بهترین قرص برای درد کشاله ران

کشیدگی کشاله ران

ناحیه ای که تنه به پاها متصل می شود را کشاله ران می نامند.درمان اولیه و به موقع کشیدگی کشاله ران از تشدید شرایط پیشگیری می کند.طول دوره درمان و بهبودی به میزان آسیب بستگی دارد.

علائم کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران اختلالی است که عضلات و ماهیچه های موجود در قسمت فوقانی داخلی ران را درگیر می کند. پارگی جزئی و کامل عضلات می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی شود.

درد و سفتی ناحیه درگیر، از جمله علائم کشیدگی کشاله ران می باشد. برخی دیگر علائم عبارتند از:

  • التهاب و کبودی قسمت داخلی ران
  • احساس درد هنگام بالا بردن زانو
  • درد هنگام باز کردن و جمع کردن پاها
  • ضعف عضلات کشاله ران
  • لنگیدن هنگام راه رفتن

درد ناشی از این اختلال معمولا هنگام راه رفتن و یا تکان دادن پا، تشدید می یابد و برخی بیماران از اسپاسم عضلات داخلی ران شکایت می کنند.

عکس کشیدگی-کشاله-ران

شدت و درجات کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران، ناشی از پاره شدن عضلات و ماهیچه های ناحیه در پی حرکات شدید و ناگهانی می باشد، که معمولا در ورزش ها و مسابقات شاهد بروز چینن آسیبی هستیم.

درجات این آسیب به شرح زیر می باشد:

درجه یک، که منجر به بروز درد و سفتی می شود، اما میزان پارگی عضلات بسیار کم است.

درجه دو، که منجر به بروز درد، سفتی، ضعف و در برخی موارد کبودی می شود.

درجه سه، که شدیدترین حالت پارگی عضله است و با درد و کبودی و کاهش عملکرد عضله  همراه می باشد.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

تشخیص کشیدگی کشاله ران

جهت تشخیص کشیدگی کشاله ران، متخصص ارتوپدی به بررسی علائم و هر گونه آسیب در گذشته می پردازد. سپس معاینات فیزیکی به منظور مشخص شدن التهاب بعد از آسیب، درد به هنگام تکان دادن پا و یا شنیده شدن صدا از ناحیه آسیب دیده انجام خواهد شد.

تعیین اولین زمان بروز درد به هنگام انجام فعالیت نیز بسیار مهم می باشد.

در برخی موارد، تست های تصویربرداری مانند عکس ساده و MRI، به تشخیص قطعی این آسیب کمک می کنند.

درمان کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران، به سرعت و طی یک تا دو روز بهبود می یابد و به مرور زمان از میزان درد و التهاب نیز کاسته خواهد شد. اغلب توصیه می شود که بیمار تا جایی که می تواند استراحت کند، چرا که راه رفتن و ورزش باعث تشدید علائم خواهد شد.

به مرور زمان فرد قادر به تکان دادن پای خود خواهد بود، بی آن که متوجه درد شود.

قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه مورد نظر، از میزان درد و التهاب کم می کند. اما توجه داشته باشید که کمپرس نباید مستقیم بر روی پوست گذاشته شود، چرا که می تواند منجر به بروز سوختگی و آسیب های بیشتر شود. استفاده از کمپرس، هر ساعت یک بار و به مدت 15 تا 20 دقیقه، توصیه می شود.

مصرف داروهای مسکن نیز به تسکین درد کمک می کند.

فیزیوتراپی کشاله ران

فیزیوتراپی، از جمله اقداماتی است که به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند.

دوره نقاهت و بهبودی کشیدگی ران

کشیدگی درجه یک معمولا طی یک تا دو هفته استراحت فرد بهبود می یابد و بعد از گذشت چند روز بیمار قادر به راه رفتن می باشد.

کشیدگی درجه دو، به استراحت بیشتری نیاز دارد و بعد از گذشت سه تا شش هفته شاهد بهبود کامل آسیب خواهیم بود.

در کشیدگی درجه سه، که شدیدترین نوع آسیب است، بعد از گذشت سه تا چهار ماه، بهبودی کامل حاصل خواهد شد.

توانایی حرکت دادن پا مانند حالت طبیعی ، بازیابی قوای عضلانی ، عدم احساس درد هنگام راه رفتن و یا انجام فعالیتمعیارهای بهبودی کامل هستند.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/321007.php

درد شکم مهم ترین نشانه بیماری های گوارشی و سیستم ادراری به حساب می آید. علت درد زیر شکم در مردان نسبت به زنان می تواند تا حدودی متفاوت باشد بنابراین راهکارهای درمانی هم ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد

علت درد زیر شکم در مردان ممکن است از یک مسئله ساده گوارشی همانند یبوست کوتاه مدت تا یک وضعیت اورژانسی باشد. منشا درد زیر شکم می تواند از بیماری های گوارشی ناشی شود یا اینکه اختلالاتی در سیستم ادراری و تناسلی باشد که درد در ناحیه زیر شکم بوجود بیاورد.

علت درد زیر شکم در مردان؛ سیستم گوارشی

اگر علت درد زیر شکم، اختلالاتی در معده و روده ها باشد، چندان تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد. شایع ترین دلایل این نوع درد شکم عبارتند از:

یبوست

اگر برای چندین روز متوالی اختلال در دفع مدفوع وجود داشته باشد، شما دچار یبوست شده اید. عواملی مانند مصرف بیش از اندازه غذاهای گوشتی و عدم حضور میوه و سبزیجات در سبد غذایی روزانه، کهنسالی، کم تحرکی، استعمال دخانیات و اعتیاد از جمله مهم ترین علت های ایجاد شدن یبوست است.

شما احتمالا احساس درد زیر شکم دارید و احساس می کنید کمی زیر شکمتان ورم کرده است، مدتی است که قادر نبوده اید دفع مدفوع داشته باشید.

نگران نباشید، با رفع شدن یبوست، درد زیر شکم بهبود می یابد. بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید، کم تحرکی را کنار بگذارد، بلند شوید و فعالیت داشته باشید، حال شما بهتر می شود.

بخشی از بیماری های دردشکم مربوط به متخصص داخلی است. شما می توانید از نوبت دهی اینترنتی پزشکان داخلی دکتردکتر از پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید

سندرم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری عجیب است؛ شما درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را بصورت مزمن دارید، گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید، اما علایمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش ها و استرس هایتان تلاش کنید.

علت درد زیر شکم؛ سیستم ادراری و تناسلی

سنگ در کلیه و مجاری ادراری

شایع ترین علت درد زیر شکم در مردان ، سنگ های موجود در کلیه و مجاری ادرای است. اگر کلیه راست یا چپ شما دارای سنگ باشد، ممکن است درد سمت همان سمت در پایین و زیر شکم و کشاله ران داشته باشید به این صورت که درد حالتی مثل تیر کشیدن دارد که از کناره های شکم تا زیر شکم و ران ممکن است وجود داشته باشد.

احتمال دارد شما در هنگام ادرار کردن هم درد آزار دهنده ای داشته باشید و همچنین قطع شدن خروج ادرار پیدا کنید. گاهی ممکن است رنگ و بوی ادرار تغییر کند, دچار تهوع و استفراغ شوید یا تب و لرز هم پیدا کنید.

علل درد شکم در آقایان چیست؟

علل درد شکم در آقایان چیست؟

مصرف آب زیاد!؟

دوست عزیز, ذکر یک تذکر لازم است، اگر از دوستان و آشنایان شنیده اید که آب زیادی بنوشید تا سنگ دفع شود و به جای مراجعه به پزشک, وقتتان را صرف نوشیدن آب و منتظر دفع سنگ هستید، این یک اشتباه بزرگ است. اندازه سنگ متفاوت است و مشخص نیست که اصلا قابل دفع شدن است یا خیر؟ پیشنهاد می کنیم که توصیه هایی همانند مصرف آب و رژیم غذایی خاص را از پزشک پس از معاینه شدن بگیرید.

بهتر است بدانید که وقتی در زمان مناسب تحت بررسی توسط پزشک قرار بگیرید، سنگ کلیه بر اساس نوع، اندازه و محل قرار گرفتن در کلیه قابل درمان است. پس لطفا آرامش خود را حفظ کنید و دستورات درمانی پزشک را اجرا کنید تا در اسرع وقت بهبودی پیدا کنید.

ضربه مستقیم به بیضه

ضربه مستقیم به بیضه، یکی از دردناکترین علت درد زیر شکم در مردان است. شما ممکن است درد زیر شکم و اطراف بیضه داشته باشید و همچنین احساس کوفتگی در ناحیه کشاله ران داشته باشید.

بیضه و اطراف آن را کمی گرم بگیرید و از مسکن استفاده کنید و در اسرع وقت نزد پزشک بروید، گاهی در اثر ضربه، اختلالاتی در بیضه ایجاد می شود که پزشک در حین معاینه تشخیص می دهد و با درمان مناسب، شما را سریعتر از این درد ناخوشایند دور خواهند کرد.

عفونت بیضه

اگر درد زیر شکم، تب، بی حالی و احتمالا قرمزی اطراف بیضه و درد شدید در هنگام دست زدن به بیضه دارید و از سوی دیگر در هنگام ادرار کردن اذیت می شوید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که شما عفونت بیضه داشته باشید که نیاز به درمان دارویی برای بهبودی باشد.

پیچ خوردن بیضه ها (تورشن)

اگر بطور ناگهانی، بیضه ها دچار چرخش شوند، ممکن است دردی در زیر شکم احساس کنید که لحظه به لحظه شدت آن بیشتر می شود. بیضه ها ممکن است دچار تورم شوند. احتمالا شدت درد، شما را بی قرار می کند.

پیچ خوردن بیضه، یک بیماری اورژانسی است. علت درد زیر شکم در مردان اگر پیچ خوردگی بیضه ها باشد، خونرسانی به بیضه ها مختل شده است و شما اگر طی چند ساعت اولیه مراجعه نکنید، ممکن است بیضه خود را از دست بدهید.

شدت درد زیر شکم در این بیماری به قدری بالاست که شما را مجبور می کند که به اورژانس مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید که این بیماری چندان شایع نیست پس لطفا از این به بعد فکر نکنید که هر دردی در زیر شکم ایجاد شد، علت آن پیچیدگی بیضه است. اگر درد زیر شکم دارید ولی جزیی است و ناگهانی شروع نشده است، پیچ خوردگی بیضه نیست.

یک علت درد زیر شکم در مردان است که در معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگر در کیسه اطراف بیضه مایع جمع شود، دردی در بیضه ها و زیر شکم ایجاد می کند.

از شما تقاضامندیم که برای پی بردن علت درد زیر شکم و بهره بردن از سودمندترین راهکارهای درمانی، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

گاهی ممکن است که درد زیر شکم داشته باشید و صرفا به اجرای اقداماتی که از دیگران شنیده اید در خانه بسنده کنید. درد زیر شکم یک نشانه از بیماری های متعددی می تواند باشد، لطفا با اقدامات خودسرانه سلامت خود را به خطر نیاندازید.  

سایر مقاله های مرتبط با درد شکم را می توانید از طریق بهرست زیر مطالعه و دنبال کنید.

سوالات پزشکی خود را در بخش نظرها بپرسید

در قسمت نظرهای همین مقاله، سوالات خود را درباره درد شکم بنویسید تا پزشکان و کارشناسان مجله دکتردکتر تا جای ممکن به شما در این زمینه کمک کنند.

منابع:

مجله سلامت Bel Marra Health

دیتابیس اطلاعات پزشکی Health Line

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. دریافت نوبت دکتر

درد در ناحیه پایین شکم، در محل اتصال ران و لگن با عنوان درد کشاله ران شناخته می شود. کشیدگی عضلانی شایع ترین دلیل درد کشاله ران محسوب می شود. البته عارضه های دیگری مانند فتق کشاله ران، سنگ کلیه، بروز مشکلات در مفصل ران یا در کیسه بیضه (در مردان) و برخی مشکلات عصبی نیز می توانند باعث ایجاد درد کشاله ران شوند. بسته به علت اصلی عارضه، درد کشاله ران می تواند خفیف یا شدید و تدریجی یا ناگهانی باشد.

جهت تعیین علت درد کشاله ران، پزشک از معاینه بدنی و در صورت لزوم از آزمایش خون یا آزمایش های تصویربرداری استفاده می کند.

علت درد کشاله ران 

مراجعه به پزشک جهت ارزیابی و تعیین علت ایجاد درد کشاله ران از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل غیر متداول درد کشاله ران

عارضه های ایجاد شده در بیضه ها، لگن و اعصاب از جمله دلایل غیر متداول هستند که می توانند باعث ایجاد درد کشاله ران شوند.

کشیدگی عضلانی 

آسیب های ورزشی و یا انجام نادرست حرکت در قسمت مفصل ران باعث کشیدگی عضلات کشاله ران شده و در نهایت منجر به کشیدگی یا پارگی عضلات قسمت داخلی ران می شود.

معمولاً درد کشاله ران شدید است و به طور ناگهانی آغاز می شود و همچنین علت ایجاد درد مشخص می باشد. علاوه بر درد امکان دارد اسپاسم عضله داخلی ران و ضعف در پاها در اثر کشیدگی ایجاد شود.

فتق کشاله ران

فتق کشاله ران زمانی ایجاد می شود که بافت چربی و یا روده ها وارد ناحیه ای ضعیف در دیواره شکمی می شوند. در برخی از مواقع، فتق کشاله ران باعث ایجاد هیچ علائمی نمی شود. در صورت بروز علائم، امکان دارد احساس کشیدگی و یا درد در قسمت کشاله ران در زمان سرفه یا بلند کردن اشیاء ایجاد شود. همچنین ممکن است برآمدگی قابل مشاهده در کشاله ران ایجاد شود.

سنگ کلیه

امکان دارد با عبور سنگ کلیه از مجاری ادراری، درد خفیف یا شدید ایجاد شود.  این درد معمولاً بین دنده ها و لگن یا قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود. در هر دو صورت درد به طور مداوم در کشاله ران انتشار پیدا می کند. علاوه بر درد امکان دارد در ادرار خون مشاهده شود و یا حالت تهوع، استفراغ، درد در زمان ادرار و اضطرار در دفع  ادرار ایجاد شود.

آرتروز مفصل لگن 

آرتروز مفصل لگن در اثر ساییدگی مفصل لگن ایجاد می شود. در اثر تخریب غضروف، حرکت پا باعث ایجاد درد می شود. درد ناشی از آرتروز در اثر انجام فعالیت شدیدتر شده و با استراحت تسکین پیدا می کند. علاوه بر درد امکان دارد سفتی مفصل لگن ایجاد شود و همچنین ممکن است در هنگام حرکت، صدا در قسمت مفصل شنیده شود.

گیر کردن مفصل ران 

گیر کردن مفصل ران (FAI) در مراحل اولیه آرتروز مفصل ران ایجاد می شود. زمانی که زائده های استخوانی در اطراف مفصل گوی و کاسه ای ران ایجاد می شوند، باعث محدودیت حرکتی مفصل ران و ایجاد درد کشاله ران می شوند. امکان دارد درد ایجاد شده خفیف یا شدید باشد.

پارگی لابروم لگن

لابروم لگن یک لایه غضروف است که لبه بیرونی مفصل لگن را پوشش می دهد. پارگی لابروم لگن می تواند باعث ایجاد درد کشاله ران یا باسن شود. این نوع درد در زمان انجام حرکات خاصی در لگن ایجاد می شود. در برخی از مواقع در اثر این عارضه صدا در مفصل لگن شنیده می شود.

شکستگی لگن

شکستگی لگن در اثر عواملی مانند افتادن از ارتفاع، ضربه مستقیم به لگن، پوکی استخوان، سرطان یا آسیب دیدگی ایجاد می شود.

درد ناشی از شکستگی لگن معمولاً در کشاله ران احساس می شود و در زمان حرکت یا چرخش در مفصل لگن درد به میزان زیادی تشدید می شود.

نکروز سر استخوان ران

این عارضه با ایجاد اختلال در خون رسانی به استخوان، باعث مرگ سلول های استخوانی و در نهایت منجر به تخریب مفصل لگن و سر استخوان ران می شود. اولین نشانه این عارضه وجود درد ضربانی در کشاله ران یا باسن می باشد. با پیشروی عارضه، امکان دارد در اثر دشواری ناشی از وارد شدن وزن بر مفصل در زمان راه رفتن حالت لنگیدن ایجاد شود.

فتق ورزشی 

فتق ورزشی نوعی آسیب دیدگی غیر متداول است که بیشتر در میان بازیکنان فوتبال و هاکی شایع است و در اثر تضعیف دیواره شکمی ایجاد می شود. این عارضه باعث ایجاد درد در قسمت کشاله ران می شود. تشخیص فتق ورزشی دشوار است و معمولاً تنها راه درمان آن استراحت یا جراحی است.

دلایل غیر متداول 

عارضه های ایجاد شده در بیضه ها، شکم، لگن و مشکلات عصبی از جمله دلایل غیر متداول هستند که می توانند باعث ایجاد درد کشاله ران شوند.

عارضه های ایجاد شده در بیضه ها 

برخی از عارضه هایی که در قسمت بیضه ها ایجاد می شوند باعث بروز درد کشاله ران می شوند. این عارضه ها شامل :

  • اپیدیدیمیت : این عارضه در اثر التهاب اپیدیدیم – مجرایی در قسمت پشت بیضه ها ایجاد می شود. امکان دارد درد ناشی از اپیدیدیمیت در کشاله ران آغاز شده و سپس به بیضه ها منتقل شود. همچنین ممکن است ورم بیضه، تب و لرز ایجاد شود.
  • پیچ خوردگی بیضه : پیچ خوردگی بیضه یک فوریت پزشکی محسوب می شود و در اثر پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک ایجاد می شود و باعث بروز درد شدید و ناگهانی در کشاله ران و بیضه می شود.

مشکلات عصبی

فشردگی عصب در قسمت کمر می تواند باعث ایجاد درد و بی حسی و احساس گزگز در کشاله ران شود. این عارضه رادیکولوپاتی کمری نام دارد.

گیر افتادگی عصب شامل گیر افتادگی عصب ابتوراتور (سدادی) و عصب ایلیو اینگوینال می تواند باعث ایجاد سوزش یا درد کشاله ران و یا درد در میانه ران شود. همچنین امکان دارد علائمی مانند بی حسی یا احساس گزگز ایجاد شوند.

عارضه های ایجاد شده در قسمت شکم یا لگن 

برخی از عارضه های ایجاد شده در قسمت شکم مانند بیماری دیورتیکولی و یا آنوریسم آئورت شکمی و همچنین عارضه های ایجاد شده در قسمت لگن مانند کیست تخمدان می توانند باعث ایجاد درد کشاله ران شوند.

استئیت پوبیس 

استئیت پوبیس در اثر التهاب سیمفیزیس پوبیس (مفصل غضروفی که دو استخوان ناحیه شرمگاهی را به هم متصل می کند) ایجاد می شود. این عارضه باعث ایجاد درد در کشاله ران و لگن می شود. امکان دارد این عارضه در افراد ورزشکار و یا غیر ورزشکار، خصوصاً افرادی که دارای سابقه التهاب مفاصل، حاملگی، آسیب دیدگی لگن و یا جراحی لگن هستند ایجاد شود.

دو عارضه زیر به ندرت باعث ایجاد درد کشاله ران می شوند و بایستی بوسیله پزشک ارزیابی شوند:

عفونت مفصل 

به ندرت امکان دارد مفصل لگن عفونی شود. این حالت بیشتر در افراد سالخورده (افراد بالای 80 سال)، بیماران مبتلا به دیابت، روماتیسم مفصلی، جراحی مفصل و افراد دارای پروتز مفصل لگن یا زانو شایع است. علاوه بر درد کشاله ران، این عارضه می تواند باعث ایجاد تب، ورم، گرمی و قرمزی در مفصل لگن (خصوصاً در زمان حرکت پا) شود.

تومور

به ندرت امکان دارد که یک تومور در عضله یا استخوان خصوصاً در قسمت داخلی عضلات ران باعث ایجاد درد کشاله ران شود. بر خلاف کشیدگی عضله، درد کشاله ران ناشی از تومور معمولاً با انجام ورزش تشدید نمی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

در صورت درد شدید یا مداوم در کشاله ران و افتادن از ارتفاع یا انواع دیگر آسیب دیدگی لگن بایستی سریعاً به پزشک مراجعه شود.

درد کشاله ران همراه با تب، لرز، وجود خون در ادرار ، درد در شکم یا لگن، حالت تهوع یا استفراغ، عدم تحمل وزن یا ناتوانی در راه رفتن نیاز به بررسی پزشکی دارند.

در صورت بروز فتق کشاله ران، چنانچه باز گرداندن بافت بیرون زده امکان پذیر نباشد، بایستی به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت بروز درد شدید در ناحیه فتق یا ایجاد علائمی مانند استفراغ، اسهال یا ورم شکم بیمار باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. این علائم می توانند نشان دهنده فتق استرانگوله (مختنق) باشد. برای درمان این عارضه بایستی از جراحی استفاده شود.

در صورت ایجاد ورم و درد شدید در یک طرف کیسه بیضه بایستی به پزشک مراجعه شود تا در صورت بروز پیچ خوردگی بیضه، از جراحی استفاده شود.

تشخیص علت درد کشاله ران

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار علت بروز درد کشاله ران، زمان آغاز درد و وجود آسیب دیدگی های دیگر را ارزیابی می کند. پزشک همچنین عوامل تشدید یا بهبود درد و وجود علائم دیگر را نیز بررسی می کند. سپس پزشک از معاینه بدنی و آزمایش های تصویربرداری جهت تشخیص علت ایجاد درد استفاده می کند.

معاینه بدنی 

پزشک جهت تشخیص علت درد، بخش هایی از بدن مانند شکم و بیضه ها را معاینه کرده و از آزمایش های عصبی و اسکلتی-عضلانی استفاده می کند.

درد در بیماران معمولاً در اثر انجام حرکاتی مانند خم کردن و یا چرخش مفصل لگن ایجاد می شود. از جمله این حرکات قرار دادن مچ پا روی ران در حالت نشسته جهت پوشیدن جوراب و کفش می باشد.

آزمایش های تصویربرداری 

کشیدگی عضلات کشاله ران بوسیله معاینه بدنی تشخیص داده می شود ولی جهت تشخصی دلایل دیگر ایجاد درد کشاله ران از آزمایش های تصویربرداری استفاده می شود.

متداول ترین آزمایش تصویربرداری برای تشخیص علت درد کشاله ران، تصویربرداری با اشعه ایکس می باشد. از این آزمایش برای مشاهده ساختار استخوانی و مفصل لگن استفاده می شود. تصویربرداری با اشعه ایکس مناسب ترین نوع آزمایش جهت تعیین میزان آسیب دیدگی غضروف و دیگر علائم آرتروز لگن مانند زائده استخوانی و کاهش فضای مفصلی به شمار می رود.

در صورتی که درد کشاله ران به بیضه ها یا فتق کشاله ران مربوط باشد، امکان دارد از سونوگرافی استفاده شود. در صورت احتمال وجود سنگ کلیه، ممکن است پزشک از توموگرافی رایانه ای (سی تی اسکن) استفاده کند. چنانچه عارضه های مربوط به روده، شکم یا لگن باعث ایجاد درد کشاله ران شوند،  پزشک از سونوگرافی یا سی تی اسکن شکم یا لگن استفاده می کند.

تصویرسازی تشدید مغناطیسی (ام آر آی) معمولاً جهت ارزیابی بافت های نرم اطراف مفصل لگن به کار برده می شود. ام آر آی جهت مشاهده عضلات، تاندون ها، رباط ها و لابروم به منظور تشخیص علت درد کشاله ران استفاده می شود. در برخی از مواقع برای مشاهده دقیق تر آسیب دیدگی غضروف و لابروم درون مفصل، ام آر آی با استفاده از تزریق محلولی به نام کنتراست (ماده حاجب) انجام می شود.

از ام آر آی برای تشخیص مشکلات عصبی مانند درد کشاله ران ناشی از فشردگی عصب در کمر نیز استفاده می شود.

انجام تزریقات 

از تزریقات برای تشخیص یا درمان درد کشاله ران پای چپ و راست استفاده می شود. تزریق توسط پزشک، جراح ارتوپد یا متخصص رادیولوژی و با استفاده از سونوگرافی یا اشعه ایکس انجام شود.

پس از وارد شدن سوزن در مفصل، ماده بی حسی (لیدوکائین) تزریق می شود. در صورتی که درد به طور موقت تسکین پیدا کند، منشاء درد احتمالاً در محل تزریق ماده بی حسی قرار دارد.

راه های درمان درد کشاله ران

پس از تشخیص علت ایجاد درد، پزشک برنامه درمانی مناسب را طراحی و تدوین می کند.

درمان درد کشاله ران به کمک تغییر در شیوه زندگی 

در برخی از مواقع درد کشاله ران پای چپ و راست به کمک تغییر در شیوه زندگی قابل درمان است. برای مثال، در ارتباط با کشیدگی عضلات کشاله ران استراحت، استفاده از یخ در ناحیه آسیب دیده و بستن قسمت فوقانی ران با نوار الاستیک جهت کاهش درد و ورم مؤثر است. جهت رفع درد ناشی از آرتروز لگن، بایستی از انجام فعالیت هایی مانند بالا رفتن از راه پله که باعث تشدید درد می شوند خودداری شود. برای رفع درد ناشی از اپیدیدیمیت یا عارضه های دیگر مرتبط با بیضه ها، بالا نگه داشتن کیسه بیضه و استفاده از یخ به رفع درد کمک می کند.

مصرف دارو 

در مواردی مانند کشیدگی عضلات کشاله ران، آرتروز، پارگی لابروم، استئیت پوبیس و فشردگی عصب در ناحیه کمر از داروهایی مانند تایلنول (استامینوفن) یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) برای تسکین درد کشاله ران پای چپ و راست استفاده می شود.

جهت درمان دردهای شدید کشاله ران ناشی از سنگ کلیه، شکستگی لگن یا عفونت مفصل لگن امکان دارد از داروهای قوی تری مانند داروهای مُسکن مخدر استفاده شود.

در برخی از موارد مانند جهت تسکین درد کشاله ران ناشی از آرتروز لگن، داروی استروئید مانند کورتیزون داخل لگن تزریق می شود. در صورت فشردگی عصب دارو در قسمت پایین کمر تزریق خواهد شد.

بسته به علت اصلی ایجاد درد، در مواردی مانند اپیدیدیمیت یا عفونت مفصل لگن جهت درمان عفونت امکان دارد از آنتی بیوتیک استفاده شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روش های درمانی مؤثر جهت درمان درد کشاله ران به محسوب می شود. زمان استفاده از توان بخشی به علت اصلی ایجاد درد بستگی دارد. (مانند فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن و یا فیزیوتراپی بلندمدت جهت درمان آرتروز لگن). در فیزیوتراپی علاوه بر انجام تمارین جهت تقویت عضلات پا و لگن و بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری، متخصص فیزیوتراپی استفاده از ابزار خاصی مانند عصا یا واکر را به بیمار توصیه می کند.

جراحی

در برخی از موارد مانند پیچ خوردگی بیضه جهت درمان عارضه به استفاده از جراحی نیاز است. امکان دارد در مواردی مانند تعویض مفصل لگن ناشی از آرتروز پیشرفته لگن و پارگی لابروم نیز از جراحی استفاده شود.

جلوگیری از ایجاد درد کشاله ران

استفاده از روش های زیر جهت جلوگیری از ایجاد درد کشاله ران سودمند می باشند:

  • حفظ تناسب اندام
  • انجام ورزش های کم برخورد که فشار کمتری بر لگن وارد می کنند مانند شنا و دوچرخه سواری
  • مشاوره با پزشک جهت انجام تمرین های تعادلی یا تای چی جهت جلوگیری از افتادن در اثر از دست دادن تعادل
  • انجام ورزش روزانه جهت کاهش سرعت تحلیل استخوان و تقویت عضلانی

دکمه بازگشت به بالا