هنر و سینما

حرفه ای در سینما که نمایش تصویر

هنر سینما، از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم ارتباطات،‌ ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی، از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند.

کارشناسی سینما، یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد متعهد و متخصص در این رشته است، تا نیازهای جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد.

این رشته در سطح دانشگاه دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است.

در ادامه این مطلب از شما دعوت می کنیم همراه مرکز مشاوره آویژه باشید تا به بررسی رشته تحصیلی سینما بپردازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره در زمینه همه چیز درباره ی رشته ی سینما با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی 8:۳۰ صبح الی ۱۲ شب ایام تعطیل ۱۰ صبح تا ۱۰ شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

شماره تماس با تلفن ثابت: ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵
مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند
شماره تماس با تلفن ثابت: ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵

رشته سینما چیست؟

رشته‌ی سینما، یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد متخصص در این رشته است، تا نیازهای جامعه را در زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد.

پذیرش در این رشته برخلاف سایر رشته ها مانند رشته آهنگسازی، رشته ارتباط تصویری، رشته طراحی پارچه، طراحی صحنه، رشته عکاسی، رشته طراحی لباس، رشته کتابت و نگارگری، رشته مجسمه سازی، رشته نقاشی، رشته نمایش عروسکی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته نوازندگی موسیقی جهانی و رشته بازیگری که آزمون عملی دارند، نیاز به مصاحبه و آزمون عملی ندارد.

توانمندی های لازم برای تحصیل در رشته سینما

دارا بودن ذوق هنری، علاقه مندی به ارتباط با مخاطب و برخورداری از ایده های خلاق، جز عوامل تعیین کننده در موفقیت هنرآموزان رشته هنر و سینما می تواند باشد.

آشنایی با اخبار عمومی حوزه هنر، آشنائی با عکاسی، داشتن روحیه اجتماعی، فن بیان مناسب، خلاقیت ذهنی بالا و تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلم‌نامه‌نویسی، از مهمترین پارامترهایی هستند که شما با توجه به آنها می توانید از میزان علاقه خود برای ورود به رشته های هنری مطلع شوید.

در این رشته 4 گرایش به شرح زیر وجود دارد:

گرایش تدوین

فیلمنامه نویسی

کارگردانی

فیلمبرداری

هنر سینما برای انتقال مفهوم به مخاطب ابتدا تصویر را ضبط و سپس آن را با صدا ترکیب می کند. این هنر به هنر هفتم معروف شده است و ارتباط زیادی با سایر رشته‌های هنری دارد و از آنها استفاده می‌کند.

اگر بخواهیم این رشته را از نظر محتوا مورد بررسی قرار دهیم، هنر سینما از زمینه های مختلف علوم انسانی، علوم ارتباطات،‌ ادبیات و رشته های مختلف هنری استفاده می کند و از نظر تکنیکی مبتنی بر مباحث فیزیک، صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک است.

توانمندی های لازم برای رشته سینما

در هر رشته ای، داشتن علاقه و قدری استعداد، از الزامات موفقیت در آن رشته به شمار می رود. در مورد رشته ی سینما نیز داشتن شم هنری، علاقه به تجربیات هنری و استعداد ذاتی جزء عواملی هستند که نقش تعیین کننده و بی بدیل برای موفقیت در این رشته ایفا می کنند.

اگر فردی مشخصات زیر را داشته باشد، انتخاب این رشته می تواند گزینه ی مناسبی برایش محسوب شود.

این ویژگی ها عبارت اند از:

اطلاعات عمومی هنر

آشنایی با عکاسی

روحیه اجتماعی قوی

داشتن قدرت بیان خوب

خلاقیت ذهنی بالا

تسلط بر زبان و ادبیات فارسی

نحوه تحصیل در رشته سینما

اگر دانش آموزی، علاقه به تحصیل در رشته سینما داشته باشد، ابتدا باید امتیاز لازم هدایت تحصیلی را بدست بیاورد؛ اگر از لحاظ امتیاز مشکلی نباشد، می تواند برای پایه دهم از بین شاخه فنی و حرفه ای و رشته های هنر این رشته را انتخاب کند.

دانش آموزانی که در این رشته به ادامه تحصیل می پردازند، باید از همان سال دهم برای کنکور هنر آماده شوند.

توجه به این نکته ضروری است که رشته ی هنر در همه هنرستان ها ارائه نمی شود و تنها هنرستان های خاصی این رشته را دارند که شاید در همه‌ی مناطق موجود نباشد.

پذیرش بدون کنکور رشته سینما

نحوه پذیرش در این رشته برای دانشگاه به دو صورت است و امکان پذیرفته شدن هم به صورت با آزمون و هم بدون آزمون وجود دارد.

ضریب دروس در کنکور هنر برای درس های خلاقیت تصویری، تجسمی و خلاقیت نمایش، 4 و 2 است. اگر داوطلبی قصد داشته باشد در یکی از دانشگاه های برتر در رشته سینما تحصیل کند، باید رتبه ۲۰۰۰ را در کنکور سراسری به دست آورد.

از جمله مهم ترین دانشگاه هایی که رشته سینما را ارائه می دهند، عبارتند از:

پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

دانشگاه هنر تهران

دانشگاه سوره

دانشگاه صدا و سیما

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه پارس تهران

در حال حاضر امکان پذیرش بدون کنکور این رشته در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی وجود دارد، که شما با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۱، می توانید نسبت به این دانشگاه ها اطلاعات لازم را کسب نمایید.

لازم به ذکر است در کنکور سراسری، هر داوطلب می تواند شانس پذیرش خود را در دو گروه رشته های با کنکور و بدون کنکور امتحان کند، اما در نهایت مجاز به انتخاب و تحصیل در یکی از رشته های پذیرفته شده می باشد.

رشته های بدون کنکور گروه آزمایشی هنر 
مقطع کارشناسی
فرش مرمت آثار تاریخی هنر اسلامی باستان شناسی
نقاشی ایرانی مجسمه سازی آهنگ سازی کارگردانی تلویزیون
صنایع دستی مرمت بناهای تاریخی هنرهای صناعی طراحی صنعتی
ارتباط تصویری عکاسی نقاشی بازیگری
نمایش عروسکی طراحی پارچه طراحی لباس سینما
نوازندگی موسیقی ایرانی کتابت و نگارگری ادبیات نمایشی طراحی صحنه
تلویزیون و هنرهای دیجیتالی طراحی و ساخت طلا و جواهر
مقطع کاردانی
گرافیک حفاظت و مرمت آثار تاریخی انیمیشن هنر سفالگری
باستان شناسی طراحی پوشاک

گرایش های رشته سینما

دانشجویانی که مشغول به تحصیل در این رشته می شوند، در ابتدای تحصیل خود بدون گرایش هستند. انتخاب گرایش بعد از یک یا دو سال تحصیل در این رشته امکان دارد.

در زیر لیست گرایش های این رشته و توضیح مختصری از آنها آورده ایم.

تدوین

به آخرین مرحله تولید فیلم تدوین گفته می شود؛ در واقع در تدوین شکل نهایی فیلم بدست خواهد آمد. به شخصی که کار تدوین را بر عهده دارد، تدوینگر می گویند.

وظیفه ی تدوینگر در گذشته فقط مرتب کردن و حذف برخی از سکانس ها بود ولی امروزه وظیفه ی آنها ایجاد ساختار مفهومی فیلم است. تدوینگر سکانس ها و صحنه ها را مرتب می کند.

علاوه بر آن پس از تنظیم صدا آنها را با تصاویر هماهنگ می کند.

فیلمنامه نویس

اولین مرحله برای فرآیند تولید فیلم، نوشتن فیلمنامه ی آن است. فیلمنامه یک داستان است که توضیح صحنه ها و جزئیات را برای ساخت فیلم در بر دارد.

در فیلمنامه شخصیت ها، صحنه ها، موسیقی، مکان‌ها و تمام جزئیات لازم به طور کامل وجود دارد.

کارگردانی

مهم ترین شخص در تولید یک فیلم کارگردان و مهم ترین وظیفه، وظیفه ی کارگردانی است. می توان گفت که مسئول اصلی ساخت یک فیلم کارگردان آن است. وظیفه ی اصلی یک کارگردان حفظ موضوع اصلی فیلم در تمامی مراحل ساخت فیلم از جمله مرحله پیش تولید، تولید و پس از تولید است.

یک کارگردان علاوه بر برنامه ریزی برای ساخت فیلم، باید بر ساخت آن نظارت داشته باشد. کارگردان دستورالعمل های لازم را به بازیگران و کلیه دست اندرکاران فنی تولید ارائه می دهد و علاوه بر آن تصویری هنری و فنی به فیلم می بخشد.

ارتباط کارگردان فیلم از آغاز تا انتهای فرآیند تولید و ساخت فیلم با تمامی عوامل فیلم شامل فیلمنامه نویس، تهیه کننده، بازیگران، تدوینگر، صداگذار و… بسیار نزدیک است.

فیلم برداری

به تصویر کشیدن یک فیلم، از طریق فرایند فیلم برداری آن انجام می شود. تمامی صحنه های یک فیلم که توسط بازیگران انجام می شود با استفاده از انواع دوربین ها ثبت می گردد. همزمان با فیلم برداری کارهای صدابرداری، نورپردازی، کارگردانی و بازیگری به طور همزمان انجام می گیرد.

به شخصی که وظیفه ی ثبت سکانس ها را بر عهده دارد، فیلم بردار گفته می شود. اکثر پروژه های فیلم سازی به این صورت است که شخصی با عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت می کند و سایر عوامل از جمله فیلم بردار، مسئول دوربین و دستیاران فیلم بردار زیر نظر آن شخص مشغول به کار هستند.

ادامه تحصیل در رشته سینما

این رشته تنها برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، دوره دکترا برای این رشته به زودی راه اندازی خواهد شد.

دانشگاه‌های پذیرنده‌ی دانشجو در رشته بازیگری

در ادامه لیست تمامی دانشگاه‌ها به همراه ظرفیت آنها و نحوه‌ی پذیرش را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه های پذیرنده رشته ی بازیگری
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه تهران تهران بازیگری زن – مرد ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه زابل سیستان و بلوچستان بازیگری زن – مرد ۳۵
نوبت دوم با آزمون دانشگاه زابل سیستان و بلوچستان بازیگری زن – مرد ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه شهید بابا آزمون – کرمان کرمان بازیگری زن – مرد ۲۵
نوبت دوم با آزمون دانشگاه شهید بابا آزمون – کرمان کرمان بازیگری زن – مرد ۲۵
روزانه با آزمون دانشگاه با آزمون – تهران تهران بازیگری زن – مرد 8
نوبت دوم با آزمون دانشگاه با آزمون – تهران تهران بازیگری زن – مرد 4
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی سپهر – اصفهان اصفهان بازیگری زن – مرد ۶۰
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمال الملک – نوشهر مازندران بازیگری زن – مرد ۶۰
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگانی – گرگان گلستان بازیگری زن – مرد ۶۰
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی نبی اکرم(ص) – تبریز آذربایجان شرقی بازیگری زن – مرد ۶۰

فرصت های شغلی رشته سینما

افراد که در این رشته تحصیل کرده اند، پس از فارغ التحصیلی و مدت کوتاهی تجربه کاری می توانند در زمینه های زیر مشغول به کار شوند:

دستیار فیلم بردار

دستیار کارگردان

ساخت فیلم با عوامل غیر حرفه ای و حرفه ای

دستیار تدوین و نورپردازی

کارگردان سینما

طراحی و نقاشی صحنه

تولید برنامه های سینما

نویسنده فیلمنامه

طراحی گریم و ماسک در سینما

مدرس در فرهنگسراها، مراکز هنری و آموزشی

شرایط بورسیه رشته سینما

کسب بورسیه تحصیلی سینما، از مراکز آموزشی خارج از کشور برای فارغ التحصیلان که دارای مدرک دیپلم و کارشناسی هنر باشند، امکان پذیر می باشد.از جمله شرایط لازم برای ارائه بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی به این افراد علاقه مند به دنیای سینما، فیلمسازی و کاربرد تکنولوژی در سینما، داشتن مدرک آزمون آیلتس است. البته لازم به ذکر است روش های ادامه تحصیل در رشته سینما متنوع است و به دو بخش مطالعاتی – تحقیقاتی (نظری) و فیلمسازی (عملی) تقسیم بندی می شوند.

  • بخش مطالعاتی – تحقیقاتی

این بخش شامل تاریخ، نظریه ها، علوم ارتباطات، نقد و تحلیل و… سینما رو شامل می شود، که معمولا به صورت نظری می باشد و فارغ التحصیلی بر اساس ارائه پروپوزال و پایان نامه صورت می گیرد.

  • بخش فیلمسازی 

این بخش هم گستردگی زیادی دارد و بیشتر به جنبه های عملی و کاربردی می پردازد و شامل رشته هایی نظیر تهیه کنندگی، مدیریت تولید، طراحی تولید، نویسندگی، کارگردانی، مستند سازی، برنامه سازی تلویزیونی، طراحی صحنه، جلوه های ویژه و انیمیشن می باشد. علاوه بر این در برخی از دانشگاه ها، مجموعه کلی از این عناوین را تحت عنوان Film-making معرفی می کنند.

در حالت کلی شما در صورت برخورداری از معدل بالای ۱۶ و نمرات بالای آیلتس، این شانس را دارید تا با ارسال رزومه خود برای دانشگاه های خارج از کشور شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی این دانشگاه ها امتحان کنید.

مدت زمان تحصیل در رشته سینما

مدت زمان تحصیل در کشورهای مختلف، متفاوت است.

به عنوان نمونه کارشناسی ارشد فیلمسازی در بعضی از دانشگاه های انگلیس، یکساله می باشد و این در حالی است که در بیشتر دانشگاه های آمریکا، 3 ساله و به صورت MFA (Master of Fine Arts) در نظر گرفته می شود؛ بدین معنی که این رشته ها مقطع بالاتر ندارند و اگر داوطلبی قصد داشته باشد تا در مقطع دکتری تحصیل کند، باید رشته متفاوت یا مشابهی را انتخاب کند.

بهترین کشور برای تحصیل در رشته سینما

همانطور که اشاره کردیم، رشته سینما در گرایش های مختلفی ارائه می شود و متقاضیان می توانند با توجه به علاقه خود در یکی از گرایش ها، به ادامه تحصیل بپردازند.

دوره کارشناسی در این رشته مانند رشته های دیگر 4 سال است و کارشناسی ارشد نیز 2 سال به طول می انجامد. توجه داشته باشید که دوره های مؤسسات خصوصی در کشوهای مختلف ممکن است بیشتر و یا کم تر از 4 سال باشد.

از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته سینما، می توان به کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، بلژیک و ایتالیا اشاره کرد که هر ساله بورسیه های مختلفی را برای ادامه تحصیل داوطلبان این رشته ارائه می کنند.

درآمد رشته سینما

درآمد این رشته ثابت نیست. در مورد بازار کار این رشته گفتیم که امکان فعالیت در حوزه های مختلفی در این رشته وجود دارد و درآمد هر فرد متناسب با حوزه ی فعالیتش است. همچنین هر کار یا پروژه ای بسته به شرایط آن درآمد خاص خودش را دارد.

برای مثال میزان دریافتی یک بازیگر با یک فیلمبردار متفاوت است و به طور جزئی تر بازیگران هم حقوقشان با یکدیگر تفاوت دارد. همینطور در مورد یک فیلمبردار اگر بصورت پروژه و قراردادی کارد کند درآمدش متناسب با کار و قراردادی است که به توافق رسیده است و یا اگر بصورت مستقل مشغول به فعالیت در آتلیه باشد باز درآمد او متفاوت است.

پس نتیجه می گیریم که میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته را به طور دقیق نمی توان مشخص کرد و به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما به طور متوسط بخواهیم بگوییم درآمد یک فارغ التحصیل رشته سینما بین دو میلیون تا ده میلیون تومان در ماه می تواند متغیر باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا در خصوص رشته سینما اطلاعاتی را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم، چنانچه نیاز به دریافت راهنمایی یا مشاوره انتخاب رشته و شرایط آن داشتید، با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مجرب این مجموعه در کمترین زمان ممکن شما را راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

امکان یافتن شغل مناسب در رشته ی سینما وجود دارد؟

در هر رشته ای که به آن علاقه داشته باشید و برای آن به اندازه کافی تلاش کنید، موقعیت شغلی مناسبی به دست خواهید آورد.

رشته ی سینما در تمام هنرستان ها ارائه می شود؟

خیر؛ فقط در برخی از هنرستان های خاص این رشته وجود دارد.

درآمد رشته ی سینما خوب است؟

میزان درآمد بستگی به حوزه ی فعالیت کاملاً متفاوت است، که در یک بخش جدا در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

همه چیز درباره ی رشته ی سینما

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره در زمینه همه چیز درباره ی رشته ی سینما

از مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه
با تلفن همراه

در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید


به اشتراک بگذارید










مهم‌ترین اصطلاحات سینمایی که باید بدانید

سینما هم مانند هر رشته دیگری برخی اصطلاحات تخصصی دارد. اصطلاحات سینمایی معمولاً در دو بخش علمی و مصطلح طبقه‌بندی می‌شوند.

ما در این مطلب به سراغ اصطلاحات سینمایی مصطلح رفتیم که در بین عوامل و اهالی سینما رایج هستند.

 

خواندن و یادگیری این اصطلاحات سینمایی برای افرادی که به سینما، خواندن فیلم‌نامه و حتی نقد فیلم علاقه دارند می‌تواند مفید باشد. پس اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به سینما هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید.


مجموع بازدید : 1895
زمان مطالعه : 7
مهم‌ترین اصطلاحات سینمایی که باید بدانید

میزانسن

یکی از اصطلاحات سینمایی مهم، میزانسن است. میزانسن اولین بار از تئاتر وارد سینما شده است و مفهوم آن، همه عناصری است که در قاب مشاهده می‌شود. با این تعریف می‌توان گفت که طراحی صحنه، لباس، دکور، نورپردازی و… یک صحنه میزانسن است.

دکوپاژ

یکی از وظایف مهم و اصلی کارگردان است که قبل از فیلم‌برداری انجام می‌شود. دکوپاژ کردن یک صحنه شامل انتخاب محل قرارگیری دوربین، نحوه حرکت آن، نوع نورپردازی و زاویه آن، اندازه نما، دیالوگ‌ها و… می‌شود. دکوپاژ در واقع به تصویر در آوردن فیلم‌نامه است.

کِلاکت

ابزاری است که منشی صحنه روی آن اطلاعات مهم مثل: شماره سکانس، پلان، برداشت، نام کارگردان، فیلم‌بردار و… را یادداشت می‌کند. معمولاً قبل از هر برداشت هم آن را مقابل دوربین می‌گیرد و اطلاعات مهم را با صدای رسا می‌خواند.

منشی صحنه

منشی صحنه در طول فیلم‌برداری نظارت می‌کند تا همه نماها آن‌گونه ضبط شود که در برگ دکوپاژ مشخص شده است. وظیفه دیگر منشی صحنه حفظ راکورد است.

کات دادن کارگردان

کات دادن کارگردان از آن اصطلاحات سینمایی است که حتماً آن را شنیده‌اید. کارگردان بعد از تمام‌شدن برداشت، کات می‌دهد تا سراغ ضبط پلانی دیگر بروند یا همان پلان را دوباره ضبط کنند.

راکورد

راکورد هم جزو اصطلاحات سینمایی تخصصی است. راکورد که از موسیقی به سینما واردشده، به معنای هماهنگی مجدد است. حفظ راکورد در میزانسن، دیالوگ و… اهمیت دارد و حفظ و ایجاد هماهنگی جزو وظایف منشی صحنه است.

برداشت

 به‌صورت ساده از زمان شروع به ضبط دوربین تا زمان قطع ضبط، هرچند ثانیه که باشد، یک برداشت محسوب می‌شود. هر نما یا پلان ممکن است در چند برداشت ضبط شوند.

کات یا Cut

 کات همان برش تصاویر است. در تدوین فیلم ممکن است صحنه‌ای از چند قسمت برش بخورد.

راف کات یا Rough Cut

مرحله ابتدایی از تدوین فیلم است. در این مرحله، صحنه‌های فیلم‌برداری شده را بر اساس خط داستانی فیلم به همدیگر می‌چسبانند؛ بدون آنکه تغییری خاص انجام شود.

فاین کات یا Fine Cut

مرحله نهایی تدوین فیلم است که در این مرحله فیلم سروشکل یافته و ریتم پیدا می‌کند.

جامپ کات یا Jump Cut

 برش نادرست که هنگام تماشای فیلم احساس پرش به مخاطب دست می‌دهد.

ژانر یا Genre

 گونه یا ژانر فیلم‌ها را بر اساس شباهت‌های موضوعی یا داستانی‌شان دسته‌بندی می‌کنند. در سینما چند ژانر اصلی داریم که هرکدام به زیرژانرهایی تقسیم می‌شوند. برخی از ژانرهای اصلی شامل اکشن، درام، کمدی، ترسناک و… است.

 پلان، نما یا شات

 کوچک‌ترین بخش در ساختار فیلم است. نما به دو بخش تقسیم می‌شود: Master Shot و Specific Shot.

نمای مادر یا Master Shot

شامل نمای عمومی یک صحنه می‌شود. مثل فضای خانه.

نمای خاص یا Specific Shot

شامل نمای بخشی از خانه می‌شود. مثلاً وقتی در خانه را می‌بینیم یک نمای خاص است.

سکانس

 یک سکانس از چند پلان تشکیل می‌شود.

پلان سکانس

از جمله اصطلاحات سینمایی معروف است. در تاریخ سینما فیلم‌هایی هستند که در یک پلان، بدون کات فیلم‌برداری شده‌اند که به این فیلم‌ها اصطلاحاً پلان سکانس می‌گویند.

اکستریم کلوز آپ یا Extreme Close-Up

 نمای بسیار نزدیک را می‌گویند. این نما روی جزئیات ریز تمرکز دارد و اکثراً از آن برای نشان‌دادن حالت چشم‌ها یا دهان استفاده می‌شود.

کلوز آپ یا نمای بسته (Close-Up)

نمای بسته نمایی از گردن تا بالای سر است. از کلوز آپ برای نشان‌دادن بهتر حالت یا میمیک صورت استفاده می‌شود. چون در این نما عکس‌العمل و احساسات بازیگر به‌خوبی دیده می‌شود.

مدیوم کلوز آپ  یا Medium Close-Up

این نما بین نمای کلوز آپ و مدیوم شات قرار دارد. در این نما از سینه به بالای بازیگر در قاب دیده می‌شود.

مدیوم شات یا Medium Shot

در این نما که رایج‌ترین نما است از کمر به بالای بازیگر را مشاهده می‌کنیم. این نما جزو رایج‌ترین اصطلاحات سینمایی است که احتمالاً آن را زیاد شنیده باشید.

کابوی شات یا Cawboy Shot

زمان پیدایش این نما، همان گونه که از اسمش پیداست برمی‌گردد به سینمای وسترن دهه 40 میلادی. این نما از ران پا به بالا را نمایش می‌دهد.

مدیوم لانگ شات یا Medium Long Shot

نمای بین فول‌شات و کابوی شات است. در این نما بازیگر از زانو به بالا نشان داده می‌شود.

فول‌شات یا Full Shot

 این نما قصد دارد عمل بازیگر را نشان دهد. به همین خاطر از نوک پا تا سر بازیگر قاب را پر می‌کند تا کل بدن بازیگر دیده شود.

لانگ شات یا Long Shot

در این نما هم کل بدن بازیگر در قاب دیده می‌شود و هم نمای کلی محلی که در آن قرار دارد. این نما نسبت به نمای اکستریم لانگ شات تمرکز بیشتری روی بازیگر دارد.

اکستریم لانگ شات یا Extreme Long Shot

در این نما تمرکز روی محیط یا محل وقوع حادثه است تا بازیگر. در بخش کوچکی از قابی که اکستریم لانگ شات است، بازیگر دیده می‌شود اما بخش بزرگی از قاب را محیط پر می‌کند.

زاویه بالا یا High Angle

در این نما موضوع از بالا نمایش داده می‌شود و حس ترسیده یا ضعیف بودن را به مخاطب القا می‌کند.

زاویه پایین یا Low Angle

در این نما موضوع از پایین فیلم‌برداری می‌شود که حس قدرتمند بودن را به مخاطب می‌دهد.

نمای روی شانه یا Over The Shoulder

این نما محبوب‌ترین نما هنگام ضبط گفت‌وگوی دو نفر است که از پشت شانه فرد نزدیک به دوربین فیلم‌برداری می‌شود.

POV یا Point Of View

برای نشان‌دادن زاویه دید یکی از شخصیت‌های فیلم مورداستفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا مخاطب حس همدردی بیشتری با بازیگر داشته باشد.

آداپته یا Adaptation

 اقتباس از آثار دیگران مانند داستان، نقاشی یا… را آداپته یا اقتباس می‌گویند.

آرک یا Arc

نوری عظیم و سفیدرنگ است که معمولاً در نورپردازی صحنه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

آنونس یا Previw

آنونس هم جزو اصطلاحات سینمایی است که حتماً آن را شنیده‌اید. آنونس، فیلم کوتاهی است که برای معرفی یک فیلم ساخته می‌شود.

اپیزود یا Episode

هر قسمت از یک فیلم یا سریال چند قسمتی را اپیزود می‌گویند.

استودیو یا Studio

 فضای بسته‌ای است که مشابه مکان‌های فیلم بازسازی می‌کنند.

اکشن یا Action

 دستوری که از طرف کارگردان برای شروع حرکت بازیگر صادر می‌شود.

بدل‌کار

شخصی ماهر و کاربلد است که در صحنه‌های خطرناک به‌جای بازیگر بازی می‌کند.

تراولینگ

حرکت دوربین روی ریل به سمت عقب یا جلو را می‌گویند.

پن یا Pan

حرکت دوربین به سمت راست یا چپ در محور افقی را پن کردن دوربین می‌گویند.

تیلت یا Tilt

حرکت دوربین به سمت بالا یا پایین در محور عمودی را تیلت می‌گویند.

دالی این یا Dolly In

 اگر دوربین روی ریل یا یک محور متحرک به سمت موضوع و رو به‌ جلو حرکت کند، دالی به جلو انجام می‌شود.

دالی اوت یا Dolly Out

برعکس دالی این است. یعنی زمانی که دوربین روی محور یا ریل از موضوع دور شود، دالی اوت انجام می‌شود.

دالی زوم یا Dolly Zoom

 یکی از اصطلاحات سینمایی خاص است. این حرکت در واقع یک افکت تصویری ایجاد می‌کند و به مخاطب حس سرگیجه می‌دهد. وقتی دوربین در حال دالی این یا دالی اوت به سمت موضوع است هم‌زمان فرایند زوم هم اتفاق می‌افتد.

زوم این یا Zoom In

جزو حرکات اپتیکی دوربین است که لنز دوربین به موضوع نزدیک می‌شود.

زوم اوت یا Zoom Out

 در این حالت لنز دوربین به‌آرامی از موضوع یا بازیگر دور می‌شود.

تدوین یا Edit

مرحله‌ بعد از فیلم‌برداری است که در آن برش‌های فیلم را بر اساس سیر داستانی فیلم‌نامه به همدیگر می‌چسبانند.

تهیه‌کننده

مسئولیت کل فیلم برعهده تهیه‌کننده است. این فرد مسئول همه امور اداری، مالی و هماهنگی با عوامل مختلف است.

جلوه‌های ویژه

از طریق جلوه‌های ویژه می‌توان صحنه‌هایی غیرواقعی در فیلم را نمایش داد. مثلاً صحنه‌های آتش‌سوزی، انفجار و… .

تروکاژ

 مشابه جلوه‌های ویژه است.

سناریو

سناریو یا فیلم‌نامه، متنی است که بدون جزئیات فنی نوشته می‌شود و فیلم از روی آن ساخته می‌شود.

صداگذاری

صدایی که بعد از فیلم‌برداری و هنگام تدوین به فیلم اضافه می‌شود را صداگذاری می‌گویند. برای صداگذاری باید از میکروفون‌های حرفه‌ای استودیویی استفاده شود تا صدا کمترین میزان نویز و بالاترین مقدار وضوح و شفافیت را داشته باشد. طبیعتا برای خرید میکروفون های استودیویی به‌خاطر کاربری حرفه‌ای که دارند هزینه بیشتری هم صرف می‌شود.

صدابردار

 کسی است که صدای فیلم را هنگام فیلم‌برداری ضبط می‌کند.

فلاش‌بک یا FlashBack

در فیلم به معنی بازگشت به گذشته است. فلاش‌بک روشی برای دادن اطلاعات از گذشته به مخاطب محسوب می‌شود.

فلاش فوروارد یا FlashForward

 برعکس فلاش‌بک و ارجاع به آینده است.

دیزالو یا Dissolve

در این حالت تصویر به‌آرامی محو می‌شود و تصویر جدید جایگزین آن می‌شود.

فیداین یا Fade In

 ظاهرشدن تدریجی تصویر را فیداین می‌گویند.

فیداوت یا Fade Out

 محو شدن تدریجی تصویر است.

لوکیشن یا Location

 محل یا موقعیتی که در آن فیلم‌برداری انجام می‌شود. این محل یا داخلی مثلاً داخل خانه است یا خارجی مثل خیابان.

نورپردازی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلم‌برداری است. نوع نور، زاویه تابش نور و… در روایت داستان فیلم بسیار مهم است.

بوم

میله‌ای است که میکروفن روی آن نصب می‌شود تا هنگام صدابرداری داخل کادر دیده نشود.

تیتراژ

 بخش ابتدایی یا انتهایی فیلم که در آن به معرفی عوامل فیلم می‌پردازند.

اتالوناژ

 از اصطلاحات سینمایی و به معنی اصلاح رنگ در مرحله نهایی تدوین است.

پرده سینما

 دیواری است که فیلم روی آن نمایش داده می‌شود.

شرکت پخش

شرکتی که پس از ساخت فیلم کار توزیع و پخش آن را در سینماهای داخلی و خارجی را برعهده می‌گیرد.

ما در این مطلب برخی از اصطلاحات سینمایی مهم را توضیح دادیم. اگر شما هم فکر می‌کنید اصطلاحی است که در این لیست نیامده، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما و بقیه دوستان به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید / عمومی

فرمت WebP چیست و چطور به سایر فرمت‌ها تبدیل کنیم؟
عکاسی صنعتی چیست و از کجا شروع کنیم؟
دوربین عکاسی چگونه کار می‌کند؟


حرفه ای در سینما که مسئول نمایش تصویر به بهترین نحو است در حل جدول کلمات چیست؟ جواب این معما را در ماگرتا می خوانیم.

⭕️ اگر به پاسخ معمای دیگری نیاز داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه از ما بپرسید، کارشناسان ما و یا سایر کاربران پاسخگوی شما خواهند بود.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا