آموزش

نکات طلایی آزمون لیسنینگ آیلتس

یکی از دغدغه های دانشجویان در دوره های آیلتس، املا و حروف بزرگ و کوچک در Listening است.

  •  املای صحیح کلمات اهمیت دارد. شرکت کنندگان بسیاری، در Listening چندین جواب صحیح خود را به دلیل املای اشتباه از دست می دهند.

  •  حروف بزرگ و کوچک اما اهمیت ندارد! می توانید جوابهایتان را با حروف بزرگ یا کوچک بنویسید (برای اطمینان بیشتر میتوانید به صفحه 8 سری کتاب های تست کمبریج مراجعه کنید: (Answers may be written in upper or lower case)

  •  جمع و مفرد بودن کلمات در جواب هایتان مهم است. اصولاً هرچه، جمله را از نظر گرامری غلط کند، اشتباه گرفته خواهد شد. به عنوان مثال برای پرکردن جمله

There are many…

کلمه Reason اشتباه گرفته خواهد شد.

پیشنهاد من این است که سراغ قوانین املای انگلیسی نروید و سعی کنید در تمرینات خود، کلماتی را که اشتباه دارید، جایی یادداشت کنید. اما دانستن برخی از قوانین که خیلی سرراست هستند، خالی از لطف نیست.

 

قانون اول:

معمولا i در کلمات قبل از e میآید مگر زمانی که قبل از آنها c باشد. مثلا believe, chief, niece اما deceive, receive و ceiling و یا زمانی که کلمه، صدای eh بدهد مثل: neighbour, freight, weight

❗️ توجه داشته باشید که همیشه این قوانین استثناء هم دارند!

 

قانون دوم:

گاهی صفات را با ible و گاهی با able می سازیم. یک قانون ساده، آن است که این پسوندها را بردارید، اگر کلمه کاملی باقی ماند able از استفاده می کنیم و درغیر اینصورت ible. به عنوان مثال:

dependable = depend + able

adorable + adore + able

possible =poss + ible

توجه داشته باشید که همیشه این قوانین استثناء هم دارند!

 

قانون سوم:

 :اگر به کلمه ای، پسوندهایی که با حروف صدادار شروع می شوند اضافه شود، e آخر کلمه حذف می شود. به عنوان مثال

Hope + ing = hoping

Arrange + ment = arrangement

توجه داشته باشید که همیشه این قوانین استثناء هم دارند!

 

قانون چهارم:

برای افزودن ing به کلمه، وقتی حرف آخر کلمه بیصدا و حرف قبل از آن صدادار باشد، آخرین حرف را تکرار میکنیم. به عنوان مثال:

Stop (st+O+P) + ing = stopping

Occur (occ+U+R) = occurring

Prefer (pref+E+R) = preferring

 توجه داشته باشید که همیشه این قوانین استثناء هم دارند!


 

25 نکته برای IELTS Listening که استراتژی‌های لازم برای گرفتن نمره دلخواه رو مشخص میکنه ‌و کمک میکنه مهارت شنیداری خودتونو تقویت کنین.

Predict the subject  database-131964752265852107_512.png

 

 

 1. اگه بدونین صحبت در رابطه با چیه میتونین آن رو در ذهنتون تصور کنین. پس در زمانی که به شما داده میشه هر قسمت رو مطالعه کنین و پیش بینی کنین چه کسانی صحبت میکنه و موضوع در رابطه با چیه.

 Predict the questions database-131964752265852107_512.png

 

 

2.سعی کنین اطلاعاتی مورد نیاز برای پاسخ گویی به سوالات رو پیش بینی کنین. مثلاً پیش بینی کنین در جای خالی چه اطلاعاتی مورد نیاز: اسم؟ شماره؟ آدرس؟ در این صورت به احتمال زیاد راحت‌تر آن رو میشنوین.

 Take a minute to read each part database-131964752265852107_512.png

 

 

3. در انتهای هر بخش ۳۰ ثانیه برای چک کردن پاسخ‌های آن بخش بهتون داده میشه. سپس از تون خواسته می‌شه ۳۰ ثانیه به سوالات بخش بعدی نگاه کنین. اگرچه گاهی پیشنهاد میشه که پاسخ‌های خودتونو چک کنین، چون نمیشه به فایل صوتی گوش کرد احتمالاً نمیشه چیزی رو چک کرد. پس به جای آن، مستقیم به پارت بعدی برین. در این صورت یک دقیقه برای آماده سازی سوالات وقت دارین. از زمانتون بهتر استفاده کنین.

4. مواظب ترتیب سوالات باشید – اغلب جدول یا دیاگرام یا نموداری برای کامل کردن دارین. این سوالات لزوماً از چپ به راست حرکت نمیکنن. پس روند رو با دقت چک کنین وگرنه گم و گیج میشین.

 Listen to two questions at the same time database-131964752265852107_512.png

 

 

 

5.  – برای این کار دو دلیل وجود داره. اول، برخی سوالات ممکنه پاسخ های نزدیک به هم در یک جمله داشته باشن. پس اگر فقط به یک سوال نگاه کنین ممکنه سوال بعدی رو از دست بدین. به علاوه، ممکنه متوجه از دست دادن آن سوال نشین و سوالات بعدی رو نیز از دست بدین.

 If you missed a question, skip it database-131964752265852107_512.png

 

 

7. اگر کاملاً گم شدید، به بقیه شرکت کنندگان نگاه کنید – اگر کاملاً گم شدید به بقیه نگاه کنین و هر زمان دفترچه رو ورق زدن شما هم همین کارارو بکنین تا دوباره در جای صحیح قرار بگیرین.6.   اگر متوجه شدین سوالی رو از دست دادین، سریع آن رو فراموش کنین و بر روی سوالات بعدی تمرکز کنین. کاری از دست شما برنمیاد  زمانی که پاسخ ها رو به پاسخنامه منتقل میکنین، میتونین پاسخ رو حدس بزنید. نترسید و از این سوالات بگذرید.

8. به دنبال پارافریزها باشید – به یاد داشته باشین که آنچه میشنوید به احتمال زیاد همان چیزی نیست که روی کاغذ برایتان نوشته شده. (در این صورت همه چیز آسان میشد) از لغات هم معنی در صورت سوال استفاده میشه پس باید به دقت گوش کنین.

 Ignore words you do not know

 

 

 

9. لغاتی را که بلد نیستید نادیده بگیرید – نگران نباشین و نترسین اگر لغتی را میشنوین که بلد نیستید. ممکنه دانستن آن لغت لازم نباشه یا بتونین معنی آن رو حدس بزنین.

10. زیر لغات کلیدی خط بکشید – وقتی به سوالات نگاه میکنین مخصوصاً در قسمت های سخت تر 3 و 4 لغات کلیدی رو خط بکشین تا کمک کنه پاسخ رو بشنوید. البته به یاد داشته باشید که ممکنه لغات هم معنی استفاده بشه.

Pay attention to spelling and grammar

 

 

 

11. به املا و گرامر دقت کنید – پاسخ شما در صورتی که املای آن غلط باشه یا از لحاظ گرامری صحیح نباشه، نمره نمیگیره. پس زمانی که پاسخ ها رو منتقل میکنین به این نکات توجه کنین. جمله سوال به شما کمک میکنه گرامر رو پیش بینی کنین. باید اسم، فعل یا صفت استفاده کنم؟

 Use British or American spelling

 

 

 

12.   در سایت رسمی آیلتس نوشته شده: آیلتس هر دو املای بریتانیایی و آمریکایی رو به رسمیت میشناسه. پس میتونین از هر کدام از آنها استفاده کنین.

13. نگران آنچه روی برگه سوال مینویسید نباشید – در تمرین ها، رایجه که دانشجویان چیزهایی رو از دفترچه سوال پاک کنن یا خط بزنن. به یاد داشته باشین که کسی به نوشته‌های روی دفترچه سوال نمره نمیده. وقت خود رو بابت املای صحیح تلف نکنین. اگر این کار رو بکنین گم می‌شید. باید گوش کنین. هر آنچه می‌شنوین رو بنویسین. زمانی که جواب‌ها رو به پاسخنامه منتقل می‌کنین از املای صحیح اطمینان حاصل کنین.

Read the instructions

 

 

 

14. دستورالعمل را بخوانید – همیشه دستورالعمل رو با دقت بخونین. مشخص می‌کنن تا چند لغت می‌تونین بنویسین. اگر بیشتر از آن بنویسین پاسخ شما غلطه.

15. از حروف بزرگ یا حروف کوچک استفاده کنید – در سایت رسمی British Council نوشته شده «می‌تونین پاسخ ها رو به حروف بزرگ یا با حروف کوچک بنویسین» پس  می‌تونین تمام پاسخ ها رو با حروف بزرگ بنویسین. این یعنی اگر به جای Paris بنویسین paris نمره کم نمیشه. اما پیشنهاد میشه این کلمات رو با حروف بزرگ شروع کنین.

16. به لهجه بریتانیایی عادت کنید – برای شنیدن تمام لهجه‌های استرالیایی، آمریکایی، کانادایی، نیوزیلندی، و کشورهای اروپایی آماده باشین. 

17.تلفظ حروف الفبا و اعداد را تمرین کنید – گاهی کلمات هجی میشن و اعداد خوانده میشن. پس باید تشخیص بدید که حروف الفبا با لهجه‌های متفاوت چطور تلفظ میشن.

Pay attention to what you write 

 

 

18.   گاهی کسی که صحبت میکنه پاسخی میده و سپس خود رو اصلاح می‌کنه. پس اولین پاسخ که به نظر درست میاد در واقع غلطه.

Do not leave any questions unanswered

 

 

 

19.   این آزمون نمره منفی نداره. پس پاسخ سوالاتی که نمی‌دونین رو حدس بزنین.

Carefully transfer the answers to the answer sheet 

 

 

20.   اگر پاسخ صحیح رو در جای غلط وارد کنین نمره کم می‌شه. پس توجه کنین پاسخ ها رو در جای درست وارد کنین. این اشکال زمانی پیش میاد که سوالی رو بی پاسخ گذاشته باشین. پس سوالی رو بی جواب نذارین و پاسخ آن رو حدس بزنین.

Check the answers 

 

 

 

 

21. پاسخ ها را چک کنید – زمان انتقال پاسخ ها به پاسخنامه املا و گرامر رو چک کنین.

 Listen carefully

 

 

 

22. با دقت گوش کنید – با دقت گوش کنین. تمرکز کنین.حواستان با آنچه در اطراف رخ می‌ده پرت نشه. اگر پاسخی رو از دست دادین نترسین. نگران غلط پاسخ دادن نباشین. همه این‌ها حواس شما رو پرت می‌کنه.

23. تمرین کنید – تا میتونین تمرین کنین. میتونین تست بزنین اما باید تا حد امکان در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرین. از سطح فعلی خود شروع کنین. لزومی نداره به BBC World گوش کنین اگر چیزی از آن متوجه نمی‌شید. منابعی رو تمرین کنین که برای سطح شما مناسب هستن و کم کم سطح سختی آن رو افزایش بدین.

 Listen to lectures

 

 

24.  آخرین قسمت آزمون یک سخنرانیه. پس گوش دادن به آن‌ها و نت برداری رو تمرین کنین. سخنرانی ها اصولا یک روند خاص دارن. مثلا مقدمه برای معرفی موضوع و نکات اصلی، کلماتی که به شما سیگنال میدن مثلاً «مقایسه میکنن» یا «موضوع رو تغییر میدن» سخنرانی های TED برای این تمرین مناسب هستن.

 Learn to listen and write at the same time

 

 

25.  در آزمون باید بتونین هم زمان گوش بدین و بنویسین. برای تمرین این مهارت سعی کنین هم زمان به سخنرانی ‌ها گوش بدین و نت بردارین.

میخوای مقاله‌های جدید رو برات بفرستیم؟

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا