علمی و پزشکی

چه داروی برای ورم دیسک کمر خوب است

 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می باشد و درمان قطعی با این روش ها ثابت نشده است.

بیرون زدگی دیسک کمر می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به طور قابل توجهی حرکات شما را تحت تاثیر قرار داده و در آن ها اختلال ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک یک مشکل در پشت بدن است و زمانی رخ می دهد که یکی از دیسک های اسفنجی که ستون فقرات را حمایت می کند، شکسته می شود یا دچار بیرون زدگی می گردد. این وضعیت همچنین به عنوان فتق یا لغزیدن دیسک نیز شناخته شده است. در حالی که بیرون زدگی دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات مانند گردن اتفاق بیفتد، اما در قسمت پشت بدن بیشتر شایع است.

نقش رژیم غذایی سالم :

شما می توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید؛ اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل هایی که برای بافت های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید. 

برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید:

منیزیم یک ماده معدنی اساسی در ساختار ماتریس استخوان است و همچنین برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن مورد نیاز است. در صورت افت سطح منیزیم خون ، منیزیم از استخوان ها خارج می شود. کمبود منیزیم رایج است و مکمل می تواند در حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از مشکلات پشتی. این ماده مغذی همچنین به آرامش و انقباض عضلات کمک می کند، و این باعث می شود عضلات تقویت کننده ستون فقرات ضروری باشد. منیزیم در سبزیجات دارای برگ سبز، ماهی، لوبیا، دانه، آجیل، غلات کامل، ماست، آووکادو، موز و شکلات تیره (70٪ کاکائو یا بالاتر) یافت می شود.

ویتامین D3 بدن را در جذب کلسیم ، که برای رشد استخوانهای قوی و سالم بسیار مهم است، کمک می کند. با وجود ویتامین D کافی، استخوان ها می توانند نازک، شکننده یا شکننده شوند. کمبود ویتامین D شایع است. آزمایش خون که توسط متخصص بهداشت و درمان شما قابل سفارش است. ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی از جمله ماهی های چرب (ماهی قزل آلا) ، جگر (یا روغن کبد کبد) و زرده تخم مرغ یافت می شود .در ایالات متحده آمریکا شیر و برخی از غلات، آب میوه و نان با ویتامین D. غنی شده است. از طریق مکمل های غذایی و زمان سپری شده در آفتاب نیز می توان به دست آورد.

مواد غذایی که به روند بهبودی ستون فقرات شما کمک می کند

با استفاده از مواد غذایی زیر به روند بهبود ستون فقرات خود در سطح سلولی کمک نمایید:

  • نرم تنان صدف دار: میگو، میگوی بزرگ آب شیرین و صدف
  • سبزیجات سبز تیره رنگ: کلم بروکلی (نوعی کلم)، اسفناج، کولارد (از خانواده ی کلم و شبیه کلم بروکلی)، مارچوبه
  • میوه ها و سبزیجات قرمز: فلفل قرمز، چغندر، گوجه فرنگی خام یا بخارپز، انواع توت های تیره مانند توت سیاه و زغال اخته
  • محصولات خانواده ی سویا: شیر سویا، پنیر سویا
  • زیتون سیاه
  • پیاز قرمز و سیب (این دو به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ماده ای به نام کرسیتین هستند که دارای خواص ضد التهابی طبیعی است)
  • دانه های کتان، دانه چیا
  • حبوبات: لوبیا، سویا و غیره
  • ماهی های چرب آب سرد: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
  • کدو مسمای زمستانی
  • روغن زیتون
  • میوه ها، آجیل ها مانند بادام، فندق، گردو و دانه کنجد، سبزیجات و غلات

این مواد غذایی فوق العاده که برای بیرون زدگی دیسک بسیار مفید هستند را می توان به آسانی از هر فروشگاه مواد غذایی یا میوه و سبزی فروشی تهیه کرد. این مواد غذایی خوشمزه هستند و مواد مغذی با خاصیت شفابخشی را به بدن شما می رسانند! 

در هنگام بیرون زدگی دیسک ستون فقرات، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم یک رژیم غذایی سالم برای استخوان های شما محسوب می شود.

استخوان های خود را با مواد غذایی مانند موارد زیر تقویت کنید:

  • شیر
  • ماست کم چرب
  • انواع پنیر مانند چدار و پارمسان
  • انجیر و زردآلو
  • سویا، تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص کلاژن سازی هستند و توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرند تا از ایجاد آسیب به غضروف و دیسک ها در اثر التهاب جلوگیری کنند و موجب ترمیم صدمات وارد شده به دیسک شوند.

محصولات حاوی سویا

محصولات حاوی سویا دارای مقادیر بالایی از جنیستین هستند. اعتقاد بر این است که جنیستین مسئول تولید کلاژن می باشد و همچنین فعالیت هر آنزیم طبیعی که موجب کاهش تولید کلاژن می شود را متوقف می کند.

فیبر

این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا با گنجاندن فیبر در رژیم غذایی روزانه، کمک بزرگی به سیستم گوارش خود کرده اید. فیبر، روند گوارش و هضم غذا را متعادل می کند و مانع از ایجاد هر گونه فشار ناشی از افزایش حجم معده (شکم) روی دیسک ها می شود. همچنین مصرف فیبر ستون فقرات را در سطح سلولی بهبود می بخشد.

پروتئین ها

پروتئین هایی که از هیدرولیز شدن کلاژن ژلاتین به دست می آیند بسیار مفید هستند، زیرا این پروتئین ها می توانند دقیقاً آن دسته از اسید آمینه های مورد نیاز برای ترمیم ساختار تشکیل دهنده ی دیسک را تامین کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد دقیقاً بر خلاف آن چه که برایشان مفید است را مصرف می کنند. به دلیل رواج پیدا کردن رژیم های غذایی “بدون چربی”، بسیاری از افراد از چربی ها اجتناب می کنند، در حالی که در واقع فقط می بایست از چربی های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده نکنند. چربی های اشباع شده و با کیفیت بسیار سالم هستند و موادی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می آیند. بدتر از همه این که، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می کنند اغلب معتقدند که سالم هستند و بنابراین متقاعد کردن آن ها بسیار سخت است. همچنین بسیاری از پروتئین هایی که اکثر افراد استفاده می کنند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و حاوی هورمون ها و آنتی بیوتیک ها می باشند. برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا، افراد باید حداقل تئوری مصرف غذای طبیعی و انواع گوشت ها را بپذیرند. مواد غذایی که از حیواناتی به دست آمده که در مراتع پرورش یافته اند و از علف، مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کرده اند، همیشه بهترین راه است.

رژیم غذایی آبگوشت استخوان

رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، اولین قدم برای ایجاد روند بهبود خود به خود مشکل بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک است. برای انجام این کار، باید یک رژیم غذایی حاوی کلاژن را دنبال کنید که موجب بهبود روند ترمیم دیسک ها یا بافت های آسیب دیده می گردد. کلاژن در پروتئین های آبگوشت استخوان یا مایع آن یافت می شود.

رژیم غذایی حاوی کلاژن به معنای مصرف منظم آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان را می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید. مصرف آبگوشت یخ زده بهتر است و به عنوان یک شرط مطلق برای بهبود دیسک، مصرف دو وعده از آبگوشت استخوان در روز ضروری است. به عنوان یکی از درمان های خانگی، شما می توانید جوجه، هویج، پیاز و سایر مواد را با آبگوشت استخوان ترکیب کنید و این به شما کمک می کند بدون هیچ مشکلی کلاژن را مصرف نمایید.

آبگوشت مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می کند و به تدریج سبب کاهش و از بین بردن درد در پشت، سفتی گردن و سایر مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک می شود.

روغن ماهی

با استفاده از روغن ماهی بدون انجام عمل جراحی می توان بیرون زدگی دیسک را درمان کرد. این درمان خانگی بر اساس خواص و قابلیت های ضدالتهابی روغن ماهی می تواند درمانی موثر باشد. ثابت شده است که روغن ماهی برای کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک دژنراتیو بسیار موثر می باشد.

آب آشامیدنی سالم

همیشه به میزان کافی آب مصرف کنید. بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را برای فرآیند هیدراتاسیون در طول دوره ی درمان دیسک های دژنراتیو تامین کنید. در حالت ایده آل، 8 تا 10 اونس لیوان آب آشامیدنی سالم در روز بنوشید.

ویتامین د

بدن شما به ویتامین د جهت جذب کلسیم نیاز دارد، بنابراین در صورت تایید پزشک، مصرف مقادیری از ویتامین د را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گلوکوزامین سولفات

این ماده ی مغذی به طور طبیعی در بدن یافت می شود و برای ترمیم و نگهداری کلاژن که جزء اصلی دیسک ها می باشد، مهم است. بدن گلوکوزامین سولفات را برای ایجاد مواد شیمیایی که در ترمیم غضروف، رباط ها، تاندون ها و مایع سینوویال دخیل هستند، احتیاج دارد. مایع سینوویال مفاصل نخاع را دربر گرفته است و به طور طبیعی در بدن ایجاد می شود.

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک کمک می کند تا بدن قوی شود. این رژیم غذایی خطر بیرون زدگی دیسک و همچنین سایر اختلالات ستون فقرات و مفاصل را کاهش می دهد. رژیم غذایی ضدالتهابی همچنین می تواند وزن شما را مدیریت کند و قادر به کاهش سایش و فرسایش ساختار نخاعی است. غذاهای ایجاد کننده ی التهاب که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • کلیه فست فود ها و غذاهای سرخ شده
  • سعی کنید تا حد امکان از مصرف گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خود بپرهیزید. به جای این نوع گوشت ها می توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین های سبک و در عین حال سالم مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده نمایید.
  • کلیه میان وعده ها و نوشیدنی های حاوی شکر
  • کلیه ی غذاهای فرآوری شده
  • سعی کنید تقریباً از مصرف هر نوع ماده ی غذایی که روی بیرون زدگی دیسک تاثیر منفی دارد اجتناب کنید: آرد سفید، برنج سفید، نان سفید، پاستای سفید و البته شکر سفید.
  • از مصرف محصولات لبنیاتی با درصد چربی بالا در رژیم غذایی اجتناب شود. شیر، ماست و پنیر کم چرب یا بدون چربی جایگزین های مناسبی هستند.
  • روغن های نسبتاً هیدروژنه
  • هر نوع کافئین

شروع یک رژیم غذایی جدید و سالم می تواند چالش برانگیز باشد! با ایجاد تغییرات شدید و ناگهانی در رژیم غذایی، ناامید و خسته خواهید شد. سعی کنید گام های کوچک را به آرامی و مرحله به مرحله در جهت بهبود عادات غذایی خود با حذف مصرف مواد غذایی التهابی توصیه شده برای درمان بیرون زدگی دیسک بردارید. این روند ممکن است به افزایش شانس شما برای ایجاد یک رژیم غذایی مخصوص درمان بیرون زدگی دیسک و سلامت ستون فقرات کمک نماید.

امروزه کمردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی است و تعداد زیادی از مردم در سراسر دنیا با کمردرد سروکار دارند. عوامل مختلفی می  توانند موجب درد کمر شوند. مشکل در هر کدام از این ساختارها می  تواند منجر به درد کمر شود که این درد می  تواند به سایر نقاط بدن هم منتقل شود.
کمر ساختاری پیچیده دارد و از اجزای مختلفی تشکیل شده است شامل:

    • تاندون  ها و ماهیچه و بافت نرم
    • اعصاب و ریشه  های عصبی بسیار حساس
    • مفاصل کوچک و پیچیده
    • دیسک  های ستون فقرات با هسته ژلاتینی داخل آنها

برای درمان کمر درد چه می توان کرد؟

علاوه بر روش  های جراحی، انواع مختلفی از روش  های غیر جراحی برای درمان کمردرد وجود دارد.
تزریق، یکی از انواع روش  های غیرجراحی است که برای درمان کمر درد بعد از دوره  های درمانی با دارو و درمان  های فیزیکی توسط متخصص درد استفاده می  شود.
برای تسکین درد، آمپول بسیار موثرتر از داروهای خوراکی است چرا که دارو مستقیما به محل تولید درد وارد می  شود. به طور معمول یک داروی استروئیدی که خاصیت ضد  التهابی دارد به محل درد وارد می  شود. بسته به نوع تزریق ممکن است تسکین درد، طولانی مدت یا کوتاه باشد.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال کمر یک روش بی  خطر و موثر با حداقل تهاجم است که برای درمان انواع خاصی از کمر درد استفاده می  شود. این نوع از تزریق نخاعی، دو هدف را به دنبال دارد:
اطلاعات تشخیصی مهمی را در اختیار پزشک قرار می  دهد
از نقطه نظر تشخیصی در صورتی  که تزریق اپیدورال کمری علائم را کاهش دهد به این معنی است که عصب، محل تولید درد بوده است. این اطلاعات تشخیصی برای برنامه های درمانی بعدی سودمند است.

کاهش التهاب عصب و کمک به بهبودی

روش تزریق اپیدورال شامل تزریق کورتیکو استروئید به فضای اپیدورال است. کورتیکواستروئید یک داروی ضدالتهابی قوی است که به آهستگی آزاد می  شود ولی تاثیر آن طولانی مدت است. گاهی مواد مسکن هم برای تسکین درد بیشتر تزریق می  شود. فضای اپیدورال غشای محافظی است که بین طناب نخاعی و جدار استخوانی نخاع وجود دارد. بعد از تزریق، دارو جاری می  شود و اثر خود را روی ریشه های عصبی می  گذارد.
در صورتی که تزریق اپیدورال با یک برنامه درمانی ورزشی همراه باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

بعد از تزریق اپیدورال کمری

بلافاصله بعد از تزریق اپیدورال می  توانید به خانه بروید و نیازی نیست که در رختخواب بمانید، فقط از فعالیت شدید خودداری کنید.
ممکن است درد شما در 2 تا 4 روز اول بیشتر شود اما به تدریج با تاثیر استروئید این حالت رفع می  شود. همچنین ممکن است در ابتدا دچار سردرد یا بدخوابی شوید. می  توان برای کاهش درد و ناراحتی هر 20 دقیقه یکبار تا 48 ساعت در محل تزریق یخ بگذارید و بعد از 48 ساعت در صورت نیاز از کیسه آب گرم استفاده کنید.
درد شما ممکن است بلافاصله به دلیل داروهای مسکن در تزریق فروکش کند اما تسکین واقعی درد بعد از 2 تا 5 روز از زمان تزریق استروئید اتفاق می  افتد. تعدادی از بیماران هم ممکن است بعد از دو هفته تسکین درد را حس کنند.

در چه مواردی نمی توان اپیدورال کمری تزریق کرد؟

    • عفونت موضعی یا سیستمیک
    • بارداری
    • مشکلات خونریزی مثل هموفیلی
    • همچنین در صورتی که درد به علت تومورهای نخاعی ایجاد شده باشد نباید برای تسکین درد از تزریق اپیدورال استفاده کرد. در مواردی که شک به وجود تومور است باید قبل از تزریق، MRI انجام داد.

اشتراک گذاری مطلب:

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا