روغن دنبه برای زانو

چه کسانی نباید به روغن دنبه لب بزنند؟

لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/5326965

10.2K

1

کيهان/ شايد الان هم در بسياري از روستاها افرادي باشند که بالاي 100 سال عمر دارند و حتي يک بار لب به روغن نباتي يا کارخانه اي نزده باشند. اما صحيح و سالم به زندگي خود ادامه مي دهند. واقعيت اين است که مصرف دنبه با شرايط شهرنشيني و بي تحرکي اصولي دارد که اگر رعايت شود مي توان از خواص خوب آن بهره مند شد.
براي مثال مداومت مصرف دنبه براي کساني که فعاليت بدني مناسبي ندارند و بي تحرک هستند، مي تواند منجر به گرفتگي عروق و بيماري‎هاي قلبي شود.
بسياري از متخصصان طب سنتي نيز معتقدند اگر روغن دنبه به روش‎هاي صحيح تهيه شود، مي‎تواند داراي کمترين مضرات براي بدن باشد. بطور مثال پياز و ترکيباتي که به دنبه گوسفند اضافه مي شود تا بوي بد دنبه را از بين ببرد آن را اصلاح هم مي کند يعني لزجي و غلظت آن را از بين مي برد و مانع رسوب آن در رگها مي شود.
خواص دنبه از نگاه طب سنتي
متخصصان طب سنتي مي گويند مصرف روغن دنبه کلسترول را پايين مي آورد و باعث چاقي هم نمي شود.
مصرف روغن دنبه باعث شفافيت پوست مي‎شود. همچنين براي پاک شدن تيرگي‎هاي حاشيه صورت روغن دنبه گزينه مناسبي است. يک وعده غذايي با روغن دنبه سه برابر غذا با روغن هاي ديگر انرژي و قوت دارد.
همچنين روغن دنبه عصاره 60 تا 70 نوع چربي گياه است. چون گوسفندان گياهان مختلفي را مي خورند.
روغن دنبه براحتي از ظروف پاک مي شود. اما روغن‎‎هاي نباتي و مايع علاوه بر شوينده نياز به سيم و پاک کننده قوي هم دارند. حال تصور کنيد اين روغن‎ها با رگ هاي شما چه مي کنند!
همچنين از خواص روغن دنبه لاغري و تناسب اندام است. يکي ديگر از خواص روغن دنبه، درمان افسردگي است. براي شادابي پوست هم روغن دنبه غوغا مي کند. مخلوط دنبه با خرما براي رفع کمر دردهاي سياتيکي و رفع درد مفاصل بسيار مفيد است.با اين وجود مصرف روغن دنبه براي افراد کم تحرک، سالمندان و بيماران قلبي توصيه نمي شود.
دنبه روغني ايده‎آل براي سرخ کردني ها
طبع روغن دنبه گرم است و به همين دليل مصرف آن براي بسياري از بيماري ها مفيد است، چرا که در طب سنتي اعتقاد بر اين است که خوراکي هاي با طبع گرم براي سلامت انسان مفيدترند. روغن دنبه بسيار آسان تر از روغن هاي نباتي جامد و مايع، هضم و جذب بدن مي شود و مصرف به اندازه و صحيح آن باعث کنترل چربي خون شده، علاوه بر اينکه اين روغن، يکي از روغن هاي ايده آل براي سرخ کردن غذاهاست.
روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزايش کلسترول خوب مي شود، با اين وجود بايستي توجه داشت به دليل دارا بودن مقادير بالايي از اسيدهاي چرب اشباع، افراط در مصرف آن براي بيماران قلبي و افراد داراي کلسترول بالا بايستي بايد با احتياط همراه باشد.

ايجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتي معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغري افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک مي کند.
روغن دنبه سرشار از مواد مغذي و انواع مختلف ويتامين ها و اسيدهاي چرب گياهي است، چرا که غذاي گوسفند از گياهان مختلف است، از اين رو استفاده از روغن دنبه باعث تقويت قواي بدن، استخوان سازي و بالا بردن توان بدن در مقابله با بيماري هاي مختلف مي شود.
يکي از خواص روغن دنبه که در طب سنتي به آن تاکيد شده است خاصيت ضدافسردگي اين روغن است. روغن دنبه خاصيت سم زدايي دارد و مي توان از آن به همراه روغن حيواني براي تنقيه و پاکسازي روده ها استفاده کرد.
طرز تهيه روغن دنبه بدون بو در طب سنتي
به منظور تهيه روغن دنبه بدون بو، ابتدا مقداري دنبه تازه گوسفندي را به قطعات ريز خرد کنيد و به مدت يک شب آن را در آب نمک رقيق قرار دهيد. سپس دنبه ها را آبکش نموده و در قابلمه بريزيد و به آن بسته به حجمش، يک تا دو ليوان آب اضافه کنيد و آن را بر روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به صورت سوزني و آهسته داغ شود.

براي گرفتن بوي دنبه، مي توانيد از ادويه و مواد خوشبو مانند پياز، هل، دارچين، گلاب يا پوست پرتقال و امثال آن استفاده کنيد. سپس بعد از آماده شدن آن را از صافي رد کنيد تا شفاف شود. توجه داشته باشيد، تفاله مانده از تهيه روغن دنبه اگر نسوخته و سياه نشده باشد، خوردن آن اشکالي ندارد، ولي مصرف دنبه سوخته باعث توليد خلط بد در بدن مي‎شود.
ديدگاه طب جديد درباره روغن دنبه
بر اساس نظرمتخصصان تغذيه، يکي از انواع چربي هاي منعقد شده که به شحم معروفند، دنبه است. چربي هاي منجمد که به  دليل کثرت اجزاي عرضي به حالت جامد در آمده اند، براي تغذيه مناسب نيستند. مصرف نابه جا و بيش از حد روغن دنبه در افرادي که قوه هاضمه آنان قوي نيست، مي تواند منجر به آسيب هاي جسمي و روحي شود. بايد ديد که چه ماده غذايي کجا و چگونه استفاده مي‎شود اسکيموها هم از روغن دنبه استفاده مي کنند و عمر طولاني هم دارند، اما براي زندگي مدرن اين نوع روند غذايي جز افزايش آمار بيماري‎هاي قلبي و افزايش کلسترول و فشار خون بالا چيز ديگري به همراه ندارد.


ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد


به گزارش مشرق، طرح ارزیابی شاخص های بهبود آرتروز با تجویز روغن سیاه دانه خوراکی به بیماران مبتلا به آرتروز زانو یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور است که توسط پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام شده است.

دکتر حسین فلاح حسینی عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مسئول این طرح گفت:آرتروز شایع ترین بیماری مزمن ناتوان کننده و تحلیل برنده مفاصل است که با درد و تخریب غضروف مفاصل مشخص می شود.

بیشتر بخوانید

تمرین درمانی راهی برای بهبود آرتروز

وی در ادامه افزود: این بیماری معمول ترین شکل آرتریت بوده و غالبا افراد سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد و در مراحل پیشرفته، واکنش التهابی در غشای سینوویال غضروف بروز می کند.

دکتر فلاح حسنی ادامه داد: آرتروز منجر به درد شدید، تورم، تغییرشکل و اختلال درحرکت مفاصل می شود و درمان آن شامل کنترل درد برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی، ترکیبی از مداخلات غیر دارویی، عوامل دارویی یا در صورت عدم بهبودی، جراحی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: آمارها حاکی از آن است که شیوع این بیماری درکشورهای غربی در افراد 64-45 ساله 30درصد و در افراد مسن تر از 65 سال 68درصد است و گزارشات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز شیوع بالای آن را تایید می کند. درد و ناتوانی حاصل از آرتروز ، عوارض اجتماعی، اقتصادی و هزینه های بالای درمانی و شیوع بالای آن در افراد سالمند سبب توجه محققان پژوهشکده گیاهان دارویی به تحقیق بیشتر در مورد جنبه های درمانی آن بوده است.

به گفته این پژوهشگر استفاده از ترکیبات ضد التهاب نظیر روغن سیاه دانه احتمالا بتواند در کاهش درد و التهاب آرتروز موثر باشد.

گزارشات حاکی از آن است که ترکیبات دانه این گیاه قادر است عوامل التهاب زا نظیر پروستاگلاندین ها، فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) و اینترلوکین1(IL-1) را مهار کند و همچنین گزارش شده است که روغن سیاه دانه تولید NO و PGE2 را در غضروف های استئوآرتریتی در مدل حیوانی  کاهش داده است.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت پزشکی آرتروز  و عوارض و ناتوانی ناشی از آن و گزارش های متفاوتی که در زمینه فراوانی و عوامل خطرساز آن وجود دارد و همچنین با توجه به این که مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش التهاب در بیماران دارای آرتروز می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، این مطالعه با هدف بررسی اثر مکمل  روغن سیاه دانه به صورت خوراکی، بر بهبود درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو طراحی و انجام شد و نتایج بررسی نشان داد که مصرف خوراکی روغن سیاه دانه، بدون عوارض جانبی، درد و سفتی مفصل و فعالیت بدنی بیماران مبتلا به آرتروز زانو را کاهش داده است.


دنبه بخشی از بدن گوسفند است که به جای دم در انتهای پشت تن حیوان آویخته شده و متشکل از چربی است. همه گوسفندان دنبه ندارند. دنبه را هم کباب می کنند و هم از آن روغن می گیرند.

با این حال، مشخص شده است که روغن دنبه، در میان چربی های حیوانی سالم ترین نوع روغن است. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا، پتاسیم، کلسیم و آهن است.چربی دنبه که به آن پیه نیز می گویند، برای طعم دادن به غذاها، نیز کاربرد فراوان دارد. اما با این حال روغن دنبه برای تسکین درد علی الخصوص، برای کسانی که از درد زانو در عذاب هستند مفید است. این روغن برای تسکین دردهای ناشی از دست دادن مایع مفصلی و غضروفی نیز موثر است.

نحوه مصرف روغن دنبه

مصرف چربی دنبه تا حد زیادی به رشد ماهیچه ها و استخوان ها کمک می کند. علاوه بر مصرف آن به عنوان غذا، استفاده از چربی دنبه در طعم غذاها نیز تاثیر دارد. بعد از اینکه چربی دنبه آب شد و روی زانوی دردناک مالیده شد، با بانداژ آن را بپیچید و مدتی منتظر بمانید. انقباضات و درد عضلانی ناحیه را از بین می برد.

– این روغن، رشد ماهیچه ها و استخوان های سالم را در کودکانی که در سنین رشد هستند تضمین می کند.

– به تعادل فشار خون کمک می کند. تنش را در تعادل نگه می دارد.

– محافظت در برابر انسداد عروق را فراهم می کند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

– اثرات مثبت و نرم کنندگی بر روی سیستم عصبی دارد. بنابراین، خطر روماتیسم و ​​فلج را به حداقل می رساند. همچنین از لرزش بدن و همچنین سیاتیک محافظت می کند.

– روغن دنبه به بازسازی و ترمیم سلول های پوست کمک می کند.

233233

دکمه بازگشت به بالا