علمی و پزشکی

هزینه پی آر پی زانو

درمان دائمی زانو درد با پی آر پی

یکی از روش هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اثرگذاری بالایی در روش های درمانی دارد PRP می باشد. زمانی که روش های اولیه مانند فیزیوتراپی در کاهش درد و بهبود فرد تاثیری نداشته باشد این روش یکی از بهترین گزینه های درمانی می باشد. در ادامه به روش پی آر پی برای درمان درد زانو می پردازیم.

Contents

  • 1 پی آر پی زانو چیست؟
  • 2 پزشک چه زمانی از پی آر پی استفاده می کند؟
    • 2.1 کاربرد پی آر پی :
  • 3 آمادگی برای انجام پی  آر پی
  • 4 کاندیدای مناسب برای انجام پی آر پی زانو
  • 5 مراقبت  های بعد از پی آر پی زانو
  • 6 مدت زمان بهبودی بعد از تزریق پی آر پی زانو
  • 7 پس از انجام پی  آر پی چه اتفاقی می افتد؟
  • 8 عوارض احتمالی پی آر پی زانو
  • 9 آیا پلاکت درمانی خطری دارد؟
  • 10 تفاوت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت با تزریق کورتیزون و انجام عمل جراحی
  • 11 آیا بعد از پلاکت درمانی نیازی به انجام فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی نیز هست؟
  • 12 هزینه پی آر پی زانو

پی آر پی زانو چیست؟

کنترل درد زانو به خصوص در شرایط حاد و زمانی که به مرحله مزمن بودن بیماری رسیده است اصلا کار ساده ای نیست، در نتیجه بسیاری از افراد آنقدر درد دارند که مجبور می شوند فعالیت های روزانه خود را محدود کنند. زانو و سیستم عصبی آن ساختاری پیچیده است و بسیاری از بیماران مبتلا به درد مزمن لزوما گزینه مناسبی برای عمل جراحی نیستند.  

در برخی موارد، ممکن است جراحی به علت عوامل محدود کننده دیگری مانند بیماری های قبلی یا احتمال موفقیت پایین در مقایسه با عوارض احتمالی امکان پذیر نباشد. در این موارد، هنگامی که درمان های محافظه کارانه تر تاثیری نداشته باشند، پلاکت درمانی یا تزریق پی  آر پی به زانو ممکن است گزینه بسیار خوبی برای از بین بردن درد و کاهش التهاب باشد.

در سال های اخیر، پزشکان متوجه شده اند که بدن توانایی ترمیم خود را دارد. پلاکت درمانی روش درمانی است که می تواند این توانایی را به خدمت گرفته و عوامل طبیعی رشد بدن را که برای ترمیم بافت استفاده می کند، تقویت کند. در نتیجه این روش درمانی در واقع به پیشرفت روند طبیعی بافت های بدن کمک خواهد کرد و روشی غیر طبیعی و ناهنجار و یا جراحی محسوب نخواهد شد.

پزشک چه زمانی از پی آر پی استفاده می کند؟

اگر شما علاقه مند به پلاکت درمانی باشید یعنی در واقع راه دیگری برای تسکین درد زانو خود نداشته باشید ، ابتدا باید با پزشکی که در این زمینه متخصص است مشورت کنید. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید آیا پلاکت درمانی یا روش درمانی دیگری از میان درمان های جوانسازی و احیا برای شما و مشکل شما مناسب هست یا نه.

 از آنجایی که مشکلات مختلفی موجب درد زانو می شوند که برای درمان بعضی از آن ها می توان از روش های درمانی احیا کننده استفاده کرد، تشخیص دقیق بیماری به شما در تصمیم گیری در مورد مناسب  ترین روش درمانی کمک خواهد کرد. پزشکان ابتدا با بیمار صحبت می کنند و با تمرکز بر ناحیه درد از بیمار اطلاعاتی درباره فعالیت ها، رژیم غذایی و سوابق پزشکی، از جمله آسیب  دیدگی های قبلی کسب می کنند.

سوالاتی که از بیمار می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل بیمار چیست؟
  • علائم بیمار چیست؟
  • آیا قبلا اقدام به درمان نموده است یا خیر؟

پس از آن، گام بعدی یک معاینه دقیق است. پزشک ظاهر زانو را معاینه می کند زیرا هر گونه تورم و یا تغییر شکل ظاهری می تواند سرنخی از منبع درد به دست دهد. همچنین معایناتی، مانند تست عصب واگ و تست استرس واروس و تست لاکمن برای بررسی احتمال آسیب  دیدگی رباط  ها روی مفصل انجام می شوند. در مواردی که معاینه فیزیکی یا گفتگو با بیمار احتمال آسیب دیدگی استخوان را نشان دهد، پزشک ممکن است تصویر برداری با اشعه ایکس را تجویز کند. برای زانو دردی که به نظر در اثر اسیب دیدگی بافت نرم ایجاد شده باشد انجام ام آر آی ممکن است کمک کند.

می دانیم خون به صورت مایع است اما نکته قابل توجه این است که خون دارای قسمت هایی است که جامد هستند، این قسمت ها شامل گلبول ها و پلاکت ها می شوند. پلاکت ها را فاکتور رشد نیز می گوییم که در صورت جدا سازی از خون تاثیرات خوبی می توانند داشته باشند. پلاسما حاوی پلاکت است و پلاسمایی که بیشترین تعداد پلاکت را نسبت به تعداد رایج دارد به عنوان پی آر پی استفاده می شود. این مایع تاثیر شگفت انگیزی در ترمیم مفاصل دارد. پی آر پی از طریق قرار دادن پلاسما در سانتریفیوژ به دست می آید. مایع به دست آمده با توجه به شدت بیماری در مفاصل تزریق می شود.

کاربرد پی آر پی :

  • آرتروز درجه 1 تا 3
  • پارگی در منیسک زانو، درجه 2 و 3
  • پارگی رباط صلیبی زانو مانند A.C.L به  صورت ناکامل
  • درمان درد زانو جوانان یا کندرومالاسی با تزریق  پی آر پی در زانو
  • درمان تاندونیت های شانه و درد های مزمن شانه
  • آرنج تنیس بازان مقاوم به درمان
  • درمان خار پاشنه

آمادگی برای انجام پی  آر پی

از پزشک خود درباره هر کاری که باید قبل از درمان انجام دهید یا از انجام آن پرهیز کنید، سوال کرده و دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. احتمالا لازم است:

  • از یک هفته قبل از پی  آر  پی از مصرف داروهای ضد التهابی اجتناب کنید.
  • یک ام آر آی از زانو انجام دهید تا پزشک بتواند میزان آسیب را تعیین کند.
  • خود را آماده کنید که تا دو روز بعد از تزریق پی آر پی قبل از چوب زیر بغل استفاده کنید.
  • از کسی بخواهید که بعد از تزریق شما را به خانه برساند.

کاندیدای مناسب برای انجام پی آر پی زانو

استفاده از روش تزریق پی آر پی معمولا زمانی تجویز می شود که استفاده از کورتون و فیزیوتراپی جوابگوی فرد نبوده و درد فرد ادامه داشته باشد. این روش به عنوان آخرین راه پیشنهاد شده غیر از عمل برای فرد است که در صورت نداشتن عملکرد مثبت فرد نیاز به جراحی دارد.

مراقبت  های بعد از پی آر پی زانو

پس از انجام پی آر پی بیمار لازم است استراحت کرده و تا دو روز از مفصل زانو زیاد استفاده نکند اما به طور کلی حرکت یکی از فاکتور هایی است که به درمان سریع تر کمک می کند. پزشکان پس از تزریق پی آر پی بیمار را در استفاده از دارو ها، مشروبات الکلی و دخانیات محدود می کنند.

همچنین پس از تزریق پی آر پی گذاشتن کیسه آب گرم یا یخ روی محل تزریق ممنوع است و از بیمار درخواست می شود در روز های اول پس از تزریق استحمام نکند.

استفاده از مسکن به غیر از کدئین پس از تزریق توسط پزشک منع می شود.

مدت زمان بهبودی بعد از تزریق پی آر پی زانو

ریکاوری و یا مدت زمان بهبودی پس از پی آر پی زانو، نسبتا سریع است. ممکن است فرد 3 تا 7 روز درد داشته باشد و پس از آن به مرور کم می شود اما گاهی ممکن است حتی 4 هفته درد ادامه داشته و سپس بر طرف شود که این کاملا طبیعی است. بهبودی مفاصل تقریبا سه تا 6 ماه قابل مشاهده است.

پس از انجام پی  آر پی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از انجام کار، هر 2 تا 3 ساعت، هر بار به مدت 20 دقیقه روی زانوی خود یخ قرار دهید. این کار را تا سه روز ادامه دهید اگر درد شدیدی داشتید، ممکن است لازم باشد داروهای مسکن نیز مصرف کنید. لازم است که فعالیت بدنی خود را محدود کرده و از انجام فعالیت هایی که سبب وارد آمدن فشار بر زانو می شوند خودداری کنید. ممکن است پزشک برای برداشتن فشار وزن بدن از روی زانوها توصیه کند که چند روزی از چوب زیر بغل استفاده کنید.

بعد از گذشت 6 تا 8 هفته از تزریق پی  آر  پی باید برای ارزیابی و بررسی میزان اثر بخشی کار مجددا به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسه می توانید در مورد اقدامات احتمالی بعدی نیز با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض احتمالی پی آر پی زانو

عوارض احتمالی پی آر پی زانو شامل آسیب به اعصاب اطراف محل تزریق، عفونت، آسیب به بافت و درد شدید در ناحیه تزریق می باشد. اگر پی آر پی توسط پزشک ماهر و متخصص انجام شود فرد عوارضی نخواهد داشت. همچنین با انتخاب متخصص ماهر در زمینه پی آر پی می توان از انجام عمل به میزان زیادی جلوگیری کرده و آن را به تعویق انداخت.

آیا پلاکت درمانی خطری دارد؟

در پلاکت درمانی از خون خود شخص استفاده می شود و بنابراین خطر بروز عوارض بسیار کم است. با این حال، برخی از خطرات نادر، عبارتند از:

  • عفونت موضعی
  • درد در محل تزریق
  • آسیب دیدگی عصب، بیشتر در محل تزریق

از پزشک خود در مورد علائمی که ممکن است نشانه ای از بروز عوارض باشد و این که در صورت بروز این علائم چه کارهایی باید انجام دهید سوال کنید.

تفاوت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت با تزریق کورتیزون و انجام عمل جراحی

با توجه به این که کورتیزون یک داروی ضد التهاب است تزریق آن در محل مفاصل سبب کاهش التهاب ناشی از آرتروز می شود. نکته قابل توجه این است که این روش درمان قطعی نبوده و به منظور رفع درد و تورم مفصلی استفاده می شود.

در روش پی آر پی زانو، به دلیل وجود پروتئین ها و فاکتور های رشد آسیب های مفصلی، التهاب بر اثر آرتروز، کشیدگی تاندون و رباط و… ، ترمیم شده و بهبود قابل توجهی خواهد یافت.

عمل جراحی زانو یک روش درمانی با نتیجه کاملا مثبت بوده و به دو روش نیمه تهاجمی (آتروسکوپی) یا جراحی باز انجام می شود. انتخاب یکی از دو روش به عهده پزشک می باشد.

آیا بعد از پلاکت درمانی نیازی به انجام فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی نیز هست؟

انجام یک برنامه توانبخشی بعد از تمرین کمک می کند تا نتایج مثبت راحت تر به دست بیایند. توانبخشی اولیه بر محافظت از روند بهبود و طیفی از حرکات ملایم متمرکز است. پس از مراحل اولیه، نوبت به تمرینات قوی سازی و تمرینات کنترل عصبی-عضلانی در سراسر اندام تحتانی می رسد. در مراحل نهایی توانبخشی، تمرکز بر کنترل و توقف حرکت اندام تهتانی در حرکات خاص ورزشی مانند تغییر مسیر و حرکات چرخشی خواهد بود.

هزینه پی آر پی زانو

عوامل مختلفی در تعیین هزینه های پی آر پی زانو تاثیر گذار است. از جمله موارد تاثیر گذار در قیمت پی آر پی زانو نوع، برند و تعداد کیت های مصرفی، تعداد جلسات درمان و میزان آسیب دیدگی زانو ها می باشد. توجه داشته باشید استفاده از کیت های مرغوب برای بدست آوردن بالاترین درجه خالص پلاکت باید از کیت های مرغوب و با کیفیت استفاده شود.

نتیجه گیری

پی آر پی زانو اگر تحت نظر بهترین متخصص ارتوپد انجام شود دارای نتایج بسیار خوب و قابل توجهی می باشد. برای دریافت نتایج بهتر از این روش، بهتر است اقدامات لازم بعد از درمان را به خوبی رعایت کرده تا حداکثر نتایج را دریافت کنید.


 

هزینه انجام پی آر پی PRP بسته به محدوده جغرافیایی ، مرکز درمانی ، نوع و تعداد کیت مصرفی متغیر خواهد بود.

دو نکته بسیار مهم در عمل پی آر پی PRP استفاده از کیت های مرغوب و آماده سازی پی آر پی PRP به روش صحیح است تا بالاترین درجه خلوص پلاکت حاصل شده و کمترین آسیب به پلاکت ها وارد شود.

با توجه به نوسانات قیمت ارز، هزینه انجام پی آر پی به دلار آورده می شود.

در این مرکزهزینه  انجام سوپر پی آر پی مو در هر جلسه 35 الی 40 دلار است  است.

هزینه انجام پی آر پی یک زانو در هر جلسه 35 الی 40 دلار می باشد.

هزینه پی آر پی زیر چشم 20 دلار و هزینه پی آر پی کل صورت 35 الی 40 دلار است.

برای استعلام هزینه پی آر پی در مقیاس تومان لطفا با ما تماس بگیرید.

 



فهرست مطالب

  • پی ار پی زانو چگونه است؟
  • مزایای PRP زانو
  • مقایسه پی آر پی زانو با سایر روش های درمانی
  • چه کسانی کاندیداهای مناسب PRP برای زانو هستند؟
  • آمادگی برای تزریق پی آر پی زانو
  • درمان PRP زانو چگونه انجام می شود؟
  • پی آر پی زانو چه خطرات و عوارضی دارد؟
  • مراقبت های بعد از PRP زانو 
  • هزینه پی ار پی زانو 

بیمارانی که از درد مزمن زانو رنج می برند می توانند از درمان با پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی (PRP) برای تسکین علائمشان استفاده کنند. درمان پی ار پی زانو جایگزینی طبیعی برای جراحی است که همین باعث شده تا این روش در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کند.

در درمان پی آر پی (PRP) پلاکت های خود بیمار غلیظ شده و به او تزریق می شوند تا تاندون ها، رباط ها، عضلات و مفاصل با سرعت بیشتری التیام پیدا کنند. به این ترتیب، در روش PRP زانو از سیستم التیام بخشی بدن خود بیمار برای بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی او استفاده می شود.

پی ار پی زانو چگونه است؟


در درمان PRP زانو بخشی از خون خود بیمار گرفته شده و در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود. این کار باعث می شود که اجزاء تشکیل دهنده خون یعنی پلاسما، سلول های قرمز و سفید و پلاکت ها از یکدیگر جدا شوند. از آنجایی که پلاکت ها حاوی عوامل رشدی هستند که به التیام آسیب های عروق خونی کمک می کنند، به همین دلیل گمان می رود که تزریق شکل غلیظ شده آن ها به ناحیه خاصی از بدن مثل زانو می تواند به پروسه التیام طبیعی بدن سرعت بدهد.

مزایای PRP زانو


از آنجایی که در روش پی آر پی زانو از عناصر طبیعی بدن خود بیمار استفاده می شود، این روش بسیار ایمن و بی خطر محسوب می شود (این روش درمان از دهه 1970 میلادی در بیمارستان ها و پزشکی ورزشی مورد استفاده بوده است). این تزریق ها خصوصاً برای کنترل دردهای مربوط به آرتروز زانو مفید بوده و نیاز به داروهای ضدالتهاب یا داروهای قوی تری مثل اپیوئیدها را از بین می برند. تزریق های PRP علاوه بر مشکلات زانو برای درمان تعداد زیادی از سایر عارضه های اسکلتی عضلانی مناسب هستند، از جمله:

– پارگی های روتاتور کاف

– خار پاشنه (پلانتار فاشئیت) مزمن

– آسیب های رباط صلیبی قدامی (ACL)

معمولاً نتیجه تزریق PRP به زانو طولانی مدت بوده به طوریکه طبق گفته بسیاری از بیماران، تنها بعد از یک یا دو جلسه درمان نتایج رضایتبخشی به دست آورده اند که بیش از یک سال دوام داشته است.

روش پی آر پی برای زانو، انواع مختلفی دارد

انواع (یا به عبارتی سیستم های) تزریقات پی آر پی به زانو، با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال، در بعضی از انواع پی آر پی پلاکت ها تا 8 برابر مقدار نرمال خون غلیظ می شوند. اما در بعضی دیگر از انواع آن این تغلیظ فقط تا 2 برابر اندازه نرمال انجام می شود. همچنین، با تغییر سرعت چرخش سانتریفیوژ می توان غلظت سلول های سفید را تغییر داد. به علاوه، معمولاً برای آرتروز زانو، پلاکت های با غلظت سه برابری و بدون سلول های سفید مناسب است. البته، پزشکان معتقدند که غلظت بالاتری از پلاکت ها همراه با غلظت بالاتری از سلول های سفید برای تاندون ها بهتر است.

در حال حاضر انواع زیادی از تزریقات PRP وجود دارد که در همگی آن ها حجم کمی از خون (20 تا 60 میلی لیتر) از بیمار گرفته شده و بعد در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد. تفاوت این PRPها در توانایی آن ها برای جمع آوری و تغلیظ پلاکت ها بر مبنای روش و طول مدت سانتریفیوژ کردن است. در نتیجه ی جداسازی انجام شده در دستگاه سانتریفیوژ، سوسپانسیون هایی از غلظت های مختلف پلاکت ها و گلبول های سفید به دست می آید. تنوع در غلظت های پلاکت ها و گلبول های سفید بر تنوع غلظت عوامل رشد تأثیر می گذارد.

مقایسه پی آر پی زانو با سایر روش های درمانی


میزان درد: در مقایسه با سایر روش ها، تزریقات PRP، در هر جلسه درمان تکمیلی، درد را بیش از پیش کاهش می دهند.

عملکرد فیزیکی: در مقایسه با سایر روش ها، تزریقات PRP که در هر یک از این جلسات تکمیلی انجام می شوند، عملکرد فیزیکی را به شدت و بیش از پیش بهبود می دهند.

عوارض PRP زانو: بعضی از افراد دچار عوارض جانبی می شوند، که البته این عوارض از عوارض ایجاد توسط سایر انواع تزریق ها بیشتر نیستند.

چه کسانی کاندیداهای مناسب PRP برای زانو هستند؟


روش پی آر پی زانو برای آن دسته از مبتلایان به آرتروز که شرایط زیر را دارند مناسب نیست:

  • دارای عارضه ای مثل یک عفونت فعال، یک بیماری متاستاتیک یا نوع خاصی از بیمارهای پوستی هستند که با استفاده از این تزریق ها بدتر شده یا به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می کند.
  • دارای انواع خاصی از اختلالات خونی و خونریزی هستند.
  • تحت درمان ضدانعقادی هستند (و نمی توانند درمان را موقتاً متوقف کنند).
  • دچار کم خونی هستند
  • باردار هستند

آمادگی برای تزریق پی آر پی زانو


حتماً دست کم از 72 ساعت قبل از عمل تزریق ژل PRP به زانو آب کافی بنوشید. در صورت کم آبی بدن ممکن است تکنسین نتواند به اندازه کافی خون از شما بگیرد که این می تواند تأثیر منفی در نتیجه تزریقتان داشته باشد.

  • دست کم از ده روز قبل از تزریق پی آر پی برای زانو از مصرف داروهایی که روی پلاکت های خون تأثیر می گذارند، مثل آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید.

درمان PRP زانو چگونه انجام می شود؟


ابتدا، پزشک مقداری خون از بازوی شما می گیرد.

سپس، نمونه خون به دست آمده در دستگاه سانتریفیوژ گذاشته می شود تا اجزاء آن از یکدیگر جدا شده و سوسپانسیون غلیظی از پلاکت  در پلاسما به دست بیاید. در این مرحله، از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام باعث به دست آمدن غلظت های متفاوتی از هر یک از اجزاء خون می شود.

سپس، پزشک زانوی شما را بی حس کرده و پی آر پی را به داخل فضای مفصل زانو تزریق می کند. گاهی اوقات از یک سیستم اولتراسوند برای هدایت تزریق استفاده می شود.

بعد از کمی استراحت می توانید به خانه بروید. از آنجایی که ممکن است بعد از تزریق PRP دچار درد و خشکی مفصل شوید، می بایست شخص دیگری شما را به خانه برساند و خودتان رانندگی نکنید.

پی آر پی زانو چه خطرات و عوارضی دارد؟


در PRP زانو از خون خود بیمار استفاده می شود که همین باعث شده تا متخصصین آن را گزینه ایمن و بی خطری بدانند.

با این حال، تزریق پی آر پی زانو می تواند با عوارضی همراه باشد که معمولاً عبارتند:

  • عفونت موضعی
  • درد در محل تزریق PRP
  • آسیب عصبی که بیشتر در محل تزریق اتفاق می افتد
  • درد و خشکی
  • سریع تر شدن ضربان قلب
  • غش و سرگیجه
  • تهوع و دل بهم خوردگی
  • تعریق
  • سردرد

مراقبت های بعد از PRP زانو 


مراقبت های بعد از پی آر پی زانو به شرح زیر هستند:

  • در طول دو روز بعد از درمان، روزانه به فاصله هر 2 تا 3 ساعت یک بار به مدت 20 دقیقه روی ناحیه درمان شده یخ بگذارید. بعد از درمان ممکن است زانو کمی قرمز و متورم شود.
  • بعد از درمان از مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDها) خودداری کنید زیرا این داروها ممکن است اثر درمان را خنثی کنند.
  • از انجام فعالیت هایی که به ناحیه درمان شده فشار وارد می کنند خودداری کنید.
  • ممکن است نیاز باشد که چند روزی از چوب زیر بغل یا واکر استفاده کنید تا وزن بدنتان روی زانوی درمان شده قرار نگیرد.
  • قبل از اینکه فعالیت های شدید مثل دویدن و دوچرخه سواری را از سر بگیرید حتماً در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

هزینه پی ار پی زانو 


هزینه PRP زانو به میزان تزریق مورد نیاز، محل تزریق و تعداد تزریقات مورد نیاز بستگی دارد. برای اطلاع از مبلغ دقیق هزینه، از پزشک معالج خود سؤال کنید.

تجربیات و نظرات در مورد پی آر پی زانو

یک خانم 74 ساله

هر دو زانویم مرا رنج می دادند، خصوصاً زانوی راستم، تا حدی که مجبور بودم عقب عقب از پله ها پایین بیایم و فعالیت های روزانه ام نیز خیلی محدود شده بود.

فقط یک روز بعد از اولین تزریق PRP به زانوی راستم، متوجه تفاوت قابل توجهی شدم؛ بعد از اولین تزریق بین 70 تا 75% بهتر شده بودم. من قطعاً استفاده از این تزریق ها را به سایر بیماران توصیه می کنم.

یک آقای بازنشسته 67 ساله 

چند سال بود که هر دو زانویم درد داشتند و دردشان هم در حال زیادتر شدن بود. بالا رفتن از پله ها، هر روز سخت تر و دردناک تر می شد. تزریق های پی آر پی تقریباً هیچ دردی نداشتند و درد زانوهایم را تقریباً فوری از بین بردند. همچنین متوجه شدم که پاهایم ثبات بیشتری پیدا کرده اند و می توانم بدون درد کشیدن از پله ها بالا بروم.

آقای 67 ساله

قبلاً، برای پارگی مینیسک زانوی راستم یک جراحی غیرتهاجمی انجام داده بودم. کمی بعد از جراحی، مفصل زانویم دچار آرتروز شد که بسیار دردناک و تقریباً ناتوان کنند بود. اول، برای تعویض کامل مفصل زانو با استفاده از روش های جراحی سنتی وقت گرفتم. اما بعد با افراد زیادی که بعد از این جراحی دچار درد وحشتناکی شده بودند صبحت کردم. برای همین احساس بدی نسبت به عمل پیدا کردم و تصمیمی گرفتم در مورد راه بهتری با استفاده از تکنیک های جراحی کم تهاجمی تحقیق کنم و حالا بعد از دو تزریق پی آر پی، می توانم با کمترین درد ممکن راه بروم.

آقای 65 ساله

روند بهبودی پارگی غضروف و شکستگی فشاری زانوی چپم به کندی پیش می رفت. بعد از 18 تا 20 ماه بهبودی خیلی ناچیز بود، اما بعد از 2 تزریق آسیب هایم 85 تا 90% التیام پیدا کردند. برای همین توصیه می کنم که افراد قبل از فکر کردن به جراحی تزریق های PRP را امتحان کنند.

خانم 45 ساله

بعد از دو ماه درد کشیدن به حرف دکترم که تزریق پی ار پی را پیشنهاد کرده بود گوش دادم. و دو روز بعد از تزریق پی ار پی احساس می کردم  بهتر شده ام. بعد از اینکه دوره درمان تمام شد دیگر نمی لنگیدم و می توانستم دوباره با فرزندانم بازی کنم.

پرسش های متداول


 آیا پی ار پی برای زانو درد خوب است؟

بله. برخی از تحقیقات نشان داده که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت درد را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همچنین، دیده شده که برخی از انواع درمان های PRP می توانند در بهبود آرتروز زانوی خفیف تا متوسط تأثیر داشته باشند.

 پی ار پی چقدر در درمان زانودرد مؤثر است؟

تزریق پی آر پی برای زانو درمانی با درد کم و روشی کم تهاجمی برای کمک به کاهش زانو درد ناشی از عارضه هایی مانند آرتروز است.

 آیا درمان PRP مؤثر است؟

تأثیر درمان پی آر پی به چندین عامل بستگی دارد، از جمله:

  • وضعیت سلامت عمومی
  • آسیب دیدگی مزمن است (که در طول زمان شکل گرفته) یا حاد (که ناگهانی و جدی است)
  • اینکه کدام قسمت بدن به درمان نیاز دارد
  • آماده سازی تزریق PRP

بعد از یک تزریق PRP زانو چقدر باید استراحت کنم؟

توصیه می کنیم بعد از تزریق پی آر پی در زانو دست کم یک هفته از انجام تمرینات فیزیکی خودداری کنید. البته، این زمان استراحت به ساختار محلی که به آن تزریق صورت گرفته بستگی دارد.

 چند بار می توانم تزریق پی آر پی زانو را انجام بدهم؟

ممکن است اولین تزریق PRP تا حد رضایتبخشی دردتان را تسکین داده و نیازی به تزریق دوم نداشته باشید؛ البته، گاهی اوقات برای به دست آوردن بهترین نتیجه به چند تزریق نیاز است.

 بین جلسات درمان چقدر باید فاصله باشد؟

بهترین حالت این است که بین جلسات درمانتان 6 هفته فاصله بگذارید. این مدت زمان باعث می شود که زانو فرصت کافی برای التیام را داشته و در نتیجه بهترین نتیجه به دست بیاید.

 آیا پی آر پی زانو درد دارد؟

تزریق های PRP زانو گزینه نسبتاً بی دردی هستند؛ البته، بسته به گستردگی، نوع و محل تزریق، که بر مبنای آسیب وارده تعیین می شود، ممکن است بیماران در طول درمان درجات مختلفی از ناراحتی را تجربه کنند.

چقدر زمان می برد تا تزریق پی آر پی زانو تأثیر خود را بگذارد؟

معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا بیمار فواید پی آر پی زانو را ببیند.

 نتیجه درمان پی آر پی چقدر ماندگاری دارد؟

نتیجه درمان پی آر پی شش تا نه ماه دوام داشته و در تمام طول این مدت به بهبود آسیب دیدگی بافت نرم کمک می کند.

 انجام تزریق PRP چقدر طول می کشد؟

کل پروسه، از آماده سازی تا ریکاوری، به طور متوسط حدوداً یک ساعت طول می کشد.

 آیا تزریق پی آر پی زانو بی خطر است؟

تزریق های پلاسمای غنی از پلاکت یک گزینه درمانی نسبتاً بی خطر هستند چون از آنجایی که پلاسما از خود بیمار گرفته می شود امکان ندارد که بدن به تزریق این ماده واکنش منفی نشان بدهد؛ البته، در صورتی که تزریق در یک محیط استریل و توسط یک پزشک آموزش دیده انجام نشود تا حدودی امکان بروز عفونت یا آسیب عصبی وجود دارد.

آیا پی آرپی می تواند باعث تولید مجدد غضروف شود؟

تزریق های PRP باعث شتاب دادن به توانایی طبیعی بدن در التیام خود می شوند و به همین دلیل پتانسیل کمک به بازسازی غضروف را نیز دارند

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا