علمی و پزشکی

علت بی حس شدن انگشت شست پای راست

بدن انسان دو سیستم عصبی دارد: سیستم اعصاب مرکزی و سیستم اعصاب محیطی. سیستم اعصاب مرکزی از مغز و نخاع تشکیل شده است و سیستم اعصاب محیطی شامل اعصابی است که به بقیه اندام بدن حس می دهد، از جمله اندام های انتهایی یعنی دست ها و پاها. سیستم گردش خون نیز مسئولیت تأمین اکسیژن و حس اندام را بر عهده دارد. بی حس شدن انگشتان شست پا معمولا به علت اختلال در سیستم اعصاب محیطی یا سیستم گردش خون رخ می دهد. بی حس شدن انگشتان پا عارضه ای است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این مساله نه تنها ممکن است توانایی راه رفتن شخص را تحت تاثیر قرار دهد، حتی ممکن است نشانه ای از بیماری هایی بسیار جدی تر باشد.

درمان بی حسی و خواب رفتن انگشتان پا

اگر کسی دچار خواب رفتگی انگشت شست پای خود شود و این حالت رو به بدتر شدن داشته یا با علائم دیگری همراه باشد، باید توسط یک دکتر مورد ارزیابی قرار گیرد. برای درمان بی حسی ای که ناشی از عدم تعادل هورمونی است، چند گزینه وجود دارد. به  طور کلی بهتر است در ابتدا با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، از قبیل مرطوبتر نگه داشتن بدن (با نوشیدن آب به اندازه کافی) ، بهبود کیفیت خواب و رژیم غذایی برای کمک به عملکرد بدن، شروع کنید. اگر نشانه ها بهبود نیافتند، ممکن است از درمان های گیاهی یا حتی داروهایی که برای کمک به رفع مشکل هورمونی اصلی تجویز می شوند استفاده نمایید.
اگر بی حسی ناشی از عوامل محیطی باشد، درآوردن کفش ها از پا و یا تغییر دادن وضعیت بدن می تواند برای بهبود سریع احساس سوزن سوزن شدن کافی باشد. اگر حالت کرختی پایدارتر باشد، علت ممکن است مربوط به مشکلات جریان خون باشد.  این مساله را می توان با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی مانند ورزش کردن وانجام حرکات کششی  بیشتر که جریان خون را در کل بدن افزایش می دهند بهبود داد. درمان برای گردش خون می تواند شامل ماساژ و طب سوزنی  نیز باشد.
فیزیوتراپی و کاردرمانی  نیز راه های دیگری برای درمان بی حسی و کرخ شدن انگشتان پا هستند.

در کلینیک فیزیوتراپی روش های زیادی برای درمان بی حسی انگشتان پا در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های 03132372301  تماس حاصل فرمایید.

علت بی حس شدن انگشتان پا چیست؟

هنگامی که انگشتانتان شروع به بی حس شدن ، یا احساس خارش و سوزش می کنند، ممکن است دشوار باشد که بفهمیم چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توان آن را متوقف کرد. اگر چه چندین دلیل برای ایجاد احساس خارش و سوزش در انگشتان پا وجود دارد، دانستن رایج ترین دلایل و راه های بهبود آن مشکلات می تواند به فرد کمک کند تا این سوزش و بی حسی را در انگشتانش متوقف کند. علل شایع عبارتند از:

کم خونی پرنیشیوس

بدن ما برای ساخت گلبول های قرمز سالم نیاز به ویتامین B12 دارد. بدون ویتامین B12 کافی، تولید گلبول های قرمز کاهش می یابد، و این منجر به یک بیماری به نام کم خونی پرنیشیوس می شود. ویتامین B12 ممکن است به دلایل مختلفی برای ساخت گلبول های قرمز خون در دسترس نباشد. این دلایل شامل فقدان ویتامین B12 کافی در رژیم غذایی، و جذب نادرست(ناچیز) B12 توسط بدن فرد به دلیل برخی بیماری ها می باشد. شايعترين علائم کم خونی فقر آهن خستگي، ضعف و تنگی نفس هستند. از آن جا که ویتامین B12 مسئول عملکرد مناسب اعصاب است، کم بود آن ممکن است به آسیب عصبی منجر شود. این باعث به وجود آمدن احساسات غیر طبیعی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی در انگشت شست پا می شود. کم خونی پرنیشیوس معمولا با تزریق ویتامین B12  برای تمام طول عمر قابل درمان است.

سیاتیک

عصب سیاتیک یک عصب طولانی است که از ستون فقرات شروع شده، از باسن عبور کرده و تا قوزک پا پایین می رود.عصب سیاتیک مسئول کنترل عضلات پا است و باعث توانایی احساس در ران، ساق پا و پا می باشد. درد سیاتیک یا سیاتالژی نام یک بیماری است که وقتی فشاری روی عصب سیاتیک وارد شود یا در صورت آسیب دیدگی عصب ایجاد می شود. آسیب یا فشار می تواند نتیجه لغزش یک دیسک، بیماری دیسک دژنراتیو، آسیب دیدگی یا وجود تومور در لگن رخ دهد. درد سیاتیک ممکن است باعث کمر درد،درد در باسن و یا پا درد، همچنین ضعف و بی حسی در ران  و ساق، باسن، پا و پنجه پا شود. از آن جا که درد سیاتیک علامتی برای یک بیماری دیگر است، تمرکز در درمان بر اصلاح مشکل پزشکی اصلی خواهد بود.

بیماری تصلب سرخرگ محیطی

شریان ها (سرخرگ ها)ی محیطی، عروق خونی ای هستند که خون را از قلب به اندام ها و دست و پاها می رسانند. بیماری سرخرگ محیطی، وضعیتی است که در آن شریان های محیطی به واسطه تجمع مواد رسوبی خون در دیواره آن ها تنگ شده اند. انباشت رسوبات و پلاک های خونی با عنوان تصلب شراین یا آترواسکلروزیس  یا سختی سرخرگ ها شناخته می شود. وقتی شریان ها تنگ می شوند، نمی توانند خون را به خوبی منتقل کنند. این باعث احساسات غیرطبیعی مختلفی از جمله بی حسی در انگشت شست پا می شود. علاوه بر احساسات غیر طبیعی، بیماری عروق محیطی ممکن است باعث درد، تغییر در رنگ پا، ایجادزخم در پاها، ریزش موهای پا، رشد کند ناخن انگشت شست و ضربان ضعیف در ران ها، ساق و پاها نیز بشود. درمان بیماری تصلب شراین محیطی معمولا شامل ترکیبی ازمصرف دارو و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی است.

علل هورمونی

یکی از علل کمتر شناخته شده، اما بسیار رایج احساس خارش و سوزش در زنانی که در حال تجربه یائسگی هستند، عدم تعادل هورمونی است. استروژن، هورمونی که در طول و بعد از یائسگی سطح آن در بدن کم می شود، بعضی عوارض مهم را در بدن ایجاد می کند. هنگامی که میزان استروژن کاهش بیابد، علائم مختلفی ممکن است پدید بیایند، و کرختی و سوزن سوزن شدن – به ویژه در قسمت های انتهایی دست ها و پاها- یکی از این علائم است.

ایستادن یا نشستن در یک موقعیت ثابت برای مدت زمان طولانی

این شایع ترین و شناخته شده ترین دلیل احساس سوزش و خارش در انگشتان پا و سایر قسمت‍ های بدن است. هنگامی که کسی برای مدت بسیار طولانی در یک موقعیت باقی بماند، به خصوص موقعیتی که اندام های انتهایی به سمت پایین یا محکم روی یکدیگر قرار گرفته  باشند، ممکن است درجریان خون آن منطقه اختلال ایجاد شده و حتی گاهی اعصاب نیز تحت فشار بیش از حد قرار می گیرند.

کفش تنگ

احساس خارش و سوزش و به خصوص احساس خواب رفتگی در انگشتان ممکن است ناشی از نوعی تحت فشار قرار گرفتن باشد و این اتفاق به احتمال زیاد به خاطر پوشیدن کفش هایی است که برای پاهای فرد خیلی تنگ است، مخصوصا کفش های پاشنه بلند نوک تیز که باعث وارد شدن فشار بیشتری بر روی انگشتان پا می شوند. با این حال، حتی جوراب هایی که خیلی تنگ باشند نیز ممکن است احساس مشابهی ایجاد کنند.

گردش خون ضعیف

در برخی موارد احساس سوزن شدن ممکن است ناشی از فقدان جریان خون به پنجه  پا باشد که به دلیل عوامل محیطی ایجاد نشده است، بلکه نتیجه این است که بدن قادر به حرکت دادن خون در سرتاسر خود نیست. اندام های انتهایی مانند انگشتان پا معمولا بیشتر تحت تاثیر گردش خون ضعیف قرار می گیرند؛ زیرا نیروی زیادی برای رساندن خون به آن ها لازم است.

چه عوارض دیگری ممکن است باعث سر شدن انگشت شست پا شود؟

بی حس شدن انگشت شست پا ممکن است در اثر عوارض دیگری نیز رخ دهد. به عنوان مثال، سر شدن شست پا به علت شکستگی شست پا به احتمال زیاد موجب درد و تورم شدیدی خواهد شد.
تحت فشار قرار گرفتن عصب در ستون فقرات کمری (پایین کمر)، معمولا تنها یک پا را تحت تاثیر قرار داده، درد و بی حسی ممکن است تا انگشتان پا کشیده شود.

علائمی که ممکن است همراه با بی حسی انگشت پا  رخ دهند

بی حسی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد از جمله:
• اضطراب
• احساس سوزش
• تغییر رنگ پوست یا ناخن شست
• تکرر ادرار
• احساس خارش
• افزایش بی حسی در شست، احساس سوزش و خارش ، یا درد در هنگام پیاده روی
• درد در پایین کمر
• اسپاسم عضلانی
• احساس سوزش و گزگز
• جوش و دانه های پوستی
• حساسیت به لمس
• درد انگشت شست

علائم جد ی ای که ممکن است نشان دهنده یک وضعیت تهدید کننده برای زندگی فرد باشند

در بعضی موارد، بی حس شدن شست پا با علائمی دیگر همراه است که ممکن است نشانه وضعیتی جدی یا تهدید کننده برای حیات فرد بوده و باید به صورت اورژانسی و بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرند. در صورتی که شما یا کسی که همراه شما است، هرکدام از این علائم تهدید کننده حیات را داشتید بلافاصله از پزشک کمک بگیرید، از جمله:
• گیجی یا از دست دادن هوشیاری حتی برای یک لحظه کوتاه
• تنفس دشوار
• مشکل در راه رفتن
• سرگیجه
• از دست دادن کنترل مثانه یا روده
• از دست دادن بینایی یا تغییر در دید
• فلج
• لکنت زبان
• بی حسی انگشت شست پس از آسیب دیدگی کمر
• ضعف (از دست دادن قدرت)

عوارض احتمالی کرخ شدن شست پا چیست؟

هر گونه عوارض مرتبط با بی حسی انگشت شست پا می تواند پیش رونده بوده و بسته به علت اصلی آن متفاوت باشد. از آنجایی که کرختی انگشت شست پا می تواند به علت بیماری های جدی ای باشد، عدم پیگیری درمان ممکن است منجر به ایجاد عوارض و آسیب های دائمی شود. اگر هر نوع بی حسی مداوم یا نشانه های غیر معمول دیگری را تجربه کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید. هنگامی که علت اصلی تشخیص داده می شود، حتما باید از دستورات و برنامه های درمانی پزشک برای کاهش احتمال خطر ابتلا به عوارض مربوط به سر شدن انگشت شست پا پیروی کنید. از جمله این عوارض عبارتند از:
• قطع عضو
• معلولیت
• ناتوانی در راه رفتن
• فلج
• از دست دادن دائمی حس
• درد دائمی

پزشکان از چه روشی برای تشخیص این بیماری استفاده می کنند؟

به منظور تشخیص این بیماری ، پزشک به احتمال زیاد از بیمار چندین سؤال مربوط به بی حسی انگشت شست  پا خواهد پرسید، از جمله این که:
•  در کجا احساس کرختی می کنید و کدام یک از انگشتان پایتان این مشکل را دارند؟
•  آیا بخشی از پا نیز بی حس است؟
•  از چه زمانی سر شدن شروع شده است؟
• بی حسی چقدر طول می کشد؟
• آیا فعالیت هایی وجود دارد که باعث خواب رفتگی و سرشدن شستتان شوند؟
• آیا احساسات دیگری مانند درد، سوزش یا خارش نیز دارید؟
هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، احتمالا پزشک آزمایش  خون و ادرار نیز برای بررسی دیابت و شاخص های عمومی سلامت تجویز خواهد کرد. همچنین از شما در مورد سابقه عمومی پزشکیتان سوال خواهد کرد و به احتمال زیاد شما را معاینه کرده، سپس پاها را برای وضعیت پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و جریان خون مورد بررسی قرار خواهد داد.
عملکرد عصب به وسیله یک “مونوفیلامنت” (یک رشته نایلونی ظریف)، یا یک دیاپازون برای یافتن مناطق بی حس شده بررسی می شود. اگر پزشک مشکوک به نوروپاتی محیطی باشد، ممکن است آزمایش های بیشتری مانند مطالعه هدایت عصب و الکترومیوگرافی (EMG) نیز تجویز کند.

بی حسی و خواب رفتگی انگشت پا را چگونه درمان کنیم؟

روش های درمان بی حسی انگشت شست پا مبتنی برعلل اصلی ای است که آن را ایجاد کرده اند، و عبارتند از:

تغییر کفش

کفش هایی که بیش از حد کوچک یا نوک  تیز هستند، انگشتان را با هم فشار داده و در گردش خون وقفه ایجاد می کنند. هنگام خرید کفش، اطمینان حاصل کنید که در قسمت پنجه کفش جای کافی برای حرکت انگشتان وجود دارد. کفش همچنین باید با پروناسیون پا- شیوه ای که در هنگام راه رفتن فرد پای خود را  به زمین می رساند-  نیز مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، افرادی که کف پاهایشان صاف است، وقتی راه می روند، تمایل دارند که پا را به سمت داخل بچرخانند، در حالی که افرادی که قوس کف پایشان زیاد است، پاهای خود را به سمت بیرون قرار می دهند.

اصلاح طرز قرار گرفتن بدن در موقعیت های مختلف

نشستن با پاها یا مچ پاهای روی هم انداخته برای مدت زمان طولانی، می تواند گردش خون در پا و انگشتان را مختل کند. در صورت امکان پاهای خود را در هنگام نشستن بالاتر قرار داده و انگشتان پای خود را سه بار در روز، هر بار به مدت 5 دقیقه حرکت دهید. حرکت دادن مچ پاها به سمت بالا و پایین، و داخل و خارج نیز باعث جریان یافتن خون در ساق ها و پاها می شود.

کمپرس گرم

اولین چیزی که باید انجام دهید این است که یک کمپرس گرم در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار به افزایش خون رسانی به ناحیه بی حس شده کمک خواهد کرد. علاوه بر این، عضلات و اعصاب آن ناحیه را آرام می کند.
• یک کیسه حمام را در آب گرم خیس کنید.
• آن را فشار دهید تا آب اضافی اش خارج شود، سپس آن را در ناحیه ای که بی حس  شده است برای 5 تا 7 دقیقه قرار دهید.
• این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که احساس کرختی از بین برود.
همچنین می توانید دوش اب گرم بگیرید یا از یک پد گرم برای رفع  ناراحتی استفاده کنید.

قسمت آسیب دیده را بالا نگه دارید

اگر بی حسی در انگشتان به دلیل گردش خون ضعیف باشد، بالاقرار دادن پا نیز کمک کننده خواهد بود. برای بهبود گردش خون، ناحیه ای که سر شده را برای چندین دقیقه بالا نگه دارید. هنگامی که جریان خون در منطقه بی حس شده به حالت عادی باز گردد، بی حسی نیز از بین می رود. شما می توانید پنچه های  پای خود را روی چند بالش قرار دهید تا آن ها را بالا نگه دارید.

ویتامین B بیشتری مصرف کنید

برای جلوگیری از خواب رفتگی و احساس سوزن شدن در انگشتان پا، ضروری است که غذاهایی با ویتامین B بخصوص ویتامین های B6 و B12 مصرف کنید. این ویتامین ها برای عملکرد سالم اعصاب ضروری بوده و کمبود آن ها می تواند باعث ایجاد بی حسی در انگشتان پا شود.
• مواد غذایی حاوی میزان بالایی ویتامین B6 و B12 را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برخی از غذاهایی که منبع غنی این ویتامینها هستند عبارتند از: غلات غنی شده، تخم مرغ، آووکادو، موز، گوشت، لوبیا، ماهی، بلغور جو دوسر، شیر، پنیر، ماست، آجیل، دانه ها و میوه های خشک.
• حتی می توانید از یک مکمل “ب کمپلکس” دو بار در روز مصرف کنید. برای دوز مناسب و نوع مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ

ماساژ دادن  انگشتان پا زمانی که کرخت شده اند، راه دیگری برای مقابله با این مشکل است. این کار گردش خون را افزایش می دهد و به نوبه خود باعث کاهش بی حسی می شود. علاوه بر این، این کار به تحریک اعصاب و عضلات کمک کرده، و در نتیجه عملکرد کلی آن ها را بهبود می بخشد.
• مقداری روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن خردل گرم را کف دست بریزید.
• آن را روی  ناحیه ای که سر شده بمالید.
• حداقل برای 5 دقیقه آن ناحیه را با حرکات دایره ای، محکم با انگشتانتان ماساژ دهید.
• در صورت نیاز این عمل را تکرار کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی  یکی از راه های کم خطر و مطمئن برای درمان بی حسی انگشتان پا می باشد.
طب سوزنی مبتنی بر نظریه انرژی ای ، به نام “چی” است که جریان، تعادل و ریتم آن، عملکرد درست و سالم بدن، ذهن و روح را حفظ می کند. برخی عوامل داخلی و خارجی هستند که ممکن است جریان “چی”را مختل کنند. همچنین برخی عوامل مشروط وجود دارند  که ممکن است افراد را مستعد انواع خاصی از عوارض کنند. پزشک طب سوزنی، مبانی زیادی را برای درک تعادل منحصر به فرد هر بیمار و پیدا کردن موثرترین درمان برای مشکلات آن فرد در نظر می گیرد. روش های درمانی ای برای بی حسی وجود دارند که خاص طب سوزنی هستند.

فیزیوتراپی

پس از انجام ارزیابی و معاینات کامل توسط متخصص طبی فیزیکی  یک برنامه درمانی خاص بر  اساس اهداف و نیاز بیمار طراحی می شود. هدف از انجام فیزیوتراپی کاهش درد، افزایش احساس در پا ها، افزایش قدرت و دامنه حرکتی و تعادل بهتر برای راه رفتن بدون آسیب دیدن است. برای کاهش درد و بهبود حساسیت روش های بسیاری مانند روش غیر تهاجمی لیزر درمانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات نشان داده است که نور مادون قرمز آزادسازی اکسید نیتریک که باعث بهبود گردش خون است، همچنین حساسیت و بهبود بافت  زخم های دیابتی را افزایش می دهد.

کاردرمانی

هنگامی که آسیبی مثل کرختی پنجه پا اتفاق می افتد، به ویژه در موارد مزمن مانند نوروپاتی دیابتی، ممکن است کار کردن برای فرد بسیار سخت شود، به خصوص اگر کار به صورت ایستاده باشد. کاردرمانی یک روش جامع برای کمک به درمان آسیب  دیدگی ها و بیماری های افراد است تا بتوانند به خوبی از عهده فعالیت های روزانه خود برآمده و کار خود را انجام دهند. بعضی از پزشکان با بیمارانی در یک زمینه خاص مانند آرتریت یا آسیب های نخاعی کار می کنند. آن ها می توانند به افراد درباره اقدامات ایمنی در محل کار، تمریناتی برای تقویت عضلات و مهارت هایی برای مقابله با بیماری راهنمایی های لازم را ارائه کنند.

ورزش کردن

نشستن یا ایستادن در یک مکان برای مدت زمان طولانی و یا عدم فعالیت فیزیکی می تواند گردش خون در انگشتان پا را کاهش دهد. به منظور بهبود گردش خون، برای حداقل 30 دقیقه ، و لااقل 4 روز در هفته ورزش هایی  با شدت متوسط انجام دهید.
سعی کنید یک پیاده روی کوتاه مدت داشته باشید و یا حتی هنگامی که نشسته اید فقط پای خود را به اطراف حرکت دهید.
• تمرینات ورزشی منظم، علاوه بر کمک به از بین بردن خواب رفتگی های گاه به گاه، همچنین می تواند اساسا از ابتلا به بی حسی جلوگیری کند. سعی کنید برخی فعالیت های فیزیکی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، حتی اگر این کار فقط یک پیاده روی کوتاه باشد.
• تمرینات پر فشار مانند دویدن در بعضی افراد ممکن است باعث ایجاد بی حسی در پاها و پنجه ها شود ، بنابراین ورزش های کم فشارتری مانند شنا و دوچرخه سواری را امتحان کنید.
• قبل از تمرین بدن خود را به خوبی کشش دهید، کفش ورزشی مناسب بپوشید، و روی سطوح هموار ورزش کنید.
هنگام ورزش، کفش های راحت و مناسب پایتان که پنجه ی پهنی داشته، به خوبی از پا محافظت کرده و تخت مناسبی دارد بپوشید. هر زمان که ممکن است، تمرینات کم فشاری مانند دوچرخه سواری و یا پیاده روی را انجام دهید تا از فشار وارده بر پاها و پنجه های پای خود بکاهید.

فهرست موضوعات

  • علائم
  • علت
  • تشخیص
  • درمان
  • پیشگیری

بسیاری از ما خواب رفتن پا یا بهتر بگوییم سوزن سوزن شدن دست و پا را حس کرده ایم. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی یا خوابیدن به شکلی که خون جریان یافته به ناحیه مورد نظر را کاهش دهد، می باشد که با اصلاح وضعیت پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گردد. اما اگر احساس سوزش پا، گزگز پا، مور مور و ضعف پا می کنید، که از بین نمی رود یا مرتب دچار آن می شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. بعضی از بیماری ها باعث گزگز دست و پا و بی حسی پا و ساق پا می شوند و در حالی که بعضی از آنها چیزی بیشتر از یک مشکل ساده نیستند، موارد دیگر ممکن است علامت بیماری های شدیدتری باشند. در صورتی که گزگز پا و سوزش کف پا درمان نشود،  پا و ساق پای شما در معرض بیماری یا آسیب دیدگی شدیدتری قرار می گیرد.

علائم

diabetic-foot-pain

گزگز پا یا سوزش زانو همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. گزگز یک پا همراه با علت سوزش زانو است که پا را تحت تاثیر قرار می دهند و از قرار زیر هستند:

  • کبودی
  • احساس داغ شدن پا
  • بی حسی انگشت شست پا
  • درد پا
  • قرمزی، گرما یا ورم
  • ضعف رفتن پا ( کاهش استقامت)
  • خواب رفتن پا بصورت مداوم
  • سوزن سوزن شدن پا

علائم دیگری که همراه با گزگز دست و پا در سیستم های دیگر بدن بوجود می آیند از قرار زیر هستند:

  • تغییر حواس
  • مشکل در راه رفتن
  • حساسیت لمسی شدید
  • مشکلات پا، از قبیل درد مفصل و استخوان و زخم
  • اختلال در هماهنگی
  • ضعف عضلانی
  • درد عصبی
  • بی حسی یا گزگز در نواحی دیگر بدن
  • احساس درد در حین راه رفتن
  • رنگ پریدگی، حساسیت پوست به سرما

علت

در ادامه علل  بروز خواب رفتن پا (سوزن سوزن شدن پا) و علت گزگز دست و پا ذکر شده است:

ورم عصب

گاهی گزگز پا و داغ شدن کف پا  ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. ورم عصب معمولا منجربه درد، سوزش پا یا بی حسی پا در قسمت توپی پا و انگشتان می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود.

  ضعف،درد و خستگی مزمن بدن،خواب رفتن و گزگز دست و پا (بیماری فیبرومیالژیا)

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب به اعصاب پا، ساق پا و انگشتان پا است. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است، اما علت های دیگری مثل داروهای مشخص، اعتیاد به مواد الکلی و غیره نیز باعث بوجود آمدن آن می شوند. شایع ترین علائم این بیماری بی حسی پا، گزگز پا، خواب رفتن پا یا درد شدید در پا و درد بین انگشتان پا می باشد که عموما اولین علائم مشکلات دیگر می باشند. بیش از 60 تا 70 درصد از افراد دیابتی در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند.

دیابت

وقتی قند خون به درستی تنظیم نشود، فرد دیابتی کاهش جریان خون به عصب ها و بافت های دیگر بدن خود را تجربه می کند. آسیب به این عصب ها دائمی می شود و ممکن است در نهایت منجر به گزگز پا، سوزش یا بی حسی انگشت شست پا، ساق پا و پا و همچنین عوارض جانبی دیگر شود. خواب رفتن دست و پا و بی حسی در ساق پا و پا علامت هشداردهنده عوارض جانبی شدیدتر است.

بیماری ام اس

بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز پا و دست اولین علامت شایع بیماری ام اس و اختلال خودایمنی مغز و طناب نخاعی است. علت ام اس ناشناخته است، اما این بیماری باعث وارد شدن آسیب به غلاف میلین لایه محافظ دور سلول های عصبی می شود. این مساله منجر به خواب رفتن پا و دست و بی حسی پا، گرفتگی عضلانی و ضعف پا و علائم دیگر می شود که بعضی از آنها باعث ناتوان شدن فرد می گردند. بیماری ام اس در بین زنان بیشتر از مردان شیوع دارد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یا تارس یا تونل قوزک پا که همچنین اختلال عملکرد عصب تیبیال نامیده می شود مشابه سندرم تونل مچ دست است که دست و مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیماری سندرم تونل قوزک پا، عصب درشت نی که از قسمت پایین پا تا پا ادامه دارد، یا در نتیجه آسیب دیدگی یا فشار بر عصب در طول زمان صدمه می بیند. با افزایش آسیب دیدگی خواب رفتن پا، گزگز پا و بی حسی پا و همچنین درد، ضعف رفتن پا و احساس سوزش پا بوجود می آید.

بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی یک اختلال قلبی عروقی است که در آن شریان های ساق پا و پا سفت و تنگ می شود. این بیماری با بیماری قلبی مرتبط است و اغلب با افزایش کلسترول ارتباط دارد. با تنگ و سفت شدن شریان ها، جریان خون به ساق پا و پا کاهش پیدا می کند.علائمی از قبیل خواب رفتن پا یا گزگز در پا و ساق پا معمولا با صاف ایستادن برای مدت طولانی یا با ورزش کردن یا راه رفتن شدت پیدا می کند. علائم دیگر شامل سوزن سوزن شدن پا، سرد شدن پوست، خارش یا سوزش پا و ساق پا و ضعف رفتن پا می شود.

پارگی دیسک

اگر چه پارگی دیسک اختلال ستون فقرات است، اغلب منجر به گزگز پا، درد، خواب رفتن پا یا ضعف در پاها می شود. وقتی دیسک که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد فشار داده شود، بر عصب هایی که از ستون فقرات شروع شده و تا قسمت های دیگر بدن امتداد دارند، اثر می گذارد. وقتی سیگنال هایی که برای این عصب ها فرستاده می شود کاهش پیدا می کنند، بی حسی، مور مور پا یا گزگز پا بوجود می آید.

  درد ساق پا : علت و درمان

تشخیص

برای تشخیص علت خواب رفتن دست و پا دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان

درمان بی حسی پا به علت بوجود آورنده علائم بستگی دارد. روش درمانی که برای خواب رفتن پای شما مورد استفاده قرار می گیرد به تشخیص پزشک در مورد علت گزگز و سوزن سوزن شدن پا  بستگی دارد. روش های درمانی مخصوص این مشکل از استراحت تا دارو و عمل جراحی متغیر است. پزشکان معمولا برای علائمی از قبیل گز گز پا و ضعف رفتن پا و … داروهای ضد التهابی یا مسکن را تجویز می کنند. با این حال، بهترین روش برای درمان گزگز دست و پا پیدا کردن علت و ترمیم بافت است روش های درمانی رایج برای درمان بی حسی و گزگز پا از قرار زیر است:

  • ترمیم عضله، استخوان یا ستون فقرات
  • مواد غذایی مناسب
  • کنترل بیماری های خود ایمنی
  • روش های درمانی کایروپراکتیک راهکاری مناسب برای درمان هر نوع بیماری عصبی می باشند.

از دیگر روشهای درمان گزگز، سوزش و خواب رفتگی دست و پا می توان به ماساژ درمانی، طب سوزنی، تریگر پوینت تراپی و درمان دستی اشاره نمود.

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

  روش درمان کایروپراکتیک

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.
کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک زانو به صورت ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

جراحی روش دیگری برای درمان بی حسی و خواب رفتن دست و پا می باشد.

پیشگیری

شما می توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندرم تونل کارپال و گزگز پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می تواند خطر ابتلای شما به سندرم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می شود اجتناب کنید. این فعالیت ها می توانند استراتژی های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

بی حسی انگشتان پا مشکلی است که به علت اختلال در حس انگشتان به وجود می آید. در این حالت شما با مسائلی از قبیل احساس نکردن پا، سوزن  سوزن شدن یا حتی با سوزش مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی راه رفتن برای شما دشوار یا حتی دردناک خواهد شد. بی حسی انگشتان پا می تواند یک علامت موقت یا مزمن باشد و مدت زیادی شما را اذیت کند. بی حسی مزمن انگشتان بر توانایی شما برای راه رفتن تاثیر می  گذارد و احتمال بروز آسیب دیدگی یا زخم شدن پا را افزایش خواهد داد. هنگامی  که انگشتان پا بی حس هستند شما متوجه زخم شدن آن نخواهید شد.

 با توجه به علت بروز این اختلال، ممکن است بی حسی انگشتان به سرعت از بین برود. در برخی موارد نشستن به مدت طولانی باعث بی حسی خواهد شد که با شروع راه رفتن این وضعیت برطرف می گردد. بی حسی مزمن انگشتان پا نشان دهنده آسیب جدی به عصب است. در برخی موارد بی حسی انگشتان در هنگام شب بدتر خواهد شد که این وضعیت می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کنید تا به ارزیابی میزان حس پای شما بپردازد و علت بی حس بودن آن را تشخیص دهد.

علل بی حسی انگشتان پا چیست؟

 بی حسی انگشتان پا معمولاً به علت عدم خون رسانی کافی به انگشتان یا آسیب دیدگی عصب به وجود می آید. بی حسی انگشتان می تواند نشان دهنده یک بیماری، اختلال یا مشکلات مرتبط با محدودیت گردش خون یا آسیب دیدگی اعصاب باشد. تحت فشار قرار گرفتن یک عصب به مدت طولانی یا پوشیدن کفش نامناسب باعث بی  حسی موقت انگشتان پا خواهد شد.

 گاهی اوقات بی حسی انگشتان پا با اختلالات متوسط تا شدید استخوان یا گردش خون یا بیماری هایی که باعث آسیب رساندن به سیستم عصبی می شوند به وجود می آید. بی حسی یکی از انگشتان پا می تواند نشان دهنده نوروما (یک زائده غیر سرطانی در بافت عصبی) یا شکستگی انگشت پا باشد. به طور کلی این نوع اختلال می تواند یکی از علائم هشدار دهنده بیماری های سیستمیک از قبیل دیابت  باشد. در برخی موارد بی حسی انگشت پا نشان دهنده یک بیماری جدی و تهدید کننده است به همین دلیل باید بیمار هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند تا ارزیابی های لازم انجام گردد.

نقش اختلال گردش خون در بی حسی انگشتان پا

 گاهی اوقات اختلالات مختلف باعث بی حسی انگشتان پا می شود که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • بد شکلی یا پیچ خوردگی شریان و سیاهرگ
  • بیماری برگر (التهاب مزمن و لخته شدن خون در شریان و سیاهرگ)
  • ترومبوز عمیق وریدی (تشکیل لخته خون درون عروق پا که گاهی اوقات لخته خون جدا می شود و به سمت ریه حرکت کرده و منجر به آمبولی ریوی، حمله قلبی یا حتی سکته می شود.)
  • سرما زدگی یا افت شدید دما
  • بیماری شریان محیطی ( که از آن تحت عنوان بیماری عروق محیطی نیز یاد می شود که به علت تنگ شدن شریان ها ناشی از تجمع چربی و کلسترول در دیواره عروق به وجود می  آید و میزان گردش خون را محدود خواهد کرد.)

بی حسی پا ناشی از اختلالات ارتوپدی

 گاهی اوقات بی حسی پا به دلایل متعددی از قبیل بیماری های متوسط تا شدید ارتوپدی به وجود می  آید که باعث آسیب رساندن به اعصاب خواهند شد. برخی از این بیماری ها به شرح زیر می باشند:

  • آسیب دیدگی کمر
  • شکستگی انگشت پا
  • بیماری تحلیل برنده دیسک
  • گیر افتادگی عصب یا تحت فشار قرار گرفتن عصب ناشی از پوشیدن کفش نامناسب
  • پوکی استخوان
  • سندروم تونل تارسال

بی حسی انگشتان پا ناشی از اختلالات نورولوژیکی

 در برخی موارد بی حسی انگشتان پا به علت تحت فشار قرار گرفتن یا آسیب دیدگی یک عصب ناشی از بیماری های زیر به وجود می آید:

  • نوروپاتی دیابتی (آسیب دیدگی عصب ناشی از بالا بودن سطح فشار خون در افراد مبتلا به دیابت)
  • مسمومیت با فلزات سنگین از قبیل مسمومیت با سرب
  • کم کاری غده تیروئید
  • بیماری ام اس اختلالی که بر مغز و نخاع تاثیر می گذارد
  • تشکیل نوروما در انگشت پا
  • نوروپاتی محیطی (اختلال مرتبط با اعصاب محیطی)
  • سکته مغزی
  • تومور یا آسیب دیدگی طناب نخاعی
  • بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک ( یک بیماری خود ایمنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول ها و بافت های سالم حمله می  کند)
  • میلیت عرضی (یک اختلال نورولوژیکی که باعث التهاب طناب نخاعی می شود)
  • کمبود ویتامین ب 12

سایر علائم و نشانه هایی که در کنار بی حسی انگشتان پا به وجود می آیند

سایر علائم و نشانه هایی که در کنار بی حسی انگشتان پا به وجود می آیندسایر علائم و نشانه هایی که در کنار بی حسی انگشتان پا به وجود می آیند

 بی حسی انگشتان پا می تواند با سایر علائم و نشانه ها همراه شود به عنوان مثال در مواردی که علت بی حسی انگشت پا شکستگی استخوان است بیمار دچار درد و تورم شدید خواهد شد. تحت فشار قرار گرفتن عصب در قسمت پایین کمر معمولاً یک پا را درگیر می کند و بیمار دچار درد و بی حسی تا ناحیه انگشتان می شود.

 سایر علائم و نشانه هایی که در کنار بی حسی انگشت پا به وجود می  آیند  به شرح زیر می باشند:

  • اضطراب
  • احساس سوزش
  • تغییر رنگ پوست یا ناخن
  • دفع مکرر ادرار
  • خارش پوست
  • افزایش بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد پا در هنگام راه رفتن
  • درد پایین کمر
  • اسپاسم عضلانی
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • راش پوستی
  • حساسیت به لمس
  • درد انگشت پا

علائم هشدار دهنده که نباید نادیده گرفت

 در برخی موارد بی  حسی انگشت پا با علائم دیگری همراه می شود که نشان دهنده یک بیماری جدی و خطرناک است که باید فوراً به پزشک مراجعه کرد تا فرآیند ارزیابی و درمان آغاز گردد. در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده  تان دچار علائم زیر شده  اید باید فوراً به مرکز اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

  • احساس گیجی یا از دست دادن هوشیاری حتی به مدت کوتاه
  • اختلال در نفس کشیدن
  • اختلال در راه رفتن
  • سرگیجه
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • تغییر در سطح بینایی یا از دست دادن دید
  • فلج
  • اختلال در تکلم
  • بی حسی پا پس از آسیب دیدگی کمر
  • ضعف جسمانی و از دست دادن قدرت بدنی

عوارض بالقوه بی حسی انگشتان پا شامل چه مواردی است؟

 هر گونه عارضه ای که با بی حسی انگشت پا ارتباط دارد می تواند با توجه به علت بروز این اختلال، پیشرونده باشد. از آنجایی که بی  حسی انگشت پا می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد عدم درمان آن به کمک روش های موجود باعث بروز عوارض آسیب  دیدگی های دائمی خواهد شد. در صورت بروز بی حسی دندان دائمی  انگشت پا یا سایر علائم غیر عادی باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد. پس از آن که پزشک علت بی حسی انگشت پا را تشخیص داد با توجه به عامل به وجود آورنده آن به طراحی یک برنامه درمانی جامع خواهد پرداخت تا ریسک بروز عوارض بالقوه حاصل از بی  حسی انگشت را به حداقل برساند. برخی از این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • قطع عضو
  • ناتوانی جسمانی
  • ناتوانی حرکتی
  • فلج
  • از دست و درد دائمی  حس در انگشتان پا
  • درد دائمی 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که شما علاوه بر بی  حسی انگشت پا دچار هر یک از علائم و نشانه های زیر شده  اید باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

  • اختلال بینایی در یک یا هر دو چشم
  • افتادگی صورت
  • اختلال در درست صحبت کردن یا فکر کردن
  • ضعف عضلانی
  • بی حسی انگشت پا که پس از ضربه به سر به وجود آمده باشد.
  • از دست دادن ناگهانی حس یا بی حس شدن یک طرف از بدن
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • لرزش، رعشه یا حرکات ناگهانی بدن

در صورتی که بی  حسی انگشت پای شما با علائم دیگری همراه نشده است اما این وضعیت شما را اذیت می کند یا بهبود پیدا نیافته است می توانید به پزشک مراجعه نمایید. اگر بی  حسی انگشت پای شما بدتر شده است باید به پزشک مراجعه کنید.

 چگونه بی حسی انگشت پا تشخیص داده می شود؟

 پزشک قبل از انجام معاینه جسمانی به بررسی سابقه پزشکی شما و علائم و نشانه هایی که دارید می  پردازد. در صورتی که شما علائمی شبیه سکته مغزی یا تشنج را داشته باشید پزشک درخواست انجام سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی را خواهد داد. این امر به او برای تشخیص خونریزی مغزی ناشی از سکته مغزی کمک خواهد کرد. می توان از سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی برای تشخیص ناهنجاری های ستون فقرات از قبیل سیاتیک یا تنگی کانال نخاعی استفاده کرد. در صورتی که علائم شما فقط در ناحیه پا احساس گردد پزشک به طور کامل به انجام معاینه پا خواهد پرداخت. این فرایند شامل بررسی دمای پا و وجود حس در آن است. تست هدایت عصب یک روش تشخیصی دیگر است که پزشک به کمک آن به ارزیابی نحوه انتقال جریان الکتریسیته به عصب خواهد پرداخت. الکترومیوگرافی یک تست تشخیصی دیگر است که نحوه واکنش عضله به تحریک الکتریکی را ارزیابی می کند.

سوالاتی که پزشک برای تشخیص علت درد و بی حسی انگشت پا می پرسد

 پزشک برای تشخیص علت بی حسی انگشت پا سوالات متعددی را از شما می پرسد که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • کدام انگشت شما دچار بی حسی شده است؟
  • آیا کف پای شما نیز بی حس است؟
  • از کی متوجه بی  حسی پای خود شده اید؟
  • بی حسی انگشت پا چقدر طول می کشد؟
  • چه فعالیت هایی باعث بی حسی انگشت پا می شوند؟
  • آیا شما با مشکلات دیگری از قبیل درد، خارش یا سوزش مواجه هستید؟

درمان بی حسی انگشتان پا

 روش های درمانی متعددی برای بهبود بی حسی انگشتان پا وجود دارد که پزشک با توجه به علت بروز این اختلال یکی از آنها را توصیه خواهد کرد. برخی از این روش های درمانی به شرح زیر می باشند:

 دارو درمانی

 در صورتی که بی حسی انگشت پا به علت نوروپاتی دیابتی به وجود آمده باشد پزشک از داروها و روش های درمانی مخصوص کنترل سطح قند خون استفاده خواهد کرد. افزایش فعالیت جسمانی و توجه کردن به رژیم غذایی نیز بسیار کمک کننده است. پزشک علاوه بر این مراحل برای تسکین درد به تجویز داروهای مختلفی می  پردازد که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج از قبیل پرگابالین و دولوکستین برای درمان درد عصب ناشی از دیابت به کار می روند.
  • داروهای مسکن قوی از قبیل اکسی کدون یا ترامادول به تسکین درد کمک می  کنند.
  • داروهای ضد افسردگی تری سایکلیک برای تسکین درد به کار می روند.

معاینه پا برای درمان بی حسی مزمن آن

معاینه پا برای درمان بی حسی مزمن آنمعاینه پا برای درمان بی حسی مزمن آن

 افرادی که دچار بی حسی مزمن پا هستند باید هر روز پای خود را به لحاظ زخم شدگی و گردش مناسب خون بررسی کنند. این افراد باید بهداشت پاها را در بالاترین سطح ممکن رعایت نمایند. نکات زیر به حفظ سلامت پا کمک می کند:

  • درست کوتاه کردن ناخن و استفاده از لوازم استریل
  • معاینه روزانه پا به لحاظ وجود زخم یا بریدگی و استفاده از آینه دستی برای مشاهده کامل آن
  • پوشیدن جوراب نرم و کلفت برای محافظت بهتر از پاها
  • استفاده از کفش مناسب که به حرکت درست پا کمک می کند. در صورتی که بی حسی پا به علت فشردگی یکی از اعصاب این ناحیه به وجود آمده باشد استفاده از کفش مناسب به بهبود مشکلی ایجاد شده کمک خواهد کرد.

 فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

 معمولاً فیزیوتراپی اولین گام درمانی برای بهبود مشکلات پا و مچ پا است. در مواردی که شما به انجام عمل جراحی نیاز داشته باشید متخصص فیزیوتراپی و جراح ارتوپد همکاری نزدیکی با یکدیگر خواهند داشت. درمان با فیزیوتراپی بر تسکین درد، بهبود دامنه حرکات پا و شروع مجدد فعالیت جسمانی تمرکز دارد. متخصص فیزیوتراپی علاوه بر حرکات کششی و تقویتی از برخی وسایل و روش های تخصصی استفاده می کند که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • درمان دستی و تجهیزات مخصوص بافت نرم با ایجاد فشار و به حرکت در آوردن عضلات و تاندون های خاص به بهبود مشکل شما کمک خواهد کرد.
  • استفاده از چسب کینزیو نتایج مناسبی را ایجاد می کند.
  • استفاده از بریس طبی
  • پرتوهای نور حاصل از دستگاه لیزر بهبود بی حسی پا کمک می کند.
  • سوزن خشک و روشی است که در آن پزشک تعدادی سوزن بسیار نازک را وارد عضلات عمیق یا نقاط ماشه ای بدن خواهد کرد.
  • پزشک به ارزیابی شرایط جسمانی شما می پردازد و سپس نکات مخصوص بهبود تعادل و حفظ حالت بدن را گوشزد می  کند.
  • شاک ویو تراپی روشی است که از امواج فشار متمرکز برای درمان استفاده می کند.
  • راه رفتن روی تردمی ل می تواند به کاهش فشار حاصل از نیروی جاذبه کمک کند.

 تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست TNS 

 تحریک الکتریکی روشی است که در آن به کمک یک دستگاه خاص امواج الکتریکی به بدن ارسال می شوند. در این روش پزشک تعدادی الکترود را روی سطح پوست قرار می دهد تا به این ترتیب جریان الکتریکی به تسکین درد و ترمیم عصب بپردازد.

 ماساژ درمانی

 ماساژ درمانی با افزایش گردش خون در ناحیه پاها به تسکین درد ناشی از نوروپاتی محیطی کمک می کند.

طب سوزنی

 طب سوزنی یکی از روش های درمانی قدیمی است که بیش از هزار سال قدمت دارد و در چین باستان مورد استفاده قرار می گرفته است. در این روش تعدادی سوزن بسیار نازک وارد نقاط خاصی از بدن می شوند تا به متعادل کردن انرژی درون بدن بپردازند. این نقاط وظیفه کنترل حس از قبیل درد یا بی حسی را نیز بر عهده دارند. طب سوزنی می تواند به تسکین درد ناشی از نوروپاتی محیطی کمک کند.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا