برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

‎کاربردهای متفاوت پودر سنگ و سیمان سفید

پودر سنگ چگونه تولید میشود؟

پودر سنگ از کوبش سنگ های متفاوتی همچون سنگ آهک، دولومیت، بازالت، تراورتن، هماتیت و ریگ و شن می تواند تولید شود. از آن جایی که هر سنگ ویژگی های منحصربه فردی دارد، این ویژگی ها مانند مورفولوژی و دانه بندی آن ها در پودر تولید شده از آن ها نیز وجود دارد. با استفاده از غربال کردن و مش بندی می توان پودر سنگ ها را از نظر اندازه های دانه ای جداسازی کرد.

قیمت پودر میکرونیزه کربنات کلسیم به طور معمول از پودر سنگ سفید برای تهیۀ مخلوط با سیمان سفید استفاده می شود. زیرا رنگ سفید آن ها در موارد استفاده ای همچون نما و درزگیری ها اهمیت دارد و جلوۀ خاصی به ساختمان می بخشد. همچنین با وجود تفاوت های میان سیمان سفید و پودر سنگ، می توان با استفاده از ترکیب هر دو، مخلوطی تهیه کرد که ویژگی های مثبت یکدیگر را بهبود بخشیده و راهی برای از بین بردن عیب هر مورد باشد.

پودر سنگ سفید از کوبیده شدن سنگ هایی همچون کلسیم کربنات، سنگ آهک و سنگ مرمر که سفید رنگ هستند، تولید می شود؛ اما سیمان سفید از ترکیب آهک زنده میکرویونیزه، ماسه، اکسیدهای معدنی، سیلیس و خاک رس تهیه می شود.

با وجود شباهت های زیاد میان سیمان سفید و پودر سنگ، استفاده از پودر سنگ در ساختمان سازی دامنۀ کاربرد وسیع تری دارد. از سیمان سفید بیشتر برای درزگیری کاشی و سرامیک، و همچنین سفید کردن نمای ساختمان ها استفاده می شود. گاهی می توان با ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ ویژگی های بهتری به ملات بخشید.

تفاوت پودر سنگ و سیمان سفید در چه مواردی است؟

تفاوت در ساختار

خرید پودر کربنات کلسیم تـفاوت پودر سنگ و سیمان سفید از نظر ساختاری قابل مشاهده است. سیمان سفید دارای بافت نرم و یکدست است اما پودر سنگ دارای زبری و دانه های درشت تر است. پودر سنگ کاملا طبیعی است اما سیمان سفید از ترکیب مواد متفاوت شیمیایی به همراه مواد اصلی تهیه می شود.

زمان سخت شدن

هر دوی آن ها قابلیت انحلال پذیری در آب را دارند اما تفاوت  پودر میکرونیزه باریت و سیمان سفید در این است که هنگامی که سیمان سفید با آب ترکیب می شود به سرعت شروع به سخت شدن می کند این در حالی است که ترکیب پودر سنگ با آب، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. این ویژگی در مورد سرعت پروژه ها بسیار مهم است. در جایی که لازم باشد پروژه با سرعت بالاتری انجام شود، می توان از سیمان سفید استفاده کرد و اگر سرعت انجام پروژه مهم نباشد، استفاده از پودر سنگ توصیه می شود.

ویژگیهای فیزیکی

دیگر تفاوت پودر سنگ و سیمان سفید را می توان به ویژگی های فیزیکی آن ها در زمان خشک شدن اشاره کرد. سیمان سفید در هنگام خشک شدن به علت اینکه سریع خشک می شود، دچار ترک شود و نیاز به ترمیم دوباره پیدا می کند. در حالی که پودر سنگ خاصیت خودترمیمی داشته و می تواند با جذب گاز دی اکسیدکربن موجود در هوا ترک های ایجاد شده را ترمیم کند.

جذب رطوبت

تفاوت پودر سنگ و سیمان سفید در جذب آب و رطوبت یکی دیگر از ویژگی های خاص هر کدام است. پودر سنگ به علت ساختار طبیعی خود می تواند رطوبت موجود در محیط را به خود جذب کرده و به کاهش رطوبت محیط کمک کند، اما سیمان سفید به صورت یک سد در مقابل رطوبت عمل کرده و موجب تجمع آن در محیطی می شود که از آن استفاده شده است.

اصول ترکیب سیمان سفید با پودر سنگ

برای دریافت بهترین نتیجه هنگام ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید باید شرایطی را رعایت کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

محل ایجاد مخلوط

برای تهیۀ ملات در ساختمان سازی از ظرف به نام استانبولی استفاده می شود. بهتر است استانبولی در هنگام تهیۀ ملات تمیز باشد تا وجود مواد دیگر در ترکیب موجب تغییر رنگ آن نشود. از آن جایی که سیمان سفید و پودر سنگ هر دو سفیدرنگ هستند وجود ناخالصی در آن بسیار به چشم می آید و جلوۀ زشتی خواهد داشت.

نسبت مناسب

توجه داشته باشید که در هنگام مخلوط کردن پودر سنگ و سیمان سفید باید میزان ترکیب آن ها متناسب با نوع مصرف باشد. تفاوت پودر سنگ و سیمان سفید در زمان خشک شدن در هنگام تهیۀ ملات از مخلوط آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. سیمان سفید زودتر و پودر سنگ دیرتر سخت می شوند. در ترکیب این دو هرچه نسبت سیمان سفید بیشتر باشد ملات سریع تر و هرچه نسبت پودر سنگ بیشتر باشد، ملات دیرتر سخت می شود.

همسان کردن مخلوط

یکی دیگر از عواملی که در هنگام ترکیب کردن مصالح اهمیت زیادی دارد، یکنواخت بودن بافت ترکیب است. برای این مورد می توان از دستگاه های مخصوص مخلوط کن استفاده کرد. عدم یکنواختی در مخلوط می تواند موجب شود که ترکیب در یک قسمت زودتر و در قسمت دیگر دیرتر خشک شود و در روند پروژه اختلال ایجاد شود. همچنین امکان هدر رفت مصالح نیز وجود دارد. افزودن ماسه می تواند استحکام مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ را اضافه کند. به طور معمول در هنگام ترکیب آن ها از نسبت یک به یک استفاده می شود.

اصول تهیه کردن ملات سیمان سفید و پودر سنگ

برای داشتن مخلوط یکدست و یکنواخت و همچنین کنترل روی میزان آب اضافه شده در مخلوط باید به شکل زیر عمل کرد.

پس از ترکیب میزان مناسبی از سیمان سفید و پودر سنگ، این مخلوط را روی یک سطح خشک گذاشته و به صورت تپه ای در آورید. سپس در قسمت نوک آن یک چالۀ کوچک ایجاد کنید تا جایی برای ریختن آب باز شود، با استفاده از این راه میزان آب مصرف شده، به خوبی قابل کنترل است. میزان غلظت و سفتی ترکیب باید مناسب باشد. در صورتی که ترکیب زیاد رقیق شد می توان با افزودن مقداری از پودر سنگ و سیمان به خمیر آن را غلیظ کرده و همچنین با افزودن آب می توان مخلوط را رقیق تر کرد.

برای مثال، در هنگام بندکشی دیوارها باید غلظت مخلوط به گونه ای باشد تا پیش از خشک شدن از جای خود حرکت نکند اما هنگام درزگیری سرامیک ها و موزاییک های کف، بهتر است میزان رقت آن بالاتر باشد تا تمامی منافذ موجود را به خوبی پر کند و استحکام آن افزایش یابد.

کاربردهای پودر سنگ

استفاده از پودر سنگ علاوه بر تهیۀ مخلوط با سیمان سفید برای استفاده در پوشش نماها و درزگیری کاشی و سرامیک، در موارد دیگری نیز رایج است. از آن جایی که هر سنگ ویژگی های خاصی دارد؛ پودر تهیه شده از آن ها نیز می تواند با افزایش سطح تماس تاثیر بهتری داشته باشد. برای مثال از پودر سنگ آهک به علت دارا بودن خواص ضدمیکروب و تنظیم کنندۀ میزان اسیدیته، در فاضلاب های شهری استفاده می شود

دکمه بازگشت به بالا