هنر و سینما

10 قسمت کریسمسی سریال‌های انیمیشنی که باید ببینید؛ از باب اسفنجی تا وینی خرسه


وقتی صحبت از سریال‌های تلویزیونی بلند‌مدت می‌شود، همیشه لیستی از قسمت‌هایی وجود دارد که از بقیه بیشتر در خاطر بیننده مانده و پیش از بقیه‌ی قسمت‌ها به یاد آورده می‌شوند. متداول‌ترین این قسمت‌ها، بخش‌هایی مربوط به تعطیلات کریسمس است که اواخر سال میلادی پخش می‌شود. در این مطلب 10 قسمت کریسمسی سریال‌های انیمیشنی را نام بردیم که تماشایشان در این روزها لطف دیگری دارد.

قسمت‌ کریسمسی سریال‌های انیمیشنی بیشتر بر موضوعاتی مانند مهربانی، سخاوت و گذراندن وقت با خانواده و دوستان متمرکز است. دنیای انیمیشن این امکان را به بیننده می‌دهد تا به روش‌های اغراق‌آمیز این مفاهیم را تکرار کنند، درس‌های آموزنده‌ای که شاید تنها در روزهای کریسمس تاثیر بیشتری داشته باشند.

10. قسمت «هر روز کریسمس!» در انیمیشن «والدین نسبتا عجیب و غریب» (The Fairly OddParents)

انیمیشن «والدین نسبتا عجیب و غریب

  • سازنده: بوچ هارتمن
  • صداپیشه‌ها: تارا استرانگ، درن نوریس، سوزان بلکسلی
  • محصول: 2001-2017

تیمی ترنر بعد از گذراندن یک کریسمس معرکه، به خواب می‌رود و آرزو می‌کند که هر روز کریسمس باشد. او از خواب بیدار می‌شود تا بارها این روز و حس شادی را تجربه کند. اما با گذشت زمان، همه چیز رو به تباهی می‌رود و گروهی از مخالفان طلسم کریسمس تصمیم می‌گیرند پاپانوئل را از بین ببرند.

بسیاری از سریال‌های ویژه‌ی تعطیلات شامل این آرزو می‌شوند که هر روز کریسمس باشد، اما چیزی که باعث می‌شود این قسمت از سریال «والدین نسبتا عجیب و غریب» از بقیه متمایز باشد، طنز و چگونگی به تصویر کشیدن این افسانه است. چند طعنه‌ی خنده‌دار و جذاب در این قسمت دیده می‌شود، از جمله علاقه‌ی بیش از حد پدر تیمی به مخلوط شیر و تخم‌مرغ، و قدرت‌های بابانوئل که معلوم می‌شود از پری‌های آرزو است و هر سال آن را قرض می‌گیرد.

ماگ طرح کریسمس کد c300

9. قسمت «آراستن فروشگاه» در انیمیشن «شش نوجوان شانزده‌ساله» (6teen)

انیمیشن «شش نوجوان شانزده‌ساله»

  • سازنده: جنیفر پرتش
  • صداپیشه‌ها: کریستیان پونتزا، بروک اورسی، استیسی دیپس
  • محصول: 2004-2010

شب کریسمس در مرکز خرید است و پنج نفر از شش قهرمان نوجوان ما استرس دارند. کیتلین سعی می‌کند با تشویق دوستانش به خرید هدایای پاپانوئل و هم‌نشینی با هم کمک کند. با وجود تلاش‌های او، تنش بیشتر می‌شود تا زمانی که نوجوانان خود را در مرکز خرید محبوس می‌بینند.

این قسمت تمام حس‌های ناامیدی را که در تعطیلات به سراغ آدم می‌آید به تصویر می‌کشد، چیزی که اغلب در بیشتر قسمت‌های ویژه‌ی سریال‌ها نشان داده نمی‌شوند. این حس‌های ناامیدکننده شامل همه چیز می‌شود، از سنت‌های آزاردهنده، مشتریان پرتوقع، و اینکه چگونه یک لحظه‌ی بد می‌تواند یک روز کامل را خراب کند. یادآور شدن این مضامین در سریال انیمیشنی کودکانه باعث می‌شود تا بچه‌ها یاد بگیرند با یک پایان خوش شکرگزار مسائلی باشند که اهمیت بیشتری دارند.

8. قسمت «کریسمس چیه؟» در سریال «باب اسفنجی شلوارمکعبی» (SpongeBob Squarepants)

سریال «باب اسفنجی شلوارمکعبی»

  • سازنده: استیون هیلنبرگ
  • صداپیشه‌ها: تام کنی، بیل فیجرباک، کلنسی براون
  • محصول: 1999 تا کنون

باب اسفنجی پس از اینکه درباره‌ی کریسمس از سندی چیزهایی یاد می‌گیرد، از تمام افراد حاضر در بیکینی باتم می‌خواهد برای پاپانوئل نامه بنویسند. با این حال، آقای اختاپوس امتناع می‌کند زیرا معتقد است این یک کار احمقانه و کودکانه است. در این قسمت بخش‌های لایواکشن وجود دارد که پچی دزد دریایی را در حالی که خانه‌اش را برای تعطیلات آماده می‌کند، نشان می‌دهد.

«کریسمس چیه؟» ترکیبی از تمام نقاط قوت سریال «باب اسفنجی شلوار مکعبی» در دوران طلایی و آنچه که مخاطبان از یک قسمت خوب کریسمس می‌خواهند است. در میان برخی شوخی‌های مربوط به کریسمس، داستانی صمیمی وجود دارد و تلاش باب اسفنجی را نشان می‌دهد که می‌خواهد کریسمس را به بیکینی باتم بیاورد. در پایان همچنین شاهد یکی از سخاوتمندانه‌ترین و فداکارانه‌ترین اقدامات اختاپوس خواهیم بود.

کتاب باب اسفنجی شماره 49 اثر استیون هلینبرگ انتشارات راهنمای سفر

7. قسمت «داستان کریسمس» در سریال «فیوچرما» (Futurama)

سریال «فیوچرما»

  • سازنده: مت گرینیگ
  • صداپیشه‌ها: بیلی وست، کیتی سیگال، جان دیماجیو
  • محصول: 1999- 2013

اعضای پلنت اکسپرس قصد دارند کریسمس را جشن بگیرند. وقتی این موضوع لیلا را که به دلیل یتیم بودن هرگز تجربه‌ی خوبی نداشت ناراحت می‌کند، فرای سعی می‌کند با گرفتن بهترین هدیه‌ی کریسمس در لحظه‌ی آخر، او را خوشحال کند. به او هشدار داده شده است که قبل از غروب آفتاب برگردد، در غیر این صورت توسط یک ربات شیطانی پاپانوئل کشته خواهد شد.

«داستان کریسمس» داستان هوشمندانه و گاهی اوقات بدبینانه‌ی سریال «فیوچرما» را با یک هسته‌ی احساسی گرم ترکیب می‌کند. همانطور که فرای زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا برای لیلا هدیه‌ای بخرد تا نشان دهد که چقدر برای او ارزش قائل است، بندر یک ربات را هدایت می‌کند که به شکل یک بی‌خانمان ظاهر می‌شود تا آبجوی رایگان دریافت کند، اما آن‌ها را به سرقت می‌برد.

6. قسمت «رازهای شوخ و شاد» در سریال «وقت ماجراجویی» (Adventure Time)

سریال «وقت ماجراجویی»

  • سازنده: پندلتن وارد
  • صداپیشه‌ها: جرمی شادا، جان دیماجیو، هایدن والش
  • محصول: 2007 تا کنون

فین و جیک چند نوار ویدیویی را که دشمنشان، آیس کینگ، دور انداخته است پیدا می‌کنند. از آنجایی که کار بهتری برای انجام دادن ندارند، تصمیم می‌گیرند نوارها را تماشا کنند و ببینند چه چیزی در آن‌ها وجود دارد. زمانی که آیس کینگ از این موضوع مطلع می‌شود، هر کاری که در توانش است می‌کند تا قبل از اینکه راز وحشتناک او را بفهمند، جلوی آن‌ها را بگیرد.

در حالی که این بخش از سریال دو قسمتی سرگرم‌کننده است، اما به لطف خاطرات ویدیویی آیس کینگ، در پایان به تراژدی تبدیل می‌شود. این اولین باری بود که طرفداران سریال با داستان پس‌زمینه‌ی شخصیت آیس کینگ آشنا می‌شدند، که نور غم‌انگیز و جدیدی را بر شخصیت می‌تابید. با این حال، فین و جیک ترجیح می‌دهند با دشمن خود مدارا کنند و برایش بخشش کریسمسی خرج دهند.

5. قسمت «یک روز به‌خصوص برفی در کلون های» در سریال «کلون های» (Clone High)

سریال «کلون های»

  • سازنده: فیل لرد
  • صداپیشه‌ها: ویل فورت، فیل لرد، مایکل مک‌دونالد
  • محصول: 2002-2003

در این قسمت بسیار ویژه‌ی سریال «کلون های»، کلون‌ها برای جشن گرفتن روز برفی، و تعطیلات غیرمذهبی خود هیجان‌زده هستند. برای تحت تاثیر قرار دادن کلئوپاترا، آبراهام لینکلن با گاندی همکاری می‌کند تا دستگاهی عالی برای صرفه‌جویی در نیروی کار اختراع کند. در همین حال، جوآن آرک حوصله‌ی مراسم روز برفی را ندارد و برای خراب کردن مهمانی تعطیلات کلئوپاترا توطئه می‌کند.

این مجموعه مملو از شوخی‌های تند، تهاجم به تجاری‌سازی تعطیلات، و تفسیر درست سیاسی است که همه با طنز منحصربه‌فرد و همیشگی سریال «های کلون» انجام شده است.

آویز تزیینی کریسمس طرح گوزن نشسته

4. قسمت «کریسمس آرنولد» در سریال «هی آرنولد» (Hey Arnold)

سریال «هی آرنولد»

  • سازنده: کریگ بارتلت
  • صداپیشه‌ها: ترن کودل، فیلیپ ون‌دایک، اسپنسر کلین
  • محصول: 1996-2004

فصل تعطیلات در پانسیون است و آرنولد نام آقای هیون را به عنوان پاپانوئل مخفی خود نوشته است. هنگامی که آرنولد از گم شدن مای، دختر هیون مطلع می‌شود، او و دوستش جرالد برای یافتن دختر به انبار شهر می‌روند. متاسفانه، انباردار به آن‌ها کمک نمی‌کند مگر اینکه در آخرین لحظه‌ی خرید کریسمس به او کمک کنند.

«کریسمس آرنولد» اغلب به دلیل خوبی به عنوان یکی از بهترین قسمت‌های سریال «هی آرنولد» به یاد آورده می‌شود. در اصل، داستانی درباره‌ی از خودگذشتگی است: آرنولد نمی‌خواهد هیون و دخترش را به خاطر تعریف و تمجید پیدا کند، بلکه به این دلیل است که می‌خواهد به یک دوست کمک کند. عمل سخاوتمندانه‌ی او حتی الهام‌بخش هلگا، قلدری که همیشه او را دنبال می‌کند می‌شود و یکی از زیباترین پایان‌ها را در میان کارتون‌های کودکان بوجود می‌آورد.

3. قسمت «کریسمس عصر حجر» در سریال «عصر حجر» (The Flintstones)

قسمت کریسمسی سریال‌های انیمیشنی «عصر حجر»

  • سازنده: جوزف باربرا
  • صداپیشه‌ها: آلن رید، جین واندر پی‌وال‌ای، مل بلانک
  • محصول: 1960-1966

فرد فلینت استون برای تهیه‌ی پول هدایای کریسمس، یک شغل نیمه‌وقت در فروشگاه بزرگ مکی‌راک پیدا می‌کند. پس از شروعی پر دردسر، او خود را در حال بازی در نقش پاپانوئل و سرگرم کردن کودکان می‌یابد. اجرای او توجه پاپانوئل واقعی را به خود جلب می‌کند، که بیمار است و از فرد می‌خواهد که کریسمس جای او را پر کند.

در حالی که «عصر حجر» چندین قسمت ویژه‌ی کریسمس را در سریال خود دارد، «کریسمس عصر حجر» بهترین است. تمام اینها به خاطر فرد است: لذتی که او از بازی در نقش پاپانوئل احساس می‌کند در کل فیلم قابل لمس است، و تعهد او برای شاد کردن دیگران واقعا بهترین حس تعطیلات کریسمس را نشان می‌دهد. این به ویژه هنگامی احساس می‌شود که او آهنگ «کریسمس تعطیلات محبوب منه» را می‌خواند و کریسمس را به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، هلندی و سوئدی به مخاطبان تبریک می‌گوید.

2. قسمت «وینی خرسه و همچنین کریسمس» در سریال «ماجراجویی‌های جدید وینی خرسه» (The New Adventures of Winnie the Pooh)

قسمت کریسمسی سریال‌های انیمیشنی «ماجراجویی‌های جدید وینی خرسه»

  • سازنده: کارول بیرز
  • صداپیشه‌ها: جیم کامینگز، جان فیدلر، پیتر کولن
  • محصول: 1988-1991

کریستوفر رابین به دوستانش کمک می‌کند تا آرزوهایشان را در نامه‌ای به پاپانوئل بنویسند. با این حال، آن‌ها به زودی تغییراتی در نامه ایجاد می‌کنند تا چیزهای بزرگتر و مهم‌تری درخواست کنند. وینی خرسه مصمم است که نقش پاپانوئل را بازی کند و تمام درخواست‌های دوستش را زمانی که نامه به جای شمال به سمت جنوب پرتاب می‌شود، برآورده کند.

«ماجراجویی‌های جدید وینی خرسه» یکی از بالغ‌ترین و احساسی‌ترین سریال‌های دیزنی است و این قسمت از سریال بیشتر از بقیه این موضوع را تایید می‌کند. در لحظات پایانی تلاش وینی خرسه برای رساندن نامه به پاپانوئل، به لطف اجرای واقعا نمادین جیم کامینگ، حتی اگر به معنای از دست دادن روز کریسمس باشد، دلخراش است. این قسمت نامزد دریافت جایزه‌ی امی برای سرگرم‌کننده‌ترین قسمت سریال‌های کودکان شد.

کتاب قصه های وینی پو اثر جمعی از نویسندگان انتشارات قدیانی 33 جلدی

1. قسمت «کریسمس پینکی و برین» در سریال «پینکی و برین» (Pinky and the Brain)

قسمت کریسمسی سریال‌های انیمیشنی «پینکی و برین»

  • سازنده: تام روگر
  • صداپیشه‌ها: موریس لامارچ، راب پالسن
  • محصول: 1999 تا کنون

برین در آخرین تلاش خود برای تسلط بر جهان، عروسکی را اختراع کرده است که به او اجازه می‌دهد ذهن افراد را کنترل کند. برای تولید و توزیع انبوه این عروسک، او و پینکی خود را به شکل اِلف در می‌آورند تا بتوانند وارد قطب شمال شوند. با این حال، تنها چیزی که پینکی می‌تواند به آن فکر کند این است که فهرست کریسمس خود را به پاپانوئل بدهد و این موضوع باعث ناامیدی برین شده است.

در حالی که این قسمت حاوی همان لحظات طنز همیشگی سریال است، اوج سریال زمانی است که برین نامه‌ی پینکی را می‌خواند که این قسمت واقعا به یک کلاسیک تبدیل می‌شود. راب پاولسن و موریس لامارش زمان زمان ضبط برنامه به گریه افتادند. این نشان دهنده‌ی عمق واقعی دوستی دو شخصیت است. این قسمت برنده‌ی جایزه‌ی امی سرگرم‌کننده‌ترین برنامه‌ی کودکان شد.

درخت کریسمس مدل snowtree نوک برفی

درخت کریسمس سورتک مدل نوک برفی 60 سانتیمتر

منبع: collider

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا