علمی و پزشکی

علت درد پاشنه پا سمت راست چیست

درد پاشنه ی پا، یک مشکل شایع در میان ورزشکاران و همچنین دیگر افراد است که ممکن است به دلایل زیادی از جمله خار پاشنه به وجود آید. در این مقاله می توانید دلایل و علائم ممکن درد پاشنه پا  را بررسی کرده و درباره ی منشاء و درمان درد پاشنه ی خود و درد مچ پا و راه های درمان آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پاشنه پا در هنگام راه رفتن و ایستادن فشار بسیاری را تحمل می کند، همچنین در هنگام دویدن فشاری چند برابر وزن بدن بر پاشنه پا وارد می شود از این رو پاشنه درد می تواند نشانه ی آسیب های جدی بافت، استخوان یا تاندون های متصل به پاشنه پا باشد. در حالی که درمان درد پاشنه پا به سادگی با روش های غیر جراحی امکان پذیر است، اکثر افراد این درد را نادیده می گیرند و در نتیجه با فشار آوردن بر پاشنه پا، آسیب وارد شده پیشرفت کرده و منجر به مشکلات جدی خواهد شد. توجه به علائم درد پاشنه پا و مراجعه به موقع به پزشک متخصص مهمترین اقدام در درمان موفقیت آمیز درد پاشنه پا می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن  09025804413 تماس حاصل فرمایید.

علت ها و دلایل درد پاشنه پا


درد پاشنه پا معمولا با یک جراحت مثل پیچ خوردگی یا زمین خوردن به وجود نمی آید، بلکه نتیجه ی ضربه خوردن و فشار مکرر به پاشنه است.

شایع ترین علت درد پاشنه پا عبارت اند از:

فاسئیت پلانتار (التهاب نیام کف پا)

فاسیا (نیام) کف پا یک رباط محکم بوده که از استخوان پاشنه تا نوک پا کشیده شده است. با کشیده شدن فاسیای کف پا، بافت نرم آن به خصوص در ناحیه ی اتصال به استخوان پاشنه، دچار التهاب می شود. بعضا ممکن است که این مشکل در وسط پا اتفاق بیافتد که در این صورت بیمار به خصوص پس از استراحت های طولانی مدت، در زیر پای خود احساس درد می کند. برخی بیماران گرفتگی عضله ی توأم را نیز به دلیل سفت شدن و التهاب آشیل، تجربه می کنند.

بورسیت پاشنه

التهاب در ناحیه ی پشت پاشنه، در بورس (کیسه ی لیفی پر از مایع) می تواند به دلیل پریدن نادرست یا محکم به روی پاشنه ی پا، و یا فشار ناشی از کفش نامناسب ایجاد شود. درد معمولا در عمق پاشنه و یا در پشت آن احساس می گردد. بعضا ممکن است تاندون آسیل متورم شود. این درد معمولا در طی روز افزایش می یابد.

برآمدگی های غیر عادی پاشنه

در نوجوانان رایج است. استخوان پاشنه هنوز به طور کامل بالغ نشده و سایش زیادی هم دارد بنابراین استخوان بیشتری ساخته می شود. در افراد مبتلا به صافی کف پا و یا خانم هایی که قبل از بلوغ استخوان، شروع به پوشیدن کفش های پاشنه بلند می کنند، شایع است.

شما به راحتی می توانید با خیس کردن پاها و راه روفتن روی سطوح صاف، کف پای صاف ، را تشخیص دهید.

سندرم تونل تارسال

عبارت است از تحت فشار قرار گرفتن یک عصب بزرگ در پشت پا. این یک نوع آسیب عصبی ناشی از فشار است که می تواند در کف یا مچ پا اتفاق بیافتد.التهاب مزمن پاشنه ی پا یا به علت نازک شدن بافت پاشنه و یا به دلیل برداشتن قدم های سنگین ایجاد می شود.

شکستگی در اثر فشار

شکستگی پاشنه به علت فشار مکرر ناشی از تمرینات شدید، ورزش و یا کار سنگین ایجاد می شود. دونده ها به طور خاص در خطر شکستگی استخوان های پا در اثر فشار قرار دارند. همچنین ممکن است این عارضه به دلیل پوکی استخوان ایجاد شود.

بیماری سیور (آپوفیز استخوان پاشنه)

شایع ترین علت درد پاشنه پا در میان ورزشکاران نوجوان و درد پا کودکان می باشد که به علت استفاده ی بیش از حد و ایجاد تعداد زیادی میکروتروما (پارگی کوچک) در صفحات رشد استخوان پاشنه، به وجود می آید. این عارضه در میان کودکان 7 تا 15 سال بیشترین شیوع را دارد.

التهاب تاندون آشیل

در برخی مواقع تاندون آشیل به دلیل پارگی های میکروسکوپی که نمی توانند خود را به خوبی ترمیم کنند، دچار اشکال در عملکرد می شود. این پارگی های میکروسکوپی به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد تحمل به تاندون ایجاد شده و سرانجام تاندون ضخیم و ضعیف تر شده و دردناک می گردد. عارضه ی مزمن التهاب تاندون آشیل باعث تخریب تدریجی تاندون آشیل می شود.

درد پاشنه پا همچنین ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • گسیختگی تاندون آشیل : تاندون پشت مچ پا، پاره شود.
  • کوفتگی استخوان
  • کیست استخوانی : یک کیست (حفره) حاوی مایع در درون استخوان.
  • نقرس : بالا رفتن سطح اوریک اسید در خون تا حد خطرناک (هیپراوریسمی) باعث به وجود آمدن بلور های اورات در اطراف مفاصل شده و هنگام حمله ی نقرس باعث التهاب و درد بسیار شدید می شود.
  • نوروما (نورومای مورتون) : یک عصب متورم در قسمت توپی پا که بیشتر در میان انگشتان دوم و سوم قرار دارد.
  • کورک استخوانی به معنی عفونت استخوان و یا مغز استخوان و سپس التهاب آن به دلیل عفونت می باشد. در برخی مواقع کورک استخوانی به صورت مکمل جراحت یا جراحی ظاهر می شود. در بعضی موارد، عفونت از طریق جریان خون به بافت استخوان نفوذ می کند. بیماران مبتلا به کورک استخوانی معمولا از درد عمیق، گرفتگی های عضلانی در ناحیه ی التهاب و تب رنج می برند.
  • نوروپاتی محیطی : نوروپاتی مجموعه ای از اختلالات است که هنگام آسیب دیدن اعصاب دستگاه عصبی محیطی (بخشی از دستگاه عصبی که خارج از مغز و نخاع قرار می گیرد) ایجاد می شوند. این عارضه معمولا با نام نوروپاتی محیطی شناخته شده و علت ایجاد آن بیشتر آسیب به آکسون نورون هاست. نوروپاتی معمولا درد دست و پا ها ایجاد درد و بی حسی می کند. این عارضه ممکن است به دلیل آسیب های شدید، عفونت، اختلالات متابولیکی و یا اثر سموم ایجاد شود. یکی از علل شایع نوروپاتی، دیابت می باشد.
  • مشکلات راه رفتن : حالت غلط بدن به هنگام راه رفتن یا دویدن.

علائم و نشانه های درد پاشنه پا


درد پاشنه پا معمولا به آرامی و بدون وجود هیچ گونه صدمه در ناحیه آسیب دیده، به وجود می آید. پوشیدن کفش های تخت مانند صندل، می تواند درد خار پاشنه را تحریک کند. کفش های تخت ممکن است فاسیای کف پا را بیش از اندازه کشیده و باعث التهاب و تورم و درد کف پا گردند.کف پا به علل متفاوتی دردناک میشود و برحسب اینکه علت درد کف پا چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود.

در بیشتر موارد، درد در زیر پا و در جلوی پاشنه احساس می گردد و گاهی اوقات با سوزش کف پا همراه است.

درد بعد از استراحت: علائم درد پاشنه پا  پس از بیرون آمدن از تخت خواب در صبح و یا پس از یک دوره استراحت در طول روز، شدید تر خواهند بود.پس از کمی فعالیت، علائم رو به کاهش می گذارند ولی با نزدیک شده به پایان روز، بد تر می شوند.علائم خار پاشنه، معمولاً صبح هنگام به این دلیل تشدید می شود که آرنگ کف پا غالباً در طول شب سفت می شود. در واقع نشانه اصلی التهاب آرنگ کف پا دردی است که با برداشتن نخستین گام ها پس از برخاستن از خواب در جلو و زیر پاشنه بروز می یابد.

درد پاشنه پا، بسته به دلیل آن انواع مختلفی دارد:

  • فاسئیت پلانتار؛ فاسئیت پلانتار معمولاً صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب، برداشتن اولین قدم ها برای خارج شدن از رختخواب باعث درد شدید پاشنه پا از ناحیه کف پا می شود. درد پاشنه، معمولاً پس از انکه کمی راه رفتید برطرف می شود. اما معمولاً اواخر بعد از ظهر یا نزدیک غروب باز می گردد.
  • خار پاشنه؛ اگرچه شواهد حاصل از آزمایشات اشعه ایکس نشان می دهد که حدود 10 درصد از کل جمعیت، دارای خار پاشنه هستند و بسیاری از این افراد هیچ علائمی ندارند؛ اما در برخی از افراد، خار پاشنه باعث درد و حساسیت نسبت به سطح زیرین پاشنه می شود که با گذشت چند ماه بدتر می گردد.
  • آپوفیزیت پاشنه؛ در کودکان، این وضعیت باعث ایجاد درد و حساسیت در قسمت تحتانی پاشنه پا می شود. پاشنه پایی که دچار این وضعیت شده است، نسبت به لمس حساس و دردناک است؛ اما ظاهراً هیچ ورمی ندارد.
  • بورسیت؛ بورسیتی که پاشنه پا را درگیر می کند، باعث ایجاد درد در قسمت میانی سطح زیرین پاشنه می شود که با ایستادن طولانی مدت بدتر می گردد و درد پشت پاشنه، با خم کردن پای خود به سمت بالا یا پایین شدت پیدا می کند.
  • بدشکلی هگلند یا پامپ بوم؛ این وضعیت باعث بزرگ شدن و ورم دردناک در پشت پاشنه پا، به خصوص هنگام پوشیدن کفش هایی که به پشت پاشنه فشار وارد می کنند، می شود.
  • کبودی موضعی پاشنه پا؛ کبودی موضعی پاشنه، مانند کبودی های سایر نقاط بدن، ممکن است باعث درد، تورم خفیف، حساسیت و ایجاد تغییر رنگ پوست به سیاه و آبی شود.
  • تاندونیت آشیل؛ این وضعیت باعث ایجاد درد در پشت پاشنه پا، جایی که تاندون آشیل به پاشنه متصل می شود، می گردد. درد عموماً با ورزش کردن یا انجام تمرینات ورزشی، شدت می یابد و اغلب سفتی، حساسیت به لمس و تورم خفیف به دنبال دارد.
  • سندروم پیریفورمیس یا به دام افتادن عصب؛ عصب به دام افتاده می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، تقریباً در هر نقطه ای از پشت، داخل یا زیرسطح پاشنه پا شود. علاوه بر این، معمولاً علائم دیگری مانند تورم یا تغییر رنگ، در صورتی که به دام افتادگی عصب ناشی از رگ به رگ شدگی، شکستگی یا آسیب دیگری باشد نیز وجود دارد.

تشخیص


یک متخصص بیماری های پا، معاینه ی فیزیکی انجام داده و از بیمار سوالاتی در مورد درد می پرسد. او همچنین سوالاتی در مورد میزان پیاده روی و یا ایستادن در روز، نوع کفش استفاده شده و جزئیات سابقه ی پزشکی بیمار می پرسد. معمولا با همین اطلاعات می توان به تشخیص و درمان درد پاشنه پا رسید.

بعضا، آزمایش های تشخیصی بیشتری مورد نیاز است، مانند آزمایش خون و یا تصویر برداری.

پس از آن که علائم درد پای خود را توصیف کردید، پزشک شما می خواهد جزئیات بیشتری را درباره درد، سوابق پزشکی و سبک زندگی شما بداند. از جمله:

  • اینکه آیا درد شما در زمان های خاصی از روز یا پس از انجام فعالیت های خاصی شدیدتر می شود یا خیر.
  • هرگونه آسیبی که اخیراً در آن ناحیه رخ داده است.
  • سوابق پزشکی و ارتوپدی شما، به ویژه هرگونه سابقه دیابت، آرتریت یا آسیب دیدگی به پا
  • سن و شغل شما
  • فعالیت های تفریحی شما از جمله برنامه ها و تمرینات ورزشی
  • اینکه نوع کفش هایی که معمولاً می پوشید چقدر مناسب است و هر چند وقت یکبار باید کفش های جدید خریداری کنید.

پزشک شما موارد زیر را در شما معاینه می کند:

  • ارزیابی راه رفتن؛ پزشک از شما می خواهد در حالی که پابرهنه هستید، بایستید و راه بروید تا چگونگی حرکت پای شما در حین راه رفتن را ارزیابی کند.
  • معاینه پاهای شما؛ ممکن است پزشک شما برای بررسی هر گونه تفاوت بین پاهای شما، آن ها را با یکدیگر مقایسه و بررسی کند. سپس ممکن است برای یافتن علائم حساسیت، تورم، تغییر رنگ، ضعف عضلات و کاهش دامنه حرکات، پای دردناک شما را معاینه نماید.
  • معاینه عصبی؛ ممکن است اعصاب و ماهیچه ها با بررسی قدرت، حساسیت و واکنش آن ها ارزیابی شوند.

ممکن است متخصصین بهداشت و سلامت شما بخواهند علاوه بر معاینه خود شما، کفش های شما را نیز بررسی کنند. نشانه های ساییدگی و فرسایش بیش از حد در برخی از نواحی خاص کفش، می تواند سرنخ های ارزشمندی برای یافتن مشکلات شما در نحوه راه رفتن و هماهنگی ضعیف استخوان ها فراهم کند. بسته به نتایج معاینه فیزیکی، ممکن است به آزمایشات و عکسبرداری اشعه ایکس یا سایر آزمایشات تشخیصی نیاز داشته باشید.

راه ها و روش های درمان درد پاشنه پا


درمان فاسئیت پلانتار

اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به درد پاشنه پا به وسیله ی درمان های کنسرواتیو (طراحی شده برای پرهیز از عمل جراحی یا آزمایشات خطرناک پزشکی) در عرض چند ماه بهبود پیدا می کنند.

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

دارو هایی با خاصیت ضد درد و تب بر می باشند. همچنین در دوز های بالا تر خاصیت ضد التهابی دارند. غیر استروئیدی بودن، این دارو ها را از دیگر دارو های ضد التهاب متمایز می کند. NSAID ها مخدر نبوده (القای بی حسی نمی کنند) و می توانند در کاهش التهاب و درمان درد کف پا برای بیماران مبتلا به فاسئیت پلانتار، مفید باشند.

کورتیکواستروئید ها

ممکن است یک محلول کورتیکواستروئید را روی پوست مالیده و از یک جریان ضعیف برق برای کمک به جذب آن استفاده شود و یا آن را به طور مستقیم به بدن تزریق کنند. اگرچه، تزریقات متعدد ممکن است باعث ضعیف شدن فاسیای کف پا شده که خطر پارگی یا تحلیل رفتن بافت چربی روی استخوان پاشنه را افزایش می دهد. برخی از پزشکان ممکن است از فراصوت به منظور مطمئن شدن از تزریق در محل صحیح، استفاده کنند.
کورتیکواستروئید ها معمولا زمانی توصیه می شوند که NSAID ها کار ساز نبوده باشند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست دارای صلاحیت، می تواند به بیمار تمریناتی را آموزش داده که باعث کشیده شدن فاسیای کف پا و تاندون آشیل و همچنین تقویت عضلات تحتانی پا شده و ثبات و پایداری مچ و پاشنه ی پا را افزایش دهد. همچنین به بیمار نحوه ی باند پیچی کردن ورزشی به منظور افزایش پشتیبانی بهتر از کف پا، آموزش داده می شود.

ارتز

یک راه خوب برای درمان درد در پاشنه پا، تجویز وسایل ارتوتیک سفارشی است. کفی کفش و ارتوتیک ها (وسایل کمکی)، برای درمان مشکلات پا و همینطور در بر گرفتن قوس کف پا در طی دوره ی بهبودی، مناسب اند.

ما در مطب خود ارتوتیک های سفارشی با دقت صد در صد تولید می کنیم. این وسایل درون کفش شما قرار داده شده و هر دو پای راست و چپ شما را در وضعیت طبیعی و مناسب قرار می دهند.

 شاک ویو

در شاک ویو تراپی امواج صوتی به نواحی آسیب دیده فرستاده می شوند تا فرایند بهبودی را تحریک و تسریع کنند. این نوع درمان تنها برای موارد مزمن که به درمان های کنسرواتیو پاسخ نداده اند، توصیه می شود.

درمان بورسیت پاشنه ی پا

درمان کارآمد بسته به این است که پزشک بتواند بورسیت پاشنه را از فاسئیت پلانتار تشخیص دهد. بیمار ممکن است مجبور به استفاده از کفی های مخصوص در کفش و یا کفی پاشنه بشود تا حرکاتی که علت به وجود آمدن بورسیت اند را محدود کند. این روش درمان همراه با مقدار زیاد استراحت، معمولا اثر گذار است. در موارد حاد، ممکن است بیمار به تزریق استروئید نیاز داشته باشد

درمان برآمدگی های استخوان پاشنه ی پا

التهاب پشت پاشنه ی پا ممکن است با گذاشتن یخ، فشردن و یا تعویض کفش ها از بین برود. همچنین وسایل کمکی مانند پد های پاشنه و آشیل، می توانند به طور موقتی کمک کنند. همچنین ممکن است پزشک برای تسکین درد، کورتیزون تزریق کند. در موارد حاد، برآمدگی ها به وسیله ی عمل جراحی برداشته می شوند.

جراحی

 در طی این عمل، فاسیای کف پا از استخوان پاشنه جدا می شود. این عمل تنها زمانی انجام می شود که هیچ راه دیگری وجود نداشته باشد.

درمان خانگی

در مواردی که درد پاشنه پا حاد نیست، مراقبت در منزل احتمالا برای از بین بردن درد پاشنه کافی است.

استراحت

از دویدن یا ایستادن برای مدت طولانی و راه رفتن روی سطوح سخت، خودداری کنید. از فعالیت هایی که ممکن است به پاشنه فشار وارد کنند، بپرهیزید.

یخ

یک کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی منطقه ی آسیب دیده قرار دهید. از تماس مستقیم یخ با پوست خودداری کنید.

کفش

کفش اندازه ی پا که به خوبی پا را در بر بگیرد، بسیار مهم است. به خصوص ورزشکاران باید در انتخاب کفش مناسب برای تمرین یا رقابت، وسواس داشته باشند. کفش های ورزشی پس از مدت زمان معینی باید جایگزین شوند.

 استفاده از گُوه و یا کفی پاشنه می تواند علائم را کاهش دهد.

 آتل پا (اسپلینت شبانه)

چگونگی تاثیرگذاری آتل شبانه پا

هدف از استفاده از آتل شبانه پا افزایش انعطاف پذیری عضله ساق پا یعنی عضله ای است که بهبود آن برای درمان فاسئیت پلانتار (خار پاشنه پا)، التهاب تاندون آشیل و دیگر ناراحتی های کف و مچ پا مهم است. اگر صبح ها با برداشتن نخستین گام ها یا هنگام برخاستن پس از مدت زمانی طولانی نشستن درد پاشنه تشدید می شود، عضله های ساق پا به احتمال زیاد گرفته است.

این آتل ها پشت ساق و کف پا را در بر گرفته و فاسیای کف پا و تاندون آشیل را در حالت کشیده نگه می دارد که این باعث بلند تر شدن آن ها می گردد

دستور استفاده از آتل پا

برای آگاهی از روش استفاده از آتل پاشنه پا باید به متخصص مراجعه کنید تا آتل را به اندازه کافی محکم و دورسی فلکشن (حرکت پا به سمت پشت و بالا) را تنظیم کند. با رعیات توصیه های زیر می توانید از آتل پا بهتر استفاده کنید.

  1. زانو را هنگام بستن آتل خم کنید تا کف پا بتواند راحت تر رو به بالا و به سمت زانو خم شود.
  2. ابتدا بند وسط را دور مچ پا ببندید تا پاشنه در وسط آتل بماند.
  3. بند دیگر را روی پا و دور ساق پا ببندید.
  4. آتل پاشنه پا را تنظیم کنید تا بیش از حد محکم نباشد و کاملاً راحت باشید.
  5. بست های قلاب دار دو طرف آتل را با توجه به میزان خم شدن پا به سمت زانو تنظیم کنید.
  6. بندها و بست ها را طوری ببندید تا کاملاً راحت باشید و کشش بیش از حد نباشد.
  7. استفاده از جدا کننده انگشت اختیاری است. این جدا کننده این امکان را به فاسیای کف پا می دهد تا خود را با خم کردن رو به بالای انگشتان اندکی بکشد. جدا کننده را می توانید مستقیم زیر انگشتان یا بین کفی پلاستیکی و مواد نمدی بگذارید.
  8. هنگام استفاده از آتل شبانه ی پاشنه پا خوابیدن به پهلو معمولاً راحت تر است. می توانید برای احساس راحتی بیشتر بالش باریکی را بین پاها بگذارید. اگر به پشت می خوابید، بهتر است بالش بزرگی را زیر زانوها بگذارید. اگر به روی شکم می خوابید، بالش زیر ساق پا بگذارید.
  9. لازم نیست آتل پا را تمام شب یا هنگام خواب ببندید. بسیاری از بیماران نمی توانند آتل شبانه را تمام ساعات شب تحمل کنند، اما برخی با بستن آن در طول شب نتیجه بهتری می گیرند.

همچنین می توان از روش هایی برای پیشگیری و جلوگیری از آسیب پاشنه پا استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن  09025804413 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری


شما می توانید با نگه داشتن وزن متعادل و سالم بدن، با گرم کردن و نرمش کردن قبل از انجام تمرینات ورزشی و با پوشیدن کفش های مناسب برای حمایت از قوس کف پا و سینه پا، از درد پاشنه پا پیشگیری کنید. اگر مستعد ابتلا به فاسئیت پلانتار هستید، تمرین های ورزشی که باعث کشش تاندون آشیل (ریسمان پاشه) و فاسیای پلانتار می شوند، می توانند به پیشگیری از آسیب دیدن مجدد این ناحیه کمک کنند. شما همچنین می توانید پس از فعالیت های ورزشی سنگین، کف پاهای خود را با یخ ماساژ دهید. گاهی اوقات تنها مداخلات مورد نیاز، یک دوره استراحت کوتاه و خرید کفش های پیاده روی یا دویدن جدید است.


درد پاشنه پا

درد پاشنه پا یکی از مشکلات شایعی است که می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اگر چه گاهی اوقات درد پاشنه پا می تواند ناشی از یک بیماری سیستمیک (درگیر کننده نقاط مختلف بدن) مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یا نقرس باشد، اما معمولاً این درد یک عارضه موضعی است که تنها مچ پا را درگیر می کند.

 

اگر درد پاشنه پا دارید که با گذشت چند روز خوب نشده  ، حتماً باید به یک متخصص طب فیزیکی و توان بخشی مراجعه کنید.

علت ها و دلایل

شایع ترین دلایل موضعی درد پاشنه پا عبارتند از:

فاسئیت پلانتار

فاسئیت پلانتار التهاب درد غلاف کف پا است، که یک نوار فیبری از بافت می باشد که در کف پا قرار داشته و به حمایت از قوس کف پا کمک می کند. فاسئیت پلانتار زمانی رخ می دهد که غلاف کف پا تحت فشار یا بار بیش از حدی قرار بگیرد. این باعث می شود پارگی های کوچکی در فیبرهای غلاف ایجاد شود، خصوصاً در محل اتصال غلاف به استخوان پاشنه.

هر کسی ممکن است به فاسئیت پلانتار دچار شود، اما این عارضه در میان این گروه از افراد شایع تر است: مبتلایان به دیابت، افراد چاق، زنان باردار، دوندگان، والیبالیست ها، تنیس بازها و کسانی که ورزش های استپ آیروبیک و بالا رفتن از پله را انجام می دهند. همچنین هل دادن و جابجا کردن وسائل بزرگ یا اثاثیه منزل، یا پوشیدن کفش های فرسوده یا بدساخت نیز می تواند شما را دچار فاسئیت پلانتار کند.

ورزشکاران نیز ممکن است بعد از یک دوره تمرینات شدید به فاسئیت پلانتار شوند، خصوصاً دوندگانی که به خود فشار می آورند تا مسافت های طولانی تر را بدوند. افراد مبتلا به صافی کف پا بیش از سایرین در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

خار پاشنه

خار پاشنه عبارت است از رشد غیرطبیعی یک استخوان در ناحیه اتصال غلاف کف پا به استخوان پاشنه. دلیل بروز درد خار پاشنه پا کشیدگی طولانی مدت غلاف کف پا و عضلات مچ پا است که خصوصاً در افراد چاق، دوندگان یا دوندگانِ دوِ آهسته (جاگینگ) رخ می دهد.خارپاشنه یک علت درد پاشنه پا می باشد.

در اینجا نیز مانند عارضه فاسئیت پلانتار، استفاده از کفش های فرسوده، تنگ یا گشاد و یا بدساخت مشکل را بدتر می کند. گاهی اوقات خار پاشنه ای که وجود آن در عکس های رادیولوژی نیز تأیید می شود علت درد پاشنه پا نیست. در واقع، این عارضه در واکنش به فاسئیت پلانتار بروز می کند.

آپوفیزیت کالکانه

در این عارضه، مرکز استخوان پاشنه پا، در نتیجه پوشیدن کفش های نو یا افزایش فعالیت های ورزشی، دردناک می شود. این درد در پشت پاشنه پا رخ می دهد، نه در کف آن. این عارضه یکی از دلایل نسبتاً شایع درد در کودکان فعال و در حال رشد بین 8 تا 14 سال است. اگر چه تقریباً هر کودکی می تواند به آپوفیزیت کالکانه دچار شود، اما کودکانی که در ورزش هایی شرکت می کنند که در آن ها نیاز زیادی به پریدن است بیش از همه در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

بورسیت

بورسیت به معنی التهاب بورس است که کیسه ای است که در اطراف بسیاری از مفاصل بدن وجود داشته و به تاندون ها و عضلات اجازه می دهد که در هنگام حرکت مفصل به راحتی حرکت کنند. بورسیت می تواند باعث درد در پشت و کف پاشنه پا شود. در بعضی موارد، بورسیت پاشنه پا به برخی مشکلات ساختاری مچ پا مربوط می شود که باعث غیرطبیعی شدن راه رفتن می شوند. در موارد دیگر، پوشیدن کفش هایی که پاشنه آن ها به اندازه کافی نرم نیست می تواند باعث بروز بورسیت شود.

ضربه کفش پاشنه بلند

این عارضه که نام پزشکی آن اگزوستوز پشت پاشنه است، عبارت است از رشد غیرطبیعی یک زائده استخوانی در پشت پاشنه پا. این عارضه بیشتر در میان زنان جوانی شایع است که به دلیل فشارهای ناشی از کفش های پاشنه بلند، مدت زیادی دچار بورسیت بوده اند.

ضربه کفش پاشنه بلند

کبودی های موضعی

پاشنه پا نیز مانند سایر بخش های پا، در حوادث ضربه خورده و دچار کبودی می شود. عموماً، این حالت به شکل یک «کبودی سنگ» رخ می دهد که یک آسیب ضربه ایِ ناشی از قدم گذاشتن بر روی یک جسم تیز در حین راه رفتن با پای برهنه است.

تاندونیت آشیل

در اکثر موارد، تاندونیت آشیل (التهاب تاندون آشیل) به دلیل استفاده بیش از حد از تاندون آشیل، خصوصاً از طریق پریدن خیلی زیاد در طول فعالیت های ورزشی، رخ می دهد. البته، تاندونیت آشیل می تواند به دلیل پوشیدن کفش های نامناسبی که بخش بالایی پشت آن ها تاندون آشیل را می گیرد نیز رخ می دهد. گاهی اوقات هم، این عارضه به دلیل وجود یک بیماری التهابی مانند اسپوندیلیت انکیلوزان (که به آن اسپوندیل آرتریت محوری نیز گفته می شود)، آرتریت واکنشی، نقرس یا آرتریت روماتوئید رخ می دهد.

گیر افتادن عصب

فشرده شدن یک عصب کوچک (شاخه ای از عصب پلانتار خارجی) می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزش در ناحیه پاشنه پا شود. در بسیاری از موارد، این فشردگی عصب ناشی از پیچ خوردگی، شکستگی یا تورم سیاهرگ نزدیک پاشنه پا است.

 

گیر افتادن عصب

تشخیص

پس از آنکه علائم مچ پایتان را توضیح دادید، پزشک از شما خواهد خواست جزئیات بیشتری را در مورد درد، تاریخچه پزشکی و سبک زندگی تان در اختیار او قرار دهید.

معاینه پزشک شامل موارد زیر خواهد بود:

  • ارزیابی راه رفتن: پزشک از شما خواهد خواست که پا برهنه بایستید و راه بروید تا بتواند حرکت مچ  پایتان را در حال راه رفتن ارزیابی کند.
  • بررسی مچ پاها: پزشک مچ پاهایتان را از لحاظ هرگونه تفاوتی با یکدیگر مقایسه می کند. سپس او مچ پای دردناکتان را از لحاظ وجود هرگونه نشانه ای از حساسیت به لمس، تورم، تغییر رنگ، ضعف عضله و کاهش دامنه حرکت بررسی می کند.
  • معاینه عصبی: اعصاب و عضلات از طریق چک کردن قدرت، حساسیت و رفلکس ها، ارزیابی می شوند.

ممکن است که پزشک علاوه بر معاینه شما کفش هایتان را نیز بررسی کند. وجود نشانه هایی از ساییدگی های بیش از حد در بعضی بخش های به خصوص از کفش اطلاعات باارزشی را در مورد مشکلات راه رفتن و هرگونه ضعف در هم ترازی استخوان ها برای پزشک فراهم می کند. بسته به نتایج معاینه فیزیکی، ممکن است به عکس رادیولوژی یا سایر تست های تشخیصی برای درد پاشنه پا نیاز داشته باشید.

درمان

 

اگر چه نحوه درمان به دلیل واقعی درد پاشنه پا بستگی دارد، با این حال اکثر افراد به درمان های عصبی محافظه کارانه پاسخ می دهند. برای مثال، دست کم 90% از افراد مبتلا به فاسئیت پلانتار طی 6 تا 8 هفته درمان های محافظه کارانه، یا درمان محافظه کارانه و به دنبال آن 6 تا 8 هفته استفاده از اسپلینت های شبانه، بهبود می یابند. کمتر از 5% از افراد مبتلا به فاسئیت پلانتار به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند.

نحوه درمان درد پاشنه پا به علت درد پاشنه پا بستگی دارد:

  • فاسئیت پلانتار: اکثر پزشکان برای این عارضه یک برنامه شش تا هشت هفته ای درمان محافظه کارانه شامل کنار گذاشتن موقت ورزش هایی که باعث بروز این مشکل در مچ پا می شوند، تمرینات کششی، ماساژ یخ کف پا، اصلاح کفش و دمپایی بیمار و کفی های مخصوص، تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی، بستن کف پای آسیب دیده با نوار چسب های مخصوص، و داروهای ضدالتهاب برای کاهش درد کف پا، را توصیه می کنند. اگر این درمان محافظه کارانه جواب ندهد، پزشک پوشیدن یک اسپلینت شبانه یا یک گچ کوتاه پا را توصیه کرده یا در ناحیه درد یک داروی کورتیکواستروئید تزریق می کند. انجام عمل جراحی به ندرت لازم می شود و همیشه موفقیت آمیز نیست.
  • خار پاشنه: درمان محافظه کارانه برای این عارضه شامل استفاده از تکیه گاه های کفش(یک بالا برنده پاشنه یا یک ضربه گیر حلقه ای پاشنه) و تعداد محدودی تزریقات موضعی کورتیواستروئید (معمولاً تا سه بار در سال) است. در اینجا نیز، مانند فاسئیت پلانتار، عمل جراحی آخرین گزینه است.
  • آپوفیزیت کالکانه: این عارضه معمولاً بعد از مدتی خودبه خود رفع می شود. درمان محافظه کارانه ای که می توان در طول این مدت انجام داد عبارت است از استراحت و استفاده از ضربه گیر ها و پدهای پاشنه.
  • بورسیت: درمان این عارضه شبیه درمان خار پاشنه پا است. ممکن است تغییر نوع کفش هم ضروری باشد.
  • ضربه کفش پاشنه بلند: درمان این عارضه شبیه درمان بورسیت و خار پاشنه است. در موارد نادر، نیاز می شود که زائده استخوانی با استفاده از عمل جراحی برداشته شود.
  • کبودی های موضعی: با استفاده از کیسه یخ در چند دقیقه اول بعد از آسیب دیدگی می توان کبودی های پاشنه پا را درمان کرد.
  • تاندونیت آشیل: با استراحت، داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی و حرکات کششی برای درد پاشنه پا می توان این عارضه را به روش محافظه کارانه درمان کرد.
  • گیر افتادن عصب: اگر پیچ خوردگی، شکستگی یا سایر آسیب ها باعث گیر افتادن یک عصب شدند، باید ابتدا این علت های زمینه ای درمان شوند. در موارد نادر، برای آزاد کردن عصب گیر افتاده به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

به منظور درمان درد پاشنه پا روش های دیگری مانند استفاده از آتل پاشنه و کفی مناسب نیز می تواند موثر باشد.

پیشگیری

شما می توانید با حفظ یک وزن سالم، گرم کردن پیش از شرکت در فعالیت های ورزشی و پوشیدن کفش هایی که از قوس کف پا حمایت کرده و ضربه های وارده به پاشنه را می گیرند، از بروز درد پاشنه پای چپ و راست جلوگیری کنید.

اگر مستعد ابتلا به فاسئیت پلانتار هستید، انجام تمریناتی که تاندون آشیل (طناب پاشنه) و غلاف کف پا را تحت کشش قرار می دهند به جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد این ناحیه کمک خواهد کرد. همچنین می توانید پس از انجام موفقیت آمیز فعالیت های ورزشی کف پایتان را با یخ ماساژ دهید. گاهی اوقات، تنها اقدامات مورد نیاز عبارت است از یک دوره کوتاهِ استراحت و تعویض کفش های مخصوص پیاده روی یا دویدن.


مشکلات و بیماری های بسیاری می توانند باعث درد پاشنه شوند. درد پاشنه پا بسیار شایع است و در قسمت های مختلف مثل پشت پاشنه، کف پاشنه و در استخوان پاشنه پا احساس می شود. درمان درد پاشنه پا با توجه به علت آن مشخص می شود و معمولا شامل درمان های خانگی، روش های غیرتهاجمی و جراحی است. اگر این درد پا را نادیده بگیرید و آن را درمان نکنید، ممکن است دچار مشکلات مزمنی شوید که نیاز به بهبودی طولانی تری دارند. در این مقاله از کلینیک نیاوران راجع به این صبحت می کنیم که درد پاشنه چیست.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

درد پاشنه پا یک مشکل شایع است و افراد در هر سن و جنسیت را تحت تاثیر قرار می دهد. ورزش حرفه ای، پیاده روی های طولانی، ایستادن طولانی مدت، پوشیدن کفش های نامناسب و هر چیزی که فشار زیادی به پای شما وارد کند، می تواند باعث درد پاشنه شود. الگوی راه رفتن، اضافه وزن، شکل و ساختار پا نیز از عوامل ایجاد درد پاشنه هستند. درد پاشنه پا همچنین می تواند نشانه فاشیای پلانتار، تاندونیت آشیل یا فلکسور، ایجاد خارهای استخوانی، بیماری سیور، بورسیت، شکستگی، آرتریت مچ پا، کف پای صاف و قوس کف پا باشد. انجام یک ارزیابی پزشکی برای تعیین علت دقیق درد پاشنه پا بسیار مهم است تا روش درمانی مناسب مشخص شود.

درد پاشنه پا چگونه احساس می شود؟

درد پاشنه پا معمولاً هنگام استفاده از پاشنه آسیب دیده به صورت شدید احساس می شود و ممکن است در هر جایی از پاشنه پا مثل پشت، کناره ها، کف یا استخوان پاشنه احساس شود. این احساس درد به تدریج ایجاد شده و با گذشت زمان بدتر می شود و زمانی رخ می دهد که وزن را روی پاشنه خود قرار دهید. احساس درد، معمولا با گرفتگی عضلات و علائم دیگری همراه است، علائم این درد بسته به علت آن متفاوت است. ممکن است علائمی مثل رشد استخوان روی پاشنه، تغییر رنگ (کبودی یا قرمزی)، سفتی، تورم، حساسیت به لمس، درد پس از ایستادن را تجربه کنید. در بیشتر موارد، تنها یک پاشنه پا تحت تاثیر قرار می گیرد، اگرچه تخمین ها نشان می دهد که حدود یک سوم افراد در هر دو پاشنه پا درد دارند.

علت درد پاشنه پا

مشکلات متعددی می توانند باعث ایجاد درد در پاشنه پا شوند که برخی از آن ها شامل موارد زیر است

  • تاندونیت آشیل: تاندون آشیل یک بافت فیبری است که ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. این تاندون طولانی ترین و قوی ترین تاندون بدن است اما ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد ملتهب شود، به التهاب تاندون ها، اصطلاحا تاندونیت می گویند. تاندونیت باعث درد، تورم و سفتی در پشت پاشنه می شود.
  • بورسیت: بورسیت زمانی رخ می دهد که کیسه های پر از مایع به نام بورسا متورم شوند. این کیسه ها مانند یک بالشتک در مفاصلی مثل زانو و مچ پا قرار می گیرند و به حرکت روان مایع مفصلی کمک می کنند. بورسیت معمولاً به دلیل ایستادن های طولانی مدت و استفاده بیش از حد از پاها رخ می دهد و پس از ابتلا به بورسیت ممکن است یک احساس درد و کبودی در پشت پاشنه پا داشته باشید.
  • تغییر شکل هاگلند: التهاب و تحریک مزمن می تواند باعث ایجاد یک برآمدگی استخوانی بزرگ به نام برآمدگی پمپ در پشت پاشنه پا شود که با درد نیز همراه است. پوشیدن کفش های پاشنه بلند، باعث تشدید برآمدگی و درد می شوند.
  • بیماری سِیور یا اپوفیزیت پاشنه ای: بیماری سیور آسیبی در پاشنه پا است که در کودکان بین 8 تا 14 سال رخ می دهد. به نظر می رسد کشیده شدن تاندون آشیل در استخوان پاشنۀ در حال رشد این آسیب را ایجاد می کند و ناشی از فشار شدیدی است که در اثر فعالیت هایی مانند دویدن رخ می دهد. این بیماری که باعث حساسیت به لمس، التهاب، تورم و درد در پشت پاشنه می شود.
  • کوفتگی یا کبودی استخوان: قدم زدن یا ایستادن روی یک جسم سخت می تواند باعث کبودی لایه چربی زیر پاشنه پا شود. ممکن است تغییر رنگ قابل مشاهده نباشد اما هنگام راه رفتن پاشنه پا حساس و دردناک می شود. همچنین شکستگی یا کوفتگی استخوان نیز باعث درد در پشت، پایین و کنار پاشنه می شود.
  • فاشیای پلانتار: فاشیا، بافت همبندی است که در امتداد سطح کف پا قرار دارد. اگر این بافت همبند پاره شود یا کشیده شود، ملتهب شده و باعث درد می شود. فاشیای پلانتار علت اصلی درد پاشنه پا است و افرادی که فعالیت بیشتری دارند، زیاد می دوند و می پرند بیشتر احتمال دارد به این وضعیت دردناک مبتلا شوند. کارکردن یا ورزش روی سطوح سخت باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می شوند.
  • خار پاشنه: فاشیای پلانتار مزمن می تواند باعث ایجاد رشد استخوانی به نام خار پاشنه روی استخوان پاشنه شود. خار پاشنه معمولاً دردناک نیست، اگرچه برخی افراد درد دارند.

تسکین درد پاشنه پا

تسکین درد پاشنه پا

تشخیص علت درد پاشنه پا

برای درمان قطعی درد پاشنه پا، تشخیص علت آن بسیار ضروری است. زمانی که به پزشک مراجعه کنید، ابتدا دکتر ارتوپد از شما می پرسد، دقیقا در چه قسمتی از پاشنه پا احساس درد دارید. سپس درباره سایر علائمی که تجربه می کنید و شدت و مدت بروز آن ها می پرسد.

در مرحله بعد، پزشک یک ارزیابی فیزیکی انجام می دهد و ممکن است برای بررسی آرتریت، شکستگی استخوان، همترازی استخوان و آسیب مفاصل رادیولوژی، ام آرآی یا سونوگرافی تجویز کند. در روش رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس از بافت های سخت مانند استخوان تصویربرداری می شود اما ام آرآی می تواند از بافت های نرم نیز عکس برداری کند.

عوارض درد پاشنه پا

درد پاشنه پا می تواند در توانایی شما برای انجام کارهای روزانه، کار، ورزش و … اختلال ایجاد کند. این موارد همه باعث می شود شما سبک زندگی کم تحرکی داشته باشید و کم تحرکی منجر به افزایش وزن می شود. همچنین این عوارض ممکن است باعث بروز افسردگی نیز بشوند، زیرا کم تحرکی و افزایش وزن همه از دلایل ابتلا به افسردگی هستند. همچنین اگر علت درد پاشنه پا چپ تاندونیت آشیل باشد و درمان نشود، می تواند باعث از بین رفتن و پاره شدن تاندون شود. برای درمان پاره شدن تاندون ها نیاز به انجام جراحی است.

درمان درد پاشنه پا

اکثر مشکلاتی که باعث درد پاشنه پا می شوند به مرور زمان با درمان های غیرجراحی بهبود می یابند. درمان ها بر کاهش درد و التهاب، بهبود انعطاف پذیری پا و به حداقل رساندن فشار روی پاشنه تمرکز دارند. این روش های درمان به سه دسته درمان های خانگی، درمان های غیرتهاجمی و جراحی تقسیم می شود. در ادامه این مقاله با این روش ها بیشتر آشنا می شویم:

درمان های خانگی

  • استراحت: در صورت امکان، از فعالیت هایی که به پاشنه پا فشار وارد می کند مانند دویدن، ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن روی سطوح سخت خودداری کنید. همچنین از انجام ورزش های حرفه ای نیز برای مدتی اجتناب کرده و به جای آن ورزش های سبکی مانند شنا یا یوگا را جایگزین کنید.
  • کمپرس سرد: یک کیسه یخ را روی پاشنه پا قرار دهید. این کار را سه بار در روز، هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید.
  • خرید کفش مناسب: مطمئن شوید که پاهایتان به درستی درون کفش هایتان جا می گیرند. همچنین بهتر است کفشی تهیه کنید که از پاشنه پا و اطراف آن کاملا پشتیبانی کند. در حالت ایده آل، باید کفش هایی با پاشنه کم تا متوسط بپوشید که قوس ها و پاشنه های شما را پشتیبانی می کند. از پوشیدن کفش های بدون پاشنه نیز خودداری کنید. اگر ورزشکار هستید، کفش مناسب ورزش خود را انتخاب و خریداری کنید.
  • دستگاه های ارتز: ارتز ها به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می شوند و می توانند فشاری که به پاشنه پا اعمال می شود را کاهش دهند.
  • کاهش وزن: اضافه وزن به پاها به ویژه پاشنه پا، فشار زیادی وارد می کند. کاهش وزن با استفاده از ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند برای پاهای شما مفید باشد.

درمان های غیرتهاجمی

  • داروهای مسکن بدون نسخه: در صورت احساس درد شدید ابتدا می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید. این دارو ها می توانند التهاب و درد را کاهش دهند اما اگر تاثیرگذار نبودند از پزشک خود بخواهید مسکن هایی با دوز بالاتر برایتان تجویز کند.
  • تیپینگ: می توانید از نوعی چسب یا نوار پزشکی برای حمایت از قوس پا یا پاشنه استفاده کنید، این چسب ها به تثبیت بافت ها کمک می کنند.
  • تزریق: تزریق داخل مفصلی استروئید می تواند درد و تورم را کاهش دهد. از روش تزریق داخل مفصلی برای درمان تاندونیت، فاشیای پلانتار یا بورسیت استفاده می کنند. این روش تا حدود سه ماه پس از تزریق باعث کاهش التهاب و درد می شود اما بعد از این مدت اثر آن از بین می رود  و مجددا باید تزریق انجام شود. البته پزشکان توصیه می کنند از تزریق مکرر و بیش از حد استروئید به دلیل عوارض جانبی پرهیز کنید.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی یکی از روش های رایج برای تسکین درد پاشنه پا است. در این روش درمانی، فیزیوتراپیست با توجه به شرایط جسمی شما و شدت بیماری تمرین هایی طراحی می کند و در انجام آن به شما کمک می کند. زمانی که بتوانید تمرین ها را به تنهایی انجام دهید و به اهداف درمانی مثل کاهش درد و التهاب برسید، جلسات فیزیوتراپی شما به پایان می رسند . فیزیوتراپیست ها به غیر این روش معمولا از روش های دیگری مثل ماساژ درمانی و الکتروتراپی نیز برای تسکین درد و التهاب استفاده می کنند.
  • حرکات کششی: پزشک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست ماهر تعدادی حرکت کششی مخصوص پاشنه پا، کف پا و مفصل مچ به شما آموزش می دهند. این تمرینات را باید به صورت مرتب در خانه انجام دهید، زیرا به کاهش درد کمک کرده و از بازگشت علائم نیز جلوگیری می کند . بعضی تمرینات برای شل کردن بافت هایی که استخوان پاشنه پا را احاطه کرده اند، بسیار مفید است.
  • طب سوزنی: طب سوزنی روشی مربوط به چین باستان است و برای درمان دردهای پاشنه پا بسیار مفید است. این درمان از سوزن های بسیار نازک و ظریف استفاده می کند و آن ها در نقاط خاصی از بدن فرو می کنند.

جراحی

برای اکثر بیماران جراحی زمانی انجام می شود که از سایر رو ش های درمان نتیجه ای نگرفته باشند و معمولا به ندرت نیاز به جراحی برای درمان درد پاشنه پا وجود دارد.

روش های جلوگیری از درد پاشنه پا

برای جلوگیری از درد پاشنه و جلوگیری از بازگشت درد، باید انعطاف پذیری عضلات کف پا و تاندون های پاشنه خود را حفظ کنید. شما باید به طور منظم حرکات کششی مخصوص کف و پاشنه پا را انجام دهید و کفش های مناسب بپوشید. اگر دونده هستید یا در مسافت های طولانی پیاده روی می کنید، سعی کنید از کفش مناسب دویدن استفاده کنید و در سطوح نرم تر تمرین کنید.

سئوالات متداول درباره درد پاشنه پا

معمولا بیماران مبتلا به درد پاشنه پا دغدغه های مشترکی دارند و سوالات یکسانی را می پرسند، برخی از این سوالات عبارتند از:

آیا درد پاشنه پا خطرناک است؟

درد پاشنه پا خطرناک نیست و معمولاً با درمان های خانگی و غیرجراحی از بین می رود. هرچند بهبودی به زمان نیاز دارد و شما باید به بدن خود فرصت دهید. اگر خیلی سریع به فعالیت های معمول خود بازگردید، می تواند باعث تشدید درد و سایر علائم شود.

راه حل درد پاشنه پا

راه حل درد پاشنه پا

برای درد پاشنه پا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که در پاشنه پای خود احساس درد داشتید و علائم زیر را تجربه کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید:

  • دردی که طی چند هفته با استراحت یا مسکن ها بهبود نمی یابد
  • دردی که راه رفتن یا حرکت را دشوار می کند
  • تورم شدید، درد، التهاب یا سفتی در پا، پاشنه پا و در نزدیکی پاشنه پا
  • ناتوانی در خم کردن پا به سمت پایین، بلند شدن روی انگشتان پا یا راه رفتن عادی
  • درد همراه با تب، بی حسی یا گزگز در پاشنه پا
    درد شدید پاشنه بلافاصله پس از آسیب دیدگی
  • درد ممتد پاشنه پا به صورتی که هنگام استراحت نیز ادامه می یابد
  • درد پاشنه پا که بیش از چند هفته طول بکشد، حتی پس از اینکه استراحت، یخ و سایر درمان های خانگی را امتحان کردی.

برای درد پاشنه پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان درد پاشنه پا شما باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در کلینیک پا نیاوران بهترین متخصصان ارتوپد حضور دارند و شما می توانید با مراجعه به این کلینیک درباره ی درد پاشنه پای خود صحبت کنید. پزشک ارتوپد پس از ارزیابی فیزیکی و مشخص شدن علت درد برنامه ی درمانی شما را مشخص می کند.

جمع بندی

درد پاشنه پا، یک عارضه بسیار شایع است که ممکن است در هر سن و جنسیتی رخ بدهد. این عارضه می تواند نشانه بیماری های مختلفی مثل بورسیت، تاندونیت، خارپاشنه و … باشد و می تواند عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مهم است که به دنبال راه حل درد پاشنه پا باشید. برای درمان از روش هایی مثل درمان خانگی، فیزیوتراپی، تزریق مفصلی، طب سوزنی، حرکات کششی و ماساژ درمانی استفاده می شود و فقط در موارد شدید انجام جراحی توصیه می شود.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا