آموزش

مقالات آزمون لیسنینگ آیلتس

اولین بخش آزمون آیلتس، آزمون لیسنینگ یا همان بخش شنیداری آزمون می باشد. در مقاله صفر تا صد لیسنینگ، با تعداد بخش های آزمون، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، انواع سوالات و نحوه نمره دهی آشنا شدید. برای مطالعه مجدد این موارد می توانید به این مقاله مراجعه کنید. در ادامه، ما به جزئیات بیشتری از این آزمون خواهیم پرداخت تا با بخش های لیسنینگ آیلتس و نکات کلیدی لیسنینگ آیلتس آشنا شوید.

معرفی بخش های لیسنینگ آیلتس: بخش اول

در این بخش، با ۱۰ سوال از نوع «جای خالی را پر کنید» (fill-in-blanks) مواجه خواهید شد. در برخی آزمون ها نمونه هایی از سوالات «چندگزینه ای» (MCHQ) نیز مشاهده می شود.

بخش اول ازمون لیسنینگ آیلتس، مکالمه بین دو نفر در مورد موضوعات روزمره و عادی از جمله رزرو بلیط، رزرو اتاق هتل، اجاره ماشین و … خواهد بود. در ابتدای فایل صوتی آزمون، موضوع مکالمه ای که ارائه خواهد شد، عنوان می گردد. برای مثال شما در ابتدای فایل صوتی بخش اول می شنوید:

 


همانطور که می بینید، به شما فرصت داده می شود تا سوالات 1 تا 5 را بررسی کنید. سپس فایل صوتی مربوط به سوالات 1 تا 5 آزمون پخش می شود. بعد به شما زمان می دهند سوالات 6 تا ۱۰ را بخوانید:

 

در ادامه، فایل صوتی مربوط پخش می شود.

معرفی بخش دوم آزمون لیسنینگ

در این بخش، یک نفر راجع به موضوعات کلی، روزمره و عادی صحبت می کند.

برای مثال، هنگام شروع بخش دوم خواهید شنید:

 

مشابه بخش اول، در ابتدا موضوع عنوان می شود و برای پنج سوال اول به شما زمان داده می شود تا به بررسی سوالات بپردازید. سپس، فایل صوتی آزمون پخش می شود. در ادامه سوالات ۱۶ تا ۲۰ ارائه می گردد.

معمولا سوالات “چهار گزینه ای” در این بخش قرار می گیرند و این امکان وجود دارد که سوالات “جای خالی را پر کنید” نیز داشته باشد. در این بخش نیز با ۱۰ سوال مواجه خواهید شد.

معرفی بخش سوم آزمون

شاید به جرات می توان گفت، بیشترین چالشی که شما در آزمون لیسنینگ با آن مواجه خواهید شد، در بخش سوم می باشد. در این بخش دو یا سه نفر با هم صحبت می کنند. بحث در مورد موضوعات اکادمیک خواهد بود و هرکدام نظرات مختلفی ارائه می دهند.

سوالات عمدتا “چهار گزینه ای” (MCHQ) و گاها سوالات “جای خالی را پر کنید” (Gap Filling) خواهد بود. بخش سوم به این صورت آغاز می شود:

 

و در ادامه فایل صوتی مربوط به سوالات ۲۴ تا ۳۰ پخش خواهد شد.

معرفی بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس

در آخرین بخش آزمون لیسنینگ، یک نفر در مورد موضوعی آکادمیک صحبت می کند. تفاوت عمده این بخش با سه بخش قبلی، نبود وقفه بین سوالات خواهد بود. برخلاف سه بخش قبل که سوالات در دو قسمت ارائه می شد، در بخش چهارم کل فایل صوتی به یک بار پخش می شود و شما باید هر ده سوال این بخش را پشت سر هم پاسخ دهید. برای آشنایی با نحوه آغاز بخش چهارم به فایل صوتی زیر گوش دهید:

 

درجه سختی بخش های آزمون لیسنینگ آیلتس

درجه سختی سوالات بر مبنای سطح لغات، میزان بکارگیری کلمات مترادف و پارافریزها، موضوع و طول سوال سنجیده می شود. از این رو، ساده ترین سوالات سطح لغات ساده تری دارند، کلمات به کار رفته در فایل صوتی و سوالات برگه تقریبا مشابه اند، به طوریکه مترادف و پارافریز چندانی به کار نمی رود؛ موضوع ساده تری به کار رفته و طول سوال کوتاه می باشد.

درجه سختی سوالات بخش لیسنینگ به ترتیب می باشد. یعنی اولین بخش، ساده ترین سوالات و آخرین بخش دشوارترین سوالات را خواهد داشت.

نکات کلیدی در آزمون لیسنینگ آیلتس

  • توجه داشته باشید، در آزمون لیسنینگ، سوالات و پاسخ آنها در فایل صوتی به ترتیب می آیند.
  • کلمه را بدون غلط املایی در پاسخ نامه وارد کنید. شما تنها زمانی نمره سوال را خواهید گرفت که پاسخ تان را با spelling صحیح وارد پاسخنامه کنید.
  • به تعداد کلمات خواسته شده در سوال توجه کنید. برای مثال اگر در صورت سوال آورده شده (No more than three words and/or a number) شما در هفت حالت می توانید پاسخ را وارد کنید: یک کلمه؛  2. دو کلمه؛  3. سه کلمه؛ 4. یک کلمه و یک عدد؛ 5. دو کلمه و یک عدد؛ 6. سه کلمه و یک عدد؛ 7. تنها یک عدد
  • با توجه به اینکه لهجه های مختلفی در آزمون لیسنینگ بکار می رود، با گوش دادن زیاد برای شنیدن هر لهجه ای آماده باشید.
  • در آزمون شنیداری، باید ذهنتان کاملا آماده باشد. همزمان گوش کنید، پاسخ را یادداشت کنید، به فایل صوتی گوش دهید و پاسخ سوال بعدی را پیدا کنید.
  • کلید موفقیت در آزمون لیسنینگ، توانایی شما در یافتن لغات هم معنی و پارافریز کردن می باشد.

در این مقاله، شما با بخش های لیسنینگ آیلتس و نحوه آغاز هر بخش آشنا شدید. به فاکتورهای تعیین کننده ی درجه سختی سوالات لیسنینگ پرداختیم. نکات کلیدی لیسنینگ آیلتس را ارائه کردیم.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا