برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

آبگرمکن خورشیدی وسیله ای برای بهره مندی از انرژی های نو

کاربرد برق خورشیدی در زندگی ما چیست؟

شارژ کنترلر خورشیدی: اما کاربرد انرژی خورشیدی در زندگی روزمره ما چیست؟ اکنون با استفاده از انرژی خورشیدی، منابع گستردهای از برق را برای خود تامین نمائید و این برق را برای مصارف مختلف به کار بگیرید.

اگر کاملاً خارج از شبکه برق باشید، میتوانید یک بانک بزرگ از باتریها را برای ذخیره انرژی برای خود داشته باشید. برق ذخیره شده در این باتریها در شب و روزهای ابری مورد استفاده قرار میگیرند. البته برای احتیاط باید یک ژانراتور به سیستم خود وصل کنید تا احتمال بدون برق ماندن شما به صفر برسد.

نصب یک سیستم از پنلهای فوتوالکتریک در خانه کار کوچکی نیست. اما با نگاه کردن به سقفساختمانها در اکثر محلههای ایالات متحده، میفهمیم که عملی نادر و کمیاب هم نیست.

پوشش سقف خانه با پنلهای خورشیدی فوتوالکتریک کار ارزانی نیست. با این حال، برخی تخفیفها می توانند هزینه آن را تا 50 درصد کاهش دهند.

آمار نشان میدهد صرفهجویی انجام شده در هزینه برق، تنها پس از 6 تا 8 سال کل سرمایهای را که برای نصب سیستم خورشیدی استفاده کردهاید، به شما بازگشت میدهد.

پس از آن مرحله، برق خانگی شما کاملا رایگان خواهد بود. درضمن، فروش برقی که تولید کردهاید، از دیگر کاربرد برق خورشیدی یعنی کسب درآمد نیز بهرهمند خواهید شد.

بیشتر بخوانید:

با کاربردهای انرژی خورشیدی آشنا شوید

در این بخش، کاربردهای انرژی خورشیدی برای مصارف مختلف مورد معرفی قرار میگیرد. به نظرتان انرژی حاصل از نور خورشید تا چه اندازه میتواند نیازهای برقی شما را برطرف نماید و تا چه اندازه پاسخگوی امور روزمره شما خواهد بود؟ شاید با مطالعه این بخش از مقاله، نظرتان در مورد کاربردهای انرژی خورشیدی تغییر کند!

گرمایش خورشیدی

یکی از کاربردهای انرژی خورشیدی گرم کردن خانه ها و فضاهای زندگی است. میتوان از انرژی خورشیدی برای گرم کردن خانه به دو روش استفاده کرد.

روشهای گفته شده، سیستمهای پیشرفتهای برای افرادی هستند که واقعا به استفاده از انرژیهای تجدید پذیر اهمیت میدهند. چرا که آنها میدانند استفاده از این انرژیها چه سرمایهگذاری بزرگی برای خودشان و کره زمین است.

اما این دو روش چیست؟ یکی گرمایش آب از طریق خورشید و دیگری گرمایش محیط از طریق این انرژی. در ادامه هر کدام از این روشهای مصرف انرژی خورشیدی تشریح میشوند.

گرمایش آب خورشیدی

سیستم گرمایش آب کل خانه، نسخه بزرگی از همان نوع سیستم خورشیدی است که به عنوان آبگرمکن برای شیرآلات استفاده شود. هر دو، از پنلهای کلکتور خورشیدی برای گرم کردن آب استفاده میکنند.

 

 آب از طریق لولههای بستهشده در پنلهای کلکتور، به گردش در میآید و گرم میشود. اما این آب گرم به جای اینکه در یک مخزن نسبتا کوچک برای استفاده در شیرآلات ذخیره شود، شبکههای لولهکشی رادیاتورها و گرمایش از کف نیز به گردش در میآید.

سیستمهای بزرگتر معمولا برای هر دو هدف کار میکنند: گرم کردن آب برای استفاده در شیرآلات و همچنین تامین گرمایش کل خانه.

این سیستمها، سیستمهایی در مقیاس بزرگ هستند که از پنلهای کلکتور خورشیدی بسیار بزرگ روی سقف و مخازن پیچیده و تکنولوژی گردش آب استفاده میکنند.

سیستمهای گرمایش آب خورشیدی، اکثرا در مشاغل و کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما همچنین گزینه بسیار خوبی برای استفاده مسکونی هستند.

 

سیستم گرمایش محیط خورشیدی

 

سیستمهای گرمایشی برای کل خانه و محیط وجود دارند که به جای آب یا هر مایع دیگری، از هوا به عنوان وسیلهای برای انتقال گرما استفاده میکنند.

این سیستمها با جمعآوری هوای گرم شده توسط خورشید بر روی سقف یا دیواری که روی آن نصب هستند، کار میکنند و آن را در خانه به گردش در میآورند؛ به عنوان مثال، کاشیهای سفالی سقف یک خانه، ممکن است دارای کانالهایی باشند که به هوای گرم شده، اجازه گردش میدهد.

خانههایی که از سیستمهای گرمایش محیط خورشیدی استفاده میکنند، اغلب دارای سقف یا سطوحی جانبی هستند که برای جذب گرما طراحی شدهاند. بسیاری از این سیستم ها، دارای نوعی فن گردشی هستند که هوای گرم را در خانه توزیع میکند.

این سیستمها، اغلب برای گرم کردن اتاقهای یک نفره طراحی شدهاند. میتوانید این نوع سیستم را بهعنوان نسخه بسیار پیچیدهتر و پیشرفته تر از اتاقها و نورگیرهای قدیمی بدانید. همان پنجرههای بزرگی که با تابش نور خورشید، آن را جذب میکردند و به کاشی و سرامیک انتقال میدادند.

شارژرهای خورشیدی

در دنیای امروز که تلفن های همراه و تبلت ها به یکی از ابزارهای اصلی در زندگی همه ما تبدیل شده اند شارژ کردن باتری ها از مواردی است که همه افراد به آن نیاز پیدا می کنند و استفاده از شارژرهای قابل حمل خورشیدی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

حمل و نقل خورشیدی

ممکن است در آینده استفاده از وسایل نقلیه خورشیدی از خودروهای شخصی گرفته تا اتوبوس ها و قطار و هواپیما به اتفاق رایج روزمره تبدیل شود، طرح های این ایده در حال حاضر در برخی نقاط دنیا مورد بررسی قرار می گیرد.

در حال حاضر در برخی وسایل نقلیه از پنل های خورشیدی برای تهویه مطبوع و خنک نگه داشتن فضای داخلی خودرو استفاده می شود که به کاهش مصرف سوخت تا حد خوبی کمک می کند.

همچنین اولین قایق خورشیدی در سال 1975 ساخته شده است، تا سال 1995 قایق های مسافربری دارای پنل های پی وی روی کار آمدند و در حال حاضر به صورت گسترده استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید:

انرژی خورشیدی در بهینه سازی پرورش گیاهان اهمیت زیادی دارد. نور خورشید یک منبع فراوان است اما در برخی موارد استثنا چندان در دسترس نیست و همین باعث شده کشاورزان به فکر استفاده بهینه از این انرژی باشند.

 

به عنوان مثال کشاورزان فرانسوی و انگلیسی در طول فصول یخبندان سال از دیوارهای میوهای برای به حداکثر رساندن جمع آوری انرژی خورشیدی استفاده کردند. این دیوارها به صورت توده های حرارتی عمل می کنند که با گرم نگه داشتن گیاهان سرعت بلوغ آن ها را افزایش می دهند.

در ابتدا این دیوارها به صورت عمود بر زمین و رو به جنوب ساخته می شدند اما با گذشت زمان از دیوارهای شیب دار برای کارایی بیشتر استفاده کردند.

از دیگر کاربردهای انرژی خورشیدی در کشاورزی می توان به پمپاژ آب، خشک کردن محصولات و خشک کردن کود مرغی اشاره کرد.

در گلخانه ها نیز نور خورشید به گرما تبدیل شده و باعث می شود محصولات زراعی و گیاهان در تمام طول سال امکان رشد در محیط های بسته را داشته باشند.

آب شیرین کن خورشیدی

هنگامی که حرارت دریافت شده از خورشید با دمای کم روی آب شور اثر کند آب تبخیر می شود و املاح باقی میماند. سپس با استفاده از روشهای مختلف میتوان آب تبخیر شده را تقطیر کرد و به این ترتیب آب شیرین تهیه نمود.

با این روش میتوان آب بهداشتی مورد نیاز در نقاطی که دسترسی به آب شیرین ندارند مانند برخی جزایر را نیز تأمین کرد.آبشیرینکن های خورشیدی در دو اندازه خانگی و صنعتی ساخته میشوند. در نوع صنعتی با حجم بالا میتوان برای استفاده شهرها آب شیرین تولید کرد.

بیشتر بخوانید

خشک کن خورشیدی

خشک کردن عبارت است از گرفتن قسمتی از آب موجود در مواد غذایی و سایر محصولات که باعث افزایش عمر انباری محصول و جلوگیری از رشد باکتریها است.

در خشک کنهای خورشیدی بطور مستقیم یا غیر مستقیم از انرژی خورشیدی جهت خشک نمودن مواد استفاده میشود و هوا نیز به صورت طبیعی یا اجباری جریان یافته و باعث تسریع عمل خشک شدن محصول میگردد. خشککنهای خورشیدی در اندازهها و طرحهای مختلف و برای محصولات و مصارف گوناگون طراحی و ساخته میشوند.

پخت و پز با انرژی خورشیدی

یکی از جدیدترین کاربردهای انرژی خورشیدی، در ایام گردش، باربیکیو، مسافرت و تفریحهای دیگر انجام میپذیرد. با اینکه ممکن است این یک ایده، جدید و احتمالا ناآشنا باشد، اما آشپزی با انرژی خورشیدی از آن چیزی که فکر میکنید بسیار سادهتر است!

 

با استفاده از یک جعبه، یک ماهیتابه، یک فویل آلومینیومی، یک کیسه پخت و پز، یک نوار چسب، یک عایق پلی استایرن و یک دماسنج، در کمترین زمان ممکن یک آشپزخانه کوچک و سیار خواهید داشت.

ماهیت و هدف از ساخت اجاق خورشیدی، ساخت ظرفی است که با فویل یا ماده براق دیگری پوشانده میشود و پرتوهای خورشید را در یک محفظه پخت و پز، متمرکز میکند. دهها طرح برای برای ساخت اجاقهای خورشیدی، در اینترنت موجود هستند.

کوره خورشیدی

نوتورا در اوایل قرن 18 اولین کوره خورشیدی را در فرانسه ساخت و بوسیله آن یک تل چوب را در فاصله 60 متری آتش زد. بسمر، پدر فولاد جهان نیز حرارت مورد نیاز در کورة خود را از انرژی خورشیدی تأمین می کرد. متداولترین سیستم یک کوره خورشیدی، متشکل از دو آینه، یکی تخت و دیگری کروی می باشد. نور خورشید به آینه تخت رسیده و توسط این آینه به آینه کروی بازتابیده می شود.

طبق قوانین اپتیک، هرگاه دسته پرتوی موازی محور آینه با آن برخورد نماید، در محل کانون، متمرکز می شوند و به این ترتیب انرژی حرارتی گسترده خورشید در یک نقطه جمع می شود، که این نقطه به دماهای بالایی می رسد. امروزه پروژه های متعددی در زمینه کوره های خورشیدی در سراسر جهان در حال طراحی و اجراء می باشد

منبع : مستر انرژی پلاس

دکمه بازگشت به بالا