهید. تمامی نواحی پاهایتان را ماساژ دهید؛ لای انگشتان، کف پا، پاشنه‌ی پا، قوس پا، مچ، قوزک و… سعی کنید خیلی نرم همه جای پایتان را ماساژ دهید. در این مرحله از ماساژور‌های پا هم می‌توانید استفاده کنید.

6. پاهایتان را خشک کرده و از مرطوب‌کننده استفاده کنید

پاهایتان را با یک حوله تمیز خشک کنید و با استفاده از لوسیون، روغن و یا کره‌ی بدن پاهایتان را مرطوب کنید. حالا اگر پاهایتان به پدیکور احتیاج دارد پدیکور کنید. ناخن‌هایتان را بگیرید، کوتیکول‌ها را عقب برانید، ناخن‌ها را سوهان بکشید و لاک بزنید. اگر هم پاهایتان احتیاج به پدیکور ندارد که یک جوراب نخی بپوشید و بگذارید حداقل 45 دقیقه پاهایتان در جوراب آغشته به مرطوب‌کننده باقی بماند. اگر ترک پاشنه دارید از کرم‌های ترک پا هم پس از مرطوب‌کننده استفاده کنید و بگذارید یک شب تا صبح باقی بماند.

چند دستور جذاب برای ساخت ترکیبات پاکسازی‌کننده و آرامش‌بخش در اسپای پا

برای پاکسازی پاهایتان به غیر از کوکتل‌های پدیکور و محلول نمک دریا، شیر و روغن بادام و گلبرگ‌های رز که به آن پرداختیم گزینه‌های دیگری را هم در اختیار دارید که در این بخش از مطلب برایتان توضیح خواهیم داد. این مواد هم به پاکسازی پاهایتان کمک می‌کنند و هم این که باعث افزایش آرامش و رفع خستگی در شما می‌شوند.

محلول گیاهان دم‌کرده

با استفاده از گیاهان دم‌کرده می‌توانید محلولی آرامش‌بخش برای پاهایتان تهیه کنید. گیاهانی که برای این محلول به آن‌ها نیاز دارید عبارتند از ریحان، گل همیشه بهار، بابونه، اسطوخودوس، بادرنجبویه، نعناع فلفلی، رزماری یا آویشن. اسطوخودوس و بابونه بسیار آرامش‌بخش هستند، در حالی که بادرنجبویه نشاط‌آور است. گیاهان را به مدت 20 دقیقه در آب جوش دم کنید و سپس محلول را از صافی رد کرده و به آب گرمی که برای اسپا آماده کرده‌اید اضافه کنید. 30 گرم نمک دریا، 30 گرم نمک اپسوم، 10 قطره اسانس و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل این محلول فوق‌العاده را تکمیل می‌کنند.

پاکسازی با محلول جوش‌شیرین و نمک اپسوم

این محلول که یک پاکسازی‌کننده‌ی عمیق برای پوست پاها محسوب می‌شود را می‌توانید هفته‌ای یکبار به آب گرم اسپا اضافه کنید. برای درست کردن این محلول یک فنجان نمک اپسوم را در یک شیشه بریزید و دو فنجان جوش شیرین و 25 قطره اسانس نعنا به آن اضافه کنید. حالا در شیشه را ببندید و آن را تکان دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. برای هر بار اسپای پا یک چهارم فنجان از این پودر را در آب گرم بریزید و پاهایتان را در آن خیس کنید.

درد پاهایتان را با محلول سرکه و نمک تسکیل دهید

برای درست کردن این محلول دو قاشق غذا خوری سرکه را همراه با یک مشت نمک دریا و یا نمک اپسوم به آب گرم اضافه کرده و پاهایتان را 15 الی 20 دقیقه در آن قرار دهید. سرکه به کاهش التهاب پاهایتان بسیار کمک می‌کند. زمانی که از پیاده‌روی‌های طولانی، کوه‌نوردی، دو و… به خانه بازمی‌گردید این محلول برایتان فوق‌العاده خواهد بود.

با محلول شیر نارگیل پاهایتان را نرم و با طراوت کنید

یک فنجان شیر نارگیل را به آب گرم اضافه کنید و ده قطره روغن بادام، روغن لاوندر و یا روغن نارگیل به آن اضافه کنید. این محلول باعث تغذیه پوست پا و نرم شدن آن خواهد شد.

پاهایتان را با اسکرابر نعناع تسکین دهید

یک فنجان شکر گرانول را با یک چهارم فنجان روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید و 5 قطره اسانس نعنا در آن بریزید. اسکراب باید مانند ماسه‌ی خیس، دانه‌دار باشد. اگر برای شما خیلی خشک است، روغن بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی مرطوب است، شکر بیشتری اضافه کنید. هر بار که می‌خواهید پاهای خود را لایه‌برداری کنید، از یک کف دست از این اسکرابر برداشته و پاهایتان را لایه‌برداری کنید. اسانس نعناع به خنک شدن و تسکین پاهای شما کمک می‌کند. رایحه با طراوت آن ممکن است به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین به پاهای شما بوی بهتری می‌دهد. در این اسکرابر به جای اسانس نعنا از اسانس لیمو هم می‌توانید استفاده کنید تا پاهایتان شاداب و پر طراوت شوند.

و در آخر

پاهای زیبا و سالم علاوه بر این که در استایل اهمیت دارند بلکه در سلامتی کل بدن هم تاثیر قابل توجهی را ایفا می‌کنند. سعی کنید اسپای خانگی پا را به روتین‌تان اضافه کنید تا هم پاهایی زیبا و سالم داشته باشید و هم از خستگی‌ها و استرس‌های روزمره رهایی پیدا کنید. اگر به شکل روزانه از این روتین استفاده می‌کنید مرحله‌ی اسکراب و لایه‌برداری را به صورت چند روز در میان انجام دهید و یا آن را خیلی ملایم انجام دهید. اگر علاقه‌مندید اسپای پا را به روشی حرفه‌ای‌تر در خانه انجام دهید می‌توانید دستگاه‌های برقی ماساژور پا که امکان پاساژ در آب سرد و گرم و حالتی شبیه جکوزی را فراهم می‌کنند را خریداری کنید.

منابع: stylecraze, wikihow

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا