علمی و پزشکی

علت درد کف پا و پاشنه چیست

افراد بسیاری ممکن است دچار درد کف پا شوند؛ بنابراین، می توان آن را دردی رایج محسوب کرد. مهم نیست در کدام بخش از کف پا احساس درد می کنید، هر بار که پای خود را بر زمین می گذارید، این درد می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این مطلب به دلایل متداول درد کف پا خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت کدام پزشک می تواند در درمان این درد به شما کمک کند.

درد کف پا نشانه چیست؟

برای اینکه بدانید درد کف پا نشانه چیست، ابتدا باید به دنبال دلیل ایجاد درد در کف پا بگردید. گاهی درد نشانه بیماری های بخش های دیگر بدن است. برای مثال، اگر دیسک کمر داشته باشید، با درد کف پا و کمر روبرو خواهید شد. گاهی درد به بخش های دیگر بدن ارتباطی ندارد و خود پا دچار مشکلات مختلفی مانند عفونت، آسیب یا بیماری های دیگر شده است.

انواع درد کف پا

انواع درد کف پا را می توان به شدید، متوسط و خفیف تقسیم بندی کرد:

  • اگر دچار درد شدید کف پا شده باشید، همیشه این درد را احساس می کنید و حرف زدن، خوابیدن، حرکت کردن دشوار و غیرممکن است.
  • در نوع متوسط نیز همیشه این درد را احساس می کنید و تمرکز کردن و خوابیدن به کاری دشوار تبدیل می شود؛ ولی می توانید بدون کمک دیگران از تخت خواب خود بلند شوید، دوش بگیرید و لباس بپوشید.
  • در موارد خفیف، برخی اوقات این درد را احساس می کنید. این درد آزاردهنده است؛ ولی شما می توانید فعالیت های روزمره را انجام دهید، به محل کار بروید و بخوابید.
    انواع درد کف پا را می توان از نظر مکان درد نیز تقسیم بندی کرد که عبارت اند از: درد پاشنه پا، درد زیر پنجه پا، درد قوس و درد انگشت پا.

علائم درد کف پا

درد، تورم، کبودی، درد ناگهانی، سوزش و دشواری در بلند کردن پا از روی زمین از علائم درد کف پا به شمار می روند. این علائم هنگامی که شروع به راه رفتن می کنید، بدتر می شوند. همچنین زمانی که استراحت می کنید، شدت علائم کمتر می شود. گاهی ممکن است احساس کنید سنگی کوچک زیر کف پا وجود دارد. این علامت نیز یکی دیگر از علائم درد کف پا محسوب می شود.

علت درد کف پا

پا را می توان بخشی پیچیده از بدن محسوب کرد؛ زیرا هر پا دارای 26 استخوان، 30 مفصل و تقریبا 100 ماهیچه و رباط برای اتصال استخوان ها است. همه بخش های ذکرشده به شما کمک می کنند بایستید، تعادل خود را حفظ کنید و راه بروید. این پیچیدگی باعث می شود انواع درد را احساس کنید. برای مثال، ممکن است کف پا فقط زمانی که به آن فشار وارد می کنید یا فقط در شب ها دچار درد شود.

با توجه به این توضیحات، درد کف پا ممکن است به دلایل بسیاری مشاهده شود. کفش های غیراستاندارد یا آسیب های فیزیکی به پا می توانند علت بسیاری از دردهای کف پا باشند. آسیب های فیزیکی ممکن است به علت ورزش یا ایستادن بیش از اندازه هنگام کار کردن مشاهده شود.

چه بیماری هایی باعث ایجاد درد کف پا می شوند؟

بیماری های بسیاری ممکن است باعث شوند انواع درد را در کف پا احساس کنید. در این بخش، به بیماری های شایع ایجادکننده درد در کف پا می پردازیم. بهتر است بدانید، سندروم تونل تارسال (فشرده شدن عصب تیبیال خلفی) یا سندروم گیلن (بیماری خودایمنی) نیز می توانند علت درد باشند؛ ولی بیماری های شایعی نیستند.

  • خار پاشنه یا فاشیای پلانتار

این بیماری باعث می شود دردهای ناگهانی و کوبنده در وسط و امتداد کف پا احساس کنید. ممکن است به این دلایل به بیماری خار پاشنه مبتلا شوید: کف پای صاف، چاقی، پوشیدن کفش های غیراستاندارد، راه رفتن، دویدن و ایستادن بسیار در سطوح سفت، راه رفتن بدون کفش، بارداری و پای پرانتزی.

  • متاتارسالژی

این بیماری باعث ایجاد درد شدید، سوزش و التهاب در بخش سینه کف پا می شود. بخش سینه به ناحیه بین قوس پا و انگشتان گفته می شود. درد جلوی کف پا ممکن است هنگام ایستادن، دویدن، راه رفتن و خم کردن پا شدیدتر شود. فعالیت هایی مانند دویدن و پریدن که فشار زیادی به کف پاها وارد می کنند می توانند فرد را دچار بیماری متاتارسالژی کنند.

عوامل دیگری که احتمال ابتلا به متاتارسالژی را افزایش می دهند، عبارت اند از: زیاد بودن قوس پا، داشتن استخوان های بزرگ در پا، داشتن انگشت چکشی، چاقی، پوشیدن کفش هایی با پاشنه های بلند، پوشیدن کفش های غیراستاندارد، داشتن مشکل در گردش خون، نقرس و دیابت.

  • نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی، دردی عصبی است و اعصاب آسیب دیده و ضعیف ایجادکننده آن هستند. دیابت، مصرف بیش از اندازه الکل، بیماری لایم و بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، زخم گلوله، آسیب الکتریکی یا زخم تزریق دارو ممکن است فرد را دچار نوروپاتی محیطی کنند. سوزش و درد کوبنده ناشی از این بیماری در پاها و دست ها احساس می شود. این درد ممکن است در بخش های دیگر بدن نیز احساس شود.

  • نوروم

نوروم، توموری غیرطبیعی از سلول های عصبی است. این تومور معمولا پس از وارد شدن صدمه به پا، بین انگشتان پا (معمولا بین انگشت دوم و سوم یا سوم و چهارم) مشاهده می شود. احتمال ابتلای زنان به نوروم بیشتر از مردان است. عوامل دیگری که احتمال ابتلا به نوروم را افزایش می دهد، عبارت اند از: فعالیت هایی شدید مانند دویدن و پریدن، پوشیدن کفش های غیراستاندارد، پوشیدن مکرر کفش های پاشنه دار، پوشیدن مکرر کفش های تنگ مانند کفش باله و صخره نوردی و انگشت چکشی. سوزش و بی حسی از علائم نوروم محسوب می شوند.

  • سزاموئیدیت

درد و التهاب از علائم این بیماری هستند. افرادی که به سزاموئیدیت مبتلا هستند، ممکن است به شکستگی تنشی استخوان نیز دچار شوند. انجام فعالیت هایی مانند دویدن، باله یا تنیس که فشار زیادی را به پا وارد می کنند، زیاد بودن قوس پا یا پوشیدن کفش های پاشنه بلند، احتمال ابتلا به سزاموئیدیت را افزایش می دهد.

تشخیص علت درد کف پا

برای تشخیص علت درد، بهتر است به یک کلینک ارتوپدی معتبر مراجعه کنید تا پزشک ارتوپد کف پاهایتان را معاینه کند. پزشک ارتوپد، التهاب، کبودی و آسیب های دیگر را بررسی می کند. او ممکن است درد کف پا را هنگام راه رفتن و کشش نیز بررسی کند. اگر پزشک مشکوک به بیماری نوروپاتی محیطی، سندروم گلین یا دیگر بیماری مرتبط به اعصاب باشد، ممکن است انجام تست نوار عصب و عضله را تجویز کند.

عکسبرداری از طریق اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI نیز روش های دیگری برای تشخیص علت درد کف پا محسوب می شوند. پزشک با تصویر اشعه ایکس می تواند تغییرات استخوان ها را به دلیل شکستگی، عفونت یا آرتروز بررسی کند. همچنین تصویر سی تی اسکن به او کمک می کند تغییرات شکل استخوان ها را به دلیل شکستگی، عفونت، آرتروز و مشکلات بافت نرم بررسی کند.

تصویر سونوگرافی نیز برای تشخیص نوروم، متاتارسالژی، سندروم تونل تارسال، خار پاشنه، آسیب در رباط ها، تاندون ها و غضروف ها و سایر مشکلات بافت نرم به پزشک کمک می کند. تصویرسازی تشدید مغناطیسی یا همان ام آرآی برای تشخیص خار پاشنه، متاتارسالژی، نوروم، سزاموئیدیت، سندروم تونل تارسال و تغییرات بافت نرم و استخوان به دلیل آرتروز، شکستگی ها و عفونت به پزشک کمک می کند.

روش جلوگیری از درد کف پا

همیشه نمی توانید از آسیب به پا یا بیماری هایی که باعث ایجاد درد در کف پا می شوند، جلوگیری کنید؛ ولی با تغییراتی در سبک زندگی خود می توانید احتمال ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید. روش های جلوگیری از درد کف پا عبارت اند از:

  • کفی های ارتوپدی یا کفش های استاندارد بپوشید. با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید کفش های مورد نظر شما استاندارد هستند.
  • بعد از آسیب به پاها، به آرامی راه بروید و حرکات کششی انجام دهید.
  • از دویدن و پریدن بیش از حد و انجام فعالیت هایی که به کف پا فشار وارد می کنند خودداری کنید.
  • تلاش کنید به وزن ایده آل خود برسید.
  • از مصرف غذاهایی که باعث التهاب می شوند مانند شکر و غذاهای بسیار فرآوری شده خودداری کنید.
  • به صورت منظم ورزش کنید و حالت بدن خود را بهبود ببخشید.
  • اگر سیگار می کشید، برای ترک کردن آن تلاش کنید؛ زیرا سیگار منجر به التهاب مزمن می شود.
  • سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • مشروبات الکی مصرف نکنید؛ زیرا مشروبات الکی می توانند احتمال ابتلا به نوروپاتی محیطی و سایر بیماری ها را افزایش دهند.

برای درمان درد کف پا چه باید کرد؟

تنها پزشک می تواند بهترین روش درمان را با توجه به علت درد به شما پیشنهاد کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد ابتدا با گزینه های مانند تغییر سبک زندگی و استفاده از کفی طبی شروع کنید. سپس در صورت نیاز، سایر روش های درمانی را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

تغییر سبک زندگی

برخی از افراد فکر می کنند درد هیچ ارتباطی به سبک زندگی ندارد. بهتر است بدانید که چنین تصوری اشتباه است. تغییرات بسیاری می توانند در کاهش درد تأثیرگذار باشند.

کفی های طبی

کفش های استاندارد یا کفی های طبی به شما کمک می کنند درد کمتری را در بیماری هایی مانند خار پاشنه، متاتارسالژی یا نوروم احساس کنید. در برخی موارد، کفی های طبی متناسب با انحناهای پاهایتان تجویز خواهد شد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی ضد التهابی برای هر فردی که احساس درد می کند، توصیه می شود. این رژیم شامل، میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل و غلات است. غذاهایی حاوی زردچوبه، آب لیمو و آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب پاها را کاهش دهند.

کاهش وزن

اضافه وزن ارتباط مستقیمی با درد، التهاب و سایر مشکلات در پاهایتان دارد. اگر وزن خود را کاهش دهید، فشار کمتری به پاها وارد خواهد شد. اگر دیابت دارید، کاهش وزن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا دیابت می تواند احتمال ابتلا به نوروپاتی محیطی، متاتارسالژی و سندروم تونل تارسال را افزایش دهد.

اصلاح حالت بدن (هنگام نشستن و ایستادن)

با بهبود حالت بدن می توانید فشار وارده به پاها و به تبع آن، درد پاها را کاهش دهید. حتی اگر برای سال های بسیاری به حالت بدن خود توجه نکرده اید، هنوز می توانید با عقب بردن شانه ها و تقسیم کردن وزن روی هر یک از پاها، حالت بدن خود را بهبود ببخشید. اگر شانه های خمیده ای دارید، می توانید از بریس استفاده کنید تا شانه هایتان را به عقب ببرد. یک زنگ هشدار در گوشی همراه خود تنظیم کنید تا اصلاح حالت بدن را به شما یادآوری کند.

انجام حرکات کششی و تقویتی برای اصلاح حالت بدن ضروری است. حرکات کششی می توانند تنش کمر و لگن را کاهش دهند و به شما کمک کنند به صورت صحیح تری بایستید. ورزش هایی که بخش مرکزی، کمر و شانه هایتان را تقویت می کنند، به شما کمک می کنند صاف تر بایستید. فعالیت های شدیدی مانند دویدن می توانند فشار زیادی به پاهایتان وارد کنند؛ بنابراین، ورزش هایی مانند شنا کردن، قایقرانی و تای چی مناسب تر هستند.

دارو

داروها ممکن است اعتیادآور باشند؛ بنابراین، حتما داروها را طبق تجویز پزشک خود مصرف کنید. داروهایی مانند ضد تشنج و ضد افسردگی برای درمان نوروپاتی محیطی استفاده می شود؛ این داروها نحوه عملکرد سیستم عصبی شما را تغییر می دهند.

درمان های مکمل یا جایگزین

طب سوزنی، طب سوزنی الکتریکی و ماساژدرمانی در دسته درمان های مکمل یا جایگزین قرار می گیرند که می توانند درد را حداقل به صورت موقتی کاهش دهند. یوگا و تای چی نیز می توانند انعطاف پذیری عضلات را افزایش دهند و آن ها قوی تر سازند. کمپرس سرد یا گرم نیز در کاهش درد تأثیرگذار هستند. از کمپرس سرد سه بار در روز فقط 20 دقیقه استفاده کنید. این کمپرس ها را به صورت مستقیم روی پوست خود قرار ندهید.

فیزیوتراپی

هدف از فیزیوتراپی، کاهش علائم و تأثیرات درد روی کیفیت زندگی شماست. برنامه توانبخشی شما ممکن است شامل حرکات کششی و حرکاتی برای بهبود قدرت پاها، تعادل و دامنه حرکتی باشد. فیزیوتراپی می تواند درد بیماری هایی مانند خار پاشنه، متاتارسالژی، نوروم و سزاموئیدیت کاهش دهد. در برخی موارد، ممکن است در درمان نوروپاتی محیطی نیز تأثیرگذار باشند.

جراحی

زمانی که روش های پیشین نتوانند درد و علائم دیگر بیمار را کاهش دهند، جراحی معمولا آخرین راه حل است. نوعی جراحی به نام سزاموئیدکتومی برای درجات بسیار شدید سزاموئیدیت ضروری است. در این نوع جراحی، استخوان سزاموئید برداشته می شود. جراحی برای بیماری خار پاشنه متداول نیست؛ ولی اگر درد پس از 6 یا 12 ماه فیزیوتراپی برطرف نشد، چاره ای جز جراحی وجود ندارد. در این جراحی، بخشی از فاشیای پلانتار بریده می شود تا تنش و تورم کاهش یابد.

برای درجات شدید نوروم که با درمان های بدون جراحی بهبود نمی یابند، جراحی نورکتومی توصیه می شود. در این جراحی، یک برش کوچک در پا ایجاد می شود و عصب آسیب دیده برداشته می شود. برای متاتارسالژی شدید، چند نوع جراحی وجود دارد. اگر بدشکلی علت ابتلا به متاتارسالژی باشد، جراحی استئوتومی متاتارس برای تنظیم استخوان متاتارس انجام خواهد شد. گاهی جراحی برای بیماری نوروپاتی محیطی نیز با توجه به علت آن پیشنهاد می شود.

کلینیک فوق تخصصی بیماری های پا در تهران

 

برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات، درد کف پای چپ یا راست خودبه خود برطرف می شود. در برخی موارد، درد به یک بیماری مزمن که روی کیفیت زندگی تأثیر می گذارد، تبدیل می شود؛ بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم به پزشک متخصص ارتوپد در کلینیکی معتبر مانند کلینیک ارتوپدی نیاوران مراجعه کنید تا او درد یا زخم کف پاهایتان معاینه کند و بهترین درمان را به شما پیشنهاد کند. اگر پزشک ارتوپد مشکوک به نوروپاتی محیطی یا سندروم گیلن باشد، ممکن است از شما بخواهد به مطب متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سخن آخر

درد کف پا می تواند شما را با محدودیت های بسیاری روبرو کند. شما مجبور نیستید با این درد تا پایان عمر خود زندگی کنید. خوشبختانه، بسیاری از بیماری هایی که باعث می شوند احساس درد کنید، قابل درمان هستند؛ بنابراین، به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا علت درد پای خود را بیابید و درمان را شروع کنید. پزشک ارتوپد می تواند دلیل درد را با معاینه یا عکسبرداری با اشعه ایکس پیدا کند. او برای کاهش درد ممکن است تغییر سبک زندگی، فیزیوتراپی و در موارد شدیدتر، جراحی را به شما پیشنهاد کند.

اگر نتوانستید پاسخی دقیق برای سؤال خود در این مطلب پیدا کنید، می توانید سؤالات خود را در بخش نظرات بپرسید. همچنین اگر برخی از درمان های این مطلب به شما در کاهش درد کمک کرده اند، تجربیات خود را با سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

درد کف پا می تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتی که انحنای کف پا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. درد کف پا همچنین هنگام ایستادن یا راه رفتن برای دوره های طولانی ایجاد می گردد. این شرایط اغلب به خاطر ضعف و سفتی عضلات و تاندون هایی که انحنای کف پا را حفظ می کنند، ایجاد می شوند.در این مقاله ما به بحث علل درد کف پا و درمان آن می پردازیم.

انحنای کف پا

انحنای کف پا

در ناحیه پای انسان 26 استخوان وجود دارد. استخوان های قوزک و کف پا در ناحیه میان پا به یکدیگر متصل شده و با رباط ها، مفاصل و تاندون ها برای ایجاد انحنا در کف پا، حمایت می شوند. دو انحنای اصلی در ناحیه پا وجود دارد که عبارت از انحنای طولی کف پا که در طول پا امتداد پیدا کرده و انحنای عرضی کف پا که در عرض پا کشیده شده، می باشد.

انحنای طولی را می توان به دو بخش تفکیک کرده که عبارت از انحنای طولی میانی که در ناحیه داخلی پا وجود دارد و انحنای طولی طرفی است که در سمت خارجی پا قرار گرفته است. توجه داشته باشید همه شرایطی که بر وضعیت انحنای کف پا تاثیر می گذارند، می توانند باعث درد کف پا شوند.

علت ها و دلایل معمول

در این مقاله، 10 دلیل رایج و متداول برای درد کف پا و علت های ایجاد آن مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از:

1. مشکلات فاسیای کف پا

فاسیای کف پا یک نوار فیبری ضخیم است که در امتداد کف پا امتداد دارد. فاسیا به حفظ انحنای کف پا و انتقال نیرو در هنگام حرکت کردن در ناحیه پا کمک موثر می نماید.

رایج ترین مشکل ایجاد شده در این رابطه فاسئیت کف پا است. در صورتی که کشیدگی بیش از حد برای فاسیای کف پا ایجاد شود (برای مثال به دلیل ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، افزایش یکباره سطح فعالیت یا تغییر در وضعیت قرار گرفتن پا بر روی زمین)، فاسیای کف پا ملتهب شده و متورم می شود. این شرایط اغلب با ایجاد خار پاشنه پا همراه است. در واقع، خار پاشنه به معنی رشد بیش از حد استخوان به خاطر کشیدگی مکرر در ناحیه اتصال فاشیای کف پا به استخوان می باشد. اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده ی استخوانی در محل اتصال این دو به  یکدیگر تشکیل می شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه ) می شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه و پاشنه درد نیز منجر می شوند.

فاسئیت کف پا یکی از رایج ترین علت های درد کف پا است. این شرایط معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی همچون هنگام بیدار شدن از خواب مشاهده شده و باعث ایجاد درد کف پا می شود. برای اطلاع از نحوه درمان و پیش گیری از این شرایط، مطالب ارائه شده در بخش فاسئیت کف پا را مطالعه نمایید.

یک مشکل کمتر معمول در ارتباط با فاسیای کف پا که باعث درد می شود، فیبروماتوز کف پا است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که یک برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا ایجاد شود. این برآمدگی معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن می شود که علت آن وارد شدن فشار به کف پا به خاطر برآمدگی می باشد. برای اطلاع بیشتر از دلایل، علائم و روش های درمان، بخش فیبروماتوز کف پا را مطالعه نمایید.

2.شکستگی ناشی از فشار

یکی از علت های معمول دیگر برای درد انگشتان پا وکف پا، ایجاد شکستگی ناشی از فشار است. این شکستگی ها معمولاً به خاطر وارد کردن فشار بیش از حد به یکی از استخوان های پا در نتیجه فعالیت هایی همچون پریدن و دویدن ایجاد شده و بطور خاص در فعالیت های تکراری و نیز زمانی مشاهده می شود که فرد به صورت یکباره سطح فعالیت خود را افزایش می دهد. با وجودی که در این حالت شکستگی استخوان ممکن است بسیار کوچک باشد، اما درد ناشی از آن بسیار زیاد است.

شکستگی ناشی از فشار استخوان های کف پا یا استخوان ناوی می تواند باعث ایجاد درد خفیف تا شدید در ناحیه کف پا شود. برای اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان، مطالب ارائه شده در بخش شکستگی ناشی از فشار را مطالعه نمایید.

3.تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همچون فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا ( انحنا یا قوس میانی کف پا ) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد.

یک آزمایش ساده برای تشخیص این شرایط ایستادن بر روی یک پا و بلند کردن بدن بر روی سر انگشتان است. در صورتی که فرد نتواند این کار را انجام دهد، احتمالاً به مشکل تاندونیت تیبیال خلفی دچار شده است. روش های درمان قابل استفاده در این حالت معمولاً شامل استراحت، یخ درمانی، تمرین های حرکتی، استفاده از کفش و کفی طبی  و فیزیوتراپی است.

4.سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی گردد.

6.گرفتگی پا

گرفتگی پا در نتیجه اسپاسم غیر قابل کنترل و یکباره عضلات پا ایجاد می شود. این شرایط معمول ترین علت های درد کف پا است، اما می تواند در هر نقطه از کف پا یا پایین زانو احساس شود. معمولاً، این درد فقط برای چند ثانیه ادامه دارد، اما در مواردی که مشکل جدی تر باشد، درد ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد.

گاهی اوقات، هیچ دلیل مشخصی برای گرفتگی پا وجود ندارد، اما دلایل احتمالی می تواند شامل رژیم غذایی، سفت و ضعیف شدن عضلات، از دست دادن آب، کاهش چرخش خون و خستگی باشد. گاهی اوقات، این شرایط می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری های جدی تر باشد. به همین خاطر در صورتی که بطور مکرر با این مشکل مواجه شدید، با پزشک درباره آن ملاقات نمایید.

بعضی از بهترین روش ها برای کاهش دفعات وقوع درد کف پای ناشی از گرفتگی انجام تمرین های ورزشی، گرما درمانی، نوشیدن مقدار زیاد آب، استفاده از استرچر انگشتان پا و اطمینان از پوشیدن کفش های مناسب است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش های درمان ، بخش گرفتگی پا را مطالعه نمایید.

7.پای ورزشکار

مشکل پای ورزشکار در نتیجه یک عفونت قارچی ایجاد می شود که در اکثر مواقع علت آن عدم رعایت بهداشت مناسب پا یا قرار دادن طولانی مدت آن در شرایط مرطوب می باشد. این شرایط می تواند در بخش های مختلف پا باعث ایجاد خشکی، پوسته شدن و خارش شده و درد  کف پا را به همراه داشته باشد. مشکل پای ورزشکار را معمولاً می توان با راه رفتن با پای برهنه برای چند روز و نیز رعایت مناسب بهداشت پا درمان کرد. گاهی اوقات، پزشک ممکن است برای بیمار داروهای ضد قارچ نیز تجویز نماید.

8. کف پای صاف

کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز گرفته می شود، زمانی مشاهده می گردد که انحنای کف پا بطور کامل از بین رفته و کل ناحیه کف پا بر روی زمین قرار گیرد. کودکان با کف پای صاف متولد می شوند، اما با رشد کردن آنها، انحنای کف پا به تدریج شکل می گیرد. به هر حال، انحنا یا قوس کف پا در حدود 30 درصد افراد هیچگاه ایجاد نمی شود. این مشکل همچنین می تواند در سنین بالاتر به خاطر بیماری، بارداری، آسیب دیدگی، وارد شدن فشار بیش از حد به پا یا به عنوان بخشی از فرآیند افزایش سن نیز ایجاد گردد.

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند، علائم و ناراحتی خاص در این رابطه احساس نمی کنند، اما بعضی افراد به خاطر این مشکل با درد کف پا و مشکلاتی همچون درد زانو یا درد کمر مواجه می شوند. این افراد ممکن است با خستگی سریع پای خود در هنگام ایستادن یا راه رفتن مواجه شوند و بلند شدن بر روی سر انگشتان برای آنها دشوار است. افرادی که به خاطر کف پای صاف با مشکل درد کف پا مواجه می شوند، معمولاً می توانند با انجام تمرین های حرکتی یا استفاده از کفش های طبی (که دارای کفی های مخصوص برای اصلاح وضعیت پا است) و نیز راه رفتن با پای برهنه به جای پوشیدن کفش، مشکل خود را بر طرف نمایند.

یک آزمایش سریع برای تشخیص صافی کف پا، قرار دادن پا در یک سینه آب و سپس قرار دادن آن بر روی یک سطح هموار همچون کاغذ ضخیم است. به این ترتیب فرد می تواند یک تصویر از جای پای خود داشته باشد. در این حالت هر چه بخش بزرگتری از کف پا در تصویر قابل مشاهده باشد، صافی کف پای فرد نیز بیشتر است.

9.بیماری های خاص

تعدادی از بیماری ها می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند. برای مثال در این زمینه می توان از دیابت، آرتروز و چاقی نام برد. این شرایط می تواند بر وضعیت و قدرت استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا شوند.

10.پوشیدن کفش های نامناسب

مشخص است که کفش نقش مهمی در احساس ایجاد شده در پاها دارد. معمولاً  علت درد کف پا می تواند به خاطر پوشیدن کفش های نامناسب و به خصوص کفش هایی که سطح حمایت کمتر از انحنای کف پا دارند یا پوشیدن کفش هایی که بسیار تنگ هستند، باشد.

کفش زمانی اهمیت پیدا می کند که فرد مدت زمان طولانی بر روی پاهای خود ایستاده یا فعالیت های ورزشی مثل پریدن انجام دهد. کفش هایی که استفاده می کنیم، باید از پا حفاظت کرده، راحت و نرم باشند. همچنین کفش می بایست دارای سطح مناسب قوس به منظور حمایت از انحنای کف پا بوده و عرض مناسب داشته باشد.

درمان

نحوه درمان درد کف پا بستگی به علت ایجاد درد دارد. در این حالت تشخیص علت درد در مراحل اولیه آن نقش تعیین کننده در انتخاب بهترین روش درمانی برای آن دارد. در صورتی که درد خفیف تا متوسط باشد، بهبود شرایط کفش می تواند به کاهش علائم ایجاد شده کمک نماید. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن به منظور درمان درد کف پا استفاده کرد. برای مواردی که مشکل ایجاد شده جدی تر باشد، می توان از تزریق استروئید و شوک ویو تراپی به منظور کاهش درد و ورم ایجاد شده و نیز بهبود علت ایجاد درد استفاده کرد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا