آموزش

نکات ضروری در مورد آزمون آیلتس

آزمون IELTS (آیلتس)

آزمون IELTS (آیلتس) ، International English Language Testing System که با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP  استرالیا برگزار می‌شود، مهارت زبان انگلیسی افرادی را که می خواهند برای ادامه تحصیل و یا کار در کشورهایی که زبان انگلیسی به عنوان زبانی برای برقراری ارتباط استفاده می شود، ارزیابی می کند.

بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا و … آزمون IELTS را به رسمیت می‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است.  مدت زمان اعتبار مدرک IELTS دو سال است. شرکت در آزمون آیتلس  پیشنیاز و محدودیت سنی ندارد و داوطلب به تعداد نامحدود می تواند در آزمون IELTS شرکت کند.

آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) یا جنرال ترینینگ ( General Training) ؟

  • Academic : برای افرادی که متقاضی ورود به دانشگاه جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، مناسب می باشد. آیلتس آکادمیک برخی از ویژگی های زبان مورد استفاده در مطالعه دانشگاهی را منعکس می کند و ارزیابی می کند که آیا شما آماده برای شروع تحصیل یا آموزش در محیطی انگلیسی زبان هستید.
  • General Training : برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهایی مثل ترکیه، چین، قبرس، استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلستان و … را دارند و یا متقاضی تحصیلات متوسطه، برنامه های آموزشی و یا کسب تجربه کاری در یک محیط انگلیسی زبان هستند، مناسب می باشد. این آزمون بر مهارتهای اساسی و اولیه در زمینه های گسترده اجتماعی و محیط کار تمرکز دارد.

هر دو نوع این آزمون ارزیابی معتبر و دقیق از چهار مهارت زبانی (شنوایی (listening) ، خواندن (reading) ، نوشتن (writing) و مکالمه (speaking)) را ارائه می دهند.

مسئولیت انتخاب نوع آزمون (آکادمیک و جنرال ترینگ) در فرم ثبت نام  آزمون به عهده داوطلب می باشد.

آزمون IELTS کاغذی یا کامپیوتری ؟

  • آیتلس مبتنی بر کاغذ : در این نوع آزمون ، داوطلب بصورت حضوری در یکی از مراکز رسمی آزمون IELTS حضور یافته و سوالات و برگه های پاسخگویی برای آزمونهای خواندن ، شنوایی و نوشتن را تحویل گرفته و پاسخ های خود را با خودکار یا مداد در دفترچه آزمون می نویسد. آزمون Speaking به صورت حضوری (رو در رو) با یک آزمونگر مجرب IELTS انجام می شود.
  • آیلتس مبتنی بر کامپیوتر : در این نوع آزمون، داوطلب در یکی از مراکز آزمون IELTS به سؤالات آزمونهای های خواندن، شنوایی و نوشتن در مقابل رایانه که در صفحه رسمی IELTS ارائه می شود، پاسخ می دهد.  سپس آزمونگرها پاسخهای داوطلب را از طریق کامپیوتر ارسال می کنند. آزمون Speaking به صورت حضوری (رو در رو) با یک آزمونگر مجرب IELTS  انجام می شود.

ترتیب بخشهای آزمون بدین صورت است که ابتدا در آزمون بخش Listening، سپس بخش Reading و در انتها در بخش Writing شرکت خواهید کرد. بخش مصاحبه‌ شفاهی ممکن است در طول یک‌هفته بعد و یا یک هفته قبل از آزمون برگزار گردد.  

نمره هر کدام از چهار مهارت زبانی (شنوایی (listening)، خواندن (reading)، نوشتن (writing) و مکالمه (speaking)) از 0 تا 9 می باشد که میانگین نمره های اخذ شده در هر مهارت حساب شده و به عنوان نمره نهایی محسوب می شود. همچنین نمره هر چهار‌ مهارت به‌طور جداگانه در کارنامه درج خواهد گردید.

در جدول زیر الگوی کلی آزمون IELTS ، از جمله ترتیب بخش ها ، مدت زمان و سوالات هر بخش نشان داده شده است :

جدول آزمون IELTS

نکات کلیدی در مورد بخش های مختلف آزمون IELTS :

    • بخش شنیدن (Listening) : با توجه به اینکه فایل صوتی امتحان Listening فقط یکبار پخش می‌شود لذا به داوطلب زمان کافی برای مرور سوالات قبل از پخش فایل صوتی امتحان و بازبینی جواب های سوالات بعد از پایان آزمون Listening و همچنین انتقال جواب‌ها از دفترچه سوالات به پاسخنامه داده خواهد شد.
    • بخش خواندن (Reading) : این بخش از آزمون شامل سه متن مجزا می باشد که جمعاً از ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه تشکیل خواهند شد. توجه داشته باشید که زمان اضافی برای انتقال جواب سوالات به پاسخنامه داده نخواهد شد. 
    • بخش نوشتن (Writing) مربوط به آزمون آیلتس جنرال ترینینگ (General Training): در این بخش داوطلب در مورد دو موضوع مجزا انشا خواهد نوشت. در موضوع اول مسئله و یا مشکلی را در قالب یک نامه که حداقل حاوی 150 کلمه می باشد به یک شخص فرضی خواهد نوشت. در صورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتر از 150 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد. نوع نامه نوشته شده می تواند بسته به دلخواه داوطلب یکی از چهار نوع (Complaint / Request of information letter  شکایت نامه / نامه درخواست اطلاعات – Job application letter  نامه درخواست کار – Personal letter  نامه شخصی – Formal business letter  نامه رسمی اداری) باشد. در موضوع دوم داوطلب در مورد یک مسئله نظر مخالف و یا موافق خود را در قالب یک متن که حاوی حداقل 250 کلمه می باشد بیان خواهد کرد. در صورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتر از 250 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد.
    • بخش نوشتن (Writing) مربوط به آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) : در موضوع اول داوطلب توضیحی که حاوی حداقل 150 کلمه باید باشد در مورد جدول و یا نمودار داده شده خواهد نوشت. در موضوع دوم داوطلب در مورد یک مسئله نظر مخالف و یا موافق خود را در قالب یک متن که حاوی حداقل 250 کلمه می باشد بیان خواهد کرد. در صورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتر از 250 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد.
    • بخش مکالمه (Speaking) : این بخش از آزمون شامل سه بخش می باشد. بخش اول شامل پاسخ به سوالات مربوط به موضوعات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایق داوطلب، در بخش دوم  به داوطلب یک دقیقه فرصت داده می شود که در مورد موضوع داده شده تفکر و یادداشت برداری کند. سپس بمدت 2 دقیقه شروع به مکالمه می کند.  پس از پایان دو دقیقه داوطلب به یک یا دو سوال در موضوع موضوع داده شده پاسخ خواهد داد. در بخش سوم داوطلب در مورد موضوع بخش دوم با مصاحبه کننده بمدت 4 الی 5 دقیقه صحبت خواهد کرد.

جهت کسب اطلاع از مراکز (نام شهر و موسسه) مجاز برگزاری آزمون IELTS در شهرهای مختلف ایران به آدرس http://www.sanjesh.org/fullstory.aspx?gid=7&id=1574 مراجعه نمایید.

جهت کسب اطلاع از جزئیات (شهر و تاریخ) مراکز مجاز برگزاری آزمون در کشورهای خارجی به آدرس  https://ieltsregistration.britishcouncil.org/test-chooser مراجعه نمایید.

زمان اعلام نتیجه آزمون IELTS ؟

زمان اعلام نتیجه آزمون IELTS حدودا دو هفته پس از تاریخ آزمون Speaking اعلام خواهد شد و کارنامه داوطلب آزمون فقط به خود شخص داده می‌شود و از طریق تلفن، فاکس یا رایانامه قابل دریافت نیست. مرکز برگزاری آزمون موظف است کارمانه آزمون دهنده را به 5 دانشگاه‌ و موسسه مورد درخواست آزمون دهنده به صورت رایگان ارسال کند، بشرطی که از برگزاری تاریخ امتحان بیشتر از یک ماه نگذشته باشد ولی در صورتی که آزمون دهنده بخواهد کارنامه اش بیش از 5 بار ارسال شود و یا اگر از تاریخ آزمون بیش از  یک ماه گذشته باشد به ازای هر کارنامه باید مبلغی بپردازد.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون IELTS ؟

تکمیل فرم درخواست ثبت نام در آزمون آیلتس (IELTS Application Form)- دو قطعه عکس رنگی زمینه سفید – کپی پاسپورت امضا شده با حداقل 6 ماه اعتبار یا کارت شناسایی ملی – کپی کارنامه قبلی ( در صورتی که پیش از این در آزمون شرکت کرده‌اید)

امکان اعتراض به نتیجه آزمون IELTS ؟

امکان اعتراض به نتیجه آزمون IELTS وجود دارد. همچنین در صورت تمایل به تعویق روز آزمون باید قبل از 5 هفته مانده به تاریخ آزمون نسبت به لغو و یا تعویق آن اقدام شود و در این صورت بازپرداخت هزینه آزمون با کسر هزینه اداری خواهد  بود.

آیا در نمره آزمون IELTS ، لهجه مهم  است ؟

خیر . نمره شما برای تلفظ بستگی به این دارد که تا چه اندازه واضح و قابل فهم صحبت می کنید. عوامل موثر بر تلفظ عبارتند از :

  • pronunciation of indivisual sounds
  • word stress
  • sentence stress
  • rhythm
  • intonation

 

جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد آزمون IELTS (آیلتس) با دپارتمان زبان انگلیسی تماس بگیرید.

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا