علمی و پزشکی

هزینه عمل دیسک کمر با لیزر

 5% از افراد مبتلا به پارگی دیسک کمر شدید که با درمان های بدون جراحی بهبود نیافته اند با جراحی دیسک کمر باز به نتایج موفقیت آمیزی دست پیدا می کنند. با این وجود، گروهی از انواع پارگی دیسک واکنش مطلوبی به این نوع عمل جراحی باز دیسک کمر نشان نمی دهد، به عبارتی بر اساس پژوهش ها و تجارب پزشکان، این عمل برای درمان فتق های کوچک دیسک چندان مژثر نیست، بنابراین از راهکارهای دیگر، مانند: عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر با هدایت سونوگرافی یا فیوژن لیزری (الحاق یا خشک کردن ستون فقرات) درون بدنی، مانند لیزر درمانی دیسک کمر استفاده می شود که میزان موفقیت مناسبی دارد. لیزر نوکلئوتومی جراحی بسته دیسک کمر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که در آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره ای برآمده یا دچار فتق که باعث وارد شدن فشار به ریشه یک عصب یا کانال نخاعی شده، برداشته می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن های 02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 

 

کلینیک امید در مواجه با بیماری ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان های ساده تر را در اولویت خود قرار می دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان  های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می دهند. در صورتی که بیمار به درمان های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان های تهاجمی تر و پرهزینه تر توصیه می شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه ای است که هیچ کدام از این درمان ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می شود، از درمان  جراحی بی نیاز می شوند. از جمله از جراحی های بسته ای که در کلینیک امید انجام می شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

 

مجموعه فیلم های آموزشی دکتر امیدظهور در زمینه عمل بسته و بلوک عصبی

 

در ادامه به معرفی یک روش درمان دیسک کمر کم تهاجمی تحت عنوان جراحی لیزری دیسک کمر می پردازیم.

جراحی بسته دیسک کمر با لیزر

برای درمان بیرون زدگی ها و پارگی های کوچک اما سرسخت و مقاوم در برابر درمان، روش های بی شماری با کمترین میزان تهاجم یا به عبارتی دیگر، روش های  عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر،ابداع شده اند. از جمله روش های درمانی می توان به عمل جدید دیسک با تزریق دیسکوژل و لیزر تراپی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی درمان دیسک کمر با لیزر می پردازیم که از انرژی لیزر برای تبخیر بخش داخلی دیسک(قسمت مرکزی نرم وژله ای)  بهره می گیرد و به این ترتیب با کاهش فشار داخل دیسک، موجب جمع شدن فتق می شود با لیزر دیسک کمر فشار روی ریشه اعصاب و همچنین فشار روی عصب های فراوان موجود در قسمت محیطی خلفی از بین می رود. این روش در اصطلاح جراحی لیزری دیسک کمر و جراحی کم تهاجمی ستون فقرات نامیده می شود.

عمل بسته دیسک کمر با لیزر به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپ) وارد دیسک برجسته می شود. در عمل بسته دیسک فیبر نوری داخل سوزن قرار داده می شود و انرژی لیزر منتقل شده از طریق فیبر، بخش بسیار کوچکی از مرکز دیسک را برای از بین بردن علایم دیسک کمر بخار می کند. در نتیجه خلاء جزیی ایجاد می شود که فتق را از ریشه عصب دور می کند و کمر درد را تسکین می دهد. تأثیر جراحی کمر با لیزر معمولاً سریع است.در  عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر بیماران پس از قرار گرفتن پانسمان کوچکی روی محل ورود سوزن، از تخت پایین می آیند و بلافاصله مرخص می شوند تا 24 ساعت در منزل استراحت کنند. پس از لیزر درمانی کمردرد بیمار به تدریج می تواند شروع به راه رفتن کند و  میزان پیاده روی را تا فاصله بیشتر از یک کیلومتر افزایش دهد. اکثر بیماران 4 تا 5 روز بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر ، به سر کار برمی گردند.

  دیسکوگرافی برای تشخیص علت کمردرد: مزایا، معایب و مراحل

چون در این عمل فقط از یک سوزن نازک استفاده می شود، هیچ برش یا زخمی ایجاد نمی گردد و از آنجایی که تنها بخش بسیار کوچکی از دیسک تبخیر می شود، باعث ناپایداری ستون فقرات نمی شود. لیزر درمانی کمردرد و دیسک کمر مزیت های بسیاری بر جراحی باز دیسک کمر دارد چون هیچ آسیبی به عضله های کمر و پشت بدن وارد نمی کند، هیچ استخوانی برداشته نمی شود و یا برش بزرگی بر روی پوست ایجاد نمی گردد. همچنین با تخفیف نشانه های دیسک کمر در این روش اکثر عوارض معمول جراحی باز  بروز نمی یابد.از مزیت های که بلوک عصبی و عمل بسته دیسک کمر نسبت به روش جراحی باز دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  عدم نیاز به بیهوشی و انجام به صورت سرپایی به خصوص برای بیماران قلبی که نمی توانند تحت بیهوشی قرار بگیرند.
  • عدم ایجاد عوارض زخم جراحی و عفونت بیمارستانی
  • عدم ایجاد عوارض ناشی از دستکاری آناتومی و آسیب به اعصاب
  • کاهش زمان بهبودی و راه افتادن زود هنگام بیمار
  • کاهش هزینه های بیمار

کاربردها

عمل بسته و بلوک عصبی ستون فقرات برای بیماران مبتلا به مشکلات دیسک توأم با علائم زیر به کار می رود :

  • درد شدید پا، بازو، گردن یا کمر درد
  • موفقیت آمیز نبودن درمان سیاتیک به روش های محافظانه کارانه ای چون استراحت، دارو یا فیزیو تراپی دیسک کمر (طب فیزیکی) پس از یک دوره شش هفته ای
  • فتق و بیرون زدگی دیسک کمر تأیید شده توسط  تصاویر (ام.آر.آی.)،  یا (سی.تی. اسکن)، میلوگرافی یا دیسکوگرافی.

مراقبت قبل از عمل

در ادامه نکاتی که قبل از عمل دیسک کمر با لیزر باید مورد توجه قرار بگیرد ذکر شده است:

  • پیش از عمل داروهای مصرفی بیمار، سابقه پزشکی و خطرهای احتمالی توسط پزشک بررسی می شود.
  • بیمار باید تمام آزمایشات دیسک های فشرده مانند ام.آر.آی.های پیشین را به جراح نشان دهد.
  • چون خود بیمار پس از عمل قادر به رانندگی نیست، باید هماهنگی لازم را با همراه خود انجام دهد.
  • آرام  بخش در طول عمل طبق صلاحدید پزشک استفاده می شود. در صورت تجویز آرام بخش، بیمار کاملاً در خصوص نحوه آماده شدن برای دریافت آرام  بخش راهنمایی می شود.
  • در صورت مصرف آرام بخش، بیمار باید همراهی داشته باشد تا وی را به خانه برساند و پس از عمل جراحی عوارض دیسک کمر تا زمان از بین رفتن اثر دارو از وی مراقبت کند.
  • بانوان حتماً باید پزشک یا متخصص رادیولوژی را از شیردهی به کودک یا احتمال بارداری مطلع کنند.

مراحل انجام

در ادامه نحوه و مراحل انجام عمل دیسک کمر با لیزر  ذکر شده است:

طریقه و چگونگی انجام

در ادامه کلیه مطالب مربوط به طریقه و چگونگی جراحی لیزری دیسک کمر که با تقبل هزینه عمل دیسک کمر با لیزر برای شما انجام میگردد ، ذکر شده است:

  • این عمل عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر در مجموع، از زمان پذیرش تا ترک کلینیک دو ساعت زمان می برد.
  • در صورت تجویز شدن آرام بخش، سوزنی درون وریدی برای دریافت دارو وارد بازو می شود و در این بین متخصصین بیمار را معاینه می کنند.
  • این عمل بدون بیهوشی است و بیمار حین انجام عمل به هوش است تا بازخوردها و واکنش های مهم را به پزشک اطلاع دهد، البته آرام بخش اضطراب و ناراحتی بیمار را کاهش می دهد.
  • از بیمار خواسته می شود تا روی شکم روی تخت معاینه مخصوص دراز بکشد.
  • پزشک به کمک فلوئوروسکوپی یا فلوروسکوپی سوزن باریکی را وارد بدن و محلول کنتراست را تزریق می کند تا آناتومی بدن وضوح یابد و اطمینان حاصل شود که دیسک مولد درد به درستی مورد هدف قرار می گیرد.
  • سپس پزشک سوزن توخالی ای را درون مرکز دیسک برجسته فرو می کند که اندکی باعث درد می شود.
  • دستگاه نوری کوچک مخصوصی میان سوزن قرار می گیرد تا پس از گرم شدن، مجموعه ای از کانال ها را درون دیسک با تخریب بافت ایجاد کند.
  • این جراحی دیسک کمر با لیزر به دلیل کاهش میزان بافت اضافی درون دیسک به طور بالقوه اندازه برجستگی دیسک را کاهش می دهد و فشار داخل دیسک و فشار روی عصب های آسیب دیده را کم می کند.
  • سپس دستگاه نوری به آهستگی عقب کشیده می شود و در این بین کانال جدید را می بندد.
  • پزشک و پرستار حین انجام عمل به دقت شرایط و میزان راحتی بیمار را تحت نظر دارند.
  • تعداد کانال های ایجاد شده به اندازه دیسک بستگی دارد. در پایان عمل، دستگاه نوری و سوزن خارج می شوند.
  • گاهی از بیمار خواسته می شود تا به منظور ارزیابی و بررسی وضعیت خود چند ساعت در کلینیک بماند.

  درمان با دستگاه اولتراسوند(ULTRASOUND THERAPY)

بهبودی

بعد از تقبل هزینه عمل بسته دیسک کمر و جراحی لیزری دیسک کمر پانسمان کوچکی روی محل ورود سوزن قرار داده می شود و سپس بیمار به بخش ریکاوری منتقل می شود تا آمادگی لازم برای بازگشت به منزل را پیدا کند.پرستار به دلیل اثر دارو از بیمار می خواهد تا نکته های معینی مانند رانندگی نکردن و… را پس از عمل رعایت کند.فردی بزرگسال باید باقی ساعات روز از بیمار مراقبت کند تا اثر داروی آرام بخش از بین برود.بیمار توصیه های لازم را در خصوص برنامه توان بخشی و فعالیت های عمومی بعد از عمل جراحی دیسک کمر توسط لیزر درمانی را دریافت می کند و در مورد فعالیت های بلند مدتی نظیر بازگشت به محل کار راهنمایی می شود.احتمال دارد علائم از جمله درد 7 تا 10 روز پس از عمل، تا زمان شروع بهبود دیسک، تشدید شود که داروهایی برای تسکین  علائم دیسک کمر تجویز می شود.دوره بهبود پس از درمان دیسک کمر با عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر آسان و بی دردسر سپری می شود و معمولاً درد پس از عمل ناچیز است. بیمار باید مدتی از بلند کردن اشیاء و انجام حرکت های سنگین خودداری کند و کار پشت میز نشینی و اداری را پس از تنها یک یا دو هفته شروع کند؛ اما بیماران شاغل در حرفه هایی که جنبه فیزیکی بیشتری دارند باید مدت بیشتری صبر کنند. جهت بهینه سازی توان بخشی گاهی فیزیوتراپی نیز تجویز می شود.

خود مراقبتی بعد از جراحی ستون فقرات با لیزر 

مراقبت از سلامتی در روزها و هفته های ابتدایی بعد از جراحی می تواند منجر به تسریع در ریکاوری کلی شده و از بروز اثرات جانبی آن ممانعت کند. اقدامات مهم در این راستا عبارتند از:

  • مراجعه به فیزیوتراپی و انجام هر تمرین توصیه شده ای در خانه
  • اجتناب از وارد کردن فشار زیاد بر روی ستون فقرات
  • داشتن خواب کافی
  • تغذیه سالم
  • انجام هرگونه عمل مراقبتی توصیه شده توسط پزشک

انجام این کارها به تقویت سیستم ایمنی و فرآیند بهبود بدن کمک کرده و پروسه ریکاوری را سرعت می بخشد. دوره ریکاوری همچنین می تواند زمان خوبی برای بازگشت به تمرین های مرتبط با سلامت مانند آماده کردن غذاهای سالم و ورزش کردن باشد که در زمان درگیر بودن با درد مزمن کنار گذاشته بودید.در طول ریکاوری، در صورتی که نگران پروسه بهبودی خود هستید، ارتباط داشتن با پزشک مهم است. در حالی که این موارد به ندرت اتفاق می افتد، اما در صورت داشتن درد ادامه دار یا درد شدیدتر نسبت به قبل، علائمی از عفونت مانند تب و خروج مایعات غیرعادی از محل زخم، باید به پزشک خود اطلاع دهید. گرچه خطر بروز عوارض جانبی کم است، اما هر چه زودتر عوارض جانبی برطرف شوند، ریکاوری نیز سریعتر خواهد شد.

دانستی های بیشتر 

در درازمدت، بسیاری از بیماران اقداماتی بمنظور جلوگیری از عود کردن وضعیت ستون فقراتشان در آینده انجام می دهند. اگر شرایط شما باعث چاقی و یا بدتر شدن آن شد، پزشک شما ممکن است توصیه کند که حدود 10% از وزنتان را کم کنید تا از مشکلات آتی جلوگیری شود. اگر بالابردن یک وزنه بصورت ناصحیح منجر به مصدومیت شود، مهم است که در حین انجام این تمرین ها مراقب باشید. در حالی که وضعیت قرارگیری بدن معمولاً منجر به مشکلات ستون فقرات نمی شود، اما می تواند آنرا بدتر کند و به همین دلیل برای بیمارانی که در گذشته مشکلات کمر داشته اند، حالت قرارگیری خوب برای بدن، اهمیت دارد.فرآیندهای کم تهاجمی مانند جراحی کمر با لیزر به فراهم شدن درمان برای افرادی که نمی توانند بدلیل محدودیت های نوع زندگی شان یا بدلایل سلامتی، جراحی سنتی کمر انجام دهند، کمک می کند. با یک زمان ریکاوری به اندازه 6/1 زمان جراحی کمر به روش سنتی، بیشتر افراد جراحی کمر با لیزر را بدلیل کنترل پذیری بهتر مد نظر قرار می دهند.

  آیا آرتروز گردن (اسپوندیلوز گردن) بدون جراحی قابل درمان است؟

عوارض و خطرات

جراحی لیزری دیسک کمر نیز مانند تمام عمل های دیگر با خطراتی ذاتی و بالقوه همراه است، اگرچه اکثر این عوارض بسیار ناچیزاند که یکی از عوارض این عمل این است که اگر سوند بیش از اندازه به ریشه عصب نزدیک شود یا در نقطه ای اشتباه قرار بگیرد، به بخشی از نخاع آسیب خواهد زد. به این دلیل عمل تحت هدایت فلوئوروسکوپی انجام می شود تا نقطه مورد نظر به دقت تعیین شود و سوزن در جای مناسب قرار بگیرد. ضمناً بیمار در طول عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر آنقدر هوشیار نگه داشته می شود تا بتواند به پرسش ها پاسخ دهد، واکنش نشان دهد و احساس خود را با پزشک در میان بگذارد.روش جراحی دیسک کمر باز همواره با عوارض و خطرات زیادی همراه بود، اما این روش جراحی لیزری دیسک کمر علاوه بر کم تهاجمی بودن عوارض جانبی کمتری نیز دارد. در زمان مراجعه به پزشک برای انجام عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر از تجربه جراح اطمینان حاصل کنید.

چه کارهایی برای تسریع روند بهبودی لازم است؟

 

بهترین استراتژی برای غلبه بر کمردرد جلوگیری از ایجاد آن است و می تواند باعث صرفه جویی زیادی در وقت شده و از درد کشیدن فرد ممانعت کند. با یادگیری روش های مؤثر ممانعت از کمردرد به یک مراقب سلامت ماهر تبدیل شوید.

  • بعد از انجام فعالیت های شدید از حرکات کششی استفاده کنید.
  • بدن را همواره در حالت صحیح قرار دهید و از دولاشدن خودداری کنید.
  • زمان ایستادن بجای جلو عقب کردن وزن بدن، آن را بصورت متعادل روی دوپای خود تقسیم کنید.
  • از یک تشک سفت برای خوابیدن استفاده کنید (تشک کمردرد).
  • زمانی که برای مدت طولانی نشسته اید از وقت های استراحت مکرر استفاده کنید.
  • وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید و از افزایش وزن اجتناب کنید. بویژه در بخش میانی بدن که تأثیر مخربی بر قسمت پایین کمر می گذارد.
  • سعی نکنید اشیایی را که برای شما خیلی سنگین است، بلند کنید. در حین بلند کردن چیزی، قدرت خود را بیشتر روی پاها اعمال کنید تا کمر.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید، چرا که فرآیند زوال ستون فقرات را تسریع می بخشد.

 

نتایج

جراحی لیزری دیسک کمر شیوه ای موفقیت آمیز برای درمان پا دردی مانند سیاتیک و کمر درد ناشی از رادیکولوپاتی است. معمولاً درد به میزانی قابل توجه کاهش می یابد و میزان رضایتمندی بیمار نیز به دلیل سهولت انجام عمل، آسیب ندیدن یا دردناک نبودن توان بخشی بالا است؛ به علاوه این عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر در موارد نادر موفقیت آمیز نبودن، موجب تشدید وضعیت بیمار نمی شود. جان کلام آن که جراحی لیزری دیسک کمر هیچ ضرری ندارد و حتی باعث بهبود عصب سیاتیک می شود.
لیزر درمانی در فیزیوتراپی سال ها است که مورد توجه قرار می گیرد در این روش از نوعی لیزر به نام لیزر سرد یا کم توان استفاده می شود اخیرا به مدد فن آوری های نوین، لیزرهای پرتوان که کارایی بالاتری از لیزرهای سرد دارند درحیطه درمان های فیزیوتراپی معرفی شده است.این نوع لیزر قبلا در پزشکی تنها در جراحی ها مورد استفاده قرار می گرفته است.مکانیسم اصلی اثر لیزر در فیزیوتراپی  ناشناخته است. ولی یکی از مکانیسمهای اصلی که تاکنون روی آن مطالعه شده ، ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندریها می باشد. اینگونه تصور می شود که سیتوکرومها در زنجیره انتقال الکترون قادرند که طول موج مشخصی از لیزر را دریافت کنند. انرژی این امواج نوری لیزری باعث می شود اعمال این زنجیره سریعتر انجام شود و تولید ATP افزایش یابد و در نتیجه سنتز زنجیره های DNA و اعمال سلولی و ساخت پروتئین و بعضی اعمال سلولی دیگر با سرعت بیشتری انجام گیرد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا