علمی و پزشکی

درمان سیاتیک با سیاه دانه و عسل

سنگ کلیه یکی از مشکلات بسیار حاد برای هر فردی است. فرقی نمی کند این سنگ قرار است از سیستم ادراری آقایان دفع شود یا بانوان، در هر صورت دفع سنگ کلیه بسیار دردناک، زنجر آور و آزاردهنده است. همین موضوع باعث می شود بسیاری از افراد ترس زیادی برای دع سنگ کلیه داشته باشند و نتوانند با ان به راحتی کنار بیایند.

یکی از کاربران سایت عسلنا در یکی از کامنت ها نوشته بود که بیش از 5 بار زایمان طبیعی را تجربه کرده و درد دفع سنگ کلیه چیزی شبیه به زایمان طبیعی او بوده است. البته شاید این نوعی اقرار به حساب آید اما به نظر می رسد میزان دردناک بودن عملیات دفع بسیار زیاد است. از طرفی به این دلیل که دفع سنگ کلیه هیچ زمان مشخصی ندارد، کمی بر ترس و دلهره نسبت به خارج شدن سنگ از مجاری ادراری افزوده است.

مشکل دیگر سنگ کلیه این است که اگر نوع سنگ به گونه ای باشد که توان زخم کردن مجاری ادراری را داشته باشد، ممکن است باعث سوزش ادراری و همچنین عفونت ادراری شود. موضوعی که باعث بروز بیماری های مختلفی از بیماری دستگاه تناسلی گرفته تا انوع مشکلات دیگر شود.

روش های مختلفی برای درمان سنگ کلیه یا بهتر است بگوییم دفع سریعتر و ساده تر سنگ کلیه در طب سنتی وجود دارد. این درمان های خانگی برای دفع سنگ کلیه به گونه ای هستند که می توانند بسیار از آزارهای سنگ کلیه را کاهش داده و به فرد برای دفع بهتر و البته سریعتر کمک کنند.

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد خوراکی و یکی از بهترین توصیه های طب سنتی برای دفع سنگ کلیه است. عسل طبیعی ارگانیک به تنهایی می تواند اثرات فوق العاده ای برای دفع سنگ کلیه داشته باشد. با این حال بعضی از معجون های عسل برای دفع سنگ کلیه معجزه می کنند. این معجون های عسلی برای درمان خانگی سنگ کلیه مورد استفاده هستند و تاکنون به بسیاری از افراد در این زمینه کمک کرده اند.

عسل و سیاه دانه؛ معجونی برای دفع سنگ کلیه

شاید یکی از معروف ترین معجون های ساخته شده با عسل طبیعی، معجون عسل و سیاه دانه باشد. این معجون خواص فوق العاده ای برای بدن انسان به همراه دارد. شاید برایتان جالب باشد که علاوه بر ترکیب عسل و سیاه دانه، نوعی عسل هم به نام عسل سیاهدانه داریم که زنبور عسل آن را با استفاده از شهد گل های سیاه دانه تولید می کند.

معجون سیاه دانه و عسل به صورت های مختلفی تهیه می شود. اگر سیاه دانه با عسل طبیعی به یک نسبت مخلوط شوند به آن سیاه دانه و عسل می گویند. اما اگر نسبت عسل به سیاه دانه 3 به 1 باشد، ترکیب را دوسین می گویند که خواص مختلفی برای سلامت انسان به همراه دارد.

یکی از مهمترین خواص سیاه دانه و عسل، کاربرد آن برای سنگ کلیه است. سیاه دانه و عسل هم برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه به ویژه برای کلیه های سنگ ساز مناسب به نظر می رسد و هم برای دفع بهتر و سریعتر آن مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص عسل برای درمان سنگ کلیه که بگذریم، سیاه دانه هم بر روی سنگ های کلسیمی اثرات فوق العاده ای دارد و هم می تواند سنگ های اگزالاتی را تا حدی نابود کند. مصرف سیاه دانه و عسل طبیعی می تواند به کاهش تعداد سنگ های کلیوی در کلیه های سنگ ساز نیز کمک نماید.

برای استفاده از این معجون می توانید سیاه دانه نیم کوب شده را با عسل طبیعی به نسبت 1 به 1 مخلوط کنید یا اینکه نسبت آن را 1 به 3 در نظر بگیرید و دوسین تهیه کنید. همچنین می توانید از عسل سیاه دانه به جای عسل های معمولی استفاده کنید و سیاه دانه را با عسل سیاه دانه مخلوط کنید.

چقدر در مورد عسل سیاه دانه اطلاعات دارید؟

8 خاصیت مهم عسل سیاه دانه برای سلامتی

بسته به شرایط جسمی شما، میزان مجاز مصرف این معجون متفاوت و روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری متغییر است. در این زمینه حتما با متخصص مشورت کنید.

خواص سرکه سیب و عسل برای درمان سنگ کلیه

یکی از معجون های عسلی فوق العاده عالی برای درمان سنگ کلیه، استفاده از سرکه سیب و عسل است. سرکه سیب به تنهایی نیز برای رفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال برخی مشاهدات نشان می دهد که ترکیب عسل با سرکه سیب هم به دفع بهتر سنگ کلیه کمک می کند و هم برای عموم افراد مناسب است.

یکی از روش های تهیه معجون سرکه سیب و عسل طبیعی این است که به ازای هر 2 قاشق سرکه سیب، 1 قاشق عسل در نظر بگیرید و این ترکیب را درون آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. می توانید یک شیشه از معجون آب، سرکه سیب و عسل تهیه و در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. سپس هر روز چند فنجان از آن را میل کنید. دقت داشته باشید که حتما از عسل طبیعی باکیفیت برای این منظور استفاده کنید تا خاصیت لازم برای درمان سنگ کلیه را داشته باشد.

تهیه کردن سرکه سیب، جوش شیرین و عسل طبیعی نیز یکی دیگر از روش های درست کردن معجون عسل با سرکه سیب برای دفع سنگ کلیه است. در دستور تهیه این نوشیدنی آمده است که باید یک چهارم لیوان سرکه سیب، نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با هم مخلوط کنید و آن ها را با هم مخلوط کنید. بهتر است پس از گذشت 30 دقیقه، اقدام به نوشیدن نیمی از این نوشیدنی کنید و نیمی دیگر را برای چند ساعت بعد بگذارید.

نکته مهم و جالب توجه در مورد انواع نوشیدنی های تهیه شده با سرکه سیب و عسل این است که این معجون ها، به شدت برای کاهش درد افراد درگیر با سنگ کلیه مناسب است. اگر می خواهید از درد ناشی از سنگ کلیه راحت شوید، احتمالا این معجون می تواند به شما کمک بزرگی کند.

ریحان و عسل؛ معجزه ای برای کلیه

یکی دیگر از ترکیبات فوق العاده برای دفع سنگ کلیه، استفاده از ترکیب ریحان و عسل طبیعی است. ساده ترین روش برای درست کردن این معجون، مخلوط کردن برگ ریحان با عسل طبیعی و میل کردن ان است. البته ممکن است علاقه ای به خوردن چنین ترکیبی نداشته باشید. در این صورت می توانید دمنوش ریحان درست کنید و پس از ولرم شدن، عسل طبیعی را به این دمنوش اضافه کنید. این معجون اثرات بی نظیری برای سریع و بهتر دفع شدن سنگ کلیه دارد.

دقت داشته باشید که چنین ترکیبی ممکن است دیربازده باشد؛ اما قطعا می تواند اثرات لازم را برای دفع سنگ کلیه بگذارد. سعی کنید نا امید نشوید و به صورت روزانه اقدام به استفاده از این معجون کنید. بین 1 تا 5 ماه ممکن است طول بکشد تا سنگ شما به خوبی و با کمترین درد ممکن دفع شود.

برای تهیه معجون عسل و ریحان نیز می توانید به جای استفاده از عسل های معمولی از عسل ریحان استفاده کنید. عسل ریحان خود به تنهایی نیز یکی از بهترین عسل ها برای دفع سنگ کلیه است. با این حال ترکیب عسل ریحان و گیاه ریحان یا اضافه کردن عسل ریحان به دمنوش ریحان، می تواند گزینه ای عالی برای درمان سنگ کلیه باشد.

آنچه باید در مورد عسل ریحان بدانیم

6 خاصیت عسل ریحان که شما را برای خرید این عسل ترغیب می کند

سخن آخر

دفع سنگ کلیه باید سریع و با کمترین درد و عوارض جانبی باشد که عسل طبیعی و معجون های تهیه شده با آن در این زمینه می توانند کمک بزرگی کنند. دقع سنگ کلیه به همراه عسل، سیاه دانه، سرکه سیب و ریحان از روش های طب سنتی برای مقابله با این مشکل است. با این حال روش های دیگری نیز وجود دارد.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.


خواص سیاه دانه

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی است که سالهاست، از آن برای تهیه بسیاری از داروها استفاده می شود. سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد. باید بدانیم که دوای هر دردی به جز مرگ است و معمولا می تواند تمام دردهای اعضای بدن (از نوک انشگتان پا تا فرق سر)  را درمان کند.

 

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه تلخ است و از آن برای تهیه ترشیجات هم استفاده می شود. این گیاه متعلق به جنوب غربی آسیا است. این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم، زینک، پتاسیم، فسفر، سدیم و سلنیوم است.  همچنین دارای خواص ضد ویروس ضد میکروبی می باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی خواهد کرد.

سیاه دانه را همچنین به نام های سرنیچ سیاه، شونیز، کمون هندی و سیاه تخمه نیز می شناسند.

در این قسمت از آقای دیابت به معرفی خواص سیاه دانه خواهیم پرداخت:

 

برخی از خواص سیاه دانه

کمک به درمان اسهال

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را با نصف فنجان تره خورد شده مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی میل کنید.که برای درمان اسهال موثر خواهد بود.

 

درمان روماتیسم

 

درمان روماتیسم

درمان روماتیسم

مقداری روغن سیاه دانه را گرم کنید، قبل از خواب به قسمت مورد نظر اعمال نمایید. سپس با یک تکه پارچه باندپیچی کنید.

 

درمان فشار خون بالا

روزانه 100 تا 200 میلی گرم از عصاره سیاه دانه را به مدت 2 ماه مصرف کنید و شاهد بهبود و درمان فشار خون باشید.

 

درمان اگزما و خارش

استفاده از روغن سیاه دانه یا پمادی که حاوی حداقل 15 درصد سیاه دانه باشد،بعد از مدت 4 هفته باعث کاهش التهاب و خارش می شود و برای رفع اگزما هم موثر خواهد بود.

 

درمان دیابت از خواص سیاه دانه

درمان دیابت

 

مصرف سیاه دانه به صورت روزانه باعث کاهش قند خون خواهد شد و به درمان دیابت کمک می کند.

 

رفع خستگی

این گیاه به افزایش انرژی بدن کمک خواهد کرد. اگر مدام از خستگی ناراحت هستید، حتما روغن سیاه دانه را به برنامه غذایی تند بیافزایید. حتی می توانید جایگزین قهوه کنید. بدین صورت که چند قطره از روغن سیاه دانه را به چای خود اضافه کنید و برای طعم دهی بهتر می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید و بنوشید. بعد از ده روز شاهد بهبود انرژی تان خواهید بود.

 

درمان درد رحم

ترکیب سیاه دانه و عسل برای درد های زنانگی به خصوص درد رحم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. روزانه یک فنجان از این ترکیب را بنوشید.

درمان سردرد و میگرن

 

ترکیب سیاه دانه با رازیانه و میخک و یک لیوان شیر جوشیده شده برای سردرد و میگرن معجزه می کند. همچنین می توانید مقداری از روغن سیاه دانه را  روی شقیقه خود ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه از سردرد خلاص شوید.

 

بهبود و تقویت قوای جنسی

مقداری از روغن سیاه دانه را قسمت پایین کمر خود به خوبی ماساژ دهید که بعد از مدتی هم باعث تقویت قوای جنسی و هم بهبود باروری خواهد شد.

درمان سرطان روده بزرگ

با استفاده از سیاه دانه می توان به راحتی سرطان تازه روده بزرگ را متوقف کرد و همچنین شما را از مصرف داروهای شیمیایی مضر در امان نگه خواهد داشت و بدون هیچ گونه عوارض جانبی خواهد بود.

 

درمان آسم از خواص سیاه دانه

 

سیاه دانه تاثیر بسیار زیادی در کاهش علائم افراد مبتلا به آسم دارد و همچنین راه  های هوایی و تنفسی آن ها را باز می  کند. حتی به جرأت می  توان گفت که اثر آن از بسیاری از داروهای معمول برای آسم بیشتر خواهد بود.

 

درمان بی اختیاری ادرار

برای درمان بی اختیاری ادرار می توانید از خواص سیاه دانه بهره مند شوید. این گونه که پوست تخم مرغ را خورد کنید،با سیاه دانه بکوبید و درون شیر داغ حل کنید و صبح و شب تا یک ماه میل کنید و شاهد بهبود باشید.

 

کمک به راحتی زایمان

مصرف سیاهدانه و  عسل در هنگام زایمان، درد رحم را تا حد ریادی کاهش می دهد.  همزمان با شروع درد زایمان هر یک تا دو ساعت یک قاشق غذا خوری از این مخلوط  را مصرف کنید . همچنین می توانید ان را با مقداری آب گرم مخلوط نمایید.

 

درمان برخی از بیماری های کبدی

ترکیب مقداری سیاه  دانه را با آلوئه  ورا و کمی عسل معجزه خواهد کرد. هر روز صبح ناشتا، به مدت یک هفته، یک قاشق چای خوری از آن میل کنید و شاهد بهبود و یا حتی درمان بیماری های کبدی خود باشید.

 

پیشگیری از سرماخوردگی

 

این گیاه از آنجایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، سرماخوردگی را می کاهد و در برابر بیماری  های زمستانی در امان نگه می دارد. می توانید این دانه را به خورشت ها و یا حتی سالاد خود اضافه کنید.

 

پیشگیری از ابتلا به زخم معده

سیاه دانه از پوشش معده محافظت می کند و به این ترتیب از بروز زخم معده نیز جلوگیری خواهد کرد. اما همچنان درباره تاثیر سیاه دانه برای درمان زخم معده در انسان  ها مطالعات بیشتری نیاز است.

 

درمان و کاهش جوش های چرکی

ماسک و خمیر سیاه دانه برای درمان جوش های چرکی بخصوص برای بلوغ در نوجوانان عالی است. این گونه که  2 قاشق غذاخوری از پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کنید و آن را روی صورت تان اعمال نمایید. و بعد از مدتی شاهد رفع آن خواهید بود.

 

سایر خواص سیاه دانه و مزایای آن برای بدن

  1. درمان سل
  2. کمک به افزایش شیر مادران
  3. درمان بیماری های قلبی- عروقی
  4.  درمان  تهوع، شکم درد و یبوست
  5. کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
  6.  تسکین دهنده سرفه و درمان یرقان
  7. پیشگیری از سقط جنین
  8. برطرف کننده تاول و آبسه
  9. درمان سیاتیک
  10.  رفع زگیل و لک
  11. سلامت پوست و مو
  12. درمان تشنج
  13.  دفع سنگ کلیه
  14.  درمان ناراحتی ریوی و تنفسی
  15.  رفع انگل در دستگاه گوارش
  16. درمان کم خونی
  17. درمان سرگیجه های شدید
  18. درمان ریزش مو
  19. درمان اضطراب و تپش قلب
  20. درمان سینوزیت
  21. رفع دندان درد و محکم شدن دندان ها
  22. درمان تب های بلغمی و سودایی
  23. کمک به رفع مسمومیت های خونی
  24. درمان عفونت های ادراری
  25. درمان علائم ترک اعتیاد
  26. درمان گرفتگی عضلات
  27. افزایش تعداد اسپرم
  28. درمان ناباروری
  29. کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه ها
  30. درمان و کاهش ریزش مو

 

مقدار مصرفی سیاه دانه

روزانه مصرف 1 یا 2 قاشق چای   خوری روغن سیاه دانه یا 2 عدد کپسول حاوی سیاه دانه کافی و مناسب است. که کپسول  های سیاه دانه معمولا 1000 میلی گرمی هستند.

 

 

 


کمتر کسی وجود دارد که در مورد خواص سیاه دانه و عسل که در طب سنتی به آن دوسین هم گفته می شود، چیزی نخوانده یا نشنیده باشد. خواص دوسین به قدری است که تقریبا به عنوان یک نسخه ثابت در طب سنتی برای بسیاری از بیماری ها، از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله خواص سیاه دانه و عسل که در منابع مختلف به آنها اشاره شده است می توان به پیشگیری و بهبود سرطان، پیشگیری و درمان انواع عفونت ها، بهبود تنبلی تخمدان در زنان، مقابله با برخی از ویروس ها مانند ایدز و کرونا، بهبود بیماری های تنفسی و آلرژیک، پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی، بهبود بیماری های کبدی، بهبود ناراحتی های کلیوی، بهبود افراد دیابتی و… اشاره کرد.

اما قطعا تمامی این خاصیت ها و دیگر مواردی که برای ترکیب سیاه دانه با عسل ذکر می شود علمی نیستند و هیچ بررسی آزمایشگاهی و حتی شهودی بر روی آن ها انجام نشده است.

هدف ما نیز در این مطلب این است که با یک بررسی دقیق به خواصی از این ترکیب بپردازیم که یا پشتوانه علمی و آزمایشگاهی دارند و یا اینکه در منابع معتبر سنتی ذکر شده اند.

اما قبل از هر چیز باید بگویم که منظور ما از عسل، عسل طبیعی است که در ساخت بسیاری از دارو ها مورد استفاده قرار می گیرد، علت آن هم خاصیت ارسال کنندگی و جذب بالای آن است، به این معنی که انتقال و جذب مواد موثر دارو را افزایش می دهد.

در ترکیب سیاه دانه و عسل نی مانند ترکیب از، عسل نقش ارسال کنندگی دارد و نقش کلیدی را سیاه دانه ایفا می کند. عسل در اینجا مسئولیت جذب و ارسال خواص سیاه دانه را به عهده دارد و کمک می کند مواد موثر  آن بهتر جذب شوند.

از آنجایی که قبلا جداگانه به تفصیل در مورد فواید عسل طبیعی، صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم تا ابتدا با فواید سیاه دانه و پس از آن با خواص سیاه دانه و عسل آشنا شویم.

  • آشنایی با سیاه دانه
  • بررسی خواص سیاه دانه
  • خواص سیاه دانه و عسل از نظر درمانی
  • خواص دوسین از نظر طب سنتی
  • طرز تهیه و مصرف معجون دوسین
  • موارد منع مصرف سیاه دانه و عسل

آشنایی با سیاه دانه (Nigella Sativa)

سیاه دانه یا ( Nigella Sativa ) که گاهی به آن تخمه سیاه نیز می گویند، گیاهی است یک ساله که از گذشته به صورت خودرو رشد می کرده است، اما به خاطر دانه و گل های آن کشت آن در بعضی نقاط متداول شده است.

زادگاه اصلی این گیاه حوزه ی دریای مدیترانه بوده است اما با گسترش مصارف پزشکی سیاه دانه، کشت آن در غرب آسیا و همچنین جنوب اروپا و جنوب کشور های حوزه ی بالکان نیز گسترش یافت.

در ایران نیز این گیاه از قدیم به صورت خودرو در مناطقی مانند اصفهان، آذربایجان و اراک رشد می کرده است.

بررسی خواص سیاه دانه

همانطور که گفتیم در ترکیب سیاه دانه با عسل، سیاه دانه نقش اصلی را ایفا می کند و عسل اگرچه خواص بسیاری دارد اما در این ترکیب بیشتر جنبه ارسال کنندگی آن مد نظر است. در نتیجه آگاهی از فواید سیاه دانه به ما در درک خواص سیاه دانه با عسل نیز کمک خواهد کرد.

با وجود اینکه در کشور ما از سیاه دانه معمولا بر روی نان و یا به صورت یک ادویه خوشبو در طبخ غذاها استفاده می کنند، اما در کشور های همسایه و همچنین هند، جنبه ی دارویی نیز دارد.

سیاه دانه از قدیم در هند، کشور های عربی و اروپا به عنوان یک افزودنی و چاشنی و همچنین یک داروی طبیعی برای بسیاری از اختلالات مانند سرفه، مشکلات گوارشی ( درد شکم و نفخ) و .. مورد استفاده قرار می گرفته است.

ابن سینا در کتاب قانون در طب به صورت کاملا بسط یافته در مورد خواص سیاه دانه صحبت می کند و خواص آن را به صورت زیر فهرست می کند.

  • مفید برای ورم ها و جوش ها
  • بهبود زخم های چرکین
  • مفید برای سردرد های میگرنی و سرگیجه
  • مفید برای چشم هایی که مداوم اشک دارند و چشم های ضعیف
  • مفید برای دستگاه تنفس ( از جمله تنگی نفس، آسم و …)
  • مفید برای درمان بیماری های حلق، گوش و بینی
  • موثر برای بهبود انواع تب ها
  • پاکسازی سموم بدن

در سال های اخیر نیز مطالعات بسیاری در مورد اثر عصاره ی سیاه دانه بر روی قسمت های مختلف بدن در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است.

که از جمله ی خواص کشف شده ی آن می توان به کمک به ایمنی بدن، خاصیت آنتی هیستامینی، آنتی بیوتیک، ضد فشار خون، ضد التهاب، و فعالیت های ضد میکروبی اشاره کرد، که بیشتر آن ها به ترکیبات کینون موجود در سیاه دانه نسبت داده می شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف سیاه دانه ممکن است پتانسیل پیشگیری از سرطان هایی مانند سرطان روده ی بزرگ را داشته باشد. همچنین ممکن است این ماده خاصیت ضد سرطانی و مهار کننده ی رشد متاستاز(گسترش رشد سرطان) را نیز داشته باشد. (منبع)

خواص سیاه دانه و عسل از نظر درمانی

همانطور که در ابتدا گفتیم برای ترکیب سیاه دانه و عسل خواص ویژه ای برشمرده شده است. اما از مهمترین آنها که در مقالات متعدد به آن ها اشاره شده است، می توان به موارد زیر را بیان کرد.

1. پیشگیری و درمان سرطان

اگر چه تا به حال تحقیق متمرکزی بر روی خواص دوسین برای درمان سرطان انجام نشده است. اما خواص ضد سرطانی سیاه دانه به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

این آزمایش ها بر روی انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه انجام شده است.

به عنوان مثال آزمایشگاه تحقیقات سرطان هیلتون هیدلند در سال 1997 اظهار داشت سیاه دانه می توان بدون عوارض جانبی، که معمولا بر اثر شیمی درمانی اتفاق می افتد، تاثیر چشمگیری در جلوگیری از رشد سرطان داشته باشد.

آنها دریافتند که این ماده می تواند میزان رشد سلول ها مغز استخوان را تا 250٪ افزایش دهد و رشد تومور ها را 50٪ مهار کند. سیاه دانه با تحریک سلول های ایمنی و تقویت آن ها از سلول های بدن محافظت می کند. (منبع)

با توجه به خاصیت ارسال کنندگی و جذب بالای عسل و خاصیت ضد آنتی اکسیدانی آن، این احتمال وجود دارد که ترکیب آن با سیاه دانه بتواند تاثیرات بهتری بر روی سرطان داشته باشد.

2. خواص سیاه دانه و عسل برای بهبود زخم ها

ترمیم زخم ها در بسیاری از آسیب های ناشی از انواع جراحی ها، تومور ها و همچنین سوختگی ها از جمله دغدغه های مهم افراد به شمار می رود. همچنین با توجه به اینکه روند استفاده از محصولات طبیعی در سراسر جهان افزایش یافته است، مطالعات متعددی بر روی خواص دوسین برای بهبودی زخم ها انجام شده است.

مطالعات نشان می دهد که خواص ضد باکتریایی عسل مانوکا در کنار انواع ویتامین ها و آنزیم های موجود در آن، در ترکیب با خواص سیاه دانه می تواند بهبود و ترمیم زخم ها را تسریع کند و نوعی خاصیت هم افزایی ایجاد می کند.

برای این منظور کافی است که روغن سیاه دانه و عسل طبیعی را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و بر روی زخم قرار داد. (منبع).

البته همانطور که در مطلب درمان زخم با عسل طبیعی گفته شد. خود عسل به تنهایی به خاطر خواص فیزیکی و بیوشیمایی ویژه ای که دارد مرهم مناسبی برای بسیاری از زخم ها و عفونت ها است.

3. دوسین برای پیشگیری و درمان عفونت ها

یکی از موارد شایع مرگ و میر در دنیا به ویژه در کودکان، انواع عفونت هاست. در آزمایشی که بر روی یک کودک که در 2 سال اول زندگی 26 بار به دلیل عفونت بستری شده بود و موفق به پیوند سلول بنیادی نیز نشده بود انجام شد، مشاهده شد که دوسین می تواند از بین برنده ی عفونت ها باشد.

پس از مصرف یک دوره معجون دوسین بیماری کودک به کلی بهبود یافت .این نشان می دهند که ترکیب سیاه دانه و عسل باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و باعث کاهش چشمگیر انواع عفونت ها می شود. (منبع)

4. درمان بیماری ها تنفسی و آلرژیک

یکی دیگر از خواص سیاه دانه و عسل کمک به بهبود بیماری های تنفسی و آلرژیک است. در سال های اخیر عوامل محیطی، مانند رژیم غذایی و آلاینده ها باعث شیوع بیماری های التهابی و آلرژیک و نقص در سیستم ایمنی بدن شده است.

این در حالی است که سیاه دانه به طور سنتی به عنوان یک ماده ی غذایی و داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی و آلرژیک در کشور های آفریقایی، عربی و هند مورد استفاده قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که مواد موجود در سیاه دانه می تواند باعث پیشگیری از بیماری آسم و اختلالات ریوی شود. فلاونوئید ها موجود در سیاه دانه در کنار خواص آنتی اکسیدانی و همچنین آنزیم های موجود در عسل طبیعی می تواند به عنوان دارویی در برابر بسیاری از بیماری های آلرژیک و انسدادی ریه و همچنین سایر بیماری های تنفسی در نظر گرفته شود. (منبع)

در بین عسل های موجود در بازار نیز عسل آویشن طبیعی به خاطر خواص ویژه ای که برای مشکلات تنفسی و انواع عفونت دارد، بهترین نوع عسل برای درست کردن ترکیب عسل و سیاه دانه برای درمان بیماری های تنفسی و آلرژیک است.

5. فواید دوسین برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی

مطالعات انجام شده بر روی مخلوط سیاه دانه با عسل، نشان داده است که این ترکیب، باعث کاهش سطح لیپید ها (چربی ها) و همچنین کاهش سطح کلسترول های بد در بدن شده و در نتیجه ی آن از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. (منبع)

6. ترکیبی سرشار از آنتی اکسیدان

یکی از مهمترین خواص سیاه دانه و عسل خواص آنتی اکسیدانی این ترکیب است که باعث شده برای بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی و انواع سرطان مفید باشد.

عسل سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدهاست و از طرف دیگر سیاه دانه نیز به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند تیموکینون، کارواکرول و تی آنتول است. وجود این آنتی اکسیدان ها در ترکیب سیاه دانه با عسل باعث می شود که مصرف آن بدن را در برابر رادیکال های آزاد که عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن هستند محافظت کند.

7.ممکن است باعث کاهش التهاب شود

یکی دیگر از خواص دوسین فواید ضد التهابی آن است. به طور کلی التهاب ها یک پاسخ ایمنی طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و عفونت کمک می کند.

از سوی دیگر همین التهاب ها اگر به صورت مزمن باشند می توانند به بروز برخی از بیماری ها نظیر سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و … کمک کنند.(+)

این در حالی است که هم سیاه دانه و هم عسل هر دو سرشار از خواص ضدالتهابی هستند. که می تواند به از بین بردن انواع التهاب های مزمن در سطح بدن کمک کند.

خواص دوسین از نظر طب سنتی

قبل از هر چیز باید بگویم که از نظر طب سنتی بهتر است افراد گرم مزاج برای بهرمند شدن از خواص سیاه دانه و عسل از عسل هایی استفاده کنند که گیاه آنها طبع سرد دارد مثل عسل کنار و افراد سرد مزاج از عسل هایی استفاده کنند که طبع گیاهشان گرم است مثل عسل آویشن.

مواردی که در ادامه به عنوان خواص دوسین آورده می شود صرفا در منابع معتبر طب سنتی ذکر شده اند و بسیاری از پزشکان طب سنتی نیز از آن استفاده می کنند اما پایه آزمایشگاهی ندارند.

  • بهبود بیماران ام اس و دارای ناراحتی ضعف اعصاب (اگر علت غلبه سردی باشد)
  • بهبود بیماری هایی نظیر برونشت، ذات الریه و سینوزیت
  • پیشگیری و درمان ناراحتی های معده مثل زخم معده و اثنی عشر
  • درمان ناباروری به ویژه در مردان با افزایش تعداد اسپرم (اگر مشکل به خاطر تعداد اسپرم باشد)
  • افزایش شیر مادران
  • معجون دوسین قاعده آور است و می تواند تنبلی تخمدان را بهبود دهد
  • می توان از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل به صورت موضعی برای تسکین درد دیسک کمر، گرفتگی عضلات و مفاصل استفاده کرد.

خواص سیاه دانه و عسل برای زنان

به طور قطع تمامی خواص درمانی که برای ترکیب سیاه دانه با عسل ذکر شد هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده است اما از نظر طب سنتی دوسین می تواند خواص ویژه ای برای زنان داشته باشد. که از جمله ی آنها می توان به خواص سیاه دانه و عسل برای تنبلی تخمدان در زنان و افزایش احتمال بارداری آنها اشاره کرد.

مصرف سیاه دانه و عسل به صورت ناشتا در طی چند هفته ضمن اینکه قاعده آور است می تواند تنبلی تخمدان را بهبود و در نتیجه ی آن احتمال بارداری را افزایش دهد. همچنین استفاده از این معجون برای مادران شیرده باعث افزایش شیر آن ها می شود.

خواص سیاه دانه و عسل برای مردان

مصرف سیاه دانه و عسل به صورت ناشتا برای مردان نیز خواص ویژه ای دارد و می تواند با افزایش تعداد اسپرم در مردان احتمال باروری آنها را افزایش دهد.

اگر قصد دارید از خواص دوسین برای درمان ناباروری استفاده کنید بهتر است از بین عسل های موجود در بازار عسل کنار طبیعی را انتخاب کنید چرا که عسل کنار به خاطر خواص ویژه ای که دارد می تواند به افزایش میل جنسی و همچنین درمان ناباروری در مردان کمک کند.

به طور کلی همانطور که در ابتدا هم اشاره شد در طب سنتی عقیده بر این است که ترکیب عسل با سیاه دانه می تواند درمان هر دردی باشد.

طرز تهیه و مصرف معجون دوسین

اگر شما هم این سوال را دارید که دوسین را چگونه باید درست کنیم، باید بگویم که کار خیلی ساده ای است. برای تهیه معجون سیاه دانه و عسل کافی است 3 واحد عسل طبیعی را با 1 واحد سیاه دانه نیم کوب شده به خوبی مخلوط کنید.

نکته: مواد موثره ی موجود در سیاه دانه به سادگی در برابر اکسیژن هوا اکسید می شود و خواص خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است دقیقا پس از کوبیدن، آن را با عسل مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن با عسل تا چندین ماه خواص خود را حفظ خواهد کرد.

پیشنهاد می شود که دوسین را تنها برای چند بار مصرف درست کنید و هر بار آن را به صورت تازه تهیه کنید.

طریقه مصرف دوسین

نحوه ی مصرف دوسین (سیاه دانه با عسل)، بسته به نوع بیماری و علت مصرف متفاوت خواهد بود و اگر می خواهید بدانید به صورت دقیق با توجه به نوع مشکلی که دارید چه مقدار از این ماده را باید مصرف کنید حتما به یک پزشک طب سنتی مراجعه کنید. ولی دستور کلی مصرف معجون سیاه دانه با عسل هر 24 ساعت یک قاشق مربا خوری و به صورت ناشتا است.

در بعضی نسخه ها از سه قاشق مربا خوری در روز، یکی قبل از صبحانه و ناشتا، یکی بعد ظهر و یکی شب قبل خواب استفاده می کنند.

موارد منع مصرف سیاه دانه و عسل

اگر چه دوسین خواص بسیاری دارد که به بعضی از آن ها اشاره شد. اما به علت طبع گرم آن به افرادی که طبع گرمی دارند توصیه نمی شود.

همچنین مصرف دوسین برای افراد ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی مانند افزایش فشار خون و همچنین بیخوابی شود و بهتر است افراد قبل از مصرف سیاه دانه و عسل حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت کنند تا بر اساس طبع و همچنین بیماری  آنها مقدار و نحوه ی مصرف این ماده را تعیین کند.

اگر برای درست کردن معجون دوسین نیاز به عسل طبیعی دارید، اما کندودار یا فروشنده ی معتمدی در دسترس شما نیست، می توانید از طریق لینک زیر، عسل های طبیعی روستایی را مشاهده کنید.

مشاهده و سفارش عسل طبیعی

ممنون می شویم اگر شما هم تجربه ای چه مثبت و چه منفی در مورد استفاده از ترکیب عسل و سیاه دانه دارید با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات 5 از 5 از مجموع 641 رای

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا