علمی و پزشکی

كيا از پي ار پي جواب گرفتن

محققان دریافتند که PRP یا پلاکت درمانی قادر به جوان سازی تخمدان ها نیز هست. دانشمندان بیان کردند که با تزریق PRP به تخمدان زنان یائسه چرخه ی قاعدگی شان مجدد به راه افتاده و آن ها را قادر به بارورسازی تخمک های آزاد شده می سازد…
گروهی از محققان روشی برای بازگشت از یائسگی با جوان سازی تخمدان ها کشف کرده اند که تخمدان ها را قادر می سازد تخمک بارور آزاد کنند. آیا این یافته به این معنا است که یائسگی پایان باروری نیست؟!
با استناد به گفته ی گروه، این روش چرخه ی قاعدگی را در زنان یائسه دوباره احیا می کند ؛ به خصوص افرادی که پنج سال از آخرین عادتِ ماهانه ی آن ها می گذرد. این روش به زنانی که دچار یائسگی زودرس شده اند کمک می کند تا دوباره بارور شوند و از اثراتی که یائسگی بر سلامت فرد می گذارد جلوگیری می کند. طبق این یافته امیدی برای باردار شدن مجدد زنان یائسه با محتویات ژنتیکی خودشان فراهم شده است.
همان طور که می دانیم زنان با تمام تخمک هایشان به  دنیا می آیند و تعداد این تخمک ها از دوران بلوغ تا یائسگی کاهش می یابد. زمان اوج باروری در دهه ی 20 و زمان یائسگی معمولاً حدود 50        سالگی است که در این سن آزادسازی تخمک توسط تخمدان ها متوقف می شود. در این سن بیشتر زنان به میزان زیادی نابارور هستند زیرا با نزدیک شدن به دوران یائسگی تخمک گذاری کم تر انجام می شود و یا اینکه افراد در سنین پایینتر ممکن است دچار یائسگی زودرس بشوند و آزادسازی تخمک آنها متوقف شود.
سن مادر شدن در حال افزایش یافتن است و تعداد زیادی از زنان در دهه ی 40 زندگی شان دارای فرزند می شوند. اما با به تأخیر انداختن بارداری تعداد زیادی از زنان مجبور می شوند برای داشتن فرزند بجنگند. تعداد زیادی از زنان به منظور باردار شدن در سنین بالا به استفاده از روش هایی مانند منجمد (فریز) کردن تخمک و لقاح آزمایشگاهی یا IVF روی می آورند. از طرفی حدود یک درصد از زنان به دلیل شرایط خاص یا درمان سرطان، قبل از 40 سالگی یائسه می شوند.
در این پژوهش، محققین شرایط یک درمان خونی که برای تسریع بهبود زخم استفاده می شود را مورد بررسی قرار دادند. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) توسط سانتریفیوژ تهیه شده تا مولکول هایی که آغازگر رشد رگ های خونی و بافت هستند جدا شوند. از PRP برای ترمیم سریع ماهیچه ها یا استخوان های آسیب دیده استفاده می شود و به نظر می رسد که اساس این روش تحریک بازسازی بافت می باشد.
محققان دریافتند که PRP قادر به جوان سازی تخمدان ها نیز هست. دانشمندان بیان کردند که با تزریق PRP به تخمدان زنان یائسه چرخه ی قاعدگی شان مجدد به راه افتاده و آن ها را قادر به بارورسازی تخمک های آزاد شده می سازد.
درمان انجام شده روی فردی که در سن 40 سالگی یائسه شده بود و پنج سال از زمان یائسگی اش می گذشت نشان داد که بعد از شش ماه دوره ی درمان، اولین قاعدگی در زن اتفاق افتاده است. سپس سه تخمک از زن جمع آوری شد که دو تخمک توسط اسپرم های همسر وی با موفقیت لقاح یافتند. محققان اکنون منتظر لقاح یافتن حداقل سه تخمک و ایجاد سه سلول تخم جهت لانه گزینی هستند.  

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا