تکنولوژی

رکوردشکنی سقوط سهام اپل ؛ کوپرتینویی‌ها در وضعیت بحرانی!


رکوردشکنی سقوط سهام اپل منجربه از دست دادن 1 تریلیون دلار سهام این شرکت بزرگ شد. اما علت این سقوط سهام اپل چیست؟

رکوردشکنی سقوط سهام اپل در گزارش ترندفورش کاملاً مشهود است. چند وقت پیش در خبری اعلام کردیم که به دلیل شیوع دوباره کرونا در کشور چین، کارخانه تولید آیفون 14 اپل که مربوط به شرکت بزرگ فاکسکان است، با مشکل نیروی انسانی همراه شده است. تصمیمات سختگیرانه و قرنطینه کرونا باعث شد تا هزاران نفر از کارکنان این کارخانه استعفا دهند.

با استعفای این کارگران، اپل در وضعیت بحرانی قرار گرفت و تولید آیفون 14 به طرز چشمگیری کاهش یافت. لازم‌به ذکر است که کارخانه فاکسکان، بزرگترین و بهترین کارخانه تولید گوشی‌های اپل در جهان است.

در نتیجه باید گفت، سقوط سهام اپل در سال 2022 یک امری طبیعی‌ست چرا که می‌دانیم سود اصلی شرکت اپل از فروش گوشی‌های آیفون حاصل می‌شود، و اگر تولید آیفون کاهش یابد در اصل اپل به مرز نابودی خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: کاهش 6 میلیون دستگاهی ظرفیت تولید آیفون 14 پرو در نتیجه اعتراضات چین

رکوردشکنی سقوط سهام اپل شکل گرفت

اپل در پاییز امسال و زمانی که شیوع کرونا در چین بر کسب‌و‌کار فاکسکان، تأمین‌کننده اصلی‌اش تأثیر زیادی گذاشت، در تولید آیفون 14 (به‌ویژه مدل‌های پرو و پرو مکس) با چالش‌هایی روبه‌رو شد. این موضوع و مشکلات دیگر منجر به کاهش ارزش سهام اپل در بازار شد، به‌گونه‌ای که ارزش بازار آن که اوایل 2022 به 3 تریلیون دلار می‌رسید، حالا با کاهش 1 تریلیون دلاری به 2 تریلیون دلار کاهش یافته است.

در ماه نوامبر، اپل به مشتریان و سرمایه‌گذاران خود هشدار داد که وضعیت کرونا در چین، چگونه بر توانایی آن برای تولید کافی مدل‌های پرو آیفون 14 به منظور پاسخگویی به تقاضا بازار تأثیر می‌گذارد. اکنون ترندفورس گزارشی منتشر کرده است که در آن برآورد خود از فروش دستگاه‌های آیفون 14 پرو در سال 2022 و همچنین پیش‌بینی مشکلاتی که اپل در سال 2023 با آنها مواجه خواهد شد، توضیح داده است.

ترندفورس در گزارش خود می‌گوید:

از ماه اکتبر، کارخانه مسئول تولید آیفون 14 فاکسکان، قادر به استفاده از بیش از 70 درصد ظرفیت تولید خود نبوده است. در حالی که فاکسکان با کمک یکی دیگر از کارخانه‎‌های خود تلاش کرده است بر این مشکل غلبه کند، ظاهراً این اقداما کافی نبوده است.

با توجه به این وضعیت، ترندفورس پیش‌بینی خود در مورد کل دستگاه‌های عرضه‌شده آیفون 14 در سال 2022 را به 78.1 میلیون کاهش داده است.

همچنین با نگاهی به سه ماهه اول سال 2023، ترندفورس می‌گوید: «مشکلات کمبود نیروی کار در چین وجود دارد؛ کمبودی که از دسامبر آغاز شده است و می‌تواند بدتر شود.» با در نظر گرفتن این موضوع، اپل تخمین سه ماهه اول سال 2023 خود برای عرضه آیفون را به 47 میلیون دستگاه کاهش داده است که نسبت به سال قبل 22 درصد کمتر خواهد بود.

رکوردشکنی سقوط سهام اپل شکل گرفت

تمام این مسائل باعث شده است تا سهام اپل (AAPL) تنها در یک روز کمی بیش از 3 درصد سقوط کند و قیمت سهام آن در یک معامله روزانه به پایین‌ترین سطح 52 هفته اخیر خود یعنی 125.92 دلار برسد.

ارزش بازار اپل در ژانویه سال 2022 به عنوان اولین شرکت جهان به 3 تریلیون دلار رسید. با‌این‌حال، ارزش بازار AAPL در سال 2022 یک تریلیون دلار سقوط کرد و حالا به 2 تریلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رکوردشکنی سقوط سهام اپل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ای بی سی مگ در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا