آموزش

نحوه گرفتن نمره 7 در آزمون رایتینگ آیلت

من در 21 دی 98 در سنتر آیلتس تهران امتحان دادم و نمره های زیر رو بدست آوردم.

Listening 8

Reading 7.5

Writing 7

Speaking 7.5

الان بعد از چند ماه فرصت شد درباره تجربه بدست آوردن این نمره ها بنویسم. فکر می کنم تجربیاتی که تو این مسیر داشتم میتونه به داوطلبان آیلتس کمک کنه که مثل من بیراهه نرن. من یک مسیر نسبتا طولانی تقریبا 1 ساله رو طی کردم برای گرفتن این نمره. به نظرم اگه کسی درست راهنماییم می کرد در کمتر از 6 ماه میشد به این نمرات رسید.

قبل از شروع راجع به پایه زبانم بگم. من 15 سال پیش که 14، 15 سالم بود دوره کانون زبان رو تا سطح upper intermediate که اون موقع بهش میگفتن high intermediate گذروندم. تقریبا 2.5 سال طول کشید. اولین و آخرین کلاس زبانی که رفتم همون بود تا پارسال که تصمیم گرفتم در آزمون آیلتس شرکت کنم.

از همکارهام تعریف خانه آیلتس آفرینش رو خیلی شنیده بودم. برای همین کلاسای اونجا رو گذروندم از دوره pre IELTS تا دوره IELTS که کلا 3 ترم شد و حدود 6 ماه طول کشید. توی ماک هایی که میدادم نمره رایتینگم 6 یا 6.5 بود. تو رایتینگ هایی هم که برای تصحیح جاهای مختلف میفرستادم نمره بالاتر از 6.5 نمیگرفتم. با اینکه اصولی که به ما آموزش داده بودن رو رعایت می کردم باز هم هیچ وقت نمیتونستم به نمره 7 برسم. بعدا متوجه شدم چیزایی که به ما آموزش داده بودن استاندارد نمره 7 بود. ولی مشکل اینجاست که برای گرفتن نمره 7 شما باید استانداردهای نمره 9 رو بلد باشین. یعنی تا ندونین یک رایتینگ کامل و خوب در حد نمره 9 چجوریه، هرگز نمیتونین به 7 برسین.

کتابهای مختلفی خوندم. کلی سرچ کردم و با اگزمینرهای مختلفی از تمام دنیا آشنا شدم. در نهایت به دو منبع رسیدم که کمکم کرد به چیزی که می خوام برسم. البته قبل از آزمون اصلی تو چند تا ماک و همین طور تصحیح رایتینگ به 7.5 هم رسیده بودم و این افزایش نمره از 6.5 به 7.5 فقط در 2 ماه اتفاق افتاده بود. ولی من حدود 4 ماه بعد از تموم شدن کلاس هام گشتم تا به این ها رسیدم.

این دو منبع یکی کتاب The Key to IELTS Success (این کتاب رایگانه) و دیگری آموزش رایتینگ آیلتس IDP بود. کتاب اول نوشته خانم پالین کالن هست. ایشون نویسنده کتاب های آیلتس کمبریج مثل The Official Cambridge Guide to IELTS و Cambridge Grammar for IELTS و Cambridge Vocabulary for IELTS هستن و سالها اگزمینر و طراح سوالات امتحان آیلتس بودن. بنابراین کتابشون بسیار معتبره. منبع دوم یک دوره آموزشی interactive هست که موسسه IDP استرالیا که خودش برگزارکننده آیلتس هست با همکاری یک دانشگاه در سیدنی تهیه کرده و یه جورایی معتبرترین و قابل اعتمادترین آموزش در زمینه رایتینگ آیلتس هست.

خب این دو منبع چطور به من کمک کردن؟ من نقاط ضعف خودم رو که باعث می شد نتونم به نمره 7 برسم از این دو منبع پیدا کردم و روشون کار کردم. البته منبع دوم تمرینات زیادی هم برای این کار داشت.

مشکلی که اکثر افراد در رایتینگ دارن بخش TR و CC هست. برای اونایی که نمیدونن یه توضیح مختصر بدم که رایتینگ چطور نمره دهی میشه. رایتینگ آیلتس شامل 2 تسک هست. task 1 و task 2. تسک 1 در آکادمیک و جنرال متفاوته و ارزش نمره ش هم نصف تسک 2 هست. یعنی در نهایت نمره تسک 2 رو در 2 ضرب میکنن و به اضافه نمره تسک 1 میکنن و جمع نهایی رو تقسیم بر 3 میکنن که این میشه نمره رایتینگ شما. من اینجا میخوام در مورد تسک 2 بنویسم که خیلی مهم تره و نمره گرفتن ازش خیلی سخت تره. نمره هر task شامل 4 مولفه میشه که هر کدوم یک چهارم نمره نهایی رو تشکیل میدن.

TR یا Task Response

CC یا Coherence and Cohesion

LR یا Lexical Resource

GR یا Grammatical Range and Accuracy

هر رایتینگ در هر کدوم از این آیتم ها یک نمره 1 تا 9 میگیره و بعد ازشون میانگین گرفته میشه و نتیجه به پایین گرد میشه و میشه نمره رایتینگ همون تسک. مشکلی که این روش گرد کردن به پایین پیش میاره اینه که برای گرفتن نمره 7 حتما باید در هر چهار مولفه 7 بگیرید و اگه مثلا 3 تاش رو 7 بگیرین و یک 6، نمره تون میشه 6.5. اینم بگم که این چهار فاکتور فقط نمره کامل دارن و اگزمینر نمیتونه نیم نمره بده. نیم نمره ای شما تو رایتینگ میبینین حاصل میانگین گرفتنه.

مولفه های نمره رایتینگ

مولفه اول TR

این بخش یکی از پر چالش ترین بخش هاست و اکثر اونایی که تو نمره 6.5 گیر میکنن مشکل در task response دارن. تسک ریسپانس یعنی که اینکه به سوال درست جواب بدین، به چیزی غیر از سوال جواب ندین، حاشیه نرین و از موضوع پرت نشین. کلید موفقیت تو این بخش در مرحله اول تحلیل درست سواله. باید ببینین سوال دقیقا ازتون چی می خواد، کلمات کلیدی اصلی و فرعی سوال رو تحلیل کنین، قیدها و کلمات محدود کننده رو پیدا کنین تا جوابی که می نویسین دقیقا مرتبط با سوال باشه و off topic ننویسین. گفتم که مرحله اول تحلیل درست سواله. مرحله دوم اینه که ایده هاتون رو درست بسط بدین یا اصطلاحا develop کنین. من خودم با دو تا سوال این کار رو انجام میدم. هر جمله ای که تو پاراگراف می نویسم برای بسط دادنش دو تا سوال از خودم میپرسم، why و effect. بعد از نوشتن اولین جمله پاراگراف یا همون topic sentence که مشخص میکنه ایده اصلی پاراگراف چیه از خودم میپرسم why یعنی جمله بعدم باید دلیل ادعای مطرح شده توی تاپیک سنتنس باشه. بعضی وقت ها شاید جوابی برای why نداشته باشم. اون موقع میرم سراغ سوال دوم یعنی effect. یعنی جمله بعدی اثر ادعایی که تو جمله قبلی کردم رو بررسی می کنه. تقریبا هیچ جمله ای نیست که جواب یکی از این دو تا سوال رو نداشته باشه. هر جمله ای که می نویسین یا دلیل داره که جواب why هست یا اثری روی چیزی میذاره که جواب effect هست. این سوال و جواب رو توی هر پاراگراف تا جایی باید ادامه داد که دیگه هیچ کدومشون جواب نداشته باشن. اگه درست و کامل این کار رو انجام بدین در نهایت به جمله نتیجه گیری می رسین که در واقع اثبات جمله اول پاراگرافتون هست و می تونین پاراگراف رو ببندین.

توی پاراگراف هاتون دو تا مورد رو هم باید رعایت کنین. یکی مثال زدن (دقت کنین مثال شخصی نباشه و مرتبط با جمله های قبلیتون باشه و ساپورتشون کنه) و دیگری گریز زدن یا همون concession. این دو مورد ظرافت های زیادی دارن که خیلی مفصله و حتما در پست های آینده یه مطلب جدا در موردشون می نویسم. البته تمام چیزایی که گفتم با مثال و تمرین و خیلی کامل تر و جامع تر تو منابعی که معرفی کردم هست.

مولفه دوم CC

این بخش هم در کنار TR جز مشکل ترین مهارتهای رایتینگ آیلتس هست. cc یعنی انسجام و یکپارچگی متن یا به قول یکی از اساتید روغن کاری متن که بشه روون و بدون گیر خوندش. حالا چطور متنمون رو روغن کاری کنیم. اولا باید از یک ساختار درست استفاده کنین. پاراگراف بندی ها، مقدمه، نتیجه، پاراگراف های اصلی و ارتباط پاراگراف ها به همدیگه خیلی مهمه. هر جمله ای که میخوایم شروع کنین باید با جمله قبل در ارتباط باشه. این کار روش های مختلفی داره. یکی از روش هاش استفاده از پارافریز (paraphrase) یا ضمیر جمله قبل در جمله جدید هست. یعنی بگیم که دلیل فلان ادعای جمله قبل اینه و فلان ادعا رو با کلمات دیگه ای (پارافریز یا ضمیر) تو جمله بعد بیاریم. یه کم پیچیده شد. این مثال از دوره رایتینگ IDP رو ببینید.

An increasing older population would cause many problems for society. It would place a lot of pressure on the social welfare system. On the other hand, it could also provide great benefits to society by making more experienced workers available for a much longer time.

میبینین که تو جمله اول گفته An increasing older population و در دو جمله بعد از ضمیر it استفاده کرده و با این کار به جمله اول ارجاع داده. میشد به جای یکی از it ها از پارافریز استفاده کنه. مثلا بگه this demographic change که پارافریز it میشه. همین کار به ظاهر ساده تاثیر زیادی روی نمره cc میذاره.

اشتباهی که خیلیا انجام میدن اینه که فکر میکنن برای افزایش نمره cc فقط باید از cohesive device مثل therefore, as a result و … به میزان زیاد استفاده کرد. در صورتی که استفاده بی مورد و زیاد از این روش ها باعث مکانیکی و مصنوعی شدن متن میشه و نمره از دست میدین. استفاده از این کلمات باید در کمترین تعداد ممکن و در درست ترین جاها باشه. با تحلیل متن های استاندارد انگلیسی و رایتینگ های با نمره بالا میتونین متوجه بشین که کجاها و چقدر باید از این ابزارها استفاده کرد تا متنتون طبیعی به نظر برسه.

مولفه سوم LR

رسیدن به نمره 7 در بخش LR که مربوط به دایره واژگان است به نظر راحت تر از دو مولفه tr و cc هست. استفاده زیاد از پارافریز هم به افزایش نمره این فاکتور کمک میکنه. لازمه نمره خوب در این آیتم داشتم دایره لغات (vocab) خوب در موضوعات پرتکرار رایتینگ آیلتس هست. غیر از منابعی که معرفی کردم من از منابع دیگری هم برای این کار استفاده کردم که در پست های آینده مفصل در موردشون صحبت می کنم.

مولفه چهارم GR

همون طور که از اسم این مولفه معلومه مربوط به گرامر میشه. اگر اشتباه گرامری نداشته باشین و علائم نگارشی (punctuation) رو درست در نوشته تون استفاده کنین در این مولفه نمره 6 میگیرین. برای گرفتن نمره 7 در گرامر رایتینگ باید تنوع گرامری و تسلط به ساختارهای پیچیده گرامری داشته باشین. گرامرهایی که باید بهش تسلط داشته باشین انواع clause هستند که هرچقدر تسلط بهتری بهشون داشته باشین نمره بهتری می گیرین. تقریبا در تمام کتاب های آموزش گرامر، این موضوع درس داده شده و همین طور در منابعی که معرفی کردم هست.

در پست های بعدی بیشتر در مورد افزایش نمره و موفقیت در رایتینگ آیلتس می نویسم. اگر سوالی دارین زیر همین پست کامنت بذارین. حتما جواب میدم.

https://vrgl.ir/RkW6U


سوالی که همیشه ذهن داوطلبان را مشغول می کند آن است  که چگونه می توان از بخش Writing نمره 7 کسب کرد ؟ چنانچه شما به نمره 7 از این بخش نیاز دارید، باید خاطر نشان کرد که بدون بررسی دیگر نمونه های Writing تقریبا غیرممکن است، با این هدف به طور کلی آنچه که برای کسب نمره 7 در آزمون Writing لازم است در این متن بررسی کنیم.

اگر می خواهید اشتباهات خود را بدانید حتما با یک متخصص آیلتس صحبت کنید. برای کسانی که روی نمره 6 یا 6.5 ثابت مانده اند و رسیدن به نمره 7 آن ها را نا امید کرده، خواندن این متن و توضیح چگونگی رسیدن به نمره 7 الزامی است. ما بیشتر بر روی Task2 تمرکز می کنیم، اما اصول و معیارها کم و بیش برای هر دو بخش یکسان هستند. در پایان برخی از تفاوت های نمره دهی در Taskهای 1 و 2 را بیان می کنیم.

IELTS Writing Community

 

معیارهای نمره دهی

این بخش را با نگاهی بر جدول زیر شروع می کنیم. این یک راز نیست! این اطلاعات از IELTS public band descriptors  گرفته شده است و از مرکز آزمون به راحتی قابل دسترس است و اگر در اینترنت جستجو کنید، آن را پیدا خواهید کرد. به شما برای هر یک از معیارها نمره ای داده می شود و معیارهایی که در این جدول مشاهده می شود آن ها ایست که برای گرفتن نمره 7 مورد نیاز است.

 

Criteria

IELTS Band 7 Descriptors

Task Achievement

  • Addresses all parts of the task
  • Presents a clear position throughout the response
  • Presents, extends and supports main ideas, but there may be a tendency to over-generalize and/or supporting ideas may lack focus

Coherence & Cohesion

  • Logically organizes information and ideas; there is a clear progression throughout
  • Uses a range of cohesive devices appropriately although there may be some under-/over-use
  • Presents a clear central topic within each paragraph

Lexical Resource

  • Uses a sufficient range of vocabulary to allow some flexibility and precision
  • Uses less common lexical items with some awareness of style and collocation
  • May produce occasional errors in word choice, spelling, and/or word formation

Grammatical Range and Accuracy

  • Uses a variety of complex structures
  • Produces frequent error-free sentences
  • Has good control of grammar and punctuation but may make a few errors

 

هنگام نمره دهی، برای هرکدام از از موارد ذکر شده به شما نمره داده می شود و در نهایت متوسط نمرات برای نمره نهایی در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر شما نمره 6.5 گرفته اید، به این معناست که شما استانداردهای مورد نیاز در جدول را برای کسب نمره بالاتر نداشته اید.

به عنوان مثال :

Task achievement = 7
Coherence and cohesion = 7 
Lexical Resource = 7
Grammatical Range and Accuracy = 6

Overall writing band = 6.5

همانطور که در بالا ذکر شد، شما باید بعضی از Writingهای خود را به یک متخصص آیلتس نشان دهید تا او به شما توضیح دهد  کدامیک از معیارهای ذکر شده را رعایت کرده اید و دریابید که این معیارها همیشه ثابت هستند. درک این معیارها و نقاط ضعف شما در بهبود نمره به شما کمک می کند. اکنون به هریک از آنها با جزییات بیشتر نگاهی می اندازیم و نقاط مشترکی که امکان اشتباه شدن در آن ها زیاد است را برجسته می کنیم. 

Task Achievement

این بخش میزان درک شما از صورت سوال، پاسخ دهی کامل به سوال و اینکه شما چقدر توانسته اید ایده های خود را ساپورت کنید نشان می دهد. برای پاسخ دادن به تمام بخش های این task، شما باید به تمام نکات مطرح شده در سوال پاسخ دهید. برای نمونه به سوال زیر توجه کنید:

Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe there are better alternative ways of reducing crime.

Discuss both views and give your opinion.

شما باید هر دو دیدگاه را بررسی کنید و همچنین نظر خود را بیان کنید. بنابراین، به عنوان مثال، اگر فقط در مورد یکی از دیدگاه ها بنویسید و یا اینکه نظر خود را بیان نکنید، به تمام بخش های سوال نپرداخته اید ونمی توانید نمره 7 از بخشTask achievement  دریافت کنید و یا اینکه اگر تنها به یکی دیدگاه ها اشاره کوتاهی بکنید، به عنوان جواب کامل در نظر گرفته نخواهد شد.
در اینجا نکته ای وجود دارد که اهمیت تشخیص این کار را بیان می کند تا اطمینان حاصل شود که به طور کامل به تمام قسمت های سوال پاسخ داده اید. باید یک موقعیت واضح و روشن در سراسر متن رعایت کنید. لذا اگر ایده شما به طور کامل واضح نیست و یا در طول متن ایده خود را تغییر می دهید، این یک مشکل بزرگ برای کسب نمره 7 است.
شما همچنین باید ایده های خود را به طور کامل گسترش دهید و آن را ساپورت کنید. فقط نوشتن ایده های زیاد کافی نیست، ایده هایی را مطرح کنید که توضیح دادن آن همراه با ذکر دلایل و مثال ها امکان پذیر باشد. به برخی از نمونه انشاها نگاه کنید تا ببینید که چگونه یک موقعیت واضح در تمام متن  رعایت شده و چگونه ایده های کمتر ولی با ساپورت و توضیحات کامل مطرح شده اند.

Coherence and Cohesion وابستگی و پیوستگی

این بخش مربوط به چگونگی سازمان دهی ایده ها و روانی و پیوستگی انشای شما است. بنابراین باید بدانید که چگونه انشای خود را به درستی از لحاظ پاراگراف بندی و ایده هایی که منطقی و واضحا از یکی به دیگری منتقل می شوند سازمان دهی می کنید تا نمره 7 کسب کنید. نکته کلیدی دیگر آن است که باید یک موضوع مرکزی و یا مرجع واضح در هر پاراگراف داشته باشید. به عنوان یک مثال ساده، اگر در مورد مزایا و معایب موضوعی می نویسید، برای هر کدام از آنها باید یک پاراگراف مشخص در نظر بگیرید. از این رو، هر پاراگراف یک موضوع اصلی مشخص دارد مثلا مزایا و یا معایب. اگر این دو موضوع را با یکدیگر ترکیب کنید، ممکن است دیگر موضوع هر پاراگراف روشن نباشد. نگاهی به بعضی از انشاها بیاندازید تا ببینید چگونه هر پاراگراف بدنه به وضوح یک موضوع اصلی دارد.

همچنین ابزارهایی برای  ایجاد پیوستگی ایده ها، جملات و پاراگراف ها در متن مورد نیاز است. برای نمونه، transition words مانند  ‘however’و یا ‘firstly’ و دیگر حروف ربط مانند ‘and’ و ‘because’. برای کسب نمره 7 نیاز به تنوع و ترکیب موارد ذکر شده دارید و و شما باید توانایی استفاده از آنها را به طور موثر داشته باشید و نه به صورت مکانیکی.

Lexical Resource ذخایر واژگانی

Lexis در واقع همان منابع واژگانی است و همانطور که درجدول فوق (descriptor) آمده است باید نشان دهید که کلماتی که کمتر رایج هستند و از سطح بالاتری برخودارند را می شناسید و از آنها در جای مناسب می توانید استفاده کنید. هرچند احتمال اشتباه دراملای لغات، انتخاب و ترکیب بندی آنها وجود دارد، چنانچه اشتباهات شما جزیی باشد، می توانید همچنان نمره 7 کسب کنید.
بدیهی است که رسیدن به نمره 7 آسان نیست و شما باید یک نویسنده نسبتا ماهر باشید تا اشتباهات جزیی داشته باشید. باید بیاموزید که لغات را چگونه در جای صحیح استفاده کنید در غیر این صورت اشتباهات بیشتری مرتکب خواهید شد. استفاده از لغات جدیدی که نمی دانید چگونه از آنها استفاده کنید باعث می شود که writing شما خراب شود. بنابراین مراقب باشید! فقط از کلماتی استفاده کنید که می دانید چگونه به درستی استفاده می شود.

Grammatical Range and Accuracy

همانطور که از عنوان مشخص است این مورد سطح گرامر شما را ارزیابی می کند. باید نشان دهید که می توانید از طیف گسترده ای از ساختار جمله استفاده کنید و دقت بالایی در استفاده از آنها دارید. داشتن چند جمله پیچیده با کلماتی مانند “because” ، “if” و “although” کافی نیست، باید از ساختارهای پیچیده تری استفاده کنید. بزرگترین چالش زبان آموزان همین بخش است. به عبارت دیگر اکثر جملات نباید غلط گرامری داشته باشند. این کار آسانی نخواهد بود، تقریبا باید یک نویسنده ماهر باشید.

Task 1

سه معیار آخر کم و بیش برایTask 1  هم یکسان هستند فقط تفاوت آنها در معیار اول (task achievement) این است که به وضوح موضوع  امتحان برای نوشتن متفاوت است. این چیزی است که در جدول فوق (descriptors) برای Task 1 Academic ارائه شده است:

متن گزارش شما باید :

  • الزامات سوال را پوشش دهد.
  • ارائه یک نمای کلی از روندها، تفاوت ها و مراحل.
  • مشخصا ویژگی های کلیدی را برجسته کند و به صورت کامل توضیح دهد.

اولین نکته بدیهی آن است که شما باید آنچه که در سوال از شما خواسته شده است را انجام دهید.
نکته دوم آن است که شما باید یک هدف کلی از آنچه که می خواهید در graph و یا diagram مطرح کنید، ارائه دهید.
در نهایت، باید نشان دهید که توانایی بررسی نکات، تغییرات و روندهای مهم در نمودارها را دارید و می توانید داده های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

برخی نکات نهایی

این متن به شما آموخت که چگونه می توانید نمره 7 و یا نمره مورد نظر خود را از بخش Writing کسب کنید. متاسفانه هیچ چوب جادویی که شما را به نمره مورد نظر برساند وجود ندارد. اما مواردیی برای بهبود هستند که می توانند شما را برای رسیدن به نتیجه مطلوب یاری دهند. 

به عنوان مثال: همیشه باید در ابتدا زمانی را برای تمرکز بر روی سوال و تحلیل آن اختصاص دهید و مطمئن شوید که با یک طرح کلی به تمام بخش های سوال پاسخ می دهید. در غیر این صورت، با عدم پاسخگویی کامل به سوال دچار اشتباه خواهید شد و یا اینکه سازمان دهی و ایده پردازی منسجمی نخواهید داشت. بسیاری از داوطلبان علی رغم جملات بدون اشتباه و سطح بالای لغات نمره 6.5 می گیرند، در این شرایط باید روی بهبود گرامر و طرح منسجمی برای کاهش اشتباهات و افزایش دقت داشته باشند. بهتر است از یک معلم بخواهید Writing شما را بررسی کنید.
نکته مهم آن است که طرح ریزی قبل از شروع به نوشتن انشا شما را قادر به پاسخ گویی سریع تر می نماید. در چنین شرایطی زمان بیشتری برای دقت بیشتر و بررسی گرامر و لغات مورد استفاده در پایان آزمون خواهید داشت.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا