آموزش

مقاله جدید اسپیکینگ آیلتس


در مقاله صفر تا صد اسپیکینگ، با کلیت آزمون اسپیکینگ آیلتس آشنا شدید. در مقاله بخش اول اسپیکینک آیلتس نیز به جزئیات آن بخش پرداختیم. در این مقاله، ما به ساختار، زمان بندی و به کارگیری مهارت ها در بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس می پردازیم.

مدت زمان بخش دوم اسپیکینگ آیلتس

یک دقیقه نوت برداری، دو دقیقه صحبت در مورد موضوعات ارائه شده

در این بخش، کارت سوال با عنوان cue card به شما ارائه می شود. شما یک دقیقه زمان دارید تا در مورد موضوع روی کارت، نوت برداری کنید. خودکار/مداد و برگه یادداشت برداری توسط ممتحن به شما ارائه می شود. پس از پایان یک دقیقه، ممتحن پایان زمان نوت برداری را اعلام می کند و اکنون شما باید طی مدت دو دقیقه به سوالات ارائه شده در cue card پاسخ دهید. پس از اتمام دو دقیقه، ممتحن صحبت شما را قطع می کند و یک یا دو سوال دیگر مرتبط با سوالات ارائه شده در cue card از شما می پرسد. سپس وارد بخش سوم آزمون اسپیکینگ می شوید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در آزمون اسپیکینگ آیلتس، شما نمی توانید خودتان زمان را چک کنید. پس با تمرین زیاد، ذهن تان را آماده کنید تا بتوانید در این بخش، بدون توقف در مورد هر موضوعی به مدت دو دقیقه صحبت کنید.

نوع سوالات بخش دوم اسپیکینگ آزمون آیلتس

در کارت سوال بخش دوم، cue card، یک موضوع کلی ارائه می شود که سه یا چهار سوال مرتبط با آن در ادامه قرار می گیرد. معمولا سوالات در هفت حوزه اصلی ارائه می شوند: توصیف شخص، توصیف مکان، توصیف شیء، توصیف رویداد، توصیف فعالیت، توصیف علایق، و توصیف شغل.

برای مثال، cue card زیر را در نظر بگیرید:

چطور در بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس عملکرد مطلوبی داشته باشیم؟

همانطور که اشاره شد، مدت زمان پاسخ گویی به سوالات cue card دو دقیقه می باشد. شما باید توانایی پاسخ گویی کامل به سوالات ارائه شده در کارت سوال را داشته باشید. در این شرایط، عملکرد شما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوت برداری

اولین و موثرترین اقدام در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس، “نوت برداری” می باشد. از خودکار و کاغذ یادداشت برداری استفاده کنید و نوت بنویسید! نوت برداری، ذهن شما را برای ارائه مطلب آماده می کند. همچنین، با نگاه کردن به نوت در هنگام ارائه، ایده ها، جزئیات مورد نظر و ترتیب بیان آنها را فراموش نخواهید کرد.

ابتدا باید نوت برداری صحیح را یاد بگیرید. در نوت، جمله یا عبارت های طولانی بکار نبرید.  فقط از کلمات کلیدی استفاده کنید و ترتیب را رعایت کنید. درهنگام صحبت کردن، باید بتوانید از نوت های خود به درستی استفاده کنید. هنگام ارائه، به اندازه لازم به نوت های خود نگاه کنید تا در روند ارائه مطلب دچار مشکل نشوید و نکات کلیدی را فراموش نکنید.

روش نوت برداری بخش دوم اسپیکینگ آیلتس

شما باید در مدت زمان یک دقیقه نوت برداری کنید و خود را برای ارائه پاسخ آماده نماید.

قسمت اول کارت سوال یا (opening part) به یک موضوع کلی اشاره دارد. این قسمت نیاز به نوت برداری ندارد. در ادامه سه یا چهار سوال قرار دارد. شما باید برای هر سوال حداقل 2 تا 3 کلمه کلیدی یادداشت کنید. برای هر سوال حدودا ۱۵ ثانیه زمان بگذارید. با توجه به این که زمان تان محدود می باشد، برای نوت برداری حداکثر ۴۵ ثانیه صرف کنید. پانزده ثانیه باقی مانده را به جمع بندی بپردازید و خود را برای ارائه آماده کنید. برای جمع بندی یا (conclusion) نیازی به یادداشت برداری ندارید.

برای مثال تصور کنید یک داوطلب آیتلس در مورد cue card که در بالا آورده شد، این نت ها را یادداشت کرده است:

What it is: a small tablet; 4G; lightweight; convenient; waterproof

Where you plan to buy it: Amazon; major online retailer

What you need to do in order to buy this object: put aside some money; Amazon account; an address or post box

why you have decided to purchase this item: work in ample light and dim conditions

شروع ارائه مطلب در بخش دوم

با تمام شدن زمان نوت برداری، ممتحن به شما دو دقیقه زمان خواهد داد تا در مورد کارت سوال، صحبت کنید. شروع تأثیرگذاری داشته باشید. پرانرژی باشید و استرس به خود راه ندهید.

  • ارائه پاسخ به صورت داستان وار

روایت داستان گونه به شما کمک می کند تا روانی کلام تان افزایش یابد. در مورد موضوع ارائه شده، داستان وار صحبت کنید و سوالات ارائه شده در کارت سوال را به ترتیب پاسخ دهید اما مراقب باشید خود سوالات را تکرار نکنید.

  • تسلط به موضوع و کلمات آکادمیک

همانطور که اشاره شد، معمولا سوالات بخش دوم آزمون اسپیکینگ، در هفت حوزه اصلی، توصیف شخص، توصیف مکان، توصیف شیء، توصیف رویداد، توصیف فعالیت، توصیف علایق، و توصیف شغل، عنوان می شود. با تسلط بر این حوزه ها و یادگیری واژگان مربوط به هر حوزه، عملکردتان بسیار مطلوب خواهد بود. کلید موفقیت تان در این بخش، داشتن دامنه لغات گسترده می باشد.   

ویدیویی که در ادامه می بینید، مربوط به همان داوطلبی می باشد که در بالا نوت او را خواندیم. نمره این فرد 8 می باشد.

توجه کنید که فرآیند آزمون در بخش دوم به چه صورت انجام می شود. به این نکته نیز دقت کنید که داوطلب چطور از نوت هایی که برداشته در صحبت کردن خود استفاده می کند.

 

 

چه راهکارهایی برای کسب نمره بالا تر بکار بریم ؟

همانطور که در ویدیو بالا دیدید، هنگام پاسخ دهی به سوال، باید دقت زیادی در بکارگیری جملات داشته باشید.

  • اگر در زمان مشخص شده نوت برداری نکنید، هنگام پاسخ دهی عملکرد مطلوبی نخواهید داشت و عجیب نخواهد بود اگر نمره تان بین 5 تا 6 شود!
  • به خاطر داشته باشید، به ترتیب سوال ها را پاسخ دهید.
  • سعی کنید زمان جملات را درست به کار برید. برای مثال، اگر موضوع شما به زمان گذشته اشاره دارد و نیازمند ساختارهای زمانی گذشته می باشد، این روال را در طول گفتار حفظ کنید.
  • تلاش کنید در کل مدت زمان دو دقیقه صحبت کنید و نگران قطع گفتارتان توسط ممتحن نباشید. بدین منظور، هر سوال را با چند جمله پاسخ دهید. در هنگام ارائه پاسخ به هر سوال، جزئیات بیشتری اضافه کنید.
  • روی جواب های تان تمرکز کنید. عبارت ها و جمله های بکار رفته در کارت سوال را عینا تکرار نکنید.
  • ساختار گرامری، انتخاب واژه یا تلفظ صحیح در آزمون اسپیکینگ بسیار اهمیت دارد. اما اگر دچار مشکل شدید، خوداصلاحی راهکار مناسبی نیست. برای کسب نمره بالاتر روانی کلام را حفظ کنید و داستان تان را ادامه دهید. حتی در گفتار افرادی که نمره های بالای 8 دارند، اینگونه اشتباهات کوچک دیده می شود. پس نگران نباشید.

در این مقاله، بخش دوم آزمون اسپیکینگ معرفی شد. در این بخش، انتظار می رود که راجع به یک موضوع بتوانید به مدت 2 دقیقه بدون توقف صحبت کنید. به موضوع زمان آزمون و نوع سوالات آن پرداختیم و راهکارهایی برای داشتن عملکردی مطلوب در این بخش را ارائه کردیم.

از این مقاله چه نکته جدیدی یاد گرفتید؟ در کامنت برای ما بنویسید. نوشتن این نکته باعث می شود همیشه در ذهن شما باقی بماند!


مطالب بیشتر:

بخش اول آزمون اسپیکینگ

بخش اول اسپیکینگ آیلتس

 

بخش سوم آزمون اسپیکینگ

بخش سوم اسپیکینگ آیلتس


اهمیت تلفظ در آزمون اسپیکینگ آیلتس

در مقاله صفر تا صد اسپیکینگ، با چهار معیار سنجش آزمون اسپیکینگ آشنا شدید: روانی و انسجام، دامنه لغات، ساختارهای گرامری صحیح و متنوع و تلفظ. در این مقاله به معیار تلفظ صحیح در ارزیابی آزمون اسپیکینگ می پردازیم.

آیا «تلفظ» با «لهجه» فرق دارد؟

برخی افراد فکر می کنند «تلفظ» با «لهجه» یک معنای مشابه دارند. اما این دو کاملا تفاوت دارند.

تلفظ به معنای «ادای کلمه به شیوه ای قابل درک و پذیرفته شده توسط عموم می باشد که با یک لهجه خاص صحبت می کنند». با پیدا کردن کلمه در دیکشنری، شما می توانید از «تلفظ صحیح» کلمات مطمئن شوید.

لهجه، به «تفاوت های گفتاری ادای کلمه» اشاره دارد. در واقع، بر اساس نواحی مختلف یا مناطق مختلف، لهجه های مختلفی از یک زبان وجود دارد. برای مثال، زبان فارسی در شهرهای مختلف کشور با لهجه های متفاوتی بیان می شود که البته قابل درک توسط فارسی زبانان می باشد. زبان انگلیسی نیز به همین شکل لهجه های مختلفی دارد. در این بین، لهجه بریتانیایی و امریکایی معروف ترین لهجه ها هستند.

در آزمون اسپیکینگ، برای کسب نمره بالا از معیار تلفظ، شما باید کلمات را به گونه ای تلفظ کنید که به راحتی درک شود. در این آزمون، لهجه مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. صرفا، تلفظ صحیح کلمات و قابل درک بودن آنها دارای اهمیت می باشد. توجه داشته باشید، در صورت بیان کلمه با تلفظ اشتباه، وضوح گفتار پایین می آید. در این صورت، ممتحن قادر به درک کلمات ادا شده توسط شما نخواهد بود.

راهکار عملکرد بهتر تلفظ در اسپیکینگ آیلتس

برای کسب نمره مناسب از لحاظ تلفظ نیاز دارید روی موارد زیر تسلط پیدا کنید.

  • تسلط به تلفظ حروف

اولین قدم در یادگیری تلفظ صحیح کلمات، تسلط کامل بر صدای هر حرف می باشد. از جمله حروف پرچالش برای ما فارسی زبان ها می توان به th، w، v و حروف صدادار اشاره کرد. مثلا تلفظ حرف a در هرکدام از چهار کلمه زیر متفاوت می باشد.

bad; make, father; arise

یادگیری تلفظ صحیح این صداها نیاز به شنیدن زیاد و تمرین دارد. دیکشنری، بهترین منبع برای چک کردن تلفظ صحیح می باشد. در اکثر دیکشنری ها، تلفظ واژه به صورت آوانویسی جلوی کلمه قرار می گیرد. دیکشنری های صوتی نیز، تلفظ کلمات را به شکل صوتی ارائه می دهند. دیکشنری های آنلاین و نرم افزارهای دیکشنری معتبر نیز برای گوش دادن به تلفظ بسیار کاربردی می باشند.

  • وضوح در گفتار (Clarity of speech)

دومین موردی که می توان برای بهبود تلفظ کلمات اشاره کرد، وضوح در گفتار می باشد. به عبارت دیگر، “صدا به درستی تولید شود”. عوامل مختلفی باعث عدم وضوح گفتار می شوند. برای مثال، مشکلات فیزیکی در مجرای تولید آوا (دندان های نامرتب، مشکلات در فک، دهان یا بینی) باعث می شود صدای تولید شده وضوح کافی نداشته باشد و شنونده به طور کامل نتواند کلام را درک کند. اگر در تولید یک صدا دچار مشکل شده اید، تمرین جملاتی که یک صدا را چندین بار تکرار می کنند، به تقویت وضوح گفتار شما کمک خواهد کرد. برای مثال، صدای “ق” در فارسی به راحتی تولید نمی شود. تکرار عبارت “قوری گل قرمزی” تمرینی برای بهبود مهارت تولید این صدا می باشد. در انگلیسی، این گونه عبارت ها و جملات با عنوان “tongue twister” شناخته می شوند. برای مثال :

Peter Piper picked a peck of pickled peppers…..

تمرین این گونه جملات، باعث بهبود مهارت تولید آوا گردیده و وضوح گفتار را افزایش می دهد.

استرس کلمات در زبان انگلیسی

  • استرس کلمه (Word stress)

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود شما بتوانید تلفظ خوبی داشته باشید، یادگیری استرس کلمات می باشد. برای یادگیری استرس کلمات، مراجعه به دیکشنری یا شنیدن تلفظ افراد انگلیسی زبان، بهترین روش خواهد بود. مثلا در کلمه exciting استرس روی بخش دوم قرار می گیرد پس بخش دوم باید بلند تر ادا شود. عدم رعایت استرس درست کلمات باعث می شود وضوح کلام شما پایین بیاید.

  • استرس جمله (Sentence stress)

در زبان انگلیسی، درست ادا کردن استرس جمله نیز دارای اهمیت می باشد. در هر جمله فعل اصلی، اسامی، صفت ها، قیدها، افعال کمکی منفی، ضمایر ملکی، و کلمات پرسشی wh- بلندتر از سایر کلمات ادا می شوند. سایر کلمات مثل حروف اضافه، حروف تعریف، ضمایر فاعلی و فعل های tobe استرس نمی گیرند.

به مثال زیر توجه کنید:

Riding a motorˌcycle is more exciting than driving.

در این جمله کلمات زیرخط دار روی بخش پررنگ تر بلندتر ادا می شوند.

  • لحن یا زیروبمی (Intonation)

مورد دیگری که در افزایش توانایی تلفظ شما بسیار کمک کننده خواهد بود، لحن یا زیروبمی صدا (intonation) می باشد. لحن یا زیروبمی، بالا بردن یا پایین آوردن صدا، هنگام ادای جمله تعریف می شود. دو الگوی اصلی intonation، الگوی ()  falling  و الگوی rising (➚) می باشند.

جملات خبری، سوالی با کلمات پرسشی wh- دارای الگوی ()  falling هستند. برای مثال:

I never stay at home on the weekend. ()

What are you doing? ()

جمله های سوالی با پاسخ بله/خیرالگوی rising (➚) دارند. برای مثال:

Did you go out? (➚)

  • بیان کلمات به صورت عبارت و نه جدا از هم: Chunking

درنهایت، توانایی به کارگیری مهارت chunking موجب بهبود تلفظ شما خواهد شد. Chunking به صورت “ترکیب چندکلمه با هم و بیان آنها به صورت پشت سر هم” تعریف می شود. یعنی، برای اینکه تلفظ تان طبیعی تر باشد، کلمات را به جای اینکه جدا جدا بیان کنید، به صورت یک عبارت بگویید.

برای تمرین این مهارت، جمله­ی زیر را بخوانید:

The first thing that comes to mind is the car and this is because in my country a lot of people like to have luxury cars such as BMW and Audi to show their status.

حالا، بر اساس عبارت های مشخص شده به صورت chunk، جمله را دوباره بخوانید. دقت کنید که عبارات را تا علامت / پشت سر هم بخوانید بعد یک مکث خیلی کوتاه داشته باشید و به همین ترتیب عبارت بعدی را تا علامت / بدون مکث بخوانید.

The first thing that comes to mind is the car / and this is because / in my country / a lot of people / like to have luxury cars / such as BMW and Audi / to show their status.

مهارت chunking به شما کمک می کند تا عبارت ها را بهتر بیان کنید و جملات قابل درک باشند.

در این مقاله، ما به معیار ارزیابی تلفظ  (pronunciation) در آزمون اسپیکینگ اشاره کردیم. مهارت های تسلط به تلفظ حروف، وضوح در گفتار، به کارگیری استرس کلمه، استرس جمله، زیروبمی و بیان کلمات به صورت عبارت و نه جدا ازهم معرفی شد.

فراموش نکنید، برای یادگیری تمام مهارت هایی که در این مقاله معرفی شد، هرروز به زبان انگلیسی گوش کنید و جملات آن را عینا تکرار کنید. خودتان را غرق کتاب داستان های صوتی، پادکست ها، اخبار و فیلم کنید!

از این مقاله چه نکته جدیدی یاد گرفتید؟ در کامنت برای ما بنویسید. نوشتن این نکته باعث می شود همیشه در ذهن شما باقی بماند!

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا