مقایسه صنعت و محصولات تراشکاری در ایران و سایر کشور ها
امروز تقریبا تمام صنایع تولیدی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم با صنعت تراشکاری در ارتباط هستند. بخصوص در کشور ما که به سبب وجود تحریم های بین المللی، بخش مهمی از قطعه سازی در این بخش صورت می پذیرد. همین موضوع نیز باعث شده تا بازار محصولات تراشکاری از رشد چشمگیری برخوردار باشد. بطوری که اندازه بازار جهانی ابزارهای تراشکاری در سال ۲۰۲۱ به ۵.۳ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۱ به ۱۲.۱ میلیارد دلار برسد.
با اینحال این آمارها در راستای مقایسه صنعت و محصولات تراشکاری، خبر از رشد صنعت بازار محصولات تراشکاری می دهد. همچنین این موضوع وقتی قابل توجه تر می شود که بدانید ۹۰ درصد ابزارالات تراشکاری در کشور ما وارداتی است. یعنی در واقع صرفا ۱۰ درصد این محصولات در ایران تولید می گردد. خرید ابزار تراشکاری امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است.
تراشکاری و ابزار تراش چیست؟
تراشکاری به عملیاتی گفته می شود که با استفاده از ماشین تراشکاری و با روش براده برداری به فلزات شکل می دهد و قطعات و ابزارهایی با مقاومت بالا می سازد. همچنین ابزار تراش بر روی ماشین تراش نصب می گردد تا برای برش یا تکمیل قطر خارجی قطعه کار استفاده شود. از اینرو از آن برای تولید قطعات استوانه ای استفاده می گردد. در شکل اصلی خود، تراشکاری را می توان به عنوان ماشینکاری یک سطح خارجی با چرخش قطعه کار یا با ابزار برش تک نقطه ای تعریف کرد. علاوه بر این دو نوع ابزار تراشکاری مانند ابزارهای تراش خشن و ابزارهای تراشکاری پایانی وجود دارد.
ابزارهای تراش ناهموار برای برداشتن سریع قطعات بزرگ قطعه کار استفاده می شوند، در حالی که ابزارهای تراشکاری برای حذف قطعات کوچک قطعه کار استفاده می گردد. برخی از محصولات و ابزارهای مهم تراشکاری اعم از انواع حدیده و قلاویز، انواع مته، سه نظام و چهار نظام، اینسرت، کولت و فشنگی و… می باشند که از ابزارهای ضروری و پر استفاده در صنعت تراشکاری به حساب می آیند.
نقش و اهمیت صنعت و محصولات تراشکاری
صنعت و محصولات تراشکاری نقش مهمی در حل مشکلات صنایع مختلف از جمله در تامین قطعات و ملزومات آنها دارند. بخصوص در کشور ما که با تحریم های مختلف مواجه است و واردات قطعات با مشکلات زیادی همراه است. مثلا همین صنعت خودروسازی که در جایگاه دومین صنعت کشور قرار دارد، بسیار وابسته به صنعت تراشکاری است. یک خودرو بیش از ۶ هزار قطعه مختلف دارد که واردات برخی از آن قطعات به جهت وجود تحریم ها با مشکل مواجه است.
لذا بار تامین آن قطعات به عهده صنعت تراشکاری و قالب سازی است. به علاوه افزایش استفاده از ابزارهای تراشکاری در کاربردهای صنعتی یکی از دلایل اصلی توسعه بازار ابزار تراش است. همچنین از عناصر مهمی که اهمیت این صنعت را تقویت می کند، پلتفرم های تجارت الکترونیکی است که ابزارهای تراشکاری را با قیمت های پایین ارائه می دهد. قرار دادن قیمت ابزار تراشکاری یکی از دغدغه های اصلی این فروشگاه ها است.
در واقع ظهور پلتفرم های تجارت الکترونیک به تولید کنندگان ابزارهای تراشکاری در افزایش حضور جغرافیایی خود کمک می کند و منجر به رشد کلی چشم انداز بازار ابزارهای تراشکاری می شود. ضمن اینکه افزایش پیشرفت ها در طراحی صنعتی و البته افزایش تقاضا برای بهبود کارایی تولید، تولید کنندگان را تشویق می کند تا محصولات ماشین ابزار بهبود یافته را بررسی کنند. بنابراین تقاضا برای ابزارهای تراشکاری افزایش می یابد. با اینحال نقش و اهمیت صنعت و محصولات تراشکاری را می توان از افزایش استفاده از ابزارهای تراشکاری در کاربردهای صنعتی درک کرد. امروز ابزارهای تراشکاری چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم در صنایع خودروسازی، هوافضا، راه آهن، مبلمان و تجاری، انرژی و نیرو، تجهیزات مراقبت های بهداشتی و… کاربرد دارند.
تحلیل منطقه ای صنعت و محصولات تراشکاری
تحلیل های مختلف حکایت از این موضوع دارد که منطقه آسیا و اقیانوسیه بر بازار جهانی ابزارهای تراشکاری تسلط دارد. رشد مداوم خودرو و بخش تولید در کشورهایی مانند چین و هند باعث رشد بازار این صنعت می گردد. لذا انتظار می رود این منطقه سریع ترین رشد را در منطقه APAC در دوره پیش بینی نشان دهد. به علاوه اتوماسیون در صنعت خودرو و معدن باعث افزایش تقاضای بازار در منطقه اروپا می گردد. در کشور ما نیز به سبب وجود مسائل تحریمی، صنعت تراشکاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همینطور رویکرد استفاده از انواع دستگاه های تراشکاری CNC رو به گسترش است. غالبا از صنعت و محصولات تراشکاری در کشور ما، صنایع خودروسازی و صنایع نظامی استفاده می کنند.
صنعت و محصولات تراشکاری در ایران
صنعت تراشکاری در ایران یک صنعت پرسابقه است و همواره ما تولیدکننده محصولات تراشکاری نیز بوده ایم. منتها حجم تولیدات محصولات تراشکاری و قالب سازی در کشور ما ناچیز است. به نقل از کارشناسان این حوزه و آمارهای رسمی موجود، چیزی نزدیک به ۱۰ درصد محصولات تراشکاری و قالب سازی در کشور تامین می شود و ۹۰ درصد دیگر وارداتی است که عمدتا از کشور چین وارد می شود.
بیشترین صنایعی هم که از صنعت و محصولات تراشکاری در ایران استفاده می کنند، صنایع خودروسازی و نظامی است. به علاوه به خاطر اینکه ما در تحریم هستیم و امکان خرید تجهیزات و ابزارهای بروز و پیشرفته تر سخت شده است و همینطور قیمت بالای انها، معمولا ماشین آلات تراشکاری و قالب سازی دست دوم و کهنه وارد می شوند که این موجب شده تا نتوانند کیفیت و کارایی مورد انتظار را در تولید محصولات با کیفیت تراشکاری داشته باشند.
از طرف دیگر واردات گسترده محصولات تراشکاری چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی و قاچاق از کشور چین و کشورهای آسیای شرقی صورت می گيرد که ارزانتر از تولید داخلی هستند و البته کیفیت پایینتری هم دارند که این باعث می شود تا تولید کننده داخلی توان رقابت با آنها را نداشته باشد. یا اگر هم این توان رقابت وجود داشته باشد به لحاظ امکان رقابت قیمتی از کیفیت آن زده می شود تا بتواند رقابت کند.
با اینحال حجم تولیدات محصولات تراشکاری ما ناچیز و در حدود ۱۰ درصد است. چون علاوه بر مشکلاتی که بر سر راه تولید این محصولات در کشور وجود دارد، تکنولوژی تولید برخی از این ابزارآلات تراشکاری هم در کشور نیست و حتی مواد اولیه و پایه کار هم قابل تهیه نمی باشد به خصوص محصولاتی مانند برقو، مته و تیقچه و قلاویز. با این وجود صنعت تراشکاری در ایران با تمام مشکلاتی که دارد، یک صنعت پویا و فعال است. به همین منظور در ادامه فروشگاه ابزار سیار را به شما معرفی میکنیم که یکی از پیشگامان در این صنعت است و در ماه های آتی فعالیت زیادی در حوزه خرید قلاویز انجام داده است.
فروشگاه ابزار سیار
فروشگاه اینترنتی ابزار سیار مبتنی بر عرضه مستقیم انواع ابزارآلات تراشکاری خود را در فضای مجازیی در بستر وب سایت از سال 1397 آغاز نموده . ماموریت این فروشگاه ایجاد تجربهای خوشایند برای تامین ابزارآلات صنعتی در بخش های تولیدی و صنعتی است. ما دراینجا هستیم تا پشتوانه ای کوچک برای چرخش چرخ صنعت در کشور عزیزمان باشیم و بتوانیم در تمامی بخش های تولیدی و صنعتی حامی صنعتگران و تولید کنندگان باشیم .
ارائه خدمات و محصولات منطبق بر استانداردهای جهانی، مهمترین وظیفه ماست. هویت ابزار سیار بیش از هرچیز متأثر از نیاز مخاطبان است و بر اساس نیازهای اصلی آنها گام بر میدارد. به همین دلیل، مشتری محوری مهمترین ارزش کسبوکار ما در فروشگاه اینترنتی عرضه ابزارآلات صنعتی با نام تجاری ابزار سیار است .