آموزش

مقالات آزمون رایتینگ آیلتس

همانطور که میدانید رایتینگ یا مهارت نوشتاری در آزمون آیلتس بسیار مهم است و از اهمیت بالایی در این آزمون برخوردار است. در مقالات محتلف در مورد مهارت‌های مورد نیاز آزمون آیلتس صحبت کردیم. در این مقاله میخواهیم تا هر آنچه از بخش رایتینگ آزمون آیلتس میدانیم را در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس چیست و چگونه برگزار می شود؟

آزمون آیلتس با بخش لیسنینگ شروع  میشود. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه، دفترچه بخش ریدینگ به داوطلبین داده می شود. 1 ساعت بعد، وارد بخش نهایی آزمون می شوید: بخش رایتینگ. در این بخش مهارت های نوشتاری شما مورد سنجش قرار می گیرد و 1 ساعت طول می کشد. برای موفقیت در این آزمون 2 ساعت و ۴۰ دقیقه ای بی وقفه و نفس گیر آماده باشید!!!

سوالات آزمون رایتینگ آیلتس

دفترچه سوالی که در بخش رایتینگ آزمون آیلتس به شما داده می شود شامل 2 بخش می باشد: Task 1 و Task 2. برای پاسخگویی به هردو بخش ۶۰ دقیقه زمان دارید.

تسک 1 در آزمون رایتینگ آیلتس

تسک 1 در آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال متفاوت می باشد. (برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به آیلتس آکادمیک و جنرال به مقاله “همه چیز در مورد آزمون آیلتس” مراجعه کنید.) در Task 1 ماژول آکادمیک، شما باید راجع به اطلاعات یک نمودار یا چارت، یک گزارش بنویسید. مثلا، نمودار زیر جمعیت بالای ۶۵ سال را در سه کشور مختلف نشان می دهد.

چنین نمودارهایی در تسک 1 آیلتس، به صورت های مختلفی مطرح میشوند. گاهی شما با یک نمودار خطی مواجه می‌شوید (پیشنهاد می کنیم مقاله «چطور در تسک 1 نمودارهای خطی را توصیف کنم» را بخوانید.). گاهی باید یک نمودار میله ای را توصیف کنید (مقاله «توصیف نمودارهای میله ای در تسک 1»، تکنیک های توصیف این نمودارها را به شما آموزش می دهد.) نمودارهای فرآیند، مدل دیگری از این گراف ها می باشند. برای آشنایی با این نمودارها، مقاله “چگونه در تسک 1، نمودارهای فرآیند را توصیف کنیم” را بخوانید.

در Task 1 آیلتس جنرال، برای شما یک موقعیت را توصیف می کنند و از شما می خواهند در پاسخ به آن موقعیت یک نامه بنویسید. برای مثال، در موضوع زیر، از شما می خواهند نامه ای به دوست خود بنویسید و از اینکه نمی توانید او را ملاقات کنید عذرخواهی کنید

You have managed to meet a friend next week, but you have realized that you will not be able to go.

Write a letter to your friend and explain why you may not be able to meet him/her cancel the meeting with him/her and apologize explain why you may not be able to meet him/her

در Task 1 آیلتس جنرال و آکادمیک، متن شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. شما برای این بخش ۲۰ دقیقه فرصت دارید.

تسک 2 در بخش رایتینگ آزمون آیلتس

Task 2  بخش رایتینگ در آیلتس آکادمیک و جنرال تفاوتی ندارد. در این بخش، شما باید در مورد موضوعی که مطرح شده یک مقاله حداقل ۲۵۰ کلمه ای بنویسید. موضوع زیر را به عنوان یک مثال درنظر بگیرید.

These days, more and more people are going to other countries for significant periods of time, either to find a job or to study. There are clearly many benefits to doing this, but people who live abroad can also face some difficulties.

What are the advantages and disadvantages to work and live in another country?

برای آشنایی کامل با مهارت نوشتن مقاله تسک 2 مقاله “تسک 2 آزمون آیلتس آکادمیک” را بخوانید.

 

معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس

نمره شما در بخش نوشتاری براساس 4 معیار ارزیابی می شود:

1-  پاسخگویی به سوال (Task Response/Achievement)

ممتحن متن شما را بررسی می کند تا ببیند به آنچه سوال از شما خواسته پاسخ داده و ایده های خود را کامل شرح داده اید.

نکات زیر را برای کسب نمره بالاتر رعایت کنید:

  • اگر می خواهید نموداری را در Task 1 بررسی کنید دقت کنید که تمام ویژگی های کلیدی و مهم را گزارش کنید.
  •  اگر نامه می نویسید، اطمینان ایجاد کنید که به تمام موارد نوشته شده پاسخ داده اید.
  •  در Task 2، پاسختان را با دلایل و مثال های مرتبط کاملا بسط دهید.

2- انسجام و پیوستگی (cohesion and coherence)

متن شما از لحاظ سازماندهی ایده ها در پاراگراف ها و ارتباط بین جملات نیز سنجیده می شود.

موارد زیر را در نوشتن متن درنظر بگیرید:

  •  کمتر یا بیشتر از 4 یا 5 پاراگراف ننویسید.
  • در هر پاراگراف فقط یک جنبه از موضوع را بررسی کنید. مثلا اگر سوال از شما خواسته در مورد مزایا و معایب مهاجرت بنویسید، نکات مثبت و نکات منفی را در دو پاراگراف مجزا بررسی کنید.
  • دلایل و مثال هایی که برای توضیح یک موضوع می نویسید منسجم و مرتبط به موضوع اصلی باشد. مراقب باشید توضیحات غیرمرتبط ننویسید و از مطلب اصلی خارج نشوید.
  • برای اتصال جملات و پاراگراف ها، از ربط دهنده های مناسب استفاده کنید.

3- واژگان (lexical resources)

نحوه استفاده از لغات و معادل های معنایی و املای کلمات نیز در رایتینگ شما ارزیابی می شود.

پیشنهاد می کنیم این نکات را با دقت بررسی کنید:

  • وقتی لغتی را یاد میگیرید اطمینان حاصل کنید که نحوه کاربرد آن را در جمله می دانید. املای صحیح این کلمات را نیز تمرین کنید.
  •  در مورد موضوعات رایج آیلتسی، لغات و عبارات متنوعی بیاموزید. برای مثال در مورد “خانواده” احتمال دارد در بخش نوشتاری یا مصاحبه آیلتس از شما سوالاتی پرسید شود. کلماتی مانند nuclear family, sibling,  family get-togetherness ,… به ترتیب به معنای خانواده درجه یک، خواهر و برادر، و دوره همی های خانوادگی می توانند کلمات مهمی باشند.
  • از کلمات غیررسمی در نوشتن Task 2 و Task 1 آکادمیک استفاده نکنید. فقط در Task 1 آیلتس جنرال درصورتی که برای یک دوست یا اعضای خانوادتون نامه می نویسید می توانید واژگان غیررسمی به کار ببرید.

4-  تنوع و درستی ساختارهای گرامری

در بررسی این معیار، جملات متن شما را بررسی می کنند تا ببینند آیا از ساختارهای گرامری متنوعی استفاده کردین و آیا این ساختارها درست به کار رفته اند.

برای افزایش نمره گرامری رایتینگ آیلتس خود:

  •  ساختارهای متنوع گرامری مثل جملات مجهول، جملات شرطی و ضمایر موصولی را به کار ببرید.
  •  از نقطه و کاما در موقعیت های درست استفاده کنید.
  • هربار که متنی می نویسید، نکاتی مثل حروف اضافه، حروف تعریف، اسم های مفرد و جمع و ترتیب کلمات را چک کنید.

نحوه محاسبه نمره در بخش رایتینگ آزمون آیلتس

Task 1 و Task 2 به صورت مجزا ارزیابی می شوند. ممتحن برای هرکدام از این بخش ها، به چهار فاکتوری که در بالا توضیح داده شد، یک نمره از 1 تا 9 می دهد. نمره نهایی هربخش میانگین این چهار نمره می باشد.

فرض کنید برای Task 1 چنین نمراتی به شما داده اند:

Task achievement: 8

Cohesion and coherence: 6.5

Lexical resources: 6

Grammatical range and accuracy: 7

در این صورت، برای محاسبه نمره کل شما در Task 1‌، میانگین این چهار عدد گرفته می شود:

8+6٫5+6+7=۲۷٫5

6٫۸۷=4÷۲۷

اعداد اعشار به نزدیک ترین عدد کامل یا اعشار نیم گرد می شوند. بنابراین نمره شما درتسک 1 برابر 7 می شود.

اگر میخواهید بیشتر در مورد تسک 1 آزمون آیلتس بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله تسک 1 آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک را بخوانید.

نحوه محاسبه نمره کل بخش رایتینگ آزمون آیلتس

اگرچه برای Task 1‌ و Task 2‌ دو نمره مجزا به شما داده می شود اما شما در کارنامه خود فقط نمره کلی را می بینید و نمره هر Task به صورت جدا نوشته نمی شود. در محاسبه نمره کل، نمره شما در Task 2 دوبرابر Task 1 ارزش دارد.

می توانیم نحوه محاسبه نمره کل را در یک مثال بررسی کنیم: فرض کنید ممتحن به Task 1 شما نمره 7 و به Task 2 شما نمره 6 داده است. در این صورت نمره نهایی شما به این صورت ارزیابی می شود:

۱۹=7+6+6

دقت کنید چون نمره Task 2 دوبرابر Task 1 ارزش دارد، دوبار در محاسبه اعمال می شود. اکنون عدد ۱۹ تقسیم به سه می شود:

۱۹÷3=6٫5

این عدد به نزدیک ترین عدد کامل یا اعشار نیم گرد می شود بنابراین نمره شما 6٫5‌ در کارنامه ثبت می شود.

 

چگونه در رایتینگ آزمون آیلتس نمره 7 به بالا کسب کنم؟

بسیاری از زبان آموزان در مهارت های گفتاری، شنیداری و خواندن عملکرد بهتری نسبت به مهارت نوشتاری دارند. بنابراین کسب نمره بالا در بخش رایتینگ از آزمون آیلتس چالش بیشتری دارد و تمرین بیشتری را می طلبد.

بنابراین اگر میخواهید نمره 7 به بالا کسب کنید موارد زیر را پیشنهاد می کنیم:

  • نمونه های رایتینگ نمره 9 را بخوانید. خواندن، شاه کلید طلایی تقویت مهارت نوشتاری است.
  • علاوه بر نمونه های آیلتسی، متون مجلات Reader’s Digest و کتاب های Active skills for reading را بخوانید. با خواندن این کتاب ها، علاوه بر تقویت مهارت های زبانی خود، دانش عمومیتان را درموضوعات مختلف بالا می برید.
  • قبل از آزمون اصلی، حداقل ۳۰ نمونه تسک 1 و تسک 2 آیلتس بنویسید. این نکته را درنظر داشته باشید که فقط نوشتن کافی نمی باشد. مقالات آیلتسی شما حتما باید توسط متخصصین این حوزه بررسی شوند تا بتوانید نقاط ضعف و اشتباهات خود را پیدا کنید و رفع نمایید. برای این منظور می توانید از سرویس “تصحیح رایتنینگ های آیلتسی” مجموعه “مدرسه انگلیسی سارا” استفاده کنید.
  • شرایط واقعی آزمون را برای خودتان ایجاد کنید: از پاسخنامه مشابه استفاده کنید و تسک 1 و تسک 2 را بدون فاصله بنویسید.
  • با معیارهای های نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنا شوید و در هرمورد مهارت های خود را افزایش دهید.
  • ازکارگاه ” به وقت آیلتس” مدرسه انگلیسی سارا استفاده کنید و مهارت های نوشتاری خود را برای نمره 7 به بالا تقویت کنید.

در این مقاله، تمام نکات کلیدی مربوط بخش های مختلف بخش رایتینگ آزمون آیلتس را توضیح دادیم. همانطور که میدانید کسب نمره بالا در بخش رایتینگ نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد چرا که یکی از سختترین قسمت ها در آزمون آیلتس است و عموم زبان آموزان توجه کمتری به این بخش دارند.

در صورتی که احساس میکنید نکته‌ دیگری را در این مورد به ذهنتان میرسد، در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


چگونه در بخش writing آزمون آیلتس نمره خوب بگیریم؟

شما مقالات بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در ارائه متدهای آموزشی برتر آزمون های زبان انگلیسی را می خوانید.

رایتینگ آیلتس یا مهارت نوشتاری آیلتس در هر دو ماژول آکادمیک و جنرال دو بخش یا دو Task دارد:

  • بخش یا Task دوم برای هردو یکی بوده و متقاضیان می بایست یک مقاله یا Essay بنویسند. این مقاله 40 دقیقه وقت داشته و در آن حداقل باید 250 کلمه نوشت.
  • بخش یا Task اول، در ماژول های جنرال و آکادمیک متفاوت است اما در هردو متقاضیان 20 دقیقه وقت داشته و باید حداقل 150 کلمه بنویسند. در Task 1 ماژول آکادمیک، می بایست یک گزارش از نمودار، نقشه، جدول، یا فرآیند نوشته شود. در Task 1 جنرال، یک نامه نوشته می شود.

مقالات آیلتس چهار چوب خاصی دارند. که گروه آموزشی ارس در یک طبقه بندی مشخص همه ی آن ها را به شما معرفی کرده و جزئیات نوشتنشان را به طور رایگان آموزش داده است.

 استفاده از اصطلاح ها، ضرب المثل ها و نقل قول ها در آزمون آیلتس:

بیشتر بخوانید : اصطلاحات عامیانه و ضرب المثل های انگلیسی

بیشتر بخوانید : کلمات و اصطلاحات عاشقانه انگلیسی

آیا با استفاده از اصطلاح ها (Idioms) می توان نمره بیشتری گرفت؟

مسلما استفاده از اصطلاحی مثل “it cost an arm and leg” که کاملا غیررسمی است، برای بخش دوم آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مناسب نیست.

روش های بهتری برای استفاده از اصلاحات در آزمون آیلتس وجود دارد. به عنوان مثال “The key to this issue” قطعا به معنی کلید مورد استفاده برای باز کردن درب نمی باشد. اصطلاحاتی نظیر آنچه گفته شد یک راه قابل قبول برای کسب نمره ای بالا در آزمون آیلتس (IELTS) می باشد.

نکته ای که در مورد استفاده از نقل قول ها در رایتینگ حائز اهمیت می باشد آن است که ممتحن با توجه به سطح زبان، به داوطلب نمره می دهد. و نه بابت استفاده از لغاتی که از صحبت های دیگران به یاد دارند.

اگرچه که استفاده از نقل قول در Academic essay در دانشگاه قابل قبول است .ولی در آزمون آیلتس برای داوطلب نمره ای به ارمغان نخواهد آورد. بنابراین می توانید از نقل قول ایده بگیرید و آن را درک کنید .و به زبان خودتان مفهوم آن را بنویسید.

 آیا می توان از ضرب المثل ها در رایتینگ آیلتس (IELTS Writing) استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید : راهکارهای تقویت رایتینگ

از نوشتن ضرب المثل در رایتینگ پرهیز کنید. چراکه نوشتن آنها ممکن است باعث کسب نمره ای مورد قبول در آزمون رایتینگ آیلتس نشود.

به عنوان مثال “all the glitters are not gold’ هرچند که معنی آن به درستی در رایتینگ برداشت شود اما بهتر است که بنویسید:

“people should not be deceived by appearance because they can be deceptive”.

همانطور که ملاحظه می کنید جمله دوم از مجموعه ای لغات تشکیل شده که داوطلب را برای کسب نمره ای بهتر یاری می کند.

 آیا داوطلب مجاز به استفاده از نقل قول، اصلاح و ضرب المثل در آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) می باشد؟

از آنجایی که ضرب المثل و نقل قول ها آکادمیک نیستند، برای استفاده در اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) مناسب می باشند. هرچند تلاش کنید برای به یادآوری ضرب المثل و یا نقل قول فاکتور روانی صحبت (Fluency) را از دست ندهید.

زمانی نمره بالا در اسپیکینگ کسب خواهید کرد .که با توجه به مضمون، به درستی صحبت کنید. بنابراین، بطور کل سعی نکنید که صحبت های خود را با استفاده از ضرب المثل و نقل قول پر کنید. چرا که در نهایت آنها مستقیما از ذهن شما نشات نگرفته اند و باعث افزایش نمره نخواهند شد.

 در Task 1 و Task 2 رایتینگ آیلتس (IELTS Writing) چه تعداد لغت باید بنویسیم؟

 قانون شمارش لغات در آزمون آیلتس :

  • 1- در آزمون آیلتس برای بخش اول Task 1) ۱۵۰) و بخش دوم Task 2) ۲۵۰) لغت معین شده است.
  • 2- داوطلب محدویتی برای نوشتن متنی با بیش از ۱۵۰ و ۲۵۰ لغت را ندارد.
  • 3- در صورت کمتر بودن تعداد لغات، داوطلبان با کسر نمره مواجه خواهند شد.

تعداد لغات پیشنهادی برای هر بخش آزمون آیلتس

  • 1- همیشه متن خود را به گونه ای بنویسید که بیشتر از مینیمم مقدار تعیین شده برای هر بخش لغت داشته باشد.
  • 2- اگزمینر لغت ها را چک و شمارش خواهد کرد.
  • 3- در بخش اول آزمون سعی کنید بین ۱۷۰-۱۹۰ لغت و برای بخش دوم بین ۲۷۰-۲۹۰ لغت هدف گذاری کنید. بنابراین داوطلب با نوشتن این تعداد لغت در محدوده امن قرار می گیرد. هرچند که باید تلاش کند از نوشتن اطلاعات اضافی پرهیز کند.
  • 4- بیش از حد ننویسید. کیفیت را فدای کمیت نکنید. به این معنی که سعی کنید رایتینگ خود را با گرامر، ساختاری درست و زمان بندی مناسب سازمان دهی کنید و بنویسید.

آیا با نوشتن تعداد لغت بیشتر نمره بهتری در آزمون آیلتس کسب خواهید کرد؟

جواب این سوال واضح است. خیر آزمون آیلتس (IELTS) به دنبال یک رایتینگ کاملا مرتبط و متمرکز می باشد. در نتیجه با نوشتن مطالبی که ۱۰۰% از مرتبط بودن آن اطمینان ندارید .و فقط برای افزایش تعداد لغات، مطالب غیر مرتبط بنویسید، نمره از دست خواهید داد.

در نوشتن مقدمه سعی نکنید قلاب خود را به هر سویی پرتاب کنید تا متنی جذاب بنویسید. چراکه در آزمون آیلتس (IELTS) برای نوشتن متنی متمرکز و مرتبط با صورت سوال امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد . نه بابت نوشتن متنی جذاب.

هشدارهای شمارش لغت در آزمون آیلتس :

1- اگر دقیقا صورت سوال را در مقدمه تکرار کنید .و آن را تغییر ندهید،ممتحن آن لغات را حساب نخواهد کرد . ممکن است مجموع آن ها از۲۵۰ لغت کمتر شود. بنابراین همیشه سعی کنید که صورت سوال را پارافریز (paraphrase) کنید.

2- چگونه بفهمیم در رایتینگ آزمون آیلتس چه تعداد لغت نوشتیم؟

مسلما زمان آن را نخواهیم داشت که تک تک لغات نوشته شده را شمارش کنیم . بهترین راه آن است که لغت هر سطر را شمارش کرده و تعداد متوسطی در نظر بگیریم و ضرب در تعداد سطرهای نوشته شده کنیم. بنابراین قبل از شرکت در آزمون آیلتس سعی کنید بر روی پاسخنامه های آزمون تمرین کنید. و دقیقا بدانید چه تعداد لغت در هر سطر می نویسید.

سوالات متداول در رایتینگ آزمون آیلتس :

در پاسخ گویی به بخش رایتینگ آزمون آیلتس (IETS Writing) سوالاتی برای بسیاری از زبان آموزان مطرح می شود که پر تکرارترین آنها پاسخ خواهیم داد.

  • آیا درست است که رایتینگ خط خوردگی داشته باشد؟  corections —> corrections

هنگام نوشتن اگربخواهید لغتی را حدف کنید امری طبیعی است .چرا که هنگام نوشتن مغز بطور مداوم در حال جایگزینی لغات می باشد تا در نهایت بهترین لغت را انتخاب کنید. بسیاری از داوطلبان لغت اضافه را پاک می کنند.اما بسیاری دیگر نیز با کشیدن خط بر روی نوشته، لغت مورد نظر را حذف می کنند. اما حتما اطمینان حاصل کنید خطی که کشیده اید به اندازه کافی ضخامت دارد و ممتحن را به اشتباه نمی اندازد .و متن نوشته شده به اندازه کافی واضح می باشد.

  • در صورت جا انداختن یک لغت در رایتینگ آزمون آیلتس آیا درست است که با اضافه کردن “V”  لغت جا افتاده را به متن اضافه کنیم؟

اینکه لغت جدیدی را در غالب “V” به متن خود اضافه می کنید مشکلی ایجاد نمی کند. اما مطمئن باشید که به راحتی خوانده خواهد شد هرچند که اگر به خوبی رایتینگ خود را برنامه ریزی کرده باشید .با این مشکل روبه رو نخواهید شد. به این معنی که قبل از شروع به نوشتن رایتینگ حتما باید بطور دقیق و شفاف طرح ریزی کنید .که دقیقا می خواهید در هر قسمت به چه مواردی اشاره کنید.

  • اگر رایتینگ آیلتس شلوغ و کثیف باشد آیا نمره از دست خواهیم داد؟

اگر متن خود را کثیف و شلوغ بنویسید به صورتی که ممتحن به راحتی نتواند آن را بخواند. لغات غیرخوانا از متن حذف خواهد شد و در نهایت از مجموع لغات نوشته شده (۲۵۰ لغت برای Task 2 و ۱۵۰ لغت برای  Task 1) کسر خواهد شد. بنابراین تاثیر مستقیم بر روی نمره داوطلب خواهد گذاشت. در نتیجه سعی کنید که هر آنچه که به متن خود اضافه می کنید و یا کم می کنید شفاف و خوانا باشد.

 Topic Sentence  در رایتینگ آزمون آیلتس چیست؟

هر پاراگراف در قانون نگارشی زبان انگلیسی باید با یک جمله ی اصلی Topic Sentence شروع شود.

جمله ی اصلی و اولین جمله ی پاگراف های شما باید ایده ی اصلی پاراگراف رو پوشش دهد. جملات دیگر در خدمت این جمله هستند و تلاش به پشتیبانی از ایده ی اصلی را با کمک توضیح، مثال و شواهد دارند.

گاها گفته می شود که شما پارگراف های Introduction و Conclusion نیاز به جمله ی Topic sentence ندارد .و فقط Paraphrase کردن Argument کفایت می کند. که این مسیله ساخته ی ذهن بعضی از افراد می باشد. بخاطر داشته باشید هر پارگراف در زبان قانون نگارشی زبان انگلیسی نیاز به Topic sentence دارد.

درخواست مشاوره

برای کسب اطلاعات بیشتر درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا