علمی و پزشکی

داغ شدن کف پا بعد از عمل دیسک کمر

احساس داغ شدن کف پا ممکن است خفیف و یا شدید باشد. در برخی از مواقع، داغی کف پا چنان شدید است که مانع از خواب شبانه می شود. علل شایع گزگز و داغ شدن کف پاها: آسیب عصب (نوروپاتی) دیابتی، تنگی کانال نخاع کمری، سندروم پای بی قرار، درگیری اعصاب محیطی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تشخیص علت داغ شدن کف پاها و یا برای رزرو نوبت در کلینیک طب فیزیکی، با شماره تلفن  های 02122780701 و 02122780702 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علل داغ شدن (گزگز و مور مور شدن یا بی حسی) کف پا چیست؟
  • 2 تشخیص علت داغ شدن کف پا
  • 3 روش های درمان داغ شدن کف پا
  • 4 درمان داغ شدن کف پا

علل داغ شدن (گزگز و مور مور شدن یا بی حسی) کف پا چیست؟

بیماری های مختلفی می توانند باعث بروز علائمی مانند احساس گزگز و سوزش کف پا شوند.

نوروپاتی

نوروپاتی محیطی در اثر آسیب دیدگی رشته های عصبی بروز می کند. اعصابِ آسیب دیده، سیگنال های درد را به مغز ارسال کرده و در نتیجه بیمار درد احساس می کند. اعصاب پا اولین اعصابی هستند که در اثر نوروپاتی آسیب دیده و در نتیجه احساس گزگز نیز در پا ایجاد می شود. در برخی از مواقع، این عارضه باعث بروز هایپراستزی می شود. هایپراستزی سبب ایجاد حساسیت شدید در پاها می شود. درد ناشی از نوروپاتی می تواند خفیف و یا شدید باشد. دلایل شایع بروز نوروپاتی شامل دیابت، سوء مصرف الکل، بیماری لایم، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو، کمبود ویتامین (ویتامین B12 یا B6) و سندروم گیلن- باره می باشند.

سندروم پای بی قرار 

داغ شدن کف پا در برخی از مواقع می تواند در اثر بروز سندروم پای بی قرار ایجاد شود. در اثر این سندروم احساس ناخوشایندی گاهاً همراه با درد در پاهای بیمار ایجاد می شود و بیمار برای کاهش این حالت ناچار می شود که پاهای خود را خصوصاً در زمان شب حرکت دهد.

تنگی کانال نخاع کمری (دیسک کمر و سیاتیک)

در موارد تنگی کانال نخاع کمری، به سبب کاهش فضای مسیر عصب علائمی مثل: داغ شدن، گزگز، سنگینی و یا بی حسی در پاها ایجاد می شود.

برای دریافت درمان در زمینه آسیب دیسک کمر و سیاتیک به متخصصین ما مراجعه داشته باشید.

شماره تماس جهت دریافت نوبت: 02122780701 و 02122780702

جریان ضعیف خون

 علت داغ شدن کف پا می تواند وجود لخته خونی و یا اختلال در گردش خون باشد. در صورت بروز احساس داغ شدن کف پا و وجود سیاهرگ های واریسی یا لکه های قرمز بر روز مچ پا، به احتمال زیاد وجود لخته خونی باعث داغ شدن کف پا شده است. بیماری سرخرگ محیطی یکی از مشکلات رایج مرتبط با جریان خون است. در اثر این عارضه، تنگ شدن سرخرگ ها باعث کاهش جریان خون به اعضای بدن می شود.

التهاب

هرگونه عفونت یا التهاب در قسمت پا می تواند باعث بروز حس گزگز یا داغ شدن کف پا شود.

یائسگی

یائسگی در زنان می تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در اثر یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد شده که منجر به افزایش دمای بدن می شود.

بارداری

بروز تغییرات هورمونی در زمان بارداری در زنان بسیار شایع می باشد. در نتیجه علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری می تواند تغییرات هورمونی و در نتیجه افزایش دمای بدن باشد. یکی دیگر از دلایل داغ شدن کف پا در زمان باداری، افزایش وزن است. در این حالت بر روی پاها فشار وارد می شود. البته افزایش وزن در زمان بارداری طبیعی است.

تشخیص علت داغ شدن کف پا

در صورت بروز ناگهانی و سریع داغ شدن کف پا، امکان دارد پزشک از آزمایش های خاصی استفاده کند. برخی از تست های متداول به این منظور شامل:

  • نوار عصب و عضله: در این تست، از الکترود بر روی پوست به منظور ثبت فعالیت الکتریکی داخل عضلات استفاده می شود.
  • تست های آزمایشگاهی: امکان دارد پزشک از آزمایش ادرار، خون یا مایع نخاعی برای تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده کند. همچنین امکان دارد از آزمایش خون جهت بررسی سطح ویتامین ها در بدن بیمار استفاده شود.
  • تصویر برداری: ام آر آی از کمر یا پاها

روش های درمان داغ شدن کف پا

جهت درمان داغ شدن کف پا در ابتدا بایستی علت اصلی بروز این عارضه تعیین شود سپس می توان از بهترین گزینه درمانی جهت رفع این عارضه استفاده کرد.

اقدامات مراقبتی در منزل

در برخی از مواقع، با اقدامات مراقبتی در منزل می توان مشکل داغ شدن کف پا را رفع کرد. برای مثال، امکان دارد با استراحت و بالا نگه داشتن پا، این عارضه تسکین پیدا کند. همچنین تعویض کفش ها نیز می تواند به درمان این عارضه کمک کند.

قرار دادن پاها در آب سرد

قرار دادن پاها در آب سرد می تواند سبب تسکین احساس درد و سوزش پاها شود؛ خصوصاً اگر درد در اثر فشار بیش از حد ایجاد شده باشد. به این منظور یک ظرف را از آب سرد پر کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید.

ویتامین B1 و B6

ویتامین B1 و B6 به بهبود جریان خون و تقویت اعصاب و در نتیجه به رفع داغ شدن کف پا کمک می کند. با مصرف سبوس گندم، جوانه گندم، محصولات حاوی غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لوبیا، نخود، شیر و ماست می توان از مقادیر کافی این ویتامین در رژیم غذایی بهره مند شوید. در صورت وجود هرگونه آلرژی بایستی در مصرف این مواد غذایی احتیاط شود.

ماساژ

ماساژ کف پا می تواند با رفع گرفتگی عضلانی به تسکین داغ شدن کف پا پس از فعالیت مداوم جسمانی کمک کند.

استفاده از کفش با کفی طبی مخصوص

کفی طبی با حمایت قوس کف پا موجب کم شدن فشار بر عضلات و تاندون ها و فاشیا کف پا می شود و می تواند به عنوان درمان کمکی برای گزگز و داغی کف پا  استفاده شود.

برای تهیه کفش و کفی طبی می توانید با شماره ی 02188801800 تماس بگیرید و پس از معاینه توسط پزشک متخصص، کفی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

درمان داغ شدن کف پا

درمان سوزش یا داغی کف پا در زمان شب تا حد زیادی به علت ایجاد این عارضه بستگی دارد. برای مثال اگر علت داغ شدن کف پا در شب مربوط به نوروپاتی دیابتی باشد، بازگرداندن سطح قند خون به میزان طبیعی می تواند در رفع عارضه مؤثر باشد. بسته به علت به وجود آورنده از یکی از روش های زیر استفاده می کنیم:

  • دارودرمانی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق کمر یا سایر عصب های محیطی

مهم ترین عامل در درمان، تشخیص صحیح علت بروز مشکل است. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ما، آماده کمک برای درمان عارضه سوزش و گزگز کف پا هستند. برای دریافت نوبت با شماره 02122780702 تماس بگیرید.


فهرست مطالب

  • دلایل سوزش کف پا
  • تشخیص سوزش کف پا
  • درمان داغ شدن و سوزش کف پا
  • پیش بینی بهبودی برای افراد دچار بی حسی در پاها چیست؟
  • چگونه می توان از پاراستزیا جلوگیری کرد؟

احساس سوزش در پاهای شما ممکن است ناشی از آسیب عصبی در پاها باشد که همچنین نوروپاتی نامیده می شود. اگر چه بسیاری از بیماری ها می توانند باعث داغ شدن کف پا شوند، دیابت شایع ترین بیماری است. بسیاری از درمان های سوزش و گرم شدن کف پا بر جلوگیری از آسیب عصبی بیشتر و کاهش درد تمرکز می کنند.

حس سوزش و داغی کف پا که با نام پارستزی شناخته می  شود می تواند بسیار آزار دهنده باشد و فرد را از فعالیت  های روزمره خود بازدارد. این مشکل ممکن است شامل داغی یا یخ زدگی یا حس سوزن سوزن شدن کف پا باشد. هرچند این مشکل چندان پیچیده به نظر نمی  رسد و می  توان با درمان  های ساده آن را برطرف کرد. در مرکز ارتوپدی و توانبخشی امید با تکیه بر دستگاه های تشخیصی مدرن و با مهارت و تجربه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مدت زمان ارزیابی و تشخیص علت این عارضه بسیار کوتاه می شود و زمان بیمار صرف درمان خواهد شد تا تشخیص علت و عارضه بیماری. تعرفه درمانی پایین، دستگاه های تشخیصی مدرن، مهارت علمی و تجربه پزشک متخصص از عوامل بسیار با اهمیت در شروع یک روند درمانی مطمئن هست که در مرکز ارتوپدی و توانبخشی امید به بیماران و مراجعان محترم ارایه می شود. داشتن حس رضایتمندی از روند درمان، یکی از مهم ترین اهداف تیم تخصصی ارتوپدی و توانبخشی امید است که همواره مورد توجه قرار می گیرد. در طی روند درمان در دسترس بودن خدمات درمانی جانبی همچون دستگاه ارزیابی سرعت انتقال پیام عصبی، وسایل ارتوپدی و کمکی، فیزیوتراپی، حرکات ورزشی و اصلاحی و…. بسیار حائز اهمیت است؛ که در مرکز ارتوپدی و توانبخشی امید تمامی خدمات در دسترس بیماران عزیز می باشد. در درمان این عارضه داشتن یک برنامه درمانی مفید، اثر بخش و منطبق با آخرین یافته های پزشکی می تواند بسیار سودمند باشد و متخصصین مرکز امید با تنوع برنامه های درمانی متناسب با سن، جنسیت، سطح و شدت عارضه گام بزرگی را در تشخیص و درمان این بیماری برداشته اند و سطح بالایی از رضایتمندی بیماران را با خود به همراه دارد. برای اطمینان بیشتر باید از پزشکان متخصص یاری گرفت به خصوص در مواردی با ریسک بالا مانند بیماران دیابتی. کلینیک امید با بهره  مندی از تیم پزشکان متخصص مشکلات پا، آماده کمک به بیماران در پیشگیری و رفع این مشکل می  باشد. برای دریافت مشاوره و مراجعه حضوری می  توانید با شماره  های 66015211 – 66015217 – 66014158 تماس حاصل فرمایید.

دلایل سوزش کف پا

اغلب، نوروپاتی علت سوزش کف پا و گرفتگی کف پا می باشد. فیبرهای عصبی آسیب دیده بیشتر احتمال دارند که بیش از حد فعال و باعث سوزش شوند. عصب های آسیب دیده، سیگنال های درد به مغز می فرستند، حتی اگر هیچ زخمی وجود نداشته باشد. در اغلب افراد مبتلا به نوروپاتی، اعصاب پا ابتدا آسیب می بینند. این افراد اغلب سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها را تجربه می کنند. بسیاری از افراد شکایت دارند که پاهایشان به لمس بسیار حساس هستند (هایپر استزیا) و می توانند درجات مختلفی از درد همراه با سوزش را داشته باشند. این درد می تواند از خفیف تا شدید باشد. دیابت و سوء مصرف الکل به مراتب رایج ترین علل نوروپاتی در پاها هستند. بسیاری از مشکلات دیگر باعث ایجاد نوروپاتی یا احساس سوزش در پا می شوند:

  •  بیماری مزمن کلیه (اورمیا)
  •  نوروپاتی فیبر کوچک
  •  کمبود ویتامین (ویتامین B12، فولات و گاهی اوقات ویتامین B6)
  •  سوء مصرف الکل
  •  سطوح پایین هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید)
  •  بیماری لایم
  •  اچ آی وی یا ایدز
  •  پلی نورورپاتی آمیلوئید
  •  عوارض جانبی داروها، از جمله داروهای شیمی درمانی، مصرف بیش از حد ویتامین B6، داروهای HIV، آمیودارون، ایزونیازید، متفورمین و سایر داروها
  •  اریتروملالژیا
  • مسمومیت با فلزات سنگین (سرب، جیوه، آرسنیک)
  •  واسکولیت (التهاب رگ های خونی)
  •  سارکوئیدوز
  •  سندرم گیلن باره (GBS)
  •  ﭘﻠﯽ ﻧﻮروﭘﺎﺗﯽ دﻣﯿﻠﯿﻨﯿﺰاﺳﯿﻮن اﻟﺘﻬﺎﺑﯽ ﻣﺰﻣﻦ (CIDP)

تشخیص سوزش کف پا

اکثر افرادی که دچار داغ شدن کف پا و سوزش کف پا هستند، یک علت احتمالی (مانند دیابت) دارند که می تواند شناسایی شود. برای این افراد، تشخیص سوزش کف پا ناشی از نوروپاتی ساده است و تست دیگری مورد نیاز نیست. در برخی از افراد که احساس سوزش ناگهانی و به سرعت رو به بدتر شدن است یا علت قابل توضیحی ندارد، ممکن است نیاز به آزمایش بیشتری برای تشخیص صحیح باشد. این آزمون ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  •  الکترومیوگرافی (EMG): تست عملکرد عضلانی با استفاده از ثبت فعالیت الکتریکی داخل عضلات. برای آزمایش EMG ممکن است یک پروب بر روی پوست گذاشته شود یا یک سوزن به عضله وارد شود.
  •  مطالعه هدایت عصبی: مطالعه هدایت عصبی توانایی اعصاب برای انتقال پالس ها را بررسی می کند. عصب تحریک می شود و پاسخ در عضله ای که توسط آن عصب کنترل می شود، اندازه گیری می گردد.
  • تست های آزمایشگاهی: گاهی اوقات ممکن است آزمایشات خون، ادرار یا مایع نخاعی برای تشخیص علت سوزش کف پاها پیشنهاد شود. سطوح ویتامین را می توان با یک آزمایش ساده خون بررسی کرد.
  •  بیوپسی عصب: به ندرت، ممکن است پزشک بریدن یک قطعه از بافت عصب و بررسی آن را در زیر میکروسکوپ را پیشنهاد دهد.

درمان داغ شدن و سوزش کف پا

مهم ترین درمان برای سوزش کف پا به علت داغ شدن کف پا این است که تمام آسیب های عصبی را متوقف کنید. در بعضی موارد درمان بیماری زمینه ای، می تواند گرم شدن کف پا و نوروپاتی و علائم را بهبود بخشد. در سایر شرایط، مانند نوروپاتی فیبر کوچک که هیچ علتی را نمی توان شناسایی کرد، پزشک بر روی درمان علائم فرد تمرکز خواهد کرد. برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، درمان به معنای حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی است. این کار معمولا نیاز به تغییراتی در رژیم غذایی، مصرف داروهای خوراکی و اغلب تزریق انسولین است. برای افراد مبتلا به انواع دیگر نوروپاتی که باعث سوزش پاها می شوند، جلوگیری از آسیب عصبی بیشتر به همان اندازه اهمیت دارد. بیماری های خاص و درمان های آن ها عبارتند از:

  •  کمبود ویتامین: مصرف ویتامین B12 به صورت خوراکی یا تزریقی می تواند میزان کم این مواد مغذی را جبران کند.
  •  مصرف مشروبات الکلی: ترک نوشیدن بیش از حد الکل از آسیب عصبی در حال پیشرفت جلوگیری می کند و اجازه می دهد تا عصب ها درمان شوند.
  •  بیماری مزمن کلیوی: دیالیز ممکن است برای از بین بردن سموم ایجاد کننده نوروپاتی و سوزش کف پا ضروری باشد.
  • کم کاری تیروئید: مصرف هورمون تیروئید خوراکی موجب کاهش سطح تیروئید می شود و اغلب سبب برگشت فرآیند نوروپاتی و علائم سوزش کف پاها می شود.
  • GBS و CIDP: درمان ها بسیار تخصصی هستند و شامل تبادل پلاسما (پلاسمافروز) یا درمان با ایمونوگلوبولین (IVIG) می باشد.

درمان سوزش کف پا و گرم شده کف پا شامل درمان درد و احساس غیرطبیعی ناشی از نوروپاتی است. بعضی از داروهای رایج تجویز شده برای سوزش و داغی کف پاها عبارتند از:

  •  آمیتریپتیلین (الآویل)
  •  کاربامازپین (تگرتول)
  •  دسیپرامین (نورپرامین)
  •  دولوکستین (کیمبالتا)
  •  گاباپنتین (نورونتین)
  •  پریگابالین (لیریکا)
  •  توپیرامات (توپامکس)
  •  ونلافاکسین (افکسور XR)

ممکن است برای کاهش ناراحتی شدید بعضی از افرادی که از سوزش کف پا رنج می برند، سایر داروهای مسکن لازم باشد. داروهای بدون نسخه مثل آدویل، آلو، موترین IB و تیلنول، درد را در بسیاری از افراد دچار سوزش کف پا کنترل می کنند. داروهای ضد درد تجویزی مانند داروی ترامادول (آلترام) یا داروهای با دوز پایین (مواد مخدر) ممکن است برای درد شدید ضروری باشد. برای سوزش کف پا ناشی از پای ورزشکاران، داروهای ضد قارچ می توانند عفونت قارچی را درمان کرده و علائم سوزش پاها را از بین ببرند. ابتدا باید از داروهای بدون نسخه مانند مایکونازول (میکاتین) یا تربینافین (لامیسیل AT) استفاده شود. داروهای ضد قارچ تجویزی مانند فلوکونازول (دیفلوکان)، ایتراکونازول (اپورانوکس) و نفتیفین (نفتین) نیز در دسترس هستند.

پیش بینی بهبودی برای افراد دچار بی حسی در پاها چیست؟

بی حسی موقت معمولا ظرف چند دقیقه برطرف می شود. اگر این احساس عجیب و غریب از بین نرود یا مکررا بروز یابد، ممکن است اختلال حس لامسه مزمن داشته باشید. اگر علائم شدید باشد، زندگی روزمره شما می تواند دشوار گردد. به همین دلیل اهمیت دارد که سعی کنید علت را پیدا کنید. شک نکنید که به دنبال تشخیص های دیگر یا در صورت لزوم مراجعه به متخصص باشید. شدت اختلال حس لامسه مزمن و مدت زمانی که طول می کشد تا حد زیادی بستگی به علت دارد. در برخی موارد، درمان بیماری زمینه ای، مشکل را برطرف می کند. اگر درمان شما مفید واقع نشد، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید برنامه درمانی شما را تغییر دهد.

چگونه می توان از پاراستزیا جلوگیری کرد؟

پاراستزیا همیشه قابل پیشگیری نیست. به عنوان مثال، اگر عادت به خوابیدن بر روی دست های خود داشته باشید، احتمالا نمی توانید به رفع آن کمکی بکنید. با این وجود، می توانید اقداماتی را برای کاهش بروز یا شدت بی حسی انجام دهید. به عنوان مثال، استفاده از اسپلینت های مچ دست در شب می تواند فشرده سازی اعصاب دست شما را کاهش دهد و به علائم پارستزیا که در شب تجربه می کنید کمک نماید. این نکات را برای جلوگیری از پاراستزیای مزمن دنبال کنید:

    • در صورت امکان از انجام حرکات تکراری اجتناب کنید.
    •  اگر شما نیاز به انجام حرکات تکراری دارید، بیشتر استراحت کنید.
    •  اگر مجبورید برای مدت طولانی بنشینید، هر از گاهی بلند شوید و حرکت کنید.
    • اگر دچار دیابت یا سایر بیماری های مزمن هستید، نظارت دقیق و مدیریت بیماری به کاهش احتمال ابتلا به پاراستزیا کمک خواهد کرد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا